944 n/a -84 Trackdaycar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 - 84

#91 Post by PeppeF »

Jag trodde det var nu på måndag men det verkar som bankörningen är den 17 Juni. Tur att jag kollade :)

Det blir nog att behålla 944an hela säsongen . Visst är man alltid sugen på att byta men det är inget som är planerat just nu.
Peter F.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 - 84

#92 Post by fälgen »

Blir det körning imorgon? Jag siktar på att att åka dit :D

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 - 84

#93 Post by PeppeF »

Jag har tänkt att köra ikväll ! Då ses vi :)
Peter F.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 - 84

#94 Post by fälgen »

PeppeF wrote:Jag har tänkt att köra ikväll ! Då ses vi :)
Måste tyvärr ställa in, upptäckte precis att jag fått ett stort läckage på styrservon. Kommer kanske förbi och kollar på en stund.

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 - 84

#95 Post by PeppeF »

Måndagskörningarna på Sviestad är alltid en höjdare. Mycket olika bilar och trevligt folk. Tre timmar går alldeles för fort :)

Vill man prova på bankörning så är det ett jättebra tillfälle. Vore kul med fler 944 där.

Dagen strulade som sjutton. Började med att glömma plånboken hemma. Vilket jag upptäckte när jag stod på macken vid Beviks . Brorsan mötte upp och fick betala. När jag sedan ska starta bilen så har jag ingen tomgång.
Lite lätt panik. Hade soppapumpen gått måntro..
Snabb felsökning och det visade sig att en slang till insuget lossat. Hade missat att dra åt då jag servade bilen.
Hann precis lagom till kl 17 då det började.

Säsongspremiär på Sviestad och med nya 17" .
Blev det nån skillnad mot 15" ?

Jodå . Det tycker jag. Har inte lika mycket understyrning längre och bilen känns mycket stabilare.
Kuhmo v70 verkar fungera riktigt bra. !!

Tyvärr strulade min mobil så jag fick inga tider. :(
Peter F.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 - 84

#96 Post by Cédric »

Vilka däck hade du på 15tummarna?

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 - 84

#97 Post by PeppeF »

Jag körde med Toyo R888 205/50 fram och 225/50 bak.

Nu är det 225/45 fram och 245/40 bak
Valde mjuka blandningen fram eftersom de fanns "på hyllan" och jag fick dem till ett bättre pris.
Peter F.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 - 84

#98 Post by Cédric »

Får hoppas att soft inte är för soft så dom smälter bort direkt :)

Toyo är mjuka, jag kände en tydlig skillnad i stabilitet (synnerhet högfart) när jag bytte från R888 till MPSC. Så det finns många mer skillnader än bara tum på fälgen :). Men många verkar gilla kumho, ska bli intressant att se hur länge dom håller ihop. Hur fort går det ungefär?

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 - 84

#99 Post by PeppeF »

Medium är nog rätt benämning. K61 fram och K90 bak.
De var så prisvärda att jag gjorde en chansning. Toyo har blivit dyra....

Stabiliteten beror nog mest på profilen. Som sagt. Hoppas de håller ihop :)
Nu kör jag inte så långa stinter och bilen är ganska lätt.

Hur fort det går? Inte alls....det går långsamt :)
Jag fegar för mycket. 1,10 förra året på Sviestad men då segar jag på trean istället för tvåan...
Mantorp: 1,40. Där vill jag komma ner 2 sekunder till minst!. Men jag är lite för feg..
Peter F.

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 - 84

#100 Post by PeppeF »

Efter att ha kört några gånger på Mantorp och en gång på Sviestad så var jag sugen på mer körning.
Jag anmälde mig i sista sekund till Fordklubbens träff på Gelleråsen i söndags.
Riktigt kul bana med mycket varierade bilar.
Hade en härlig söndag och bilen fungerade helt ok .
Har dock lite strul med att den är svårstartad då den är varm vilket jag tror beror på DME-relät. Blir nog att beställa ett nytt.

Här kommer några bilder från dagen..
2013-07-15-10-15-30_img_0386.jpg
2013-07-15-23-36-04_gell1.jpg
2013-07-15-23-36-04_gell2.jpg
2013-07-15-23-36-04_gell3.jpg
2013-07-15-23-36-04_gell4.jpg
2013-07-15-23-36-04_gell5.jpg
2013-07-15-23-36-04_gell6.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Peter F.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

944 - 84

#101 Post by Maxx »

PeppeF wrote:Har dock lite strul med att den är svårstartad då den är varm vilket jag tror beror på DME-relät.
Om det är DME-reläet så startar den inte alls. Enkelt att kolla med en bygling som man ersätter reläet med. Sätt ihop tre kablar med ett flatstift i var ände och ersätt DME-reläet med. Om bilen startar då men inte med reläet så är reläet dåligt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 - 84

#102 Post by PeppeF »

Är bilen varm och jag ska starta den direkt inpå så går den inte igång alls.
Det klickar i startmotorn. Dock inga problem att putta igång den.

Får den kyla av lite så går den igång med visst besvär.

Läste om det på Clarks garage så jag ska testa byglingen nästa gång. Lite trångt att komma åt bara. På min gamla bil sitter det under ratten...
Peter F.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 - 84

#103 Post by Maxx »

PeppeF wrote:Är bilen varm och jag ska starta den direkt inpå så går den inte igång alls.
Det klickar i startmotorn. Dock inga problem att putta igång den.

Får den kyla av lite så går den igång med visst besvär.

Läste om det på Clarks garage så jag ska testa byglingen nästa gång. Lite trångt att komma åt bara. På min gamla bil sitter det under ratten...
Just det ja, inte världens smidigaste placering! Men byglingen ger ju ett klart svar så det kan nog vara värt besväret.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 - 84

#104 Post by patand »

PeppeF wrote:Jag fegar för mycket. 1,10 förra året på Sviestad men då segar jag på trean istället för tvåan...
Jag segar också omkring på 3:an, 1,07:84 resulterade det i förra året. Tror inte det går nämnvärt fortare om man tappar ner på 2:an, men värt att prova förstås. :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 - 84

#105 Post by PeppeF »

Jag kan tänka mig att jag skulle tjäna lite på att gå ner på 2.an i sista kurvan ut på start-målrakan. (Sviestad)
Där går det inte fortare än 55 km/h så det blir lite segt.

Lustigt nog är jag försiktig om bilen. :) Jag köpte den för att kunna köra hårt på bana. Använder den ingenting i övrigt. Dessutom när man bara har 4 mil hem..!! (Sviestad och Mantorp). Måste lära mig att tänka om där.. !:)

Nåväl. Harrys laptimer strular hela tiden. Dessutom tar programmet så plats i mobilen även om man raderar föregående körningar. Verkar som filmerna ligger kvar någonstans så man inte får bort dem..

Var förbi skroten här hemma eftersom de hade en begagnat DME-relä liggande till en Opel Vectra. Perfekt att testa med tänkte jag. Visst..killen ville ha 250:- för ett 15 år gammalt relä. Utan garanti. Ett nytt kostar 299:- hos Utzon..
Blev ingen affär.

Ska plocka ner och fetta in drivknutarna. Hade ett lite klonkade/metalliskt ljud vänster bak efter sista körningen på Sviestad förra året. Gjorde inget åt det då utan det har varit tyst fram till förra veckan.
Oljudet kom precis sista kilometern hem. Låter vid belastning/drivning...inte då man kopplar ur.
Låt oss hoppas på drivknut och inte växellådan..

Två bilder från Sviestad.
2013-07-25-17-01-37_p1013722.jpg
2013-07-25-17-01-37_p1013725.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Peter F.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]