944 85b Saab Version 1

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

944 85b Saab Version 1

#1 Post by porscheratt »

Hallå!


Efter lite mekande så kan det ju vara kul att dela med sig av det man gör tänkte jag. Tanken är att det ska gå att besikta som ombyggt fordon och jag har haft lite mail kontakt med en herre på sfro och än så länge ska det tydligen inte vara några stora problem.

Jag hoppas jag inte får stryk nu av ni som tycker att jag förstör en fin bil :D

Så här såg den ut Image


Lite halv taskig lack men det följde ju med 951 bärarmar och det är ju bra...


Köpte bilen med vetskapen om dåligt oljetryck. Började riva och hittade några fula märken i lopp och kolvar.


Image
Fult...


Vips så hade man en bra anledning till att byta motor och Saab-gay som man är så var valet av motor självkart :D

Motor: b204e från 96 med x antal mil i bagaget. Såg Väldigt fin ut invändigt. Skall styras av VEMS.

Lådan är en från en audi s4 -92 01E. Observera att den kommer från en tidigare ide och jag ska köra bakhjulsdrift med den hade jag tänkt.


Image



Image




Image

Adaptrar till kardanet. Använder ett odelat kardan från en landcruiser.


Image



Image



Så här ser det ut bak just nu. Diff AYV från en audi s2, koni coilovers, drivaxlar från fixit och halvpolerade bärarmar från en lat byggare :P

Kan tillägga att jag försöker göra så mycket själv som möjligt, är ju det som är det roliga.



Image

Bromsklocka bortplockad = mer plats på avgas sidan :D

Image

Punkt punkt punkt.... Synd på viktfördelningen med lådan fram. Men jag tror det kommer bli ganska OK i slutändan ändå.

Image

Så blev det. Inspektions lucka för slav och växellänkage blev det också. Kommer inte synas så mycket som tur är...

Flyttade stolarna ca 150mm bakåt också.

Image

Under. Växellåds kuddarna är dom som håller de flesta th400/700 lådor. Enkelt utformade och billiga för ni som undrar...

Image
Sidan

Image

Spisen. Är ju ganska hög i framkant den här motorn och 944an är ju låg fram så det blir en glasfiber huv special design senare. Den kommer bli grym :D



Insugsbygget Är i full gång. Spjällflänsen och spridarhylsorna ska dit härnäst. Kommer få vrida spjället 45 grader pga platsbrist men det blir nog bra det =) Tyvärr så har jag bara tillgång till min mobilkamera som inte är så vass...


Image
Image
Image

Förarplatsen just nu. Flyttade stolarna och spaken bakåt. Ratten hamnade perfekt till utan att behöva förlänga rattstången :) Jag sitter bra.
Image

Pedalstället på plats. Efter tips så bör jag tydligen förstärka bromspedalen :!:

Image

Oljetråget är i princip klart. Måste bara göra en mindre modifikation :D

Kanske dyker upp en bild på det till veckan!

Ja, det var väll det.
MVH
Last edited by porscheratt on 2011-09-29 15:19:19, edited 1 time in total.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: 944 85b turbosaab

#2 Post by bergodalvana »

Intressant bygge...
En undran bara, varför använder du inte 944ans låda och sätter en adapter på transaxeln till kopplingen på Saabmotorn? Jag har för mig att du kan använda samma 944ans lammel i den saabkopplingen.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

Re: 944 85b turbosaab

#3 Post by YocaL »

Jaha, där ser man. Du gör exakt vad jag hade funderingar på i vinter. :P
Men men, kanske skönt att nån är först ut, så man kan ta lite lärdom. ;) :D

Lycka till!
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

Re: 944 85b turbosaab

#4 Post by SeaGull »

Kul projekt, jag har tänkt samma tanke, den motorn är en riktig pärla. :D
Varför kör du inte Trionic 5?

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: 944 85b turbosaab

#5 Post by Freddie_81 »

Kul att du kommit igång med min gamla 944. Ska bli kul att följa projektet. Ser ju riktigt bra ut.
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

Re: 944 85b turbosaab

#6 Post by porscheratt »

Kul att det finns likasinnade :D då kan man ju styra upp ett saabporsche möte någon fin sommardag..
Jag var i garaget igår och donade och tog en bild med mobilkameran men jag hittar inte åt den i mobilen :S Har en värdelös mobil..

Anledningen till att jag inte kör med transaxel och lådan i orginal utförande är först och främst att då sticker motorn upp ännu mer ovanför huven. Har för mig att centrum på transaxeln var ungefär 10 cm (?? kom inte riktigt ihåg??) ovanför torsionstuben bak och som jämförelse nu när jag har kapat ur tuben och sänkt kardanets centrum ungefär i samma höjd som överkant på tuben så sticker ändå motorn upp , dock lite.. Vrida motorn ger inte så mycket heller när den är rätt bred upptill. Hur långt fram motorn skulle hamnat med transaxeln kom jag inte heller riktigt ihåg men tyckes mig minnas att det skiljde en del där också. Sen så hade jag redan monterat ihop lådan och motorn innan jag jag skaffade bilen och jag tyckte det kändes tråkigt att skrota det jobbet. Det kändes som en ganska stor anledning för mig. Var ju inte bara. Sen kan man ju alltid göra om och göra rätt :lol:

Varför jag inte kör med trionic 5 är att jag skaffade vemset innan bilen också och det är likabra att använda det tänkte jag :D Trionic verkar ju vara kanon men jag tror inte att det blir så mycket sämre med vems. Har en t5 styrbox över om nån vill t5a lite ...

MVH

Ken-1
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2011-04-01 15:56:02
Bilmodell: 924
Contact:

Re: 944 85b turbosaab

#7 Post by Ken-1 »

Hejsan,

Ser ju fint ut detdär :) Hoppas tiden räcker till för att ro projektet lyckligt ihamn.

Hur har du gjort med framvagnsbalken/oljetrågen på saabmotorn? De har ju detdär oljeröret som ligger i tråget och sen själva röret till pickuppen som bråkar. Se är ju tråget som djupast just där balken är i porschen...

Hur bedömer du att det skulle gått att sänka ner kardanröret i framkant och på så sätt få nervinklat hela motorpaketet ifall du bestämt dig för att behålla transaxel-konstruktionen?

Råkar du ha någon bild tagen från sidan så man skulle se var motorn framkant är, och hur högt upp den sitter i förhållande till skärmarna?

Ett stort lycka till, och fint med någon som tar tag i vinkelslipen och gör nåt :)

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

Re: 944 85b turbosaab

#8 Post by porscheratt »

Är lite seg på att uppdatera men det har inte hänt så mycket under helgen pga ryggsmärta :( Har fått dit spjället och gjort om momentstaget iaf..

Image

Extra suddig bild såklart :shock:

Ken-1 wrote:Hejsan,

Ser ju fint ut detdär :) Hoppas tiden räcker till för att ro projektet lyckligt ihamn.

Hur har du gjort med framvagnsbalken/oljetrågen på saabmotorn? De har ju detdär oljeröret som ligger i tråget och sen själva röret till pickuppen som bråkar. Se är ju tråget som djupast just där balken är i porschen...

Hur bedömer du att det skulle gått att sänka ner kardanröret i framkant och på så sätt få nervinklat hela motorpaketet ifall du bestämt dig för att behålla transaxel-konstruktionen?

Råkar du ha någon bild tagen från sidan så man skulle se var motorn framkant är, och hur högt upp den sitter i förhållande till skärmarna?

Ett stort lycka till, och fint med någon som tar tag i vinkelslipen och gör nåt :)

Tiden ja... Är 23 nu och jag har väll iaf 50 år på mig om jag har tur :lol: Det man kan konstatera är iaf att allt tar mycket längre tid än man tror...

Oljetråget är bara flänsen som är orginal från saab i princip. Jag råkade ut för ett litet missöde där och det slog sig lite grann men bild kommer på det senare i veckan förhoppningsvis.

Om man ska vinkla ner hela drivlinan och motorn så måste man ju tänka på om det händer något med drivaxlarnas vinkel eftersom lådan troligtvis ändrar läge ganska mycket. Fast kanske inte? Sen så vet jag ju inte hur mycket man kan luta framåt utan att transaxeln tar i tuben och motorn i styrväxel/balk... Men man vet ju inte förän man provat och allt går ju, typ =) Jag är ändå lite lur på att det kommer sticka upp lite motor hur som om man inte börjar kapa och ha sig i transaxeln... eller balken..eller tuben :S

Någon kanske kan mäta lite grovt från lämplig referenspunkt var 944 motorn "börjar" så att säga ? Alltså där kopplingen slutar.


Image


Sådär mycket sticker den upp. Och då tycker jag mig ändå ha flyttat motorn bakåt en del och kan inte lägga den närmre balken heller :D Men det blir en fräck glasfiber huv på detta en vacker dag...

hoj

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

Re: 944 85b turbosaab

#9 Post by porscheratt »

En liten uppdatering i efterhand.

Tråget klart förutom oljesticksröret.

Fick ju skämmas lite och byta flänsen eftersom den slog sig och svetsen jävlades och oljetråg är ju allmänt jävliga så det tog lite extra tid men så är det ibland.

Image
Punkt punkt punkt...


Image
Fastspänd i bältet.


Image
Fick stå å provläka något dygn. Hittade dropp men det är åtgärdat.


Image
Dit med silen. Tog en bild på skvalp-plåten som täcker silen men den försvann från mobilen :?


Image
Monterat. Såg en orange oljeplugg ligga skräpa i garaget och den passade ju fint... Det kommer vara ca 6 liter i tråget.


Styrutväxlaren sitter också där den ska sitta. Så här blev det.

Image


Image


Image



Filter flytt! Slangpelle som pressade slangarna gjorde ena slangen 2 dm för lång men det är ordnat.
Ska använda original filteranslutningsmojäng så jag har "termostaten" till kylaren är det tänkt.

Image

Image




Image

Nu går det att trycka dit spridare också.

Närmast, förutom lite småpill och ett fäste för generatorn, så är det nog grenrörsbygge och burbygge som gäller. Ännu mer rondell körning :roll: ... Har dock inte bestämt om det blir en eller två turbos. Måste fundera igenom det...
Hade! :)

Real_Performance
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2007-04-17 17:05:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vetlanda / Småland
Contact:

Re: 944 85b turbosaab

#10 Post by Real_Performance »

Tja lite offtopic kanske men du borde ha koll på min fråga i denna tråd. forum/viewtopic.php?f=1&t=24560" onclick="window.open(this.href);return false;
1553

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

Re: 944 85b turbosaab

#11 Post by porscheratt »

Real_Performance wrote:Tja lite offtopic kanske men du borde ha koll på min fråga i denna tråd. forum/viewtopic.php?f=1&t=24560" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska du köra med tåg motor? :shock: tog några mått idag och la upp i tråden.

Real_Performance
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2007-04-17 17:05:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vetlanda / Småland
Contact:

Re: 944 85b turbosaab

#12 Post by Real_Performance »

porscheratt wrote:
Real_Performance wrote:Tja lite offtopic kanske men du borde ha koll på min fråga i denna tråd. forum/viewtopic.php?f=1&t=24560" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska du köra med tåg motor? :shock: tog några mått idag och la upp i tråden.

:lol: Nej 6 cylindrigt i så fall. 8)
1553

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

Re: 944 85b turbosaab

#13 Post by porscheratt »

Ja det var den sommaren. Ingen nyckelvridning än inte... Nästa sommar :roll: ?

Har hänt litegrann iaf och det går ju åt rätt håll också så man ska väll inte klaga egentligen :)


Har fått in något som ska likna en skyddsbur det är väll det största projektet i sig. Trodde det skulle vara kul att bygga bur men det blev ganska snabbt halv drygt :D

Image

Dubbla plåtar och bultat...

Image

Image

Image

Tror jag skippar Toyotastagen, till och med jag som är ganska liten får nog problem att ta sig in och till och med ut då. Annars känner jag mig rätt nöjd med buren, har försökt bygga efter regelboken så att säga.

Image

Tog en timme att LÄGGA instrumentbrädan på plats med buren i bilen. Antingen så var det jävligt svårt eller så är jag helt kass!! Vill ej höra svaret på den...

Image

Städning...

Image

Tråkigt att aluminiumplåten inte räckte till 2 hela dörrsidor men det är ju på insidan som tur är ^^

Hur är det, finns det något som säger att man måste kunna veva ner rutorna? Nån som vet får gärna upplysa.

Image

Tonadeplexitakluckan som jag är svin nöjd med:D Frän!

Image

Image

Här ska det finnas en Bränsletank i rostfritt och ett batteri i framtiden. Tänkte köpa en fuelcell men hittar ingen i det materialet och tydligen säger transportstyrelsen NEJ till plast...

Image


Catchtank 2L.


Image


Så det är där jag är nu. Bränslesystemet ska göras först och främst sen måste jag fixa en el vatten pump. Skicka gärna ett PM till mig om någon vet någon som säljer en sån. Har även lagt huven på plats och sågat ett litet hål så den gick ner men som sagt skall det göras en i glasfiber.
Hörs hej..

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

Re: 944 85b Saab Version 1

#14 Post by porscheratt »

Så här blev huven. Det är topcoaten som är vit, ska lackeras i framtiden.

Image
Image
Image
Blev OK

Image
Tanken gjord men saknar fortfarande stora bränslepumpen och ledningar. Ska täcka in allt bak med en aluminiumplåt/glasfiberskiva.

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

Re: 944 85b Saab Version 1

#15 Post by porscheratt »

Går sakta men säkert framåt.

Bränslesystemet är klart i stora drag. Har inte fixat slangarna till fuelrailen för jag vet inte riktigt om jag ska använda den jag har. Tål att tänkas på.

Ser ut så här just nu iaf; Tank och catchtank i rostfritt. 3/8 slangfilter -biltema förpump -catch-biltema filter- turbobanditen bränslepump och rostfria ledningar fram till motorn. Har inte bestämt vilka spridare jag ska använda heller.. hm.


Image

Image

Image

Image

Har fått hem vattenpumpen :D Ser mycket bra ut tycker jag. Har lite begränsat utrymme för kylare så antingen blir det till att använda original eller kanske köpa en griffin universal 24" 16" som är största storleken som går. Dom är tyvärr lite väl dyra...

Vet dock inte hur "bra" original kylaren är.


Image

Icn monterad.

Image

Har även bytt till ett lite mer verklighetstroget spjällhus :) 80mm

Det som är överst på listan nu är att göra klart bränsle och kylsystemet..

Då vet du!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users