924 -80 | Med personlig servicetekniker

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#16 Post by QV_ »

avslutat motorlyft

Image

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#17 Post by QV_ »

Nu var det dags för kupefläkten.

Rev ut hela värmepaketet när jag ändock var "på gång" i Hanyes står det att man troligen får ut paketet utan att lossa på instrumentbrädan men det fick jag inte att fungera. Däremot så räcker det med att lossa på brädans fem infästningspunkter.

Image

Fläkten var helt ihopsmält vid kolen. Grönsakens värmepaket kom väl till pass eftersom fläkten fungerade väl och kolen var långa. Desutom så var visa plastdetaljer sönder på "mitt" paket, dessa var hela på Grönsakens. Efter en tvätt av delarna så var det dags för ihopmontering.

Image

Sen in med delarna på plats

Image

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#18 Post by QV_ »

Bilen hade ju ett typiskt "bubbla" ljud. Eftersom jag inte fann något läckage vid packningen grenrör/avgassystem så gick undersökningen längre in mot motorn. Efter att ha demonterat kopplingen så såg jag att det saknades en mutter till grenröret i det bakre hörnet. Först tänkte jag vara lite "lat" och bara dra dit en mutter och anse problemet löst. Men det är för trångt för att chansa så jag började plocka bort grenröret. För att komma åt rimligt så tog jag bort motorfäste, startmotor och generator med fäste. Tyckte att grenröret glappade lite väl fort mot toppen under demonteringen. Varför den glappade framgick rätt snart....

Image

Grönsakens grenrör har två dåliga pinbultar. Dessa har värmts på i kväll och fått varsin mutter ditsvetsade, hoppas på flyt i morgon så att de släpper.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#19 Post by QV_ »

Operation räddning av grenrör från Grönsaken är avklarad och gick bra.
Efter 4 påsvetsade muttrar så var de två pinnbultarna borttagna och nya (som jag fann i en påse i bult/mutterförrådet) vart ditdragna. Även pinnbultarna på toppens avgassida är ditfixade.

Operationen "avdragen bult insugssidan" suger däremot fortfarande. Efter en 25 ditsvetsade muttrar har jag get upp det spåret. Om jag fått bulten att röra sig så är det en 15 grader ungefär, för en gång av de 25 så fick jag dra muttern tre gånger iställer för två innan det gick av i svetsningen....
Har dock beställt vänstervridna borrar 5, 6 och 7mm samt att polaren skall svarva till styrningar dill dessa så att man kan använda insugningsröret som stabilisator vid urborrningen. Jag är nämligen ingt bra på att borra ur bultar på fri hand och riva av toppen för att ta den till en verkstad ingår inte riktigt i denna renovering.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#20 Post by QV_ »

Så efter att ha varit social hela lördagen och eldat sly 3/4 av söndagen var det dags 924'an

De vänstervridna borrarna var vassa och gjorde jobbet (5 och 6mm, 7'an vart inte levererad). Det var trevligt att borra med styrhylsor. Dock satt bultresterna kvar.... Riktade upp borrhålet lite med dremel och mer borrmaskin men fick aldrig ur resterna. M8 gängtap rensade hålet skapligt och det skulle kunna fungerat men islutänden drog jag dit en Helicoil iallafall. Rensade lite M8 hål på toppen när jag ändock hade tappen frame. Så nu är insugningssidan också klar. Skall låna en lagerurdragare till stödlagret i veven.

Håller på att renovera ett ok under tiden. Köpte en renoveringssats till ett 48mm ATE ok på Mekonomen (hur mycket kan det skilja?) men det gjorde det. Den var gjord för att ha packningen på kolven. 924 har packningen i oket. Har iallafall funnit en tysk sida som visar vika andra bilar som har samma detaljer samt deras artikelnummer. Fann då att de Audi, WV ... som delar komponenter med 924 inte är av de modeller vi har köpt i Sverige (denna komentar gäller då bland annat renoveringssats framok)

Inga bilder denna gång.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#21 Post by QV_ »

Så idag vart stödlagret urplockat, likaså avgassystem och drivaxlar
Image

Fick i uppdrag att kontrollera fettet i drivknutarna av mattias och de börjar bli lite torrt
Image

Tur att det fortfarande är lite värme ute

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#22 Post by QV_ »

Börjar bli kallt på cementgolvet men i kväll åkte lådan ur bilen. Så nu får man komplettera inköpslistan med nya växellådsgummin. För även om jag är nöjd med slitna standard så var dessa lite väl trasiga.

Bilder på eländet kan komma i nästa inlägg.

Nu skall vi börja med broms och bränslerörsbyte.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#23 Post by QV_ »

Så då var man inne igen efter ytterligare några kalla timmar liggandes på betongolvet.

Först några bilder från de "lätt slitna" växellådsfästena.
Image
Image

Har som sagt var lossat på alla klamer som håller bensinrören. Medans jag tömde set sista ur returröret framme vid motorutrymmet så slutade det rinna med ett ljud som lätt som luft kom in någonstans.
Det var här!
Image

Röret måste ha sprukigt under tömningen när jag böjde ner det mot golvet 2 meter längre fram.
Det är alltså det mörkbruna på det bakersta röret som är bensin (för det fanns inte där när jag började jobbet på kvällen)

/Janne

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1762
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#24 Post by Nahpets »

Kul med bilder!
Kämpa på!

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#25 Post by QV_ »

Så då fick man montera något i dag istället för att bara ta bort saker hela tiden!

Avdelningen "ta bort" finns fortfarande kvar. Där i finns bensinrören och vänster trumma bak. Det jag monterade var de tre bromsrören från huvudbromscylindern till vänster bakbroms. Att jobba med bromsrör är rätt kul nu. När jag gjorde iordning min mil som är 20 år äldre än denna så köpte jag alla rör nya. Vid monteringen av rören vart jag så djävla sne på kvalite och längd av det skiten jag hade köpt. Krokiga var de så de gick inte och räta ut eller böja snyggt. Satt det en gummibussning original så fanns den inte med. Så de 350 kr jag köpt rören för var bortkastade till min renovering. Det hela slutade i att jag köpte Biltemas då dyraste koningsverkyg, byggde en rörriktare så att bromsrören som leveraras i ring blir raka. Med en påse nipplar så tillverkade jag alla min bromsrör själv. Att det kostade ytterligare 1200 var inte så kul men jag vart nöjd. Ialla fall så har alla dessa överblivna rör som hängt på väggen i en 5 års tid nu äntligen försvunnit ner i Porschen. Nu ligger det bara några stumpar på runt 40 cm kvar på en hylla.

I dag var det inte kallt på golvet för en gång skull, nordan kyler hårt genom dörrspringorna....

Bilder på bromsrör är ju inte specielt sexigt så det blir en bild på mitt "krypin"
Image

/Janne

I dag blir en social dag på stockholms auktionskammare....

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#26 Post by QV_ »

Fick köpt 8 och 10 mm kopparrör i går så nu finns bensinrören hemma.
Innan jag kryper under bilen igen så vart bakbromsen tillfixad med ny cylinder så att man kunde montera på hjulet igen. Är inte helt nöjd med mina inköpta pallbockar, kanske är lite nojig men har ingen större lust att bli klämd under bilen

Innan hoppmontering så tog jag bort "drivaxelstumpen" och tvättade bort drivknutsfettet när man ändock kommer åt hyfsat. Stärkt av rengörningen så vart även en drivknut grovtvättad innan demontering
Image

Hämtade även ut en renoveringssats till oket fram från Mekonomen så att man kan göra klart och montera på hjulet. Men så långt har jag inte kommit ännu.
Image

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#27 Post by QV_ »

Bara en timme i dag, är lite seg så här en tisdag.

Monterade bort och tvättade upp de andra tre drivknutarna
Image

De inre var mycket torrare och det var nästan inget fett kvar i damasken.
De två högra drivknutarna kommer att monteras på vänster sida och jag byter även plats på ytter, innersida. Med detta tyckar jag att knutarna får nya ytor att slita på samt att de inre får vila på ytterplats....
Drivknutar är numrerade från höger till vänster (höger bak till vänster bakhjul)
Drivknut 4 ramlade isär vid rengörning så den får ligga i påse (skurtrasa) så länge.

Tog även bort plastbiten till växellänkaget på lådan men någon innan mig har använt svetsen :?: så jag får bort allt från lådan men den sista dm på växelspakslänken (den som blir kvar på lådan när man skjutit fram växelspakslänken för att montera ner lådan) sitter "fastsvetsat" på plastbiten och jag måste slipa ner gaveln för att kunna byta denna del. Nu är den inte så glapp så det får vara.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#28 Post by QV_ »

I kväll vart bensinrören bockad samt inpressade mellan kaross och bakvagn. Har ju läst på (USA) forum att dessa skall man inte riva i onödan eftersom det kan ta en del tid att få till dom igen. Nåväll bak är det klart nu så skall man bara fixa till det i framänden innan lagningen av växellådsfästena tar vid.
Har bestämt mig för att försöka laga fästena. Under de 200 mil bilen rullade i sommras så upplevde vi inga problem med upphängningen av lådan. Fästena kostar ju 1000 st och min annons här på forumet har inte gett något resultat så det får bli montagelim istället.....

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#29 Post by QV_ »

Då var bensinrören fixade.

Förra ägaren sa att alla vätskor var bytta. Tveksamt om det gällde bromsvätskan eftersom den var "förfärlig" men motoroljan och växellådsoljan såg fina ut. Om det var nyligen eller för få mil sedan de vart bytta vet jag inte men eftersom oljan inte gick upp till nivåpluggen så passade jag på att tömma och fylla på ny olja idag. 2,5 Kg/m stog det i Heynes så det fick det bli.

Har köpt PL400 och imorgon så skall jag "laga" växellådsfästena.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#30 Post by QV_ »

Drivknutarna vart kollade och ihopmonterade på köksbordet. Det är alltid trevligt att jobba inomhus i värmen. Att sambon var på firmaparty underlättade "något" eftersom hon inte tycker att avfettning luktar bra i ettt kök.....
Image

Även växellådsfästena behövde värme så de fick också en tillfällig plats på köksbordet under limningen. Dock så kom ägarinan till fästena och uttryckte sitt misnöje av dofterna från limmet. Så för att få fästena kvar i värmen men utan doft så har jag infört ett tillfälligt eldningsförbud i kökspannan
Image

Planen är att lyfta dit växellådan i helgen :D
/Janne

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users