931 -79 Carrera GT goes rallying

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#46 Post by gegge »

Har sett de oljan på de flera 931. Tror det svettas från vevhusventilationen. O-ringen runt kompressorhuset borde hålla tätt och från lagerhuset kommer det nog inte.

EDIT: Sprucket oljerör!? Borde det inte spruta på som bara F*N med 6-8bars oljetryck eller..? Gissar att du har tätt nu. Jag har tre oljerör som ser hela ut, men kommer köra tryckreducerad slang när motorn kommer i bilen (igen).
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#47 Post by QV_ »

Den växellådan såg ju renare ut än oljesölen vi plockade ut tillsammans på garageplan. Har redan sålt min tomma kaross så jag kan inte hjälpa dig med plåten till handbromsen tyvärr.

Sambon vill åka nya safarin på kolmården så jag "har hotat" med att vi skall hälsa på dig :D för att se om du gör några framsteg.....

/Janne

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#48 Post by matsen »

Du är alltid välkommen förbi när ni är i Krok(ek)arna, Janne.
Det vore trevlig.

MVH Mats

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#49 Post by matsen »

Sanningen att sägar väntar jag mest nu. Har väl mest dyra saker kvarn nu. Pillandet börjar komma till ända (vilket i praktiken innebär att man knappt hunnit ur startblocken...)

Tidigare i mitt liv består väl min bekantskap med handbromsar av att i tid (och otid) dra i den. Har många gånger dragit i den. Men nu är det första gången jag sak dra OM den...
Projekt kardan-handbroms blev ganska snart förenat men en del tankar som jag gärna delar med mig av för att se vad ni tycker.
Allt gott!
Mats
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#50 Post by QV_ »

runddragna skitmuttrar fixar man med gassvetsen, värm på den så den glöder.... vänta sedan 5 minuter och gänga bort den med valfritt verktyg 8)

Angående vajer så borde en välsorterad segelbåtsaffär kunna pressa om en vajer. Men du måste då plocka bort vajern från bakvagnen och jag kommer inte ihåg hur det sitter eftersom jag klippte vajeren.

/Janne

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#51 Post by Mattias 924 »

Hydraulisk handbroms kanske? Brukar "ta" mycket bättre än ofta underdimensionerat standard.

Låt i.s.f. den vanliga sitta kvar åt bilprovningen.

http://shop.j-spec.se/cgi-bin/ibutik/AI ... t&Visn=Std
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#52 Post by matsen »

Jobbar framåt sakta men säkert. Tror att jag ångrar mig lite att jag började skrapa underredet och hjulhusen.
ATTANS vad det SITTER FAST!! Jag gjorde liknande jobb på en Volvo o det räckte med att nysa så försvann det.
Kör värme och spackelspade. Om det finns bättre sätt gråter jag av lycka av att få ta del av dessa.

Har börjat handla lite smågodis så snart kan jag trösta mig med mera "hands on" saker. (plastrutor, hjulupphängning, hydralisk handbroms på mittkonsollen mm)
Jag har rivit bort bränslerören (misstänkt läckage). Känns lite klurit o få dit dem igen. Både över bakaxeln och in bakom motorn. HUR???
Tror jag köper rör på löpmeter hos mekonomen (55:- metern). Lite prisskillnad. Eller är det dumt?
Måste köpa ny bränslepump också. Bosch 044. Antar att dom är dyra överallt? Pumpen i tanken vet jag inte var den sitter. Har ju fyllt den med skum men såg inget. Sitter den i röret kanske? Och är det ett filter som sitter ovanför tanken. Som vanligt tusen frågor. Men snart ska jag bjuda på lite lösningar.

MVH Matsen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#53 Post by StefanQ »

Prova kylspray och plastklubba...ibland är det lättare...
/Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#54 Post by gegge »

Roterande stålborste ska visst fungera bra. Var noga med skydd bara.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#55 Post by QV_ »

Angående bränslerören så skarvade jag mina efter bakvagnen. Mjuka kopparör kan man pressa igenom en halvmeter eller så mellan kaross och röret. Skall man få igenom mera så bör bilen vara en meter upp eller så i luften (min var 3 dm ovanför marken.

Nu har jag en 2,0 125hk men det 10mm rör jag använde till matningen hittade jag på rörfirman fick dock skära bort prisolisolering innan moteringen...
Använd stödhylsa

på sambons bil sitter tankpumpen direkt bakom "bensinutgången" på tanken. Lossas med den stora muttern.
följ elkabeln så finner du pumpen (om du har någon)

/Janne

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#56 Post by matsen »

Jaha, då har man gjort bilen snabbare, coolare och lägre då rå.
Dom nya plastrutorna med skjutluckor add´a nog minst ett par hundra häst...

Förutom att dom verkar sjukt repkänsliga så är jag väldigt nöjd. Nu är det bara till o fundera hur jag fäster upp dem i nederkant så dom ligger mot gummilisten.

I morgon fortsätter skrapandet...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#57 Post by matsen »

Om ingen säger att mina nya rutor är snygga snart tar jag bort dom... Sätter dit plyfa...

*LOL*
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#58 Post by Cédric »

Ar det ett problem att rutor ramlar ut? Ser ut som din vindruta har den nyare listen, ar den bytt?

Schyssta sidorutor forresten :):) ser lite varmt ut dock.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#59 Post by [Bobo] »

Åh, vilka fina rutor! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#60 Post by matsen »

Uppdatering vad som händer.
Ja - skrapningen fortsätter. Blir iallafall hjulhusen fram samt golvet framför bakaxeln. Till att börja med. Golvet ska sedan täckas med en skyddsplast mot allt grussprut men när jag ändå var i gång så...
Växellådan är överlämnad till bättre vetande. Väghållning från Sellholms är beställd.
Intercooler från Gegge ligger på skrivborden och hydralisk handbroms på ingång.
Mycket att se fram emot! Efter skrapandet är det dags att svetsa dit fäste för hasplåten.
Sen är det bränslerörens tur. Vi slet bort dem när vi skrapade för alla kändes kladdigt just där de var dragna (= rädd för läkage). EN FRÅGA: Jag ska dra bromsrören inne i kupen. Tänkte köpa rör på löpmeter från Mekonomen. Men vart kan jag köpa "skarvarna". Jag lär väl ha något som passar den gänga som sittre original.
Tacksam för tips! Även om någon har nåt tips på gummiskydd där rören går igenom karossen. Kanske nåt som redan finns på bilen på någon annat ställe?

Matsen

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users