Page 3 of 6

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2011-06-14 14:26:55
by Tux
Man får emellanåt prioritera lite.
Denna gången var det väldigt lite porsche för att vara på PCS-festival och väldigt mycket socialt med vänner i Kristianstad/Vä plus att jag anmälde mig till festivalen i festivalveckan. Så jag var eg bara med på slalomen och jubileumsmiddagen.
Var även i dina trakter och lunchade på Olof Viktors då vi inte lyckats boka bord på Freden vid vägs ände i Kivik.

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2011-06-17 08:19:01
by John
Kul bil att följa! Jag tycker den inredning du har med svarta ilagda golvmattor blir helt ok!
Har haft samma men blandade upp den med lite svart och det blev kanon.

Mycket hellre magenta än mintgrön :)

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2011-06-20 21:08:00
by Tux
Mycket hellre magenta än mintgrön inredning ja.
Jag gillar dock min lila inredning då den är ganska vilsam och inte pockar på uppmärksamhet när den är enhetlig.

Nu är även recond bokad så att den skall få tillbaks en hel del av sin gamla skönhet. :-)

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2011-07-05 15:45:59
by Tux
Heffaklumpen fick sig en recond.

Det gick från acceptabel bil och rejält jäkla lortig till att bli en riktigt fin bil igen. Det finns fortfarande en del repor kvar. Fast skillnaden från hur det var innan är löjligt stor. 8)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nu torde nästa projekt bli att leta rätt på framstötare och byta dämpare och fjädrar runt om.

/P

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2011-07-05 16:36:58
by tkgb
Snyggaste 928:an jag någonsin sett :d=:

mvh tommy

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2011-10-23 20:13:44
by Tux
Heffaklumpen står nu och dåsar på sin vinterförvaringsplats.
Hon fick på sig vinterhjulen, extra luft i dem, fyllde upp med soppa och sen njöt jag av körningen till vinterförvaret.
Väl på plats så tvättades hon av innan hon ställdes in i den "nya" hallen där hon står ihop med 3 st betydligt större skepp. Tack vare min kvicktänkte far fick jag denna parkeringen i vinter och om man bara är lite jävlig så kommer det gå utmärkt att meka och skruva lite i vinter. (förutsatt att man kan skruva i frostfri förvaring...)

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2011-10-27 19:35:00
by MattiasA
Tux wrote:Tack vare min kvicktänkte far fick jag denna parkeringen i vinter och om man bara är lite jävlig så kommer det gå utmärkt att meka och skruva lite i vinter. (förutsatt att man kan skruva i frostfri förvaring...)
Hej,
så i år kommer inte påssen sova "ute på slätta" - för det är väl någonstans därute 944an tillbringade vintrarna. Blir detta på närmare håll så du kan vinterpyssla lite ?

Vi hörs. /Mattias

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2011-10-30 21:18:09
by Tux
Mattias:
Den står nästan norr om schlätta... En dryg timme härifrån och tanken är att vinterpyssla lite lagom vilket passar sig ganska bra iom att den står i samma hall som pappsens vinterpysselprojekt. :-)
Samåkning och kaffedrickar-sällskap!

Planen är att heffaklumpen skall få nya stötdämpare och fjädrar innan våren är här igen. Just nu avvaktar jag vad Sanden säger om tillgången på Bilstein framdämpare eller om jag får gå över havet för att hitta ett rejsigare set baserat på Koni-grejjer... Det borde snart börja klarna vartåt det barkar.

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2012-02-22 18:03:42
by Tux
Nya dämpare fram trillade in!

Näst på tur är en beställning av stöddigare fjädrar och lite bra att ha grejjer såsom motorfästen, oljetrågspackning, protections plates för fronten, höjdjusteringsverktyg och över stötdämparinfästning fram.

Sen blir det mekar-dags.

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2012-02-24 13:39:53
by Tux
Fick igår en ny reflexramp och släpkontakt till tutan på posten.
PC-Borås är alltid lika trevliga att göra business med.

:D

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2012-03-14 11:49:55
by Tux
Det kom ytterligare ett paket!
600/425 Lb/inch hypercoil-fjädrar med adaptrar och höjdjusteringsverktyg, front protection plates aka skridskor, solida gummi motorfästen, oljetrågspackning i silicon samt solida topmounts för dämparna fram.

Det ser ut att bli mekanikertjänst i helgen för att börja skruva ihop det hela. :-)

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2012-03-14 11:53:50
by Pehr Johnsson
tjohooo!! 8)

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2012-03-15 11:50:44
by Ragnar Joensen
Kasta gärna ett öga på de 4 bussningarna som kuggstången är monterad med undertill. Om óljetråget läcker olja (det gör de alltid), då rnner oljan till bussningarna och de blir mjuka. Och då slits packdosar och annat i kuggståangen mycket snabbare.

Det är lämpligt att byta dessa i samband med byte av oljetrågspackning.

Bussningarna går på ungefär 900 för 4.

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2012-03-15 16:30:42
by Tux
Liten set-back i planeringen och det är jag som felat... Ordentligt!
När jag glad i hågen igår skulle provmontera inför helgen så upptäckte jag att de dämparna jag ägt i ett års tid och varit fullständigt övertygad om att de är ett par bakdämpare visar sig vara framdämpare och jag äger 4 st. Mängden svordomar som uspelade sig igårkväll var inte ringa om man säger så...
Sålunda tillbaks lite på ruta ett med ett par dämpare för lite. Möjlig reträttväg är att ge sig på konidämpare bak då bakdämpare bilstein till 928 är gjorda av höglegerat Unobtanium.
:evil:

I värsta fall får jag byta framdämpare och fjädrar samt ge mig på att bara byta fjädrar bak då dämparna i den änden iaf var mindre katastrofala än framdämparna.

Lärdom: Dubbel och trippelkolla allt, lita inte på muntliga uppgifter. Det leder till stor insättning på Suckerkontot...

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Posted: 2012-04-13 11:59:02
by Tux
Numera så fungerar tutan precis som den skall på Heffaklumpen och airbagmotståndet är ordentligt fastlött. Idag på förmiddagen så gjorde jag ett kort besök hos Peter Sandén och nollade airbagfelkoden.
Redo för årets dust med Bilprovningen mao.

När det gäller fjädring har jag möjlighet att köpa ett par beggade bilsteindämpare bak om de jag har är totalslut och demonteringen av grejjerna har gått sådär, jag borde ha läst manualen och mer på diverse forum om hur man skall få isär grejjerna. Men det blir nya tag framöver för att få rätt på de grejjerna också.