Page 10 of 12

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-10-28 10:06:20
by gurra
Grattis, bra jobbat!

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-10-28 18:08:14
by tkgb
Tack Gurra

Grattis till dina internationella racingframgångar :) kul att din bil börjar funka efter allt strul.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-03-30 20:05:20
by tkgb
I slutet av förra året så köpte jag på mig en topp från 1989 års 944 med 2.7 litersmotorn.

Det var en sån topp jag ville ha från början då jag byggde motorn för ett par år sedan men jag hittade ingen då så det fick bli en omsvetsad turbotopp istället.

2.7 toppen har lite större insugsventiler och mycket större ovala insugskanaler sen passar den rakt på 3 litersblocken utan att behöva svetsa om vattenkanalen i framkant.

Planen var väl att ta ut motorn i vinter och byta till 2.7 toppen även kopplingen + lite annat skulle bytas.
Av detta blev det inget jag har inte rört bilen överhuvudtaget -_-

Jag tänkte även att jag ska ge mig på att fräsa ut en insugningsfläns som passar lite bättre mot dom ovala hålen i 2,7 toppen,det har jag inte heller börjat med :) men jag har köpt aluklumpen jag ska fräsa ut den ifrån så det ska väl hända nån gång.

Nån som vet om och var man kan köpa kamaxelämnen till 944? dvs oslipade ämnen.

mvh tommy

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-05-31 18:41:59
by tkgb
Har väl inte hänt så där jättemycket här,men har ritat lite ibland på modellen som ska bli insugsflänsarna till 2.7 liters toppen.

Har gjort ett ryck denna helgen och fräst ut 1:ans fläns+ 1 av dom andra 3 som är spegelvända mot 1:ans fläns.

Dom verkar passa helt ok,har även fräst ett o-ringsspår i planet mot toppen för att slippa insugspackningar.

Ett annat problem var att jag ville ha ovala rörböjar från flänsarna upp mot plenumet,så jag provade att såga ur en kil ur en vanlig 50 mm rörböj och sen spänna fast den i 2 ovala jiggar jag fräst ut.
Efter en massa bankande så är böjen hyffsat lik den ovala insugsflänsen,sen får man ju klart svetsa i en remsa aluplåt där jag sågade upp dom. :)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-06-08 16:57:13
by tkgb
Har fräst ut den första delen av plenumet nu,ganska mycket att fräsa bort aluklumpen gick från 11 kg till 0.9 kg :)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-06-08 22:08:10
by [Bobo]
Vackert! :D

Bobo

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-06-08 22:21:14
by DLS
Ja ruskigt fint, bra jobbat :)
Ska bli intressant o se om du märker nån skillnad mot original insug, det tvistas mycke om det på rennlist.
Många säger att effekten flyttas uppåt o för att få ut allt så måste man varva mera men som sagt ska bli intressant o se hur det blir på din motor.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-06-08 22:51:25
by tkgb
Jag har ju redan ett hemmasnickrat insug på bilen nu som är ganska likt det jag håller på med.
Så just det kommer inte bli så stor skillnad sen får man se om 2.7 liter toppen ger lite mer hk,ska även byta till en lite vassare kam var det tänkt.

Orginal insuget är bra men det är svårt att få effekten att hålla i efter ca 5500 varv då det är utformat för bra effekt i mellanregistret med sina långa insugningsrör.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-06-12 08:56:58
by TTM
Bra jobbat... :#cheers:

What is the volume of the plenum?
Will the section of the runners remain constant between the plenum and the cylinder head?

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-06-13 20:17:05
by tkgb
Jag vet inte exakt vad volymen på på plenumet kommer bli då jag inte har ritat locket till det än men skulle gissa att det blir runt 3 liter :?:

Alla insugsböjarna har samma längd så det ska ju bli likt på alla 4 cylindrarna.

Fick hem kamaxeln jag ska använda nu i veckan från Jon Milledge
Den ska väl vara ganska vass så avgasvärdena lär nog bli ett problem, enlig Jon så är det helkört att passera något avgastest med denna.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-06-13 21:09:42
by Bathory
Oavsett hur stort plenumet blir så blir det snyggt :P :D
Har du någon spec på det?

Mvh
Sven

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-07-07 09:38:20
by TTM
Hej,

Har du gjort några framsteg?

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-07-07 20:53:11
by tkgb
Nä jag har haft fullt upp med annat så jag har inte gjort något alls på det här projektet.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-08-24 21:01:41
by tommy74
Har varit och tittat till insugsbygget lite då och då och läget nu är att jag har borrat hålen till spridarna
och svetsat ihop dom delarna som är klara,men det är mycket kvar innan det är klart.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2014-10-04 19:24:32
by tommy74
Har pysslat vidare med det nya insuget och då jag ska ha en extern AEM bränsletrycksregulator nu så var det lika bra att byta ut hela orginal spridarbryggan.

Det smartaste och bästa hade ju varit att bara köpa ett fuelrailämne för 500 spänn och sen borra dom 4 hålen för spridarna.
Men jag hade en 25 mm aluplåtbit över så jag gav mig på att tillverka hela bryggan från grunden.
Har fräst ut den från plåten idag men sen ska det ju borras ett hål genom den 430 mm långt :)
Blir ju att man borrar från 2 håll men ändå rätt långt att borra.