944 -86, "Snöflingan"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
nfrma
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2008-11-02 12:50:06
Bilmodell: 996
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

944 -86, "Snöflingan"

#1 Post by nfrma »

Hej på er alla!

Nu var det äntligen dax för mig att lägga upp en biltråd!!

Jag har sedan barnsben varit intresserad av bilar och då i synnerhet Porsche. Drömmen har alltid varit 911, ind. röd med svart helläder (från mitten av -80 talet). Jag har dock insett att denna drömmen får vänta lite till.....

Jag har sedan ett par år tillbaks i tiden sneglat på 944 och 928or. 28an valdes bort pga för dyra driftskostnader. Under sista tiden har jag varit en flitig besökare på Blocket, mm. För ca 1 månad sedan fick jag kontakt med en herre i Linköping som sade sig ha en välvårdad 944a. Det hela lät mkt intressant och jag körde upp för att titta på den...

Det tog ca 30 sek innan jag föll helt för den...... Bilen hade full historik och verkade välvårdad (strax över 14.000 mil på mätaren). Efter att ha kört den 100 meter så hade jag betämt mig (helt galet att inte ha med en Porsche kunnig person eller göra en grundligare kontroll av bilen. Jag var tvungen att HA den!!!

Vi bestämde att bilen skulle hämtas 110324 (ville inte köra i snö, osv..). Veckorna tills att bilen skulle hämtas kröp verkligen fram. Så igår blev det äntligen dax!!!! Efter 5,5 h med tåg till Linköping så stod den där och blänkte vit och grann!

Under hela resan hem (30 mil) så satt jag med ett urfånigt leende på mina läppar. JAG HAR EN PORSCHE!!

Resan förflöt utan några missöden. Hemma väntade sambon och barnen och alla var ivriga för provåkning och provkörning.

Det som närmast skall göras med bilen är ett besök hos Sandén för ett kammremsbyte. Sedan lite småfix, men mer om detta senare.

Det kommer lite bilder på bilen om ngn vecka, för vi ska iväg och åka skidor nu(ingen Porsche på en hel vecka...)!


MVH/ Fredrik

User avatar
nfrma
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2008-11-02 12:50:06
Bilmodell: 996
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 -86, "Snöflingan"

#2 Post by nfrma »

Glömde en sak!

Namnet Snöflingan blev det för att på nyckelknippan till bilen så stod det "Snöflingan". Tydligen har förra ägaren kallat bilen detta, så det får leva kvar.

User avatar
Ratatosk
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-04-24 11:34:13
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Mölndal
Contact:

Re: 944 -86, "Snöflingan"

#3 Post by Ratatosk »

Hahaha, gissa om jag känner igen det sättet att köpa Porsche. Jag gick igenom exakt samma procedur förra året när jag köpte min S2'a. Efter att ha ringt och mailat på flera stycken åkte jag till slut och kollade in en. Första bilen jag tittade på men så fort jag satte mig i den visste jag att jag var chanslös och inte blev det bättre när jag provkörde. Jag var fast, stenhårt. Hade samma urdumma leende på mina läppar när jag körde hem den två veckor senare. Det leendet återkommer fortfarande varje gång jag sätter mig i bilen och kör en sväng, man är väl inte riktigt frisk antar jag... :D

Den står för övrigt inte så långt från dig, har den hos brorsan (Bathory här på forumet) i Grästorp. Kanske kan bli en glassträff till sommaren...

Grattis till bilen, se nu till att bjuda oss på några bilder också...

:#944burn:
//Björn

PCS 13251

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se

User avatar
nfrma
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2008-11-02 12:50:06
Bilmodell: 996
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 -86, "Snöflingan"

#4 Post by nfrma »

Tackar!

Klart att det kan bli en träff i sommar! Har läst om hans 924 projekt! Bilderna kommer efter fjällensemestern!

MVH/ Fredrik

User avatar
nfrma
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2008-11-02 12:50:06
Bilmodell: 996
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 -86, "Snöflingan"

#5 Post by nfrma »

Då så är skidorna avklarade...

Jag har varit hos Sandén för kamremsbyte och lite allmän koll. Måste säga att han inger ett enormt bra och seriöst intryck! Dessutom trevlig!

Efter detta så har jag bara polerat och KÖRT! Underbart!!

Härnäst skall jag byta dekalen bak på bilen. Den är lite sliten i ena kanten. Den sitter som fn. Någon som vet hur man lättast får bort den??

Jag tog några snabba bilder på den efter en tvätt....

Förresten så är jag SÅ jä... nöjd med bilen!!! :D

Det blev inga bilder. Filerna var för stora. Men de kommer strax...

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 -86, "Snöflingan"

#6 Post by Tux »

Grattis till bilen!
Det är tur att någon fyller på med en 944 i stan nu när jag sålt min.

Jag rekommenderar dig att gå med i pcs och hänga med på slalomkörningarna!
Och vårträffen är ett alldeles utmärkt tillfälle att träffa likasinnade.

Mvh Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
nfrma
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2008-11-02 12:50:06
Bilmodell: 996
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 -86, "Snöflingan"

#7 Post by nfrma »

Jodå medlemsskap i SPC är på g och en banträff står högt på listan. Nu väntar jag på mer fint väder så att jag kan ut o lufta den vita...

User avatar
nfrma
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2008-11-02 12:50:06
Bilmodell: 996
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 -86, "Snöflingan"

#8 Post by nfrma »

Äntligen kommer det några bilder på min pärla!!!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
nfrma
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2008-11-02 12:50:06
Bilmodell: 996
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 -86, "Snöflingan"

#9 Post by nfrma »

några till.....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: 944 -86, "Snöflingan"

#10 Post by bergodalvana »

Oj, vilket fint skick det var på den.
Grattis, kul med ytterligare en 944 i 4-stad. :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

Re: 944 -86, "Snöflingan"

#11 Post by watp »

Tjusig bil :#cheers: :#cheers: :#cheers:

/ Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

User avatar
nfrma
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2008-11-02 12:50:06
Bilmodell: 996
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 -86, "Snöflingan"

#12 Post by nfrma »

Tackar!

Jag är otroligt nöjd med den! Tanken är att hålla den i ett bra orginalskick. Det finns lite små skavanker som jag kommer att åtgärda allt eftersom....

Det vore trevligt att få till ett litet 944 möte inom typ 4 stads området. Jag är ju ganska ny inom området och det skulle vara roligt att få kolla lite extra på andra 944or!!!

User avatar
nfrma
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2008-11-02 12:50:06
Bilmodell: 996
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 -86, "Snöflingan"

#13 Post by nfrma »

Idag har jag gett flingan den omsorg som hon förtjänar.... Det blev ny olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter och nya tändstift (Bosch super 4. Vet inget om dessa så vi får se). Kollade även oljan i växellådan. Det visade sig att det var lite för lite där. Fick fylla på någon dl. Tycker det är konstigt att det saknades för jag hittar inget läckage runt lådan....

Förra helgen gjorde jag en väldigt trevlig resa med henne (och sambon). Vi körde från Trollhättan upp till Såtenäs och följde sedan de slingriga vägarna upp till Spiken i Lidköping. Där käkade vi nyrökt fisk, mm. Trevlig körning och god mat! Rekomenderas!!

I övrigt har jag fortfarande kvar det där fåniga leendet varje gång jag ger mig ut på en kurvig väg med flingan!! UNDERBART! :D

Ha de gött!

User avatar
nfrma
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2008-11-02 12:50:06
Bilmodell: 996
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 -86, "Snöflingan"

#14 Post by nfrma »

Då var första säsongen som Porsche ägare avklarad... Idag ställdes flingan in i garage för sin vintervila. Det känns VÄLDIGT långt kvar till våren.

Jag har funderat på hur man bäst förvarar bilen under vintern!? Jag fyllde i lite xtra luft i däcken. Kollat glykolen, satt in en torrboll i bilen (den är helt stängd och utan "täcke"). Batteriet tog jag ur för att ha på laddning under vintern (bilen står i kallgarage).

Hur gör man sen?? Starta den ibland? Rulla lite då o då så att inte däcken tar skada? Någon som vet???

Ha de gött!

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -86, "Snöflingan"

#15 Post by Samuelf »

Jag kastar in en länk, om det är lugnt. =)

http://www.porschenet.com/winter.html

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users