931 -79 Carrera GT goes rallying
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
Har sett de oljan på de flera 931. Tror det svettas från vevhusventilationen. O-ringen runt kompressorhuset borde hålla tätt och från lagerhuset kommer det nog inte.
EDIT: Sprucket oljerör!? Borde det inte spruta på som bara F*N med 6-8bars oljetryck eller..? Gissar att du har tätt nu. Jag har tre oljerör som ser hela ut, men kommer köra tryckreducerad slang när motorn kommer i bilen (igen).
EDIT: Sprucket oljerör!? Borde det inte spruta på som bara F*N med 6-8bars oljetryck eller..? Gissar att du har tätt nu. Jag har tre oljerör som ser hela ut, men kommer köra tryckreducerad slang när motorn kommer i bilen (igen).
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
Den växellådan såg ju renare ut än oljesölen vi plockade ut tillsammans på garageplan. Har redan sålt min tomma kaross så jag kan inte hjälpa dig med plåten till handbromsen tyvärr.
Sambon vill åka nya safarin på kolmården så jag "har hotat" med att vi skall hälsa på dig för att se om du gör några framsteg.....
/Janne
Sambon vill åka nya safarin på kolmården så jag "har hotat" med att vi skall hälsa på dig för att se om du gör några framsteg.....
/Janne
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
Du är alltid välkommen förbi när ni är i Krok(ek)arna, Janne.
Det vore trevlig.
MVH Mats
Det vore trevlig.
MVH Mats
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
Sanningen att sägar väntar jag mest nu. Har väl mest dyra saker kvarn nu. Pillandet börjar komma till ända (vilket i praktiken innebär att man knappt hunnit ur startblocken...)
Tidigare i mitt liv består väl min bekantskap med handbromsar av att i tid (och otid) dra i den. Har många gånger dragit i den. Men nu är det första gången jag sak dra OM den...
Projekt kardan-handbroms blev ganska snart förenat men en del tankar som jag gärna delar med mig av för att se vad ni tycker.
Allt gott!
Mats
Tidigare i mitt liv består väl min bekantskap med handbromsar av att i tid (och otid) dra i den. Har många gånger dragit i den. Men nu är det första gången jag sak dra OM den...
Projekt kardan-handbroms blev ganska snart förenat men en del tankar som jag gärna delar med mig av för att se vad ni tycker.
Allt gott!
Mats
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
runddragna skitmuttrar fixar man med gassvetsen, värm på den så den glöder.... vänta sedan 5 minuter och gänga bort den med valfritt verktyg
Angående vajer så borde en välsorterad segelbåtsaffär kunna pressa om en vajer. Men du måste då plocka bort vajern från bakvagnen och jag kommer inte ihåg hur det sitter eftersom jag klippte vajeren.
/Janne
Angående vajer så borde en välsorterad segelbåtsaffär kunna pressa om en vajer. Men du måste då plocka bort vajern från bakvagnen och jag kommer inte ihåg hur det sitter eftersom jag klippte vajeren.
/Janne
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
Hydraulisk handbroms kanske? Brukar "ta" mycket bättre än ofta underdimensionerat standard.
Låt i.s.f. den vanliga sitta kvar åt bilprovningen.
http://shop.j-spec.se/cgi-bin/ibutik/AI ... t&Visn=Std
Låt i.s.f. den vanliga sitta kvar åt bilprovningen.
http://shop.j-spec.se/cgi-bin/ibutik/AI ... t&Visn=Std
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
Jobbar framåt sakta men säkert. Tror att jag ångrar mig lite att jag började skrapa underredet och hjulhusen.
ATTANS vad det SITTER FAST!! Jag gjorde liknande jobb på en Volvo o det räckte med att nysa så försvann det.
Kör värme och spackelspade. Om det finns bättre sätt gråter jag av lycka av att få ta del av dessa.
Har börjat handla lite smågodis så snart kan jag trösta mig med mera "hands on" saker. (plastrutor, hjulupphängning, hydralisk handbroms på mittkonsollen mm)
Jag har rivit bort bränslerören (misstänkt läckage). Känns lite klurit o få dit dem igen. Både över bakaxeln och in bakom motorn. HUR???
Tror jag köper rör på löpmeter hos mekonomen (55:- metern). Lite prisskillnad. Eller är det dumt?
Måste köpa ny bränslepump också. Bosch 044. Antar att dom är dyra överallt? Pumpen i tanken vet jag inte var den sitter. Har ju fyllt den med skum men såg inget. Sitter den i röret kanske? Och är det ett filter som sitter ovanför tanken. Som vanligt tusen frågor. Men snart ska jag bjuda på lite lösningar.
MVH Matsen
ATTANS vad det SITTER FAST!! Jag gjorde liknande jobb på en Volvo o det räckte med att nysa så försvann det.
Kör värme och spackelspade. Om det finns bättre sätt gråter jag av lycka av att få ta del av dessa.
Har börjat handla lite smågodis så snart kan jag trösta mig med mera "hands on" saker. (plastrutor, hjulupphängning, hydralisk handbroms på mittkonsollen mm)
Jag har rivit bort bränslerören (misstänkt läckage). Känns lite klurit o få dit dem igen. Både över bakaxeln och in bakom motorn. HUR???
Tror jag köper rör på löpmeter hos mekonomen (55:- metern). Lite prisskillnad. Eller är det dumt?
Måste köpa ny bränslepump också. Bosch 044. Antar att dom är dyra överallt? Pumpen i tanken vet jag inte var den sitter. Har ju fyllt den med skum men såg inget. Sitter den i röret kanske? Och är det ett filter som sitter ovanför tanken. Som vanligt tusen frågor. Men snart ska jag bjuda på lite lösningar.
MVH Matsen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- StefanQ
- Turbo-Poster
- Posts: 531
- Joined: 2006-11-30 20:58:44
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
Prova kylspray och plastklubba...ibland är det lättare...
/Stefan
/Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
32 varv på Ringen
PCS 10936
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
Roterande stålborste ska visst fungera bra. Var noga med skydd bara.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
Angående bränslerören så skarvade jag mina efter bakvagnen. Mjuka kopparör kan man pressa igenom en halvmeter eller så mellan kaross och röret. Skall man få igenom mera så bör bilen vara en meter upp eller så i luften (min var 3 dm ovanför marken.
Nu har jag en 2,0 125hk men det 10mm rör jag använde till matningen hittade jag på rörfirman fick dock skära bort prisolisolering innan moteringen...
Använd stödhylsa
på sambons bil sitter tankpumpen direkt bakom "bensinutgången" på tanken. Lossas med den stora muttern.
följ elkabeln så finner du pumpen (om du har någon)
/Janne
Nu har jag en 2,0 125hk men det 10mm rör jag använde till matningen hittade jag på rörfirman fick dock skära bort prisolisolering innan moteringen...
Använd stödhylsa
på sambons bil sitter tankpumpen direkt bakom "bensinutgången" på tanken. Lossas med den stora muttern.
följ elkabeln så finner du pumpen (om du har någon)
/Janne
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
Jaha, då har man gjort bilen snabbare, coolare och lägre då rå.
Dom nya plastrutorna med skjutluckor add´a nog minst ett par hundra häst...
Förutom att dom verkar sjukt repkänsliga så är jag väldigt nöjd. Nu är det bara till o fundera hur jag fäster upp dem i nederkant så dom ligger mot gummilisten.
I morgon fortsätter skrapandet...
Dom nya plastrutorna med skjutluckor add´a nog minst ett par hundra häst...
Förutom att dom verkar sjukt repkänsliga så är jag väldigt nöjd. Nu är det bara till o fundera hur jag fäster upp dem i nederkant så dom ligger mot gummilisten.
I morgon fortsätter skrapandet...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
Om ingen säger att mina nya rutor är snygga snart tar jag bort dom... Sätter dit plyfa...
*LOL*
*LOL*
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
Ar det ett problem att rutor ramlar ut? Ser ut som din vindruta har den nyare listen, ar den bytt?
Schyssta sidorutor forresten :) ser lite varmt ut dock.
Schyssta sidorutor forresten :) ser lite varmt ut dock.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
Åh, vilka fina rutor!
Bobo
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying
Uppdatering vad som händer.
Ja - skrapningen fortsätter. Blir iallafall hjulhusen fram samt golvet framför bakaxeln. Till att börja med. Golvet ska sedan täckas med en skyddsplast mot allt grussprut men när jag ändå var i gång så...
Växellådan är överlämnad till bättre vetande. Väghållning från Sellholms är beställd.
Intercooler från Gegge ligger på skrivborden och hydralisk handbroms på ingång.
Mycket att se fram emot! Efter skrapandet är det dags att svetsa dit fäste för hasplåten.
Sen är det bränslerörens tur. Vi slet bort dem när vi skrapade för alla kändes kladdigt just där de var dragna (= rädd för läkage). EN FRÅGA: Jag ska dra bromsrören inne i kupen. Tänkte köpa rör på löpmeter från Mekonomen. Men vart kan jag köpa "skarvarna". Jag lär väl ha något som passar den gänga som sittre original.
Tacksam för tips! Även om någon har nåt tips på gummiskydd där rören går igenom karossen. Kanske nåt som redan finns på bilen på någon annat ställe?
Matsen
Ja - skrapningen fortsätter. Blir iallafall hjulhusen fram samt golvet framför bakaxeln. Till att börja med. Golvet ska sedan täckas med en skyddsplast mot allt grussprut men när jag ändå var i gång så...
Växellådan är överlämnad till bättre vetande. Väghållning från Sellholms är beställd.
Intercooler från Gegge ligger på skrivborden och hydralisk handbroms på ingång.
Mycket att se fram emot! Efter skrapandet är det dags att svetsa dit fäste för hasplåten.
Sen är det bränslerörens tur. Vi slet bort dem när vi skrapade för alla kändes kladdigt just där de var dragna (= rädd för läkage). EN FRÅGA: Jag ska dra bromsrören inne i kupen. Tänkte köpa rör på löpmeter från Mekonomen. Men vart kan jag köpa "skarvarna". Jag lär väl ha något som passar den gänga som sittre original.
Tacksam för tips! Även om någon har nåt tips på gummiskydd där rören går igenom karossen. Kanske nåt som redan finns på bilen på någon annat ställe?
Matsen
Who is online
Users browsing this forum: No registered users