951-91 3.0

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3208
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#106 Inlägg av DLS » 2013-06-09 22:08:14

Smidigt :)
Ja skulle jag satsa på nått idag så tror jag att jag skulle välja rouge tuning, kanske blir det senare om jag vill ändra mera o kunna mappa lite själv.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#107 Inlägg av tkgb » 2013-07-09 21:35:13

Besiktigade bilen bilen igår och allt var ok förutom tutan som jag glömde kolla innan och då funkar den naturligtvis inte.Men man slapp ombesiktning för det som tur var.

Avgasvärdena som det nästan alltid varit problem med innan var kanonbra nu,rena toyota Priusen :)

Har börjat mappa lite smått och lära mig den nya programvaran.
Att få till bränslesidan är ganska lätt,tändningen är svårare då jag saknar erfarenhet av det.
Men det är helt klar där man kan vinna effekt en liten ändring på nån grad här och där märks direkt.

Malte
S2-Poster
Inlägg: 219
Blev medlem: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#108 Inlägg av Malte » 2013-07-09 21:48:20

Ahhh..alltid trevligt med "rent" papper. Grattis.

Hur är annars rough tunings produkter att jobba med??

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#109 Inlägg av tkgb » 2013-07-09 23:14:29

Jo det är ju alltid kul med en avklarad besiktning :)

Killen som har Rouge tuning verkar ganska smart och har lagt till många bra funktioner till det gamla 80-tal Bosch Motronicet.
Personligen tycker jag det funkar bra.
En lite trist grej är att dom inte gjort nån metrisk version av programmet som man laddar in i Tunerpro för att kommunicera med Motronicboxen.
Så man får lära sig PSI och Farenheit :roll:

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3208
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#110 Inlägg av DLS » 2013-07-10 09:19:42

Dags för en ny effekt mätning snart då? :)
Borde bli lite bättre än med dom gamla grejerna va?
Vad kör du på för spridare o turbo? (hitta inte om jag frågat det förut)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#111 Inlägg av tkgb » 2013-07-10 12:20:09

Ja lite mer går kanske att få ut men det är nog inte mycket, motorn var rätt "stressad" när jag bromsade 466 RWHP förra gången :)

Turbon är denna från http://www.lindseyracing.com/LR/Porsche ... 75-T4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Spridarna är Siemens Deka 840cc och dom är ju helt klart för små, vid 3 bars bränsletryck så låg dc på över 100% redan vid ca 1.3 bars turbotryck,så jag fick höja bränsletrycket till 3.8 bar för att kunna använda dom.

Hade jag räknad lite på det så hade det ju inte varit svårt att se att jag behövde minst 1000cc spridare.
Men jag tänkte att räckte mina gamla 750cc spridare till 466 RWHP så borde dom här räcka till mer.

Problemet var bara att jag inte kunde se eller logga dc förut så dom gamla spridarna gick troligtvis långt över 100% dc vilket inte ska vara så nyttigt för drivsteget i DME:n.
Sen har jag för mig att jag hade över 4 bars bränsletryck på dom för att verkligen krama ur dom sista dropparna bensin ur dom små liven :)

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3208
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#112 Inlägg av DLS » 2013-07-10 15:16:15

köpte du dom spridarna som rouge säljer dvs 875cc spridarna?
Kör du fortfarande bensin eller har du gått över till e85?
Jag tog i o köpte 1240cc spridare men jag räkna också på det o borde klarat mig med 1000cc kanske till o med 875cc som jag över väger nu då bosch/siemens spridaren har så mycke bättre spray pattern än vad lucas spridaren som jag har nu har.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#113 Inlägg av tkgb » 2013-07-10 19:41:34

ja det är dom spridarna han säljer men jag fattade det som att dom var på 80 ibs/hr=840 cc
Det är hög ohms spridare.
Innan körde jag med 72# låg ohms spridare med motstånd.

Men enligt Rouge tuning ska det vara bättre med dom här spridarna,själv har jag ingen aning :?:
Denna spridaren verkar inte finnas större än 80# heller verkar det som.
I USA är det ju populärt att sätta dit en 5:e spridare i insuget om man ska ha 500+ hästar med Rouge tuning prylarna.

E85 är ju klart lite lockade då det ger mer effekt,men jag tänker nog köra vidare på bensin.
Ska jag nån gång köra E85 så får jag sätta dit dubbla 044 pumpar då en inte räcker särskilt långt på E85.

Ska du köra med 3 bars bränsletryck kan det nog vara i minsta laget med 875cc spridare för E85.
Det finns ju lite sidor på nätet där man kan räkna ut ungefär hur mycket hk spridarna räcker till vid ett visst bränsletryck.

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3208
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#114 Inlägg av DLS » 2013-07-10 20:34:42

Ja dom är på 80lb/hr men enligt racetronix så är det 875cc
http://racetronix.biz/itemdesc.asp?ic=FI114992&eq=&Tp=" onclick="window.open(this.href);return false;

O jag har räknat lite på spridare till mig o som du säger så blir dom lite för klena om man inte höjer soppatrycket.

Ska jag har 400hp i motorn så ska jag ha 1000cc, synd inte bosch gör några sånna.

Klart du ska köra e85, fråga Corleone :)
Du kan köra så mycke högre tändning så bilen blir grymt aggressiv o rolig :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Malte
S2-Poster
Inlägg: 219
Blev medlem: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#115 Inlägg av Malte » 2013-07-10 20:59:26

Har du fimpat piggybacken nu när du kör med Rough tunings delar?

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#116 Inlägg av tkgb » 2013-07-10 22:05:20

Jo det det är väl inte omöjligt att jag testar E85 i framtiden det har ju många fördelar effektmässigt.
Det som jag är lite orolig för med E85 är att tändningshöjningen som måste till för att få mer effekt ger lite för höga cylindertryck för 944 motorns design.

Jag har faktiskt aldrig haft problem med att min motor trycksätter kylsystemet eller att det punktkokar i toppen o liknade och då har jag ändå 1.5-1.6 bar i laddtryck.
Fast har man tur kan det nog fungera hur bra som helst :)

Ja piggybacken är bortklipp från kabelhärvan,nu ändrar man direkt i DME:n istället.

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3208
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#117 Inlägg av DLS » 2013-07-10 22:16:30

med e85 kan du köra mera tändning o mindre laddtryck o ändå får ut effekt o framför allt en mera rolig bil enligt Corleone :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#118 Inlägg av tkgb » 2013-07-10 23:03:00

jo det stämmer ju,han hade ju helt klart en jäkligt stark motor på ganska låga laddtryck.

Det är väl det mer moderna sättet att bygga turbomotorer på att ha lite högre kompression och lite mindre laddtryck så inte motorn blir så trög innan laddtrycket kommer.

Min motor är tvärtom låg kompression och högt laddtryck :)

Malte
S2-Poster
Inlägg: 219
Blev medlem: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#119 Inlägg av Malte » 2013-07-10 23:06:40

Ursäkta jag frågar angående roughtuning så mycket men jag blir mer och mer intresserad av det. Men varför fick du skicka in din dme
box till dom har du inte 28 pinnars på din 91:à?

Edit: Läste på för dåligt på deras hemsida.

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#120 Inlägg av tkgb » 2013-07-12 19:55:47

Det är inte helt lätt att hitta infon om att man ska skicka dit DME:n på rouge tunings hemsida,men man får reda på det när man beställer logger och tuner tillvalet.
Beställer man bara det vanliga maf-kitet "M-tune" så slipper man nog skicka DME:n till USA om man har 28 pinnar sockel.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare