944 85b Saab Version 1
Posted: 2011-03-27 22:22:12
Hallå!
Efter lite mekande så kan det ju vara kul att dela med sig av det man gör tänkte jag. Tanken är att det ska gå att besikta som ombyggt fordon och jag har haft lite mail kontakt med en herre på sfro och än så länge ska det tydligen inte vara några stora problem.
Jag hoppas jag inte får stryk nu av ni som tycker att jag förstör en fin bil
Så här såg den ut
Lite halv taskig lack men det följde ju med 951 bärarmar och det är ju bra...
Köpte bilen med vetskapen om dåligt oljetryck. Började riva och hittade några fula märken i lopp och kolvar.
Fult...
Vips så hade man en bra anledning till att byta motor och Saab-gay som man är så var valet av motor självkart
Motor: b204e från 96 med x antal mil i bagaget. Såg Väldigt fin ut invändigt. Skall styras av VEMS.
Lådan är en från en audi s4 -92 01E. Observera att den kommer från en tidigare ide och jag ska köra bakhjulsdrift med den hade jag tänkt.
Adaptrar till kardanet. Använder ett odelat kardan från en landcruiser.
Så här ser det ut bak just nu. Diff AYV från en audi s2, koni coilovers, drivaxlar från fixit och halvpolerade bärarmar från en lat byggare
Kan tillägga att jag försöker göra så mycket själv som möjligt, är ju det som är det roliga.
Bromsklocka bortplockad = mer plats på avgas sidan
Punkt punkt punkt.... Synd på viktfördelningen med lådan fram. Men jag tror det kommer bli ganska OK i slutändan ändå.
Så blev det. Inspektions lucka för slav och växellänkage blev det också. Kommer inte synas så mycket som tur är...
Flyttade stolarna ca 150mm bakåt också.
Under. Växellåds kuddarna är dom som håller de flesta th400/700 lådor. Enkelt utformade och billiga för ni som undrar...
Sidan
Spisen. Är ju ganska hög i framkant den här motorn och 944an är ju låg fram så det blir en glasfiber huv special design senare. Den kommer bli grym
Insugsbygget Är i full gång. Spjällflänsen och spridarhylsorna ska dit härnäst. Kommer få vrida spjället 45 grader pga platsbrist men det blir nog bra det =) Tyvärr så har jag bara tillgång till min mobilkamera som inte är så vass...
Förarplatsen just nu. Flyttade stolarna och spaken bakåt. Ratten hamnade perfekt till utan att behöva förlänga rattstången Jag sitter bra.
Pedalstället på plats. Efter tips så bör jag tydligen förstärka bromspedalen
Oljetråget är i princip klart. Måste bara göra en mindre modifikation
Kanske dyker upp en bild på det till veckan!
Ja, det var väll det.
MVH
Efter lite mekande så kan det ju vara kul att dela med sig av det man gör tänkte jag. Tanken är att det ska gå att besikta som ombyggt fordon och jag har haft lite mail kontakt med en herre på sfro och än så länge ska det tydligen inte vara några stora problem.
Jag hoppas jag inte får stryk nu av ni som tycker att jag förstör en fin bil
Så här såg den ut
Lite halv taskig lack men det följde ju med 951 bärarmar och det är ju bra...
Köpte bilen med vetskapen om dåligt oljetryck. Började riva och hittade några fula märken i lopp och kolvar.
Fult...
Vips så hade man en bra anledning till att byta motor och Saab-gay som man är så var valet av motor självkart
Motor: b204e från 96 med x antal mil i bagaget. Såg Väldigt fin ut invändigt. Skall styras av VEMS.
Lådan är en från en audi s4 -92 01E. Observera att den kommer från en tidigare ide och jag ska köra bakhjulsdrift med den hade jag tänkt.
Adaptrar till kardanet. Använder ett odelat kardan från en landcruiser.
Så här ser det ut bak just nu. Diff AYV från en audi s2, koni coilovers, drivaxlar från fixit och halvpolerade bärarmar från en lat byggare
Kan tillägga att jag försöker göra så mycket själv som möjligt, är ju det som är det roliga.
Bromsklocka bortplockad = mer plats på avgas sidan
Punkt punkt punkt.... Synd på viktfördelningen med lådan fram. Men jag tror det kommer bli ganska OK i slutändan ändå.
Så blev det. Inspektions lucka för slav och växellänkage blev det också. Kommer inte synas så mycket som tur är...
Flyttade stolarna ca 150mm bakåt också.
Under. Växellåds kuddarna är dom som håller de flesta th400/700 lådor. Enkelt utformade och billiga för ni som undrar...
Sidan
Spisen. Är ju ganska hög i framkant den här motorn och 944an är ju låg fram så det blir en glasfiber huv special design senare. Den kommer bli grym
Insugsbygget Är i full gång. Spjällflänsen och spridarhylsorna ska dit härnäst. Kommer få vrida spjället 45 grader pga platsbrist men det blir nog bra det =) Tyvärr så har jag bara tillgång till min mobilkamera som inte är så vass...
Förarplatsen just nu. Flyttade stolarna och spaken bakåt. Ratten hamnade perfekt till utan att behöva förlänga rattstången Jag sitter bra.
Pedalstället på plats. Efter tips så bör jag tydligen förstärka bromspedalen
Oljetråget är i princip klart. Måste bara göra en mindre modifikation
Kanske dyker upp en bild på det till veckan!
Ja, det var väll det.
MVH