924 -80 | Med personlig servicetekniker

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#151 Post by QV_ »

Så när vi nu väntar på att sonens flyg skall gå ikväll så vart det en "vilodag"
Porschen skall in under tak för natten och jag har det lite långtråkigt.
Har legat och läst BOSCH fuel injection så man vet hur man grundjusterar ett system (skall/vill göra detta tillsammans med Fredde81)
Här stog det att man skall checka allt innan grundjustering (det gillar jag, det har hållt på med det sedan bilen inköptes)
Man skall bland annat kolla tändkablar, det har jag aldrig gjort innan så det skulle bli skoj.
Fram med ohmmetern och loss med kablarna.

1:an 4,75 kohm
2:an 4,o kohm
3:an avbrott
4:an några Mohm
Rotor 4 kohm
kabel mot tändspole 1,9 kohm
kolstift tillför "något"

Image
några trasiga tändkablar

Image
några "nya blå" i motorutrymmet

Image
och så en liten bild på skönheten så ni inte bara får se detaljer

Nå går den bättre och för första gången under mina ägor svarar tomgångsskruven konsekvent på justeringarna.
Nu är det dags för tändningen igen och sedan kan vi kanske justera CO halten (för första gången).

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#152 Post by QV_ »

Så nu var första semestern med bilen avklarad
En tur till Campingen i Höllik (Hudiksvall) med några dagars tältning.

Öl
Campingbord
Tält
plånbok
ev lite kläder (man kan krypa i grottor här)

Ägarinnan tittar fram bakom luckan...

Image

så nu har den rullat nästan 200 mil i år, det vart 85 mil denna vecka
Trippmätaren (den renoverade) fungerade i 50 mil av de 200 och har nu fått sig en till översyn.
En plastdistans gjort av isoleringen från en tändkabel skall hindra drevet att flytta på axeln. Så vi får se hur länge det håller denna gång

Oljetrycksmätaren kan inte visa rätt så jag byte till min "reserv" som låg på hyllan.
Den fungerade inte alls så jag får leta reda på en att låna. Fredde81 ligger pyrt till i detta fall :-)

Har även tröttnat på att tankmätaren leker flipperspel nästan hela tiden så "original" vart imonterad igen.
Jag byte ju tankmätare samtidigt som tanken vart bytt.
Vet inte om den är bättre men sämre lär den inte vara...

Tankmätaren vart förövrigt nedmonterad och felet med "flipperspelet" ligger troligtvis i nitningen.
Alltså övergången mellan nit och kabelsko. Det är med andra ord renoveringsbart om de är för dyra att köpa nya.

Allt detta skrivet inomhus i sommarvärmen
/Janne

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

924 -80 | Med personlig servicetekniker

#153 Post by Freddie_81 »

Jag har oljertycksmätare på hyllan. 2 st tror jag :) så de är bara att låna på!
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#154 Post by QV_ »

Trippmätaren höll i 8,0 km :evil: undrar vad som gick sönder denna gång...

oljetrycksmätaren visar "rätt" nu.
Det gäller också tankmätaren. När bilen köptes var den också av varianten "flipperspel" men nu är den stadig och fin.

Var och felsökten på en A3 som troligen har havererad högtryckspump 2011 med 3000mil (inte kul)
Samtidigt så justerades CO halten upp till 3%. Det krävdes ett halvt varv på justerskruven så den stod magert.

/Janne

"problemet" med den nya inställningen på COskruven är att gasspjälet står "fel" eftersom tomgångsskruven inte sänker motorvarvet tillräckligt. Dock så ser det ut som att ingen har rört denna justering. Så då är det en fråga om Aux air valve är tät nog? eller om jag har en luftläcka någonstans.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#155 Post by patand »

QV_ wrote:"problemet" med den nya inställningen på COskruven är att gasspjälet står "fel" eftersom tomgångsskruven inte sänker motorvarvet tillräckligt. Dock så ser det ut som att ingen har rört denna justering. Så då är det en fråga om Aux air valve är tät nog? eller om jag har en luftläcka någonstans.
Man kan också få för hög tomgång om tändningen står lite fel. Kanske inte så troligt om du har justerat in den med stroboskoplampa tidigare men kanske du ska ta en titt på det också nu när du har bytt tändkablar. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#156 Post by QV_ »

Med en "ny" auxilury air valve så är tomgången som den skall vara både varm och kall.
Det går framåt med motorgången men jag har oxidproblem att hitta för mina mätare.

Oljetryck och motortemp djävlas just nu. Får kolla upp kopplingen vid tändspolen hur det ser ut där.

/Jan

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#157 Post by QV_ »

Image

Var förbi Swedol i Västerås och köpte 20 liters dunkar med motorolja och glykol till vinterslädorna.
Även sommarbilarna fick i sig lite ny glykol denna dag.
Nu står det inte kvalite VW G12+ i instruktionsboken (Longlife) men det ser jag inte som något bekymmer.

Är på G att byta bromsvätskan också men eftersom just denna service inte har blivigt utförd frekvent på denna bil så hållar jag på att försöka rengöra behållarens andra kammare med frekventa byten av vätska... och inte går det fort heller.

Trippmätaren har börjat fungera igen :?:
Tempmätare och oljetryck gör lite som de vill...

/Janne

fixade föresten gnället från kupefläkten, den har ju gnällt en del på låga farter men lite olja längts fram på en tunn lång skruvmejsel oljade upp den översta bussningen på fläktmotorn och vips så var det tyst.

Varmstartsbekymmrerna är fortfarnade "väck" men i denna (härliga) sommarvärme så har man några känningar av de i form av ojämn motorngång de första 1-5 sekunderna. Men startar gör den jämt!

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#158 Post by Janne J »

Den bilden på en silverfärgad bil på pallbockar med en balja under känns väldigt bekant :wink:

Det har varit en riktigt bra cab-sommar i år, jag misstänker att du har varit ganska ensam om att åka 924 cab. Dussinbilar som 996 cabbar får inte mina ögonbryn att lyftas nämvärt, men hade jag sett din bil i trafiken hade jag nog reagerat annorlunda :mrgreen:

Ha det gött

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
daza
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2012-04-22 18:20:01
Bilmodell: 924 S
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#159 Post by daza »

QV_ wrote:Trippmätaren har börjat fungera igen :?:
Jag har samma symtom på min 924 S, dvs tripp-/vägmätaren går lite när den känner för det. Den har nyligen stått still Stockholm-Bohuslän t.o.r. men när jag var ute en sväng igår gick den igen. Om du hittar orsaken är jag mycket intresserad!

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#160 Post by QV_ »

min mätare stog helt stilla och det var ett drev invändigt som var spräckt på grund av ålder (misstänker jag).
Jag köpte ett nytt drev (dyrare än guld) och monterade detta.
Nu går/gick/går igen väg och trippmätaren.
Vad det beror på att den inte fungerar jämt just nu har jag ännu inte kollat efter.
Just nu står den på 35mil eller så, vill gärna ha en fungerade vägmätare eftersom det förenklar serviceintervallerna.

/Jan

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#161 Post by QV_ »

Janne J wrote:Det har varit en riktigt bra cab-sommar i år,
Jo det har varit en kalas cab-sommar. Knappt något regn och massor med härlig värme :mrgreen:

De två andra 924 cab jag sett i Sverige (på bild) är ombyggda till 944... cab och det är ju inte heller så ovanligt.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#162 Post by patand »

QV_ wrote:De två andra 924 cab jag sett i Sverige (på bild) är ombyggda till 944... cab och det är ju inte heller så ovanligt.
Hmmm, den vi har är ju faktiskt ombyggd till 924 GTR front, DET kan inte vara en vanlig syn! 8)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#163 Post by QV_ »

Håller på att städa för att kunna få plats för ett garagebygge.
Så under min städning fanns jag ett par bromsskivor som var "nya" fast rostiga.
Efter en stunds funderande så kom jag på att jag hade köpt dessa av Mattsen.
Min sambo gillar bilen och brukar den mer och mer. Eftersom skivorna fram inte är något vidare så stod nya skivor på den framtida listan....
IMG_2135.JPG
"Före" och efter bortagningen av rost.

Tyvärr så var inte klossarna något att ha men monteringssatsen fungerar ett varv till.

Mitt förråd av delar skall väck nu (det mesta) så det kommer lite annonser löpande med start i dag.

/Janne
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#164 Post by patand »

Nu förekommmer jag säljes annonserna här: Inredningsdetaljer typ knappar i mittkonsollen kommer jag behöva till Impulsköpet om du har det över. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#165 Post by QV_ »

om de "är de små" så skall jag ha dom liggandes extra någonstans.
Får kolla upp det tillsammans med fettkapseln.

/Janne

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], safe