924 -80 | Med personlig servicetekniker

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Post by QV_ »

Första försöket att få bukt på tutbekymmret som beror på att släpringen i ratten sliter ner plasten i spakcentralen och träffar en nit var att försöka sänka konsolen någon mm för att öka spelrummet mot ratten.
IMG_3382_.jpg
Att handslägga och huggmejsel åker fram istället för fasta blocknycklar beror på att allt är draget med stöldsäkra bultar och det är en del extra pyssel att få bort bom. Jag vill ju desutom "bara" skjuta in allt någon mm. Det verkade lovande i garaget men efter en testkörning så fanns problemet där igen. :evil:

Nästa steg var att slakta ner ratten för problemet med tutningen är att släpringen är skev mot spakcentralen
IMG_3392_.jpg
IMG_3395.JPG
Man kan se glappet från sidan

Här har jag börjat slipa ner svetsfogen i underkant av rattnav för att få allt mera parallellt.
IMG_3397.JPG
Slipning pågår
IMG_3398_.jpg
Nu är kanten jämnare mot släpringen.
IMG_3401.JPG
Fick efter provköring slipa lite på plastens undersida också men nu känns det som att tutbekymret är borta.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Post by QV_ »

Bokade besiktningstid 20 över 1 till klockan 14:00
Var på plats 13:50
Brukar ha problem med handbroms höger bak men jag märkte inget i år
Fick nedslag på fotbroms höger bak...
Bilen började gå illa under besiktningen
Körde och tvättade bilen, tanka upp den
Hem och riva bort bromstrumma bak
Bromscylinder hade ärgat fast.
Fixat 16:00
Kollade tändkablarna och 2:ans hade släppt från stiftet.

Klart för 70 års träffen! (nästan)
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Post by QV_ »

Var på 70 års firandet i Stockholm.
Såg en 924 till (en röd 924S) så vi (frun och ja) är helt säkra på att vår 924 var den "billigaste" Porschen på träffen!
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Post by QV_ »

2019 var ett stillastående år för bilen men i år skall den ut på vägen.

Fixat hittills är
Juckat lite på vänster framok. Kolven satt rätt löst så det hade nog löst sig självt.
Vänster och höger elspegel
Vänster elhiss och elhissknapp på passagerarsidan.
Nu skall ovanstående "tutbekymmer" lösas

För Bobo´s skull får jag väll skriva att jag har lyckats att limma fast backspegeln. Det var nog för 2 år sedan och den sitter där!

Nu skall jag ut och fundera hur man "lättast" får bort brytskruvarna som håller fast rattstången som stöldskydd.
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4186
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Post by Cédric »

Kul att du är tillbaka! Ska du byta lager till rattstången eller vad är planen?

Du råkar inte ha en extramotor i gömmorna? Vet en som letar efter en.
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Post by QV_ »

Planen är att få bort ofriviligt tutande.
IMG_2237.JPG
Det gick hyfsat lätt att få bort dom med multislip och mutterknack.
IMG_2238.JPG
Denna är nog detaljen som orsakar felet.
22id och 28yd.
31,5mm lång. behöver 1 - 1,5mm längre

Den motorn jag hade gick norrut runt 2016
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Post by QV_ »

Efter att ha funderat så åkte 2 st kopparbrickor från B-temas sats med just kopparbrickor. M22 x 28mm passade perfekt.
Funderar på om det är ett frekvent av/på montering av ratten som gjort just detta eller om det är för att något är vint i ratten.
Nu efter dessa 2 brickor fick jag flytta upp (bocka till) bläcket som skall släpa mot "tutringen", så planen lyckades.

Har ju även haft lite "Jacques Tati" över vindrutetorkaren. Den har startat i intervalläge lite som den vill. Även detta anser jag att jag har hittat (hoppas jag).

Nu är allt återmonterat och det är dags att kolla upp några andra småfel när den ändock hänger i lyften.
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Post by QV_ »

Den (bilen) har varit "tungstartad" och därmed inte brukad iår.
Batteriet har inte riktigt orkat dragit runt motorn. Det har krävt laddning på batteriet och startkablar.
Desutom så lät det inget vidare under starten.

Så startmotorn åkte av.
Det är ju bara att släppa på främre avgassystemet och de 3 värmeplåtar + oljefilter så får man ju loss startmotorn.
Felet var ju rätt lätt att upptäcka.
IMG_2338.JPG
En bussning som inte riktigt är cirkulär invändigt.
IMG_2347.JPG
PET säger 14mm yd men verkligheten säger 16mm yd
Men en bussning från en B18 startmotor bortplockad för 10-12 år sedan är ju bara 2mm för lång. Annars stämmer måtten bra.
IMG_2348.JPG
Klart för återmontage.

Fick plocka med kabelstammen runt startmotorn en 10 gånger innan den inte kom i kläm när startmotorn var i läge. Det är trångt därunder.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users