Page 13 of 15

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-09-09 21:29:13
by QV_
gatklossar på utzon ligger på 500 drygt till NA så de är inte gratis direkt. Det finns säkert en spec som jag igentligeninte har någon nytta av till cabben men efterson skivorna ser bra ut och bromsarna nu inte tar något vidare såkan man väll montera de klossarna som Porsche teknikerna ägnade minst 100 timmar åt att finna....

/janne

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-09-15 15:28:46
by QV_
När vi skulle åka hem från TP80 så väntade en kille vid bilen.
Han var glad att "hans" ombyggda Porsche fortfarande var i livet....

Han hade köpt den av Borglund på Teknikens värld för att ha ett vinterprojekt. 924 har varit ägd av Borglund 91.

Har hittat några papper till som jag har lusläst och kommit fram till...
Så då vet vi att bilen vart ombyggd mellan mars 91 till juni 91 av en ej krockad bil. (inte krockad just då iallafall).
Äldre regpapper som följde med köpet visar på både "inga kommentarer" samt "T12B ombyggt fordon" så det stämmer ju med att bilen skall ha blivit ombyggd i Sverige.

Sakta kommer bilens historia fram i ljuset. Fortsättning följer.

/Janne

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-10-06 09:37:30
by QV_
Satte mig med elschemat en stund för att reda ut vad "Jacques Tati" torkarna på bilen beror på.
Antalet ofriviliga torkarslag har ju ökat nu när kylan har kommit. Bilen används just nu som bruksbil.

Efter att ha lusläst schemat så kom jag fram till att "stopp på intervall" är en jordning av intervallrelät.
För att starta intervall så tar man bort jordningen och låter anslutningen hänga i luften.
Så med det i bakgrunden så har jag nog ingen "kortslutning" i spaken för vindrutetorkare utan "bara" oxid som gör att ingen kontakt mot jord uppkommer kontinuerligt.

Så då behöver man inte jaga ett nytt spakpaket, alltid något

/Janne

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2013-10-06 18:56:57
by patand
På Impulsköpet verkar de sporadiska torkarslagen ha försvunnit. Kan ju säkert bero på att bilen brukats lite mer och oxiden försvunnit då. :-)

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2014-04-05 17:06:57
by QV_
Då är det vår och pysslet börjar.

Var och hämtade elöppningen till bakluckan hos Fredrik.
Vi fick loss allt utom kablarna ner till pumpen och tankgivaren.
Men under jobbets gång och så här efteråt så vart beslutet att bara behålla det som går åt.

Image
Mitt mecksällskap för dagen var och inspekterade om det skulle duga till bilen.

Efter att ha lindat bort isoleringen
Image

Så när allt "onödigt" vart bortplockat och två skarvar fixade (en för att ta bort + till targan och en jord) så ser det ut så här.
Image

Efter en koll i bilen så måste jag åka tillbaka och plocka bort fästplåten också... samt matningen till elen från säkringscentralen...

Men en bit på väg är man. Skall bara hitta någon som är smal nog att krypa in och öppna bakluckan åt mig :-)
[bobo] hade så bråttom sist han var här så jag ville inte fråga då.

Tänkte använda mitt bromskolvskitt från Biltema i dag på en av vinterslädarna. Det gick så där.
Fick använda mina provisoriska verktyg en gång till men jag gjorde en mod så vi får se hur det fungerar nästa gång.

Image
Använd en gång (nästan)

/Janne

924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2014-04-05 21:07:48
by Jinnarp
Lite svart färg på sen är det ingen som ser :D

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2014-04-07 08:04:55
by [Bobo]
QV_ wrote:...[bobo] hade så bråttom sist han var här så jag ville inte fråga då.
Vi tar det nästa gång! :#cheers:

Bobo

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2014-05-19 22:19:32
by QV_
Eftersom jag har för många prylar så skall mycket bort.
Det låg två nästan nya bromsskivor (ivägen) så de sitter numera på bilen.
Dock så fick jag inte på plåten under motorn.
Det beror på samma sak varför jag inte får till kofångaren fram riktigt... Den intelligente får gissa felet här :evil:

Men den har iallfall kommit fram ur dvalan för egen maskin, startade och går fint efter vinterdvalan.

/Janne

Visst ja [bobo] behöver inte krypa in i skuffen, låg jag på rygg så vart armen liiite längre så nu är luckan öppningsbar igen.

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2014-06-07 21:16:30
by QV_
Giganternas kamp...

Image

En av dessa torde vara låg nog men fäljarna innanför skärmkanten....

:mrgreen:

/Jan

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2014-07-09 19:22:47
by QV_
Ett stycke verktyg har anlänt för vinterns jobb

Image
13mm Insex växer inte på träd till rimlig peng.

/Janne

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2014-07-14 16:19:16
by patand
QV_ wrote:13mm Insex växer inte på träd till rimlig peng.
Vad har man den till? :)

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2014-07-14 19:27:04
by QV_
Tar bort plastbussningen som spridaren sitter i.
Jag har en spräckt och vill byta den.

/Jan
Jag har dock sålt toppen för några år sedan så jag har ingen att ta (ännu)

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2014-07-15 10:07:14
by patand
QV_ wrote:Tar bort plastbussningen som spridaren sitter i.
Jag har en spräckt och vill byta den.

Jag har dock sålt toppen för några år sedan så jag har ingen att ta (ännu)
Aha, där ser man. :) Den operationen har jag aldrig utfört.

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2014-07-17 18:49:09
by QV_
På väg söderut i Svinjod.

Här på campingen i Sanden
Image

/Jan

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

Posted: 2014-07-19 19:08:36
by QV_
Så efter ha varit nere och vänt i Älmhult (för att träffa en utvandrad Svensk som var på tillfälligt besök i Sverige) så har vi nu kommit till Hjo

Image

82 mil nedcabbat med klarblå himmel.
Det är nästan att det är skönt när man kommer in i skuggan (fast det kommer jag aldrig att erkänna)

/Jan