924 -80 | Med personlig servicetekniker

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#166 Post by patand »

QV_ wrote:om de "är de små" så skall jag ha dom liggandes extra någonstans.
Får kolla upp det tillsammans med fettkapseln.
:d=: Jag kanske kan komma och botanisera lite bland grejerna du ska sälja?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#167 Post by QV_ »

Visst går det bra att komma över, var ute och letade efter brytarna (och täcklocken) men fann de inte. Det är för många grejor överallt....

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#168 Post by QV_ »

Lyckan med "perfekt" motorgång kall och varm vart kortvarig.
Den går fortfarande bra varm (efter 5 minuter på tomgång) men är rätt orkeslös när man skall ut ur garaget.

Eftersom jag pillat och mätt rätt mycket på alla detaljer så var man lite less på det.
Mister-auto har ju delar så
IMG_0743.JPG
Efter en stund så är (nästan) allt monterat på bilen
IMG_0745.JPG
Så nu är tänddetaljerna bytta men det gjorde ingen skillnad. Det trodde jag inte heller men nu behöver jag inte bekymra mig om att det är här felet ligger.
Kollade tändningen och justerade någon grad (hittade min varvräknare...)

Så det är dags att ta fram bränsletrycksmätaren igen och börja om från början!

/Janne
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#169 Post by patand »

Låter som den uppför sig som "Impulsköpet". Kan kanske vara givaren till kallstartsventilen? Fick det tipset av en kompis som behövt byta den på en 924 för 10 talet år sedan. Jag har provat att tvångsköra kallstartsventilen några sekunder och då startar den betydligt lättare.

Men det kan kanske vara Wur som strular också så den får generellt för lite soppa? Min 931 behöver ju inte hjälp av kallstartsventilen ens på vintern (kopplat för enbart manuell styrning av den pga ånglås, ja jag vet vad du tycker om det...).

Meddela gärna vad du kommer fram till! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#170 Post by QV_ »

Startar gör den alltid.
Tomgång finns.
Så kallstartsventilen tror jag inte på.

WUR eller den andra prylen som finns på 80- (kopplat till vattnet ändrar funktion vid 40 grader) borde det vara om nu allt annat är som det skall.

Vi får se när mätningen börjar vad som sker.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#171 Post by QV_ »

Riggade för bränsletrycksmätning idag.

Mätningen visade 3 kg kontrolltryck vid kall motor, Skall vara en bit under 2 kg vid 18 grader.
Plockade isär WUR och gjorde rent.
Fick 1,8kg efter rengörning och nu går den OK igen kall.

Filmade allt men fastän jag ställde ner till 24 bilder per sekund så vart snuttarna 4 gig tillsammans.....
vi får se om det blir någon instruktionsfilm hur man mäter bränsletryck.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#172 Post by patand »

QV_ wrote:Mätningen visade 3 kg kontrolltryck vid kall motor, Skall vara en bit under 2 kg vid 18 grader.
Plockade isär WUR och gjorde rent.
Fick 1,8kg efter rengörning och nu går den OK igen kall.
Misstänker WUR på min också. Vad är det i den som behöver göras rent? :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#173 Post by QV_ »

det finns inte så mycket i den.
Efter att ha lossat på de 4 skruvarna, så losnar botten och en fjäder kommer ut.
Efter att ha lossat på 10mm muttern och lyft bort bimetallen med tillhörande värmeelement så kommer du åt de fyra skruvarna som håller en järnplatta.
Finns ett litet märke i plattan om man vill vända den åt samma håll. Tror inte att det spelar någon roll men om man känner sig osäker.

Under plattan som sitter fast med 4 M3 skruvar sitter en tunn rostfri skiva (som man inte får bocka) samt en O-ring. Det är där man gör rent. Blås gärna med tryckluft också.

Skruva ihop allt och centera värmeelementet (så att "piggen" kan trycka mot det rostfria membranet)
Nu är det inte säkert att WUR har rätt tryck efter ihopmonteringen, men det får man kolla med tryckmätaren. Skall man justera om WUR så måste man borra och gänga in en juserskruv. Har gjort någon halvfärdig beskrivning om det för några år sedan (borde hitta den)

Rengöringen tog 14 minuter idag. Men då har jag plockat ner 2-3 st fär några år sedan.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#174 Post by patand »

Tack för beskrivningen! :) Har haft isär någon 931 WUR så jag vet ungefär hur det ser ut men det var ett tag sedan.

Har också sett det där med att gänga i en justerskruv, det får det bli om det inte hjälper med rengöring. Fast först får man ju mäta upp trycken förstås.

Ska prova rengöra i morgon på Impulsköpet! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#175 Post by patand »

QV_ wrote:Filmade allt men fastän jag ställde ner till 24 bilder per sekund så vart snuttarna 4 gig tillsammans.....
vi får se om det blir någon instruktionsfilm hur man mäter bränsletryck.
Du får ställa ner upplösningen istället. Kanske går att ändra i efterhand eller välja när det laddas upp till youtube? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#176 Post by QV_ »

patand wrote:Du får ställa ner upplösningen istället.
Det hade jag också gjort, annars hade det (nog) blivigt 20 gig...

Det går alltid minska upplösning i efterhand, har bara ingen rutin på det så allt tar sådan tid.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#177 Post by QV_ »

Var ute på en efmiddagstur i matkulturens Södermanland.
Bilen går riktigt trevligt nu.

Går bra kall som varm, startar utan problem efter 40 minuter stopp i solen :mrgreen:
Fick i dagarna ny bromsvätska och motorolja så nu är alla vätskor nya för i år (dock inte växellådan).
Mätaren som nu rör på sig igen står på dryga 7400
Kvar är att byta skivorna fram, skall bara köpa klossar först.
Fixa till höger elspegel och limma dit inre backspegeln (igen).

Snart är allt internt småpill klart så man kan börja fundera på att lackera om/bättra den till originalkulör.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#178 Post by patand »

Eventuellt har jag klossar åt dig Janne. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#179 Post by QV_ »

det skulle ju vara trevligt eftersom de kostar 700:- på mister-auto

Det finns ju audivarianten som kostar en hundring men jag tänkte nog överge den denna gång.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#180 Post by patand »

QV_ wrote:det skulle ju vara trevligt eftersom de kostar 700:- på mister-auto

Det finns ju audivarianten som kostar en hundring men jag tänkte nog överge den denna gång.
Oj, så pass! :shock: Jag kollar vad jag har, men har för mig det finns en omgång klossar till vanliga 924 i förrådet. och kan såklart ta med det till TP80 i så fall.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users