I dag vart det lite tid för handbromsen, justerade ut vänster sida så nu tar den iallafall. Provade på grus och den låser vänster men inte höger. Vi får se hur det går....
Efter tankbytet så vart bilen orkessvag kall, man fick varva lite för att flyta bilen på plan mark kall. Varm gick den OK men inte mer. Ville inte riktigt varva ur varm men gick lungt och fint förövrigt. Har tankat bilen full med 98 oktan och kört en 30-40 mil efter tankbytet.
Eftersom saker skall göras ordentligt (gäller vist inte handbromen
) så kom bränsletrycksmätaren fram. Kopplade in mitt modifierade relä för att styra pumparna och kopplade in bränsletrycksmätaren samt drog isär kopplingen mot motorn så att inte WUR får någon spänning.
Första mätningen visade 4 kg i tryck vilket är långt ifrån de 1,5 - 1,7 kg det borde vara. Eftersom jag har renoverat WUR innan så är det ingen större bekymmer men lite kostigt är det att WUR skall bli trasig efter ett tankbyte. Det andra som jag hörde var att bränslet lät som ett element med för lite vatten i. Det "porlade" WUR skrek när trycket ökade. Inget av detta lär man höra med motorn igång. Eftersom bränsletrycksmätaren har en returslang så stoppade jag ner den i dunken och "luftade" bränslesystemet en 15-20 sekunder. När jag släppte knappen så vart trycket 3,4 Kg. humm ver det inte 4 Kg innan. Luftade igen och denna gång vart det 2,5 Kg tryck. Nu tog jag bort ena kopplingen mot CIS systemet och lät pumpen gå i 10 minuter rakt ner i dunken. Det kommer fortfarande luft i bensinen men bränslepumparna är lite lugnare på "tonen" under drift så det fick räcka. Ny inkoppling visade 1,8 Kg tryck och bilen drar kall och varvar ur bra mycket bättre än förut.
1 Att man måste "lufta" ett CIS system har jag aldrig läst eller hört talas om
2 att det finns luft kvar efter 30-40 mils körning är skumt med det hördes tydligt att det var luft i systemet framme vid motorn.
3 innan luftning så reagerade den inte på justerskruven framme vid insuget vilket den gör nu.
4 gick piss när jag backade ur, går kalas efter luftning. Inget övrigt rört
Är det någon annan som "luftat" bränslesystemet?
/Janne
när jag höll på med mätningen funderade jag på alla bilar som kör med bygel istället för relät. Ni vet att ni matar bränslepumparna via en 0,5 mm2 kabel och ett klent stift i säkringsdosan istället för en 2,5 mm2 direkt från batteriet via en ordentlig kopplingpunkt. Att det sedan blir bränmärken i säkringsdoserna man ser på skroten är kanske inte så konstigt.....