Page 1 of 8

944 n/a -84 Trackdaycar

Posted: 2010-09-24 23:43:52
by PeppeF
Då har man skaffat sig sin första Porsche och det blev en vit 944 -84.
Har alltid varit intresserad av racing och tog licens för några år sedan. Har tidigare åkt Golf gti som varit anpassad för bankörning . Nurburgring är favoritstället som jag varit på 5 ggr..
Sålde Golfen för nån månaden sedan och sedan sökt efter en 944.

Såg en annons på en vit -84 som verkligen föll mig och min brorsa i smaken.
forum/viewtopic.php?f=17&t=6717" onclick="window.open(this.href);return false;

Min bror och jag brukar dela bil så vi slog till direkt.

Det mesta om bilen står i den "gamla" tråden men skriver lite kortfattat:

Ställbart chassi fram/bak
Ställbara topplagringar
Solida bussningar

Mycket plastdelar. (hela fronten)

Tänkte först lära känna bilen men planen är att :
Riva ur inredningen helt.
Ev. montera halvbur/bur. Lutar åt en helbur från Finess alt. Omp
Justera in stolen
Köpa passande fälgar 15" med r-däck givetvis-
17"arna får bli "finfälgarna"

Ska se om man hittar nån körning innan vintern. Sviestad i slutet på oktober är klart.

Re: 944 - 84

Posted: 2010-09-25 05:12:54
by porschedennis
Hejsan

Jätte frän bil. Jag bygger räser av min med :#944burn:

Mvh
Dennis

Re: 944 - 84

Posted: 2010-09-25 07:26:50
by Tjonken
Välkommen hit!

Re: 944 - 84

Posted: 2010-09-25 07:52:45
by watp
Hej och välkommen :D

/Micke

Re: 944 - 84

Posted: 2010-09-25 13:34:39
by Mats Jacobsson
Välkommen hit :)
Är inte detta Daniel E gamla bil?
Då får du gå med i Östgöta Sportvagns klubb (ÖSK)
Så får du köra Mantorp också
EDIT
såg att det var Daniels bil i länken

Re: 944 - 84

Posted: 2010-09-25 15:20:32
by Eddie Varvstopp
Välkommen hit :D
Skall bli kul att läsa fortsättningen efter att ha följt Daniels tråd.. :wink: :D

Re: 944 - 84

Posted: 2010-09-26 09:15:44
by PeppeF
Tack tack. :)

Ja.. Det är Daniels bil som vi köpte. Hoppas vi kan föra "andan" vidare med bilen .
Det första jag ska göra är att lära känna bilen. Första gången som jag har en bakhjulsdriven banbil faktiskt. Kommer nog vara lite annorlunda :)
Så det lär nog inte bli några större förändringar på bilen chassiemässigt. Tror den duger gott åt mig.

Däremot har jag börjat riva ur inredningen. Har gått smidigt. Är väl istorsett bara "lite" limrester kvar. Sen blir det nog att måla på lite ny färg. Alltid trevligt om det ser snyggt ut.
Jag måste säga att bilen ser riktigt fin ut under alla mattor. Trodde nog det skulle gömma sig nån rost där men ikke..

Nästa steg är att justera in stolen. Sitter alldeles för långt bak idag. Eftersom brorsan och jag har bilen ihop så vore det en fördel att kunna justera den emellanåt..
Sedan har vi funderingar på en bur. Vi kommer bara köra bilen på bana så det kan känns skönt med en bur.
Hade tanke på en halvbåge men det är frågan om en sådan hjälper så jättemycket .Jag kommer sitta ganska långt fram och "huvudbågen" hamnar en bit ifrån stolen...
Helbur är nog alternativet..

Re: 944 - 84

Posted: 2010-10-18 17:46:41
by PeppeF
Då är nästan all inredning borta. Kvar är bara några asfaltsmattor på golvet.
Ska se om jag hittar nåt bra sätt att få bort lite limrester och sedan blir det lite vit färg.

Passade på att rostlaga stolsfästet som var lite dåligt. Därefter gjorde vi om fästet för stolen så vi nu använder orginalskenorna ihop med Sparcostolen. Vi är ganska korta så man sitter helt ok.

Nästa steg i veckan blir att beställa en bur från Finess. Tänkte beställa deras bur för "gata" och sedan komplettera med några extra rör.

Ett par 7-8x15" BBS fälgar har införskaffats. Det satt hyfsade däck på så de tänkte vi slita ner på sista körningen på Sviestad. 205/60 fram kan ju bli intressant :)

Till våren lutar det åt Toyo r888 205/50 fram och 225/50 bak.
3liten.jpg
4liten.jpg
2liten.jpg
1liten.jpg

Re: 944 - 84

Posted: 2010-10-18 18:07:02
by makkanftw
Limresterna tror jag att jag själv fick bort med T-Röd, löste det som ingenting :)

Re: 944 - 84

Posted: 2010-11-22 11:43:45
by PeppeF
Då har man påbörjat burbygget vilket flyter på bra..

Nåt annat som flyter på alltför bra är kylvattnet som minskar med rasande takt. Har inte sett vart det tar vägen förrens igår då jag skulle fylla på mer.
Kylvattnet rann rakt igenom i samma takt som jag fyllde på.
En snabbkoll så verkar det som oljekylaren läcker. Den sitter ju lite taskigt till.
Hoppas på att det bara är packningen som är dålig. Tyvärr verkar det även vara en spricka i själva huset.
:(

Bättre det händer nu än mitt i säsongen. Nån som har en begagnade kylare?
Eller ska man satsa på en separat oljekyl,...?

Re: 944 - 84

Posted: 2010-11-22 21:35:41
by Ratatosk
Hmm, det är möjligen inte så att du slängt ut svarta mattor ur bilen? I så fall, och om du vill sälja, är jag intresserad av ett köp.

Gillar din bil förresten, guld-BBS'er och vit lack är en riktigt snygg kombo. :)

Re: 944 - 84

Posted: 2011-01-30 20:04:52
by PeppeF
Oj, här var det ett tagsen man uppdaterade.

Tillbringade några timmar i garaget idag. Har börjat tvätta ur bilen med Label off. Härligt doft och jösses så effektivt.
Burbygget har tagit lite paus. Huvudbågen är dock inpasssad och ska snart sätta fart med resten. Frågan är vilken färg man ska ha på bågen? Vit inredning=vit bur? :?:

Bilen läcker ur allt kylvatten och nu har jag hittat felet. Det är en spricka i oljekylaren.
Tänkte plocka bort den och svetsa. Lite pyssligt att få bort. Jag har börjat demontera grenröret vilket gick väldigt bra så nu kommer man åt att lossa den. Sen får vi se om det går att få upp den på nåt smidigt sätt.

Det är alltid skönt att lyckas lokalisera felet. :)

Re: 944 - 84

Posted: 2011-01-30 22:31:30
by Tjonken
Vi valde vit i Räserbilen, och det blev riktigt bra. :)
Image

Det finns lite fler bilder på sjätte sidan i biltråden om "Räserbilen".

Re: 944 - 84

Posted: 2011-02-06 09:27:59
by PeppeF
Vit bil, vit inredning, vit bur är nog det bästa. Framförallt när det gäller Porsche och racing :)

Tips på nån bra färg att måla med. Är det Hammarlack som gäller?

Re: 944 - 84

Posted: 2011-03-13 17:09:38
by PeppeF
Det var inga större problem att få bort oljekylaren. Väl borta så fick vi lite hjälp att svetsa den. Sprickan var ganska lång.


När den ändå var borta så packade vi om den med nya packningar. Sedan började det roliga jobbet att montera ihop allt igen.
Trångt..trångt... Här har man en fördel att bilen saknar turbo :)
Till slut satt den på plats och det läcker iallafall inget vatten.
svetsad.jpg
Däremot lyckades jag ta sönder ett stift till oljetrycksgivaren när jag skulle skruva på den sista kabeln. :evil:
Blir väl att beställa en från Utzon. 800kr... *grr*

Sedan är det bara fylla på olja och sedan göra en uppstart.

I tisdags kom även mina r-däck. Snabb leverans från TWS-däck. 4 st Toyo R888