951-91 3.0

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-91 3.0

#76 Post by DLS »

snyggt, ska du lacka eller eloxera insuget eller ska du har det naturell? :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#77 Post by tkgb »

Jag tänkte nog låta det vara som det är naturellt :)

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: 951-91 3.0

#78 Post by Bubby »

Riktigt trevligt. Hoppas det funkar som tänkt. Hunnit testa än?
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#79 Post by tkgb »

Har testat lite,man fick lägga på ganska mycket mer bränsle för att få samma AFR som innan,jag antar att det beror på att motorn suger i sig luften lite lättare :?:

TTM
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2011-05-23 18:37:40
Bilmodell: 951 3.0 8V
Årsmodell: 1990
Location: Kochersberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#80 Post by TTM »

Har du prova några accelerationer vid full belastning?

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#81 Post by tkgb »

Har gjort en ny effektmätning på samma rullande landsväg som förra gången.
Denna gången gav bästa körningen 466 RWHP och 567 NM vid 1.55 bar i laddtryck.

Sen räckte inte soppapumpen till mer,även maf-mätaren är helt maxad och ger 5 volt ut så det blir problem att justera bränslet,så på den bästa körningen gick motorn farligt magert på toppvarven .

Att laddtryckskurvan ser ut som den gör är ett medvetet val för att undvika spikningar,jag har satt dit en gammal Apexi EBC och på den kan man justera laddryck efter varvtal och det funkar faktiskt riktigt bra.

Det nya insuget gav nog ingen större effektökning annat än när jag bromsade motorn med orginalinsuget så dog effekten vid ca 5800 rpm.
Mitt hemmabyggda insug verkar istället gilla varvtal över 5800,kanske inte helt lyckat när varvstoppet är satt på 6600 rpm 1000 RPM till hade nog höjt effekten en bra bit,men då kanske motorn hade exploderat istället :)

Målet med motorbromsningen var att ha en motor som ger 500 HP på vevaxeln med det gamla Bosch motronicet kvar och det gick ju med viss marginal :#944burn:

466 RWHP.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by tkgb on 2012-10-09 19:13:43, edited 1 time in total.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951-91 3.0

#82 Post by gurra »

Grattis till grym effekt. Vilket bränsle kör du? Vilket chip?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#83 Post by tkgb »

Tack Gurra
Jag körde på 98 oktanig bensin som inhandlades på statoil.
Chippen är det Bengt i Bjärred som hjälpt mig med.

Jag har inte kört många meter med bilen denna sommaren,men motorbromsningen blev en liten nytändning.
Sen är väl inte 466 RWHP vid 1.5 bar ur en 3 liters motor särskilt imponerande egentligen.
Men det är ju helt ok i den lilla 951 världen när man jämnför med liknade motorer.

Får se vad jag hittar på till nästa år,men det blir nog lite nya prylar på styrsystemssidan.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951-91 3.0

#84 Post by gurra »

Hoppas tändkurvan är anpassad för 1.5 bar och att du har koll på avgastempen. Du skulle kunna få både mer effekt och bättre körbarhet med ett annat styrsystem. Finns många fördelar när man har en så pass ombyggd motor som du har.

Passa på att ge järnet nu ett tag innan vintern!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#85 Post by tkgb »

Avgastemp har jag aldrig kollat,Bredbandslamda och knacksensor är det jag brukar kolla med,det får räcka tillsvidare.
Det jag saknar mest med orginalsprutet är väl map-baserad tändning det blir ju aldrig riktig bra med tändning vs laddryck utan det.

Att ett korrekt mappat eftermarknadssprut är bättre är jag fullt medveten om.
Men har man otur så har ju dom en förmåga att krångla rätt mycket.
Verkar vara ganska vanligt med olika störningar som orsakar misständningar :(
Man vill ju helt inte behöva felsöka i åratal med ociliscop :)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-91 3.0

#86 Post by DLS »

http://roguetuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false; har mafkit som verkar ha mapsensor också + att han har tagit fram ett bra mappnings program till motronic.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#87 Post by tkgb »

Jo jag har tittat lite på det innan och det verkar ju rätt bra.
Fast själva DME mappnings programmet verkar inte vara riktigt färdigt till försäljning än om jag fattat det rätt.

TTM
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2011-05-23 18:37:40
Bilmodell: 951 3.0 8V
Årsmodell: 1990
Location: Kochersberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#88 Post by TTM »

Interesting results.

A friend with a 3.0T 8V and Lindsey Racing Intake gets 500+N.m from 2750 to 6200rpm (1.2 bar), and that is with a "small" KKK turbo so I'm sure you should be able to get even better results when you have better way to adjust ignition near the knock threshold. :#cheers:

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#89 Post by tkgb »

500 NM redan vid 2750 rpm låter ju väldigt bra,jag har aldrig sett några bromspapper på så mycket vridmoment vid så låga varvtal på en 951.
Dom flesta 3-liters motorer brukar väl ha ca 50-100 NM mer än mig.
Men det är inget som direkt bekymrar mig,det drar iväg rätt bra när man gasar ändå :)

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 951-91 3.0

#90 Post by Turboforever »

Fint och roligt bygge.
Vad gäller eftermarknadssprut är det inga problem, bara du väljer ett känt märke.
Kör själv med Nira och det funkar hur bra som helst. Bara man är noga när man installerar
och följer tillverkarens rekommendationer. Efter jag mappade min bil, har det bara varit
att vrida på nyckeln och köra. Lycka till,

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users