928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#16 Post by Tux »

Image

Image

Image

Heffaklumpen är hemma, har fått på sig sommarskorna och tvättats.
Det är en ganska annorlunda upplevelse mot vita faran.
Att gasa till vid 70 på 5:an ger väldigt lätt körkortsbrist under en lååång tid.
Den var förvånande tyst jämfört med den 997 4S som var transportbil för att komma till förvaringen där hon bott i vinter.
Jag tror att det kan vara läge för en RMB på denna så att man får höra lite mer av allt det goa v8mullret.

Har fyllt på att göra listan med ett par punkter till, mestadels lite kosmetiskt och småfix.

Det var intressant att kika på momentanförbrukningsmätarn... Vid 90 steady state var det runt litern per mil, vid gasning var det 4-6 liter per mil... Smiles per gallon är i topp!
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#17 Post by Tux »

Image

Heffaklumpen fick ju också småspråka lite med sin nya kompis Svärdfisken... 8)
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#18 Post by Pehr Johnsson »

Helvete vilket lyft efter en tvätt!!! På de första bilderna såg Heffaklumpen ut som ett gammalt ladufynd. Riktigt läcker bil!! :D :D

Är det Mats 964?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#19 Post by Tux »

Lacken behöver verkligen en rejäl polering av någon som kan, det finns mycket att göra på den fronten, men den lyfte rejält av en tvätt och riktigt ljus.
Fälgarna borde få sig en renovering också, men det får nog bli nästa säsong.

Det är mycket riktigt Mats 964.
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
nfrma
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2008-11-02 12:50:06
Bilmodell: 996
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#20 Post by nfrma »

Grattis till bilen!

Vore kul att få komma och ta en kik på den ngn gång!

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#21 Post by Tux »

Nybesiktigad med blankt papper, även om besiktningsgubben hade svårt att kännas vid luftpump-systemet som finns i maskinen och kan ge lite sisådär avgasvärden.

nfrma: Det skall vi väl kunna lösa bara det blir lite gott väder igen och det inte är en massa jobb som stör.
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
MattiasA
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2006-06-21 20:23:38
Bilmodell: 944Turbo -90
Årsmodell: 1990
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#22 Post by MattiasA »

Tux wrote:Nybesiktigad med blankt papper.
Tjusigt.
Jag har tagit premiärturen idag. Det fanns inga vettiga besiktningstider i THN, så det blir Uddevalla på lördag morgon för min del. Vi får väl se om jag kan fixa blankt papper också 8) .

Jag hör ev av mig ang PCS-körningen på annandagen.


/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#23 Post by Henka_E »

On a side note but slightly connected...

Hoppas Utzon får ihop sin 928. Det finns för få 928 på bana i sverige - i USA finns ju flera stycken ju. Jag tycker det borde funka - har kollat mycket på Utzons bygge och jag tycker det känns rätt.

Så vad har det med det här att göra då? Jo, men jag tycker det är kul att det dyker upp en ni-ått-å-tjue (som det typ uttalas på norska) och förhoppningsvis bidrar du till att få upp intresset för dem.

Snygg bil!! Hoppas det blir lite banåka med den så att du/den får visa upp sig! KUL!

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#24 Post by Tux »

Ännu en helg passerade hastigt och alldeles för snabbt...

Heffaklumpen har fått ärva ratt från gamla vita faran.
Rallydelar i Vretstorp har Momo-nav på hyllan och riktigt bra pris.
928 med airbag använder samma nav som 944s2 med flera, dvs jag hade inte behövs skicka med mitt gamla nav, men det var ju inte lätt att veta då...
3ohms motstånd eller dess nästan elektriska ekvivalent 2.7ohm införskaffades hos en lokal tv-reparatör.
Om ni skulle råka tro att en firma som sysslar med bilelektronik skulle ha sådana grejjer hemma och på hyllan får ni allt tänka om...

Jag skred till verket och letade fram batteriet och kopplade ur det, kanske inte så mycket för att man eg behöver det utan mera som livrem och hängslen.

T30 torxbitset sattes på 1/2" spärrhandtaget och lossades.
Sen tar man bara tag i bag:en och lyfter den rakt bakåt. Ta loss kabeln och parkera bag:en med porscheloggan uppåt om något skulle gå fel.
Sen skruvar man av ratten med en 24hylsa och får loss kablarna.
Då ser man fjäderöverföringen som är till airbagen och kan lossa de 2 skruvarna som håller fast den.
Notera för egen minnesbild hur det sitter om du får för dig att montera ihop grejjerna igen.
Man får nu ta loss frontplattan på rattspak-stället och även få väck täckplasten under. Jag tog även bort knäskyddet för att enklare komma åt och se vad som skulle göras. Med knäskyddet ur bilen får man klart mer plats för benen och kan komma längre fram i bilen vilket kan vara positivt för att nå ratten och ha hjälm på huvudet.
Då ser bilen ut som de bilar som har en hylla ovanför pedalerna men utan själva hyllan.

När man fått bort grejjerna så hittar man en orange kontakt som fäster in fjäderstycket med bilens elsystem. Ta isär detta och lista ut vilken kabel som är till tutan och frigör denna för senare fix.
I den orangea kontakten i biländen så monteras motståndet och säkras (jag använde eltejp).
Sen är det dags att montera 7004 rattnavet. Jag fick fila upp hålet i plasten bakom navet en dryg mm runt om för att gå fritt från navet.
Sen är det bara att rikta in och montera ihop allt ordentligt.

Bilen tror att den har en airbag i ratten och airbagen på passagerarsidan är fortfarande fullt funktionabel, så inga problem med varningslampor.

För att få tutan funktionabel igen måste jag köpa en släpkontakt och montera i. Hålet ser redan ut att vara förborrat.

Disclaimer: Allt ovan är hur jag har gjort med min bil och är ingen exakt guide utan upplysande. Vill du en liknande operation på din egen bil är det helt på ditt ansvar.

Heffaklumpen fick även sin vinge inpassad igen mot bakluckan.
Orginalkonstruktionen är inte fullt lika bra som den borde ha varit och fästena rostar bort.
Detta var på min åtgärdat med gummiexpandrar som i framkant hade släppt bitvis och hela vingen tiltade lite bakåt. Gummiexpandrarna återanvändes men först efter att vingen fått bättre hål med hjälp av lite plastic padding kemisk metall. Det blev klart bättre passning på det hela. :-)
Jag kan meddela att en GTS utan vingen ser riktigt bisarr ut. Stympad och riktigt tokigt bred.


Det är en mäktig maskin men den går inte speciellt snålt...
Snittförbrukningen ligger just nu på över 2 liter milen och då har jag inte ens buskört.

I maj har hon en dejt med Sandén för kamrem, vattenpump och service. Jag hoppas även att vi kan få till ett byte av motorkuddarna då de verkar vara dags.

Stötdämpare skall också bytas vad det lider, bak är det lite trötta. Som tur är är de redan beställda och skall hämtas hos Utzon vid tillfälle.

Sen verkar alla som ser bilen ha en åsikt om färgen på inredningen...
Jag själv har haft 13 år på mig att vänja mig vid färgen och tycker att den är helt ok, de som just utsätts för den har en chock att genomgå.
Den är... Magenta-lila? Ordentligt sådan också.

Bilder på hur det blev och färgen kommer sen.
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
MattiasA
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2006-06-21 20:23:38
Bilmodell: 944Turbo -90
Årsmodell: 1990
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#25 Post by MattiasA »

Tux wrote:
Jag själv har haft 13 år på mig att vänja mig vid färgen och tycker att den är helt ok, de som just utsätts för den har en chock att genomgå.
Känner du Anders sen tidigare - för visst är det väl hans gamla bil ?
Det skall bli "intressant" att se inredningen i verkligheten - som du beskriver den låter det som klassiskt tyskt färgval när det är som sämst... :lol: (=>se bara alla gräsliga färger Porsche och dess tyska kunder valt till bilarna - och gör än idag ! 8) )

/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#26 Post by Tux »

Mattias: Visst är det Anders gamla bil och jag har känt familjen sen 94-95 någonting.

Och så kommer då bildbevisen på inredningen.
IMAG0328 (NXPowerLite).jpg
IMAG0330 (NXPowerLite).jpg
Jag har sett betydligt värre användningar av denna färg på rennlist.
Det finns bilar med mattorna i denna färg och sen vit/ljust cremefärgat skinn...
Har även sett mintgröna inredningar som ger sömnstörningar om man ser dem för sent på kvällen.

Mvh P
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#27 Post by emm »

Haha, det e så åttital så de e inte klokt, o ändå e de en -93, lol!

Grattis till bilen, lite småcoolt e det ändå, men jag hade nog fått migrän om jag skulle åka med en dag...
Måste däremot vara grymt kul att ha en sådan som e manuell!
:mrgreen:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#28 Post by Pehr Johnsson »

Jag tycker det där är asläckert!! Det hade blivit för bra om bilen var Sternrubin röt (Som Bosses Barbie), men med den mörkblå lacken så tycker jag att det är snyggt.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#29 Post by Tux »

Nu har Heffaklumpen bidat sin tid lite mera och det har hunnits med en del happenings.

Jag höll till i USA och Mexico större delen av maj månad, så Heffaklumpen stod hos farbror Sandén och fick sig ny kamrem, vattenpump, service och en omgång ny bromsvätska.

Slalom med PCS väst. Det gick väl sådär, inte speciellt fort men jag tror samtidigt inte att jag var över 15% av vad bilen egentligen är kapabel till.
Slalom Asprint på vårträffen: Inte heller speciellt bra.
Slalom 944t på vårträffen: Jag vann min klass (om än en ganska sådär körning).

Långtur till PCS festival i Åhus. Klart trevlig långfärdsvagn!!!
Slalom på Festivalen: Nu gick det klart bättre, tog en 4:e plats i classic av 8 startande.
Efter en kanonhelg så kände jag mig mycket nöjd och glad.

Veckan efter var det inplanerat avancerad förarkurs på Kinnekulle med Åke Nyberg och company.
Detta gjorde att jag skulle byta bromsklossar för att vara på den säkra sidan, så jag slet av framhjulet och skulle just till att plocka ut klossarna när jag kikade på skivan och insåg att den såg en aningens sleten ut... Hämta skjutmåttet och mäta: 28.5mm tjock på skivkanten... Inte bra då skivan skall vara 30-32mm tjock för att vara inom tolerans. Det fick bli en snabbtur till Herr Utzon som hade skivor liggandes på hyllan. Stort tack till Peter för sin excellenta service!
Hem och montera i 2 kvällar och sen ut och bromsa in. Kändes klart bättre i pedalen!

Fredag morgon blev det så att ge sig ut tidigt i det blöta mot Kullen.
Det blev en riktigt bra dag även om mitt gamla spår inte riktigt var detsamma som det som instruktören ville att man skulle använda.
Att ta med Rikard en sväng blev iaf klart med vant spår runt även om han hade ytterligare lite förfinad och slipad teknik jämfört med det klassiska pcs-spåret.
Det var en kanondag och jag upptäckte det fina med att ha en stark maskin. Jag körde runt hela varvet på 4:ans växel och kunde då koncentrera mig än mer på spåret och att få farten runt utan att vispa en massa med lådan. Med gamla S2:an fick man lägga i 4:an en bit in på rakan och växla ner innan kvarnen.
I det blöta så kom också bakänden farande om man provocerade men det var alltid väldigt odramatiskt. Jag känner min nu klart bättre rustad inför kommande drabbningar runt Kinnekulle ring och andra banor.
Heffaklumpen var ganska annorlunda mot hur det var att köra S2:a runt men det gav mersmak.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: 928 GTS -1993 "Heffaklumpen"

#30 Post by Pehr Johnsson »

Varför inget Sturup när du ändå var på årsmötet?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]