Page 11 of 12

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-10-05 09:08:38
by DLS
Ser bra ut :)
Kör du dubbla inlogg nu förtiden? ;)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-10-05 19:45:50
by tommy74
Nä mitt vanliga "tkgb" inlogg slutade fungera för ett tag sen.Oklart varför :?: men jag fick ingen ordning på det så jag fick börja på nytt.
Så "tkgb" och "tommy74" är samma person dvs jag :)

Hursomhelst fick jag borrat ett långt hål genom fuelrailen idag, har även gängat ändarna 3/4" unf för AN-kopplingarna.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-10-26 18:34:52
by tommy74
Fixat till fästbenen på fuelrailen nu så den ska vara klar.

Tror även att 65 mm spjällhuset från Volvo 960 ska vara färdig,det blev ganska modifierat då spjällaxel var lite för kort för att få dit 951 TPS:en på ett bra sätt.
Så jag tillverkade en ny spjällaxel så nu passar allt riktigt nice :)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-12-20 22:26:27
by tommy74
Fräste ut den sista delen till plenumet för ett tag sedan.
Bara lite svetsning kvar sen är insuget klart.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2015-03-14 19:51:10
by tommy74
Har gått väldigt långsamt i år har knappt rört bilen.
Men jag har iallafall fått svetsat ihop insuget klart och även nya tryckrör+lite småprylar har blivit tillverkade.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2015-03-14 21:46:31
by Mr Z
Riktigt läckert bygge!

Re: 951-91 3.0

Posted: 2015-07-18 17:18:17
by tommy74
Fick plockat ihop bilen så jag kunde besikta den sen så plockade jag ut motorn för lite service :)

Så har den stått ett tag nu, det som ska göras är att byta till 2.7l toppen, och den vassare JME kamaxeln.
Sen är det kopplingen som ska fixas till så den inte slirar längre.

Har en Spec metallic lamell som ska dit men då jag inte riktigt litar på Spec kopplingarna längre så byggde jag ett verktyg så man kan kolla hur mycket spännkraft det är i tryckplattan.
Man kan även se var den ger mest spännkraft och sedan modifiera svänghjulet/tryckplattan efter det resultatet.

Jag fick det till ett maxtryck på 800 kg vilket kanske är ok.
Sen mätte jag en orginal tryckplatta och den gav i stort sett samma tryck :|
Det är en lättviktsvariant av Spec tryckplatta jag har och den ska ge lite mer tryck men med facit i hand så hade man lika gärna kunnat köra med orginal tryckplattan och bara byta lamellen.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2015-07-18 18:29:06
by balansaxel
Bra jobbat ! :#cheers:

Re: 951-91 3.0

Posted: 2015-07-19 09:41:50
by DLS
Ja det var verkligen bra kollat, då vet man att man kan skippa spec:s tryckplatta.
Läste nånstans att spec är en ombyggs Sachs platta med hårdare fjädrar men så verkar det ju inte vara.
Tyvärr har jag ju precis som du redan köpt en sån o kör med :(
Men det hade man nästan kunnat räknat ut då alla sagt att spec känns som en original att koppla ur medans en kep är mycke hårdare dvs mera fjädertryck.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2015-07-19 15:37:58
by tommy74
Jo det är orginal Sachs tryckplattor som Spec bygger om och målar i blått.
Om jag fattat det rätt skulle min Spec lättvikts tryckplatta ge ca 20% mer spännkraft än orginalet men det stämde inte alls.

Problemet ligger väl lite i att det är dragande koppling.
KEP har ju bra kraft i sina tryckplattor men då verkar ju kopplingsgaffeln gå av istället.

Jag får väl hoppas att "metallic" lamellen funkar,det verkar ju som den fungerar bra för dom som testat den.

Kan ju nämna att jag provtryckte en Sachs 707 tryckplatta(Audi S2) som jämnförelse och den gav 1250 kg viss skillnad mot 800 kg :(

Re: 951-91 3.0

Posted: 2015-07-19 15:50:58
by DLS
Ja metall lamellen använde Corleone med gott resultat.

Ja det var ju en viss skillnad på Sachs 707 o våra.

Ett alternativ är väl att modda dit en gt3/gt2 tryckplatta som en del gjort men vet ej vad dom har för tryck.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2015-07-20 20:12:29
by tommy74
Har svarvat svänghjulet idag och gjort lite mer mätningar av tryckplattan.
Kollade på fel gradering på tryckmätaren sist så rätt värde på Spec tryckplattan ska vara 900 kg och orginal tryckplattan gav 850 kg så lite mer spänst var det i Spec tryckplattan men ganska marginell skillnad.

Den nya lamellen var ganska tjock 9.15 mm och vid det djupet hade tryckplattan börjat dala ca 50 kg i tryck inge bra så därför har jag svarvat en 1 mm fördjupning där lamellen ligger mot svänghjulet.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2016-05-04 14:42:44
by DLS
Länge sen det var nått uppdaterat här :)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2016-05-07 21:43:44
by tommy74
Tja det lilla jag körde med bilen förra året så var det mest problem.
Fick inte motorn till att gå riktigt så bra som jag ville,sen blev det nått skumt fel på laddtrycks styrningen som gjorde att laddtrycket ibland stack iväg över 6000 rpm,loggade laddtryck på typ 3 bar vid något tillfälle inte så nyttigt.

Men det värsta var att det blev något kontaktfel i kylfläkts reläet så stiften i räläboxen brann av.
Bilen stod på tomgång när detta hände så när jag väl märkte det så kokade motorn rejält det sprutade vatten överallt.
Misstänker att toppen blev något skev av detta, verkar som den läcker lite vatten nu.

Kopplingen blev faktiskt kanonbra alltid något :)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2016-05-08 18:32:17
by DLS
Aj F-n, tråkigt med alla bekymmer