931 -79 Carrera GT goes rallying

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#196 Post by matsen »

Testar igen med bilderna
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#197 Post by [Bobo] »

Nice! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#198 Post by patand »

Så du har besökt bilen nu? Skönt att se att den stod kvar! :)

Inte att förglömma är ju att se över skarvarna i bränslesystemet igen också, var ju några som inte är 100 även om vi nog fick de tätt för tillfället sist.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#199 Post by matsen »

Någon som vet om det är svårt att installera en extra lampa för temperaturen?
Skulle vilja ha en stor extra lampa i rött för oljan men även en om motorn går varm.

För övrigt kan jag meddela att bilen har fått ett kallgarage här uppe i Åre. Så nu är det bara transport frågan kvar så känns det säkert lite lättare att meka/organisera det sista bitarna på bilen.

Har förhoppningen att jag kan komma över en plastruta som jag spanat in i bak. Den har 944 turbo s vinge bak (eller om de e nån 968??). Hoppas och tror att den går att byta mot en gammal. Tips?
Men han är inte övertalad än så vi får se hur det blir!

Vi hörs!

Matsen

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#200 Post by patand »

matsen wrote:en stor extra lampa i rött för oljan men även en om motorn går varm.
Hur ska motorn kunna bli varm utan att oljan blir varm? :roll:

Kul att du hittat garage! :D Säg till om du vill ha någon hjälp med transport osv. :)

Vingen borde ju gå att ta bort från ramen för plastrutan. Men det beror kanske också på hur den är ditsatt, är den limmad så kan det kanske vara knepigt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#201 Post by matsen »

Nu får det bli vinge_delete ett tag. Det är det stuket jag gillar bäst på 911orna så det borde vara snyggt även på min. Speciellt med tanke på breddningen. Var ute idag och tog bort vingen. Så fin ut. Kommer nu säljas till en person här på forumet. Så sjukt kul o komma till bilen lite. Får lite panik över det som är kvar. Inte så många stora saker men nog så väl många små. Ska göra en todo lista som jag kanske lägger ut. Saknar att ha Pantad inom räckhåll :D

Kommer vara ganska lungt innan sommaren men efter sommaren tänker jag planera in ett "ryck" med bilen. "in med bollen i mål. Iiiiin med bollen i mål" - som dom sjöng.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#202 Post by fälgen »

matsen wrote: Blev coolt, tycker jag. Vad tycker ni? Vinge eller inte??
Enkelt - vinge!
Tyvärr, men jag tycker verkligen att vingen gör mycket på våra bilar. Får du inte ha 944-gummivingen heller?

Måste fråga, är bilen röd eller orange? Gillar verkligen stuket du har på bilen, hoppas man får se den på midnattsolsrallyt snart :D

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#203 Post by matsen »

Roligt med era åsikter. Jag är kluven. Tycker den är cool utan vinge också.
Jag får ha både 944 (lite större) o 924 vingen tror jag. Dessvärre är 944 vingen jag har fast i rutan som är i Valdemarsvik. Jag fick inte bort den i stressen sist och jag vet inte när jag ska ner nästa gång.

Du SKA få se den. Jag lovar att den ska komma ut i skogen. Det tar bara en biljon ljusår mer än vad jag hade tänkt/trott…

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#204 Post by patand »

matsen wrote:Saknar att ha Pantad inom räckhåll :D
Med öknamn lockar man ingen mekaniker... ;-)

Skämt o sido, kul att det händer något Mats! Vi får höras mer om planerna framåt hösten när det kanske finns mer tid hos oss båda. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#205 Post by matsen »

Jag såg det nu. Menade ju förstås Patand :oops:

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#206 Post by patand »

matsen wrote:Jag såg det nu. Menade ju förstås Patand :oops:
Förstod det Mats. Det är lugnt och det blev ju rätt kul! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#207 Post by matsen »

Uppdatering mest för sakens skull. Fick sån abstinens idag att jag åkte ut och monterade min nya växelspaksknopp. Köpte en från en P1800 för att den hade rätt stuk tycket jag.

Eller?

Mer sugen än någonsin att fixa med bilen. Får se när det blir.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#208 Post by matsen »

Ok. Snart börjar pimp grejjerna ta slut och jag tvingas ta tag i allt jag måste göra fast är lite mera rädd för : (
Men först åkte min kevlar-tejp på som burskydd. Minst 50 extra hästar om du frågar mig… LOL

Sen blev det en sådan där mekstund där jag kände att jag fick mer o göra bara för att jag skulle få något gjort. Två frågor. Skulle koppla in blinkersen. Stiften i bakkant åker in hela tiden. Finns det något trix o lösa det eller blir det till och köpa ett helt? Isf letar jag efter ett sådant. Vänster sidan.

Sen har jag köpt en rep sats till kopplingscylindrarna. Men dom gick ju f-n inte att få bort på den tiden jag hade till förfågande. Behöver era goda råd. När jag skulle lossa bulten så gick gängan runt. Nån som har något tips på lösning? Sen undrar jag om jag verkligen får bort den undre cylindern utan att ta ner stratmotorn???
Måste jag lossa bulten som sitter innanför torpedväggen på den övre också? Känner mig som 5 år… : )
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#209 Post by Cédric »

Klart du ska ta bort startmotorn, går på mindre än 5 minuter, annars är det ju snudd på omöjligt. Lägg en limklick på stiften så åker dom inte inte in :)

Nu får du ta å sätta igång så man får se dig i rallyspåren nån gång ! :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#210 Post by patand »

matsen wrote:Sen undrar jag om jag verkligen får bort den undre cylindern utan att ta ner stratmotorn???
Måste jag lossa bulten som sitter innanför torpedväggen på den övre också? Känner mig som 5 år… : )
Startmotorn ska självklart bort... var inte lat i överkant så allt blir jobbigare än nödvändigt! :wink:

Den övre har jag för mig sitter med två mutter på pinnbult som man når i från motorutrymmet. Sen måste du lossa den från pedalen också förstås, ligga på rygg och gotta sig under ratten alltså...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: AndersH