924 -80 | Med personlig servicetekniker

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#121 Post by patand »

QV_ wrote:Nu skall jag jaga en bredare fläktrem så kanske det eviga skriket från remen slutar. Har redan bytt remskiva på vevaxeln utan framgång, har även bytt remskiva på generator samt rem men inget av detta vill säkerställa att remen inte skriker så fort elfäkten sätter fart.
Märkligt, det brukar nog vara hellyset som drar mest el så generatorn går tungt. Elfläkten bör inte dra lika mycket (tror jag).

Är du säger på att det inte är elfläkten själv som låter illa?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#122 Post by QV_ »

Eftersom skriket försvinner och spänning sjunker på tomgång men kommer igång igen över 1000 varv samt att skrikljudet följer motorvarvet så känns det som remmen.

Det luktar lite bränd rem och problemet försvinner tillfälligt om man spänner upp remen hårdare än nödvändigt men det är kört ifall man har ljus, kupefläkt och elfäkten slår till.... så jag känner mig rätt söker på att det är remen.

Men att det just är elfläkten som djävlas är ju lite fundersamt, kanske får kolla hur många ampere den drar igentligen. Har ju en till på lager att jämföra med.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#123 Post by patand »

Något är ju galet iaf, en ny rem skall inte slira ens med alla strömförbrukare igång. Felet borde alltså inte ligga i rembredden, om du inte mot förmodan fått fel rem när du köpt. Att byta till en rem med annan dimension kanske fungerar men är ju mer ett sätt att arbeta sig runt det egentliga problemet (vad det nu kan vara).

Har du provat om generatorn går runt lätt utan rem, det kanske är så att generatorn i sig själv kärvar pga dåliga lager eller dylikt?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#124 Post by QV_ »

Generatorn fick en lättare uppsnygning och renoverad elhärva när motorn var utlyft. Nu har jag inga direkta minnen av att jag kollade generatorn extra noga men eftersom jag håller på att (under lång tid) byta till växelströmmare i min sommarbil (detta eftersom AC i bilen har ihjäl likströmaren..) så har jag hållt i en del generator och borde reagerat om den gick tungt eller rasslade hårt.

Det känns som att remmen bottnar och en bredare rem borde då lösa bekymmret men om alla andra har 9,5mm remar så är ju inte det bekymmret. Vi har ju han som skrev i något inlägg om massor av klägg från remsprej så jag är ju inte ensam....

/Janne

eller spänner alla andra remen hur hårt som helst?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#125 Post by patand »

QV_ wrote:eller spänner alla andra remen hur hårt som helst?
Näe då är det ju risk att vattenpumpen pajjar i förtid. Jag brukar spänna så lite som möjligt (men spänd måste den ju bli för att inte fladdra omkring förståss), sen får man kanske justera den lite hårdare efterhand.

Appropå vattenpumpen? Är det den som kärvar månne? Borde kanske ge lite kylproblem också iof.

Kanske kommer med dumma frågor, men försöker bara komma på något som kan strula för dig.

Har tyvärr ingen aning om hur bred rem jag använt på våra bilar. Har köpt standard bara utan att fundera på dimensionerna.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#126 Post by patand »

Söker man på mister-auto så verkar det vara en rem som är 10x900 som skall passa din bil:

http://www.mister-auto.se/sv/flersparsr ... 0X900.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske kan en halv millimeter ställa till det så den gnisslar för det, i så fall är du ju inne på helt rätt spår. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#127 Post by QV_ »

I dag vart det lite tid för handbromsen, justerade ut vänster sida så nu tar den iallafall. Provade på grus och den låser vänster men inte höger. Vi får se hur det går....

Efter tankbytet så vart bilen orkessvag kall, man fick varva lite för att flyta bilen på plan mark kall. Varm gick den OK men inte mer. Ville inte riktigt varva ur varm men gick lungt och fint förövrigt. Har tankat bilen full med 98 oktan och kört en 30-40 mil efter tankbytet.

Eftersom saker skall göras ordentligt (gäller vist inte handbromen :oops: ) så kom bränsletrycksmätaren fram. Kopplade in mitt modifierade relä för att styra pumparna och kopplade in bränsletrycksmätaren samt drog isär kopplingen mot motorn så att inte WUR får någon spänning.

Första mätningen visade 4 kg i tryck vilket är långt ifrån de 1,5 - 1,7 kg det borde vara. Eftersom jag har renoverat WUR innan så är det ingen större bekymmer men lite kostigt är det att WUR skall bli trasig efter ett tankbyte. Det andra som jag hörde var att bränslet lät som ett element med för lite vatten i. Det "porlade" WUR skrek när trycket ökade. Inget av detta lär man höra med motorn igång. Eftersom bränsletrycksmätaren har en returslang så stoppade jag ner den i dunken och "luftade" bränslesystemet en 15-20 sekunder. När jag släppte knappen så vart trycket 3,4 Kg. humm ver det inte 4 Kg innan. Luftade igen och denna gång vart det 2,5 Kg tryck. Nu tog jag bort ena kopplingen mot CIS systemet och lät pumpen gå i 10 minuter rakt ner i dunken. Det kommer fortfarande luft i bensinen men bränslepumparna är lite lugnare på "tonen" under drift så det fick räcka. Ny inkoppling visade 1,8 Kg tryck och bilen drar kall och varvar ur bra mycket bättre än förut.

1 Att man måste "lufta" ett CIS system har jag aldrig läst eller hört talas om
2 att det finns luft kvar efter 30-40 mils körning är skumt med det hördes tydligt att det var luft i systemet framme vid motorn.
3 innan luftning så reagerade den inte på justerskruven framme vid insuget vilket den gör nu.
4 gick piss när jag backade ur, går kalas efter luftning. Inget övrigt rört

Är det någon annan som "luftat" bränslesystemet?

/Janne

när jag höll på med mätningen funderade jag på alla bilar som kör med bygel istället för relät. Ni vet att ni matar bränslepumparna via en 0,5 mm2 kabel och ett klent stift i säkringsdosan istället för en 2,5 mm2 direkt från batteriet via en ordentlig kopplingpunkt. Att det sedan blir bränmärken i säkringsdoserna man ser på skroten är kanske inte så konstigt.....

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#128 Post by patand »

QV_ wrote:Är det någon annan som "luftat" bränslesystemet?
Aldrig hört talas om. :shock:

Måste nog kika i CIS bilbeln jag köpte, men jag har för mig du har tipsat om den boken så står det där hade du säkert läst om det redan.
QV_ wrote:när jag höll på med mätningen funderade jag på alla bilar som kör med bygel istället för relät. Ni vet att ni matar bränslepumparna via en 0,5 mm2 kabel och ett klent stift i säkringsdosan istället för en 2,5 mm2 direkt från batteriet via en ordentlig kopplingpunkt. Att det sedan blir bränmärken i säkringsdoserna man ser på skroten är kanske inte så konstigt.....
Jag matade min med 2,5 mm2... och tog strömmen från en 4mm2 (har jag för mig) under panelen. Dvs jag byglade inte direkt över relät utan matade in ström direkt in på strömsidan i reläpanelen. Fick en kabelbrand ändå, riktigt läskigt.... (fast jag minns inte orsaken till den, bara att det var något med fullösningen).

Men nu har jag ett relä igen så jag är "safe"! :D Känns klart bättre.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#129 Post by Cédric »

märkligt, har hört att det bubblar lite första gången när jag skruvat ihop grejerna men det har försvunnit efter ett kort tag. Har inte kört några långa perioder med byglat, men sladden blir bra varm även om den är skapligt grov :)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#130 Post by QV_ »

sakta gåer det framåt. Borde kolla spridarbilden men har iallafall kontrollerat tändingen . Tycker att tändningen borde vara lite mera stabil (hoppar några grader) men jag hittade en på skroten idag som jag skall prova med.
När jag ändock gick runt bilen så fann jag denna när jag öppnade tanklocket.
IMG_1976.JPG
IMG_1978.JPG
Den sitter nu tryckt monterat på bilen hemma. Det är många delar man inte vet som skall vara monterade på bilen.
Gämtade även några lås från golf (och 924) för jag behövde fler låsvillor.
IMG_1979.JPG
IMG_1980.JPG
Så nu vart mit lås till passargerardörren kodat efter startnycken. Byte sker vid omlack.
IMG_1981.JPG
Ytterligare ett tanklock vart öppnat eftersom det inte fungerade. Inte för att jag skall fixa till det men det gick inte ner i lådan "helt"... Kanske dags att öppna låsservice.

/Janne
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#131 Post by QV_ »

Har nu kört en sväng till frihamnen i Stockholm och den nya fläktremen på 11,9x886 mm är mycket bättre än den 10x888 som satt där innan. Nu tjuter det till ibland iallafall men mycket kort. Skall man montera en 11,9x886 rem så får man ta fram däcksverktygen till cykeln...

Satt och funderade på vaför jag har luft i systemet (bensinsystemet för nytillkommna läsare) och det enda stället den kan komma in är ju före backventilen vid huvudpumpen.

För att något vettigt underlag att jobba med så måste sprutbilden kotrolleras. Där måste det synas om jag har ett "luftproblem" om det sedan är huvudpumpen eller förpumpen som gör felet återstår och se. Men man får inte in luft i bensin som har 5kg tryck så innan backventien kommer luften in.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#132 Post by QV_ »

Nu har jag kostaterat att handbromsvajern inte är OK längre. Efter en "lossdragning" och ryckande i spaken en 100 gånger med hjälp av sambon så går bromsarmen tillbaka av sig självt.

Det får duga för besiktningen så får man två år på sig att fixa felet...

/Janne

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#133 Post by Bathory »

Vilken del av handbromsvajern är det som är dålig?

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#134 Post by QV_ »

Det är den till höger bak och eftersom vänster bak är OK så borde det vara vajer mellan fördelningen och höger bak. Har plockat isär bromsen bak i omgångar och smörjt med alufett så det skall inte vara mekaniken som djävlas med mig. Nu kopplade jag aldrig bort vajern från armen så känslan är vajer.

Denna vajer är om jag kommer ihåg rätt hel från handbromsspaken till höger bak. Försökte få ur vajern ur den blå som slaktades men det var tungt och jag gav upp efter en 10 minuter så det är inget jobb man ser fram emot. Från den blå har jag en "vänster vajer" men det hjälper mig inte.

/Janne

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#135 Post by Bathory »

Ska kolla om inte jag har en extra.
Annars så är den ganska billig hos vår hovleverantör.
495:- bara. artikelnr 477609720

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users