Page 9 of 12

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-07-12 20:54:20
by Peedster
Jag lödde dit fler socklar på mitt 24-pinnars och gjorde de nödvändiga moddarna själv på kortet. Joshua skickade över alla prylar och skrev dessutom om mitt chip till E85 kostnadsfritt fast jag köpte det beggat och lät säljaren skicka sin beggade M-Tune till Joshua som anpassade det till mig! Riktigt stand-up kille!
Ingen biggie!

Och jag är newb på löda/el :)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-08-21 16:18:43
by DLS
Hur går det här då :roll:

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-08-22 17:54:10
by tkgb
Det händer väl inte så mycket, det jag har jag pysslat med är mest lite fininställningen av motorn och liknande.

Min bil har alltid haft tendenser att gå lite småryckigt vid lugn körning,men efter att jag satte dit aluminiumsvänghjulet blev den helt kass att köra i stan, jäkligt irriterande helt enkelt.

Så nu när jag har tillgång till allt i motronicet via tunerpro så har jag testad lite olika saker för att få bort ryckigheten.
Det är inte helt perfekt än men 100 gånger bättre än innan,det som gav bäst effekt var att ändra inställningarna för fuelcuten dvs hur fort spridarna stängs när man släpper gasen.
Även mapparna för tomgångsmotorn har jag ändrat om lite mot orginalet

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-08-22 21:11:50
by DLS
vad kör du för spridare?

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-08-22 22:10:22
by tkgb
Siemens Deka högohms 840 cc

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-08-31 20:41:45
by tkgb
Har svarvat upp trottelhuset lite idag.
Hade väl tänkt förstora det ca 4 mm men det var bara att glömma efter att man kollat lite närmare på hur tunt godset var i den redan innan jag började svarva.

Så det blev bara 2 mm från 56 mm till 58 mm, men mina rör till intercoolern är ca 56-57 mm invändigt så trottelhuset behöver väl inte vara så där jättemycket större egentligen.

Mest pyssel var det att tillverka det nya större spjället då det inte bara är en rund plåtbit utan även lite ovalt med vinkel på kanterna.
Så jag spände upp aluskivan i en fixtur som har den vinkel spjället har när det är helt stängt ca 3 grader,sen svarvade jag det sista ner till 58 mm medan skivan vobblade.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-08-31 21:39:51
by DLS
Snyggt :)
skulle varit intressant med en effektmätning före o efter denna procedur.
Känns lite som att borra ur pluggen ur en gammal moped förgasare ;)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-08-31 22:19:28
by tkgb
Jo fast 2 mm mer eller mindre ger nog knappast nån mätbar skillnad :)
Det smartaste hade väl varit att skaffa ett annat lite större trottelhus,men jag trodde orginalet skulle gå att svarva upp mer :(

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-10-13 17:12:38
by tkgb
Jag fick problem med att bilen började misstända i slutet av augusti,det blev värre och värre och tillslut så började det misstända kraftigt så fort det blev laddtryck på motorn :(

Jag hittade inga direkta fel,det enda jag såg var att det var mer oljigt i insuget än innan.
Så jag chansade på att det var olja från turbon som orsakade eländet.

Sagt och gjort turbon skulle väck och in på renovering,orginalturbon är ingen höjdare att få bort,men lätt om man jämnför med den klumpen jag har plus att alla rör är ombyggda utan tanke på att få bort något igen när motorn väl sitter i bilen.

Det gick tillslut och sen har turbon varit en månad hos Airtune AB på renovering.

Har monterat tillbaks turbon nu i helgen och provkört lite och det verkar som problemet är borta :toot:

En del säger att Garret turbos inte riktigt trivs med det höga oljetrycket som 944:or har.
Själv har jag ingen aning men jag satte ändå dit en 3 mm restriktor i oljeinloppet på den renoverade turbon.

Fågan är vad som orsakade felet på turbon den har nog inte gått mer än ett par 100 mil. :?:
Dom som renoverade turbon sa att lager och tubinaxel var som nytt det var bara oljetätningarna som var lite dåliga.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-10-25 22:42:47
by tkgb
Har varit och bromsat bilen lite på rullande landsväg idag.
Det är inte samma dyno som jag kört på vid tidigare bromsningar.

Jag var mest nyfiken på om motorn skulle svara något på höjt laddtryck,det gjorde den väl men det gav väldigt lite effektökning.
Det sitter ju en standard turbotopp med orginal ventiler på motorn så det är nog en av många flaskhalsar.

Jag trycktestade turbosystemet nu i veckan och det visade sig att bla insuget läckte som ett såll då det spruckit på ett par ställen,efter att jag lappat ihop det gick bilen skitkasst då den var mappad med det läckande insuget :(
Så jag fick ut och mappa om den vilket inte är helt enkelt då det regnat hela veckan sen började bredbandslamdan krångla,men jag fick till det hyffsat innan den la av helt.

Det blev som bäst 481 RWHP på pinsamt höga 1.9 bar.
Normalt har jag lägre laddtryck,men jag tyckte det var kul att testa vad som hände på så höga tryck :)
Motorn verkar ta misshandeln med ro inga som helst tecken på att den vill trycka ut vätskor eller liknande.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-10-25 23:18:56
by emm
Shajt!
481hk på hjulen, det måste kännas helt galet kul!
Grattis!

Sv: 951-91 3.0

Posted: 2013-10-25 23:28:16
by Erol
Kul att få ett kvitto på allt arbete.

Gjorde du någon mätning vid mer normalt laddtryck, 1-1,5 bar och i så fall vad låg effekten på där?

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-10-26 00:02:58
by tkgb
Nä jag tror det lägsta var ca 1.7 bar där låg effekten runt 470 RWHP så högre ladd än så ger i stort sett inget.
Vridet ökade nog något mer hade 625 nm som bäst.

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-10-26 09:51:00
by DLS
Grattis, bra tryck i maskin :)

481 hästar på hjulen med 840cc spridare är inte illa, vilket bränsletryck körde du då?
Testade du att höja tändningen nått under bänkningen?

Edit för andra gången :roll:

Du kör väl fortfarande på bensin också antar jag :?:
Undrar vad du skulle få för effekt med e85 :mrgreen:
Du har i alla fall ökat effekten en hel del sen i början av tråden då du hade runt 400 hjulhästar :)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2013-10-26 19:36:13
by tkgb
Jag kör ca 4 bars grundtryck på bränslet ev lite mer då min bränsletrycksmätare är lite skum :)
Hade 90 % DC så dom ligger lite på gränsen till att vara för små.

Jag kör med rätt hög tändning ca 25 grader på fullt tryck så jag vågade inte höja den.
Provade sänka 3 grader på en körning men då tappade man 20 hk direkt så den ligger nog ganska bra.

E85 hade om man uppgraderat med mycket större spridare och en soppapump till gett mer effekt men inte jättemycket tror jag då motorn i sig inte är tillräckligt effektiv i nuläget.

Det är nog för dåligt flöde genom toppen + att min gamla hederliga sandenkamaxel som är en omslipad orginalkam aldrig varit avsedd för så här höga effekter.

Jag trodde nog att det skulle gå att plåga upp den i 500 på hjulen men det gick inte riktigt,räknar man med ca 15% drivlineförlust så blir det ju ändå runt 550 hk i motorn och det är ju inte kattskit det heller.