951-91 3.0

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
gurra
Sponsor
Inlägg: 3532
Blev medlem: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#136 Inlägg av gurra » 2013-10-28 10:06:20

Grattis, bra jobbat!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#137 Inlägg av tkgb » 2013-10-28 18:08:14

Tack Gurra

Grattis till dina internationella racingframgångar :) kul att din bil börjar funka efter allt strul.

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#138 Inlägg av tkgb » 2014-03-30 20:05:20

I slutet av förra året så köpte jag på mig en topp från 1989 års 944 med 2.7 litersmotorn.

Det var en sån topp jag ville ha från början då jag byggde motorn för ett par år sedan men jag hittade ingen då så det fick bli en omsvetsad turbotopp istället.

2.7 toppen har lite större insugsventiler och mycket större ovala insugskanaler sen passar den rakt på 3 litersblocken utan att behöva svetsa om vattenkanalen i framkant.

Planen var väl att ta ut motorn i vinter och byta till 2.7 toppen även kopplingen + lite annat skulle bytas.
Av detta blev det inget jag har inte rört bilen överhuvudtaget -_-

Jag tänkte även att jag ska ge mig på att fräsa ut en insugningsfläns som passar lite bättre mot dom ovala hålen i 2,7 toppen,det har jag inte heller börjat med :) men jag har köpt aluklumpen jag ska fräsa ut den ifrån så det ska väl hända nån gång.

Nån som vet om och var man kan köpa kamaxelämnen till 944? dvs oslipade ämnen.

mvh tommy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#139 Inlägg av tkgb » 2014-05-31 18:41:59

Har väl inte hänt så där jättemycket här,men har ritat lite ibland på modellen som ska bli insugsflänsarna till 2.7 liters toppen.

Har gjort ett ryck denna helgen och fräst ut 1:ans fläns+ 1 av dom andra 3 som är spegelvända mot 1:ans fläns.

Dom verkar passa helt ok,har även fräst ett o-ringsspår i planet mot toppen för att slippa insugspackningar.

Ett annat problem var att jag ville ha ovala rörböjar från flänsarna upp mot plenumet,så jag provade att såga ur en kil ur en vanlig 50 mm rörböj och sen spänna fast den i 2 ovala jiggar jag fräst ut.
Efter en massa bankande så är böjen hyffsat lik den ovala insugsflänsen,sen får man ju klart svetsa i en remsa aluplåt där jag sågade upp dom. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#140 Inlägg av tkgb » 2014-06-08 16:57:13

Har fräst ut den första delen av plenumet nu,ganska mycket att fräsa bort aluklumpen gick från 11 kg till 0.9 kg :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
[Bobo]
Addict
Inlägg: 3808
Blev medlem: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#141 Inlägg av [Bobo] » 2014-06-08 22:08:10

Vackert! :D

Bobo

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3215
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#142 Inlägg av DLS » 2014-06-08 22:21:14

Ja ruskigt fint, bra jobbat :)
Ska bli intressant o se om du märker nån skillnad mot original insug, det tvistas mycke om det på rennlist.
Många säger att effekten flyttas uppåt o för att få ut allt så måste man varva mera men som sagt ska bli intressant o se hur det blir på din motor.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#143 Inlägg av tkgb » 2014-06-08 22:51:25

Jag har ju redan ett hemmasnickrat insug på bilen nu som är ganska likt det jag håller på med.
Så just det kommer inte bli så stor skillnad sen får man se om 2.7 liter toppen ger lite mer hk,ska även byta till en lite vassare kam var det tänkt.

Orginal insuget är bra men det är svårt att få effekten att hålla i efter ca 5500 varv då det är utformat för bra effekt i mellanregistret med sina långa insugningsrör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

TTM
NA-Poster
Inlägg: 24
Blev medlem: 2011-05-23 18:37:40
Bilmodell: 951 3.0 8V
Årsmodell: 1990
Ort: Kochersberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#144 Inlägg av TTM » 2014-06-12 08:56:58

Bra jobbat... :#cheers:

What is the volume of the plenum?
Will the section of the runners remain constant between the plenum and the cylinder head?

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#145 Inlägg av tkgb » 2014-06-13 20:17:05

Jag vet inte exakt vad volymen på på plenumet kommer bli då jag inte har ritat locket till det än men skulle gissa att det blir runt 3 liter :?:

Alla insugsböjarna har samma längd så det ska ju bli likt på alla 4 cylindrarna.

Fick hem kamaxeln jag ska använda nu i veckan från Jon Milledge
Den ska väl vara ganska vass så avgasvärdena lär nog bli ett problem, enlig Jon så är det helkört att passera något avgastest med denna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Bathory
Addict
Inlägg: 3463
Blev medlem: 2004-10-30 20:43:31
Telefon: 0706664750
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#146 Inlägg av Bathory » 2014-06-13 21:09:42

Oavsett hur stort plenumet blir så blir det snyggt :P :D
Har du någon spec på det?

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80

TTM
NA-Poster
Inlägg: 24
Blev medlem: 2011-05-23 18:37:40
Bilmodell: 951 3.0 8V
Årsmodell: 1990
Ort: Kochersberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#147 Inlägg av TTM » 2014-07-07 09:38:20

Hej,

Har du gjort några framsteg?

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#148 Inlägg av tkgb » 2014-07-07 20:53:11

Nä jag har haft fullt upp med annat så jag har inte gjort något alls på det här projektet.

Användarvisningsbild
tommy74
NA-Poster
Inlägg: 25
Blev medlem: 2014-08-24 20:44:55
Telefon: 0733145946
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#149 Inlägg av tommy74 » 2014-08-24 21:01:41

Har varit och tittat till insugsbygget lite då och då och läget nu är att jag har borrat hålen till spridarna
och svetsat ihop dom delarna som är klara,men det är mycket kvar innan det är klart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
tommy74
NA-Poster
Inlägg: 25
Blev medlem: 2014-08-24 20:44:55
Telefon: 0733145946
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#150 Inlägg av tommy74 » 2014-10-04 19:24:32

Har pysslat vidare med det nya insuget och då jag ska ha en extern AEM bränsletrycksregulator nu så var det lika bra att byta ut hela orginal spridarbryggan.

Det smartaste och bästa hade ju varit att bara köpa ett fuelrailämne för 500 spänn och sen borra dom 4 hålen för spridarna.
Men jag hade en 25 mm aluplåtbit över så jag gav mig på att tillverka hela bryggan från grunden.
Har fräst ut den från plåten idag men sen ska det ju borras ett hål genom den 430 mm långt :)
Blir ju att man borrar från 2 håll men ändå rätt långt att borra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare