951-91 3.0

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#31 Post by tkgb »

Jag har fixat till dom sista rören till wastegaten i helgen, har även svarvat till nya lite större vacumnipplar då dom som satt där var pyttesmå och inte passade dom slangar som var dragna till den gamla wastegaten.
Har dragit rören till wastegaten lite mer rakt på än orginal och sedan går 2" röret ihop med avgassystemet innan slutdämparen.

Kom så långt att jag kunde dra igång motorn igår kväll :toot:
Allt gick hur bra som helst i början sen gick det snabbt utför :cry:
Det började nämligen sippra fram kylvätska mellan toppen och blocket på det stället där jag svetsat fast "klossen" som leder om vattnet så man kan köra med turbotoppen på S2 blocket.
Just då var det väl inte långt borta att jag körde ned eländet i närmsta märgelhåla.

Men idag tycker jag nog inte det var så farligt trots allt,har provkört bilen en hel del på 0.4 bar turbotryck och den går väldigt fint, inget vatten går in i motorn utan dom droppar som läcker går utåt.
Vet inte om det är en por i min svetsning eller om det är Cometics stålpackningen som krånglar.
Hur som helst så måste det fixas och troligtvis tar jag ut motorn igen så kan jag även passa på att
bygga om grenröret för lite mer frigång då det blev för trångt nu.

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Olli951
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2004-03-29 10:49:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kerava,Finland
Contact:

Re: 951-91 3.0

#32 Post by Olli951 »

Really nice work. How does Synapse WG work?
Olli
-88 951 3.0L 16V

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#33 Post by tkgb »

Hi Olli
I have not tested the Synapse WG so mush yet only a few testruns at 0.4 bar of boost.

tommy

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#34 Post by tkgb »

Nu har jag börjat lite på bilen igen.
Skulle ju som sagt ta ut motorn för att fixa vattenläckan och bygga om grenrören men det har väl inte
funnits någon större meklust i vinter så det har dragit ut på tiden lite.

Men nu är motorn ute,har bilen på en smörjgrop så jag brukar sänka ner motorn i den och sen lyfta bak
bilen för att få upp den.Fungerar rätt bra synd att gropen inte är 10 cm bredare bara,nu är det presspassning att motorn går ner där.

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by tkgb on 2011-03-19 22:54:21, edited 2 times in total.

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951-91 3.0

#35 Post by Sluggen »

Kul att det går framåt! Jag får lite Rocky 4-vibbar när jag ser smörjgropen etc, du vet när Rocky tränar hardcore i en lada medan hans ryske motståndare Ivan Drago tränar på ett hi-tec gym och får kroppen optimerad med massa preparat. Inte för att jag vet som skulle vara hi-tec-killen i det här fallet.

Trist med läckage, det är min stora fasa att det ska läcka på diverse ställen när man startar första gången, så man får plocka ner halva sk*ten igen. Cometicpackningarna är ju ökända för att vara svåra/oförlåtande, jag har cometic jag med. Gurra körde ju också med det i början på den senaste 3.1 16v han byggde, och trots förberedelser enligt konstens alla regler så höll det inte tätt, så han dängde dit en originalare istället och det funkar minst sagt bra.

Lycka till och hoppas bilen inte vållar för mycket huvudbry så du får ut och köra och njuta av bygget!

Vad är det för chassigrejer du har förresten?
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#36 Post by tkgb »

Ja Rocky och jag har ju lite gemensamt där,han fick väl tyvärr lite lättare hjärnskador efter att Drago fått in en hel del feta smällar.
Ibland undrar man ju hur mentalt frisk man är själv egentligen som plöjer ner en massa tid och pengar i dom här bilarna :D

Men nu sitter motorn i stativet igen för ca 3-4 milaservicen(ungefär så långt jag kört med den) om man säger så.

Jag hade cometicspackning på min gamla 2,5 litermotor och den fungerade klockrent läckte aldrig en droppe kylarvatten.Så Jag hoppas det ska lösa sig med denna genom att plana toppen igen plus limma den vilket jag inte gjorde nu.
Det läcker lika lite hela tiden, jag provade att köra med lite mer laddtryck innan jag rev ut motorn igen och
det är inte cylindertrycket som pressar ut vattnet utan det rinner av sig själv även när motorn inte är igång.
Det ser jag som ett bra tecken.

Rattstången tog ju i lite i mitt nya crossoverrör till turbon,hade jag varit lite smartare hade jag sett detta när jag byggde det genom att kolla linjen mot vämeskyddet till rattstången som sitter på motorfästet.
Men jag tänkte aldrig på det så nu blir det att kapa isär det igen. :toot:

Svarvade även till en ny aluminiumhylsa till oljestickan idag som förhoppningsvis ska göra ett bättre jobb att hindra olja från att läcka ut än plastprylen som sitter där orginal.

Jag har inga ambitioner att köra bana med bilen så plastbussningar och stenhård fjädring har jag undvikit
men lite förbättringar har jag gjort,bak sitter det bilstein coilovers med mjuka fjädrar då jag har kvar torisionsstavarna som huvudfjädring.
Fram sitter det oxå bilsteindämpare men resten är hemmabyggt med svarvade M60x2 gängor som höjdjustering.Har även satt dit 968:ans länkarmsbussningar som är lite stabilare.
Något mer tänker jag nog inte göra då jag inte vill ha någon racebil så ac:n och dom svintunga skinnstolarna blir kvar. :#944burn:

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#37 Post by tkgb »

Nu vet jag varför det läckte vatten det hade inget med cometics packningen att göra utan det var en hårfin spricka i en svets.
Det sprack antagligen vid första uppstarten när motorn blev varm.
Antagligen lär det spricka igen men jag har fräst bort den gamla svetsen och lagt en ny.
Så nu ska toppen lämnas på planslipning så får man se hur det fungerar denna gången.
Har även byggt om crossoverröret så det förhoppningsvis inte tar i rattstången längre.

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by tkgb on 2011-03-27 22:14:45, edited 1 time in total.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 951-91 3.0

#38 Post by newkie »

otroligt schyst bygge, hur kan jag ha missat den här tråden :)

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#39 Post by tkgb »

Får väl ta och skriva lite hur det gått med bilen.
Efter att jag svetsat om toppen och fått i motorn igen så fungerade allt riktigt bra,har inte behövt fylla på en droppe vatten :)
Men sen var det ju så att bilen skulle besiktigas,i vanliga fall brukar det gå ganska smärtfritt.
Men i år fick jag ombesikting på förhöjt lamdavärde.

Tänkte väl att det skulle vara lätt fixat,men efter att ha bytt typ allt, tätat avgas o vacumsystem så knappt en atom kunde läcka in eller ut och ändå inte fått ner värdet till godkända 1.03(jag hade 1.04 1.05 som närmast)
Så var det inte särskilt roligt längre :|

Men jag gjorde ett sista ryck nu i helgen och köpte en egen fyrgasmätare så man kan se vad som händer när man mixtrar och fick till slut till ett hyffsat stabilt värde på 1.02
Så idag på absolut sista dagen för efterkontroll så blev bilen godkänd.
Kan erbjuda avgasmätning med utskrift på CO,CO corr, HC, CO2, O2 och lamda i Falkenbergsområdet mot en mindre summa om någon behöver mäta nån gång.

Andra höjdpunkter med bilen är elfel med följd att bilen tvärdör stup i kvarten,slirande koppling och skuren AC-kompressor.
Elfelet har jag hittat och ska sätta dit en ny spridarkabelhärva, kopplingen lagade sig själv och en ny AC-kompressor har kommit hem från USA.
Så det blir nog bra till slut :roll:

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-91 3.0

#40 Post by DLS »

jag har samma problem som du med för högt lambda, har legat på håret typ 3 år på raken o kommit igenom på 1.03 (genom att ha lyse+fläkt+ac på så motorn gått lite tyngre) men nu verkar jag ligga o pendla mellan 1.05-1.07 o jag har slitit mitt hår fördärvat o inte hittat felet :(

Nu står mitt hopp till att slå i lite mera bensin för att få bilen att gå lite fetare (kör ju på e85)

Hur löste du ditt problem?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#41 Post by tkgb »

Tja jag hittade väl inte direkt nåt som var riktigt fel eller trasig.
Jag har ju ett piggybacksystem till insprutningen så min plan var att besiktiga med bortkopplad lamdasond
och justera in sprutet till lamda 1 på 2500 varv där lamda mäts på bilprovningen.
Problemet med detta är att CO halten gärna sticker en bra bit över 0.3 då.
Vanligtvis tar ju katalysatorn hand om CO halten men i mitt fall så har jag haft väldigt svårt att få upp tempraturen i dom.
Jag bytte till en 300 cells från min gamla 100 cells rejscat av den anledningen men det blev nästan ännu sämre då.

Som tur var lyckades jag övertala besiktningskvinnan att stå och mala på 2500 varv en lång stund och när väl katalysatorn "tände" så rasade CO från ca 0.6 till 0 med en gång.
Jag hade lamdasonden inkopplad att koppla ur den var mest tänkt som plan 2 om lamda inte kom under 1.03

Att tanka mer bensin kan ju fungera men lamda är ett lömskt kalkylerat värde så alla mätvärdena kan ställa till det :wink:

mvh tommy

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 951-91 3.0

#42 Post by newkie »

Jag misstänker att ingen av er åker med originalkam? Jag hade väldiga problem till och med på e85. Visade sig efter mycket meckande att det var min Milledgekam som var lite för kul. John bara skrattade åt mig när jag berättade att jag besiktade med hans kam i motorn...

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#43 Post by tkgb »

Jag har en kamaxel från Sanden i min bil,tror det är Enem som slipar profilerna på dom.
Den är ju slipad på en orginalkam så den är säkert inte särskilt optimal.
Funkar dock bra att besikta med, det enda är att HC-halten gärna vandrar lite upp o ner hela tiden då tomgången blev något ojämnare mot orginalkammen.
En riktig racekam brukar väl ge höga HC-värden, men man kan väl ev klara sig om man sänker tändningen en hel del,fast det förutsätter ju att man har ett stand alone sprut.

mvh tommy

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#44 Post by tkgb »

Har börjat på bytet av kabelhärvorna till spridarna och referensgivarna.
Inget jättekul jobb, men förhoppningsvis kan man köra bilen sen utan att den dör hela tiden.
Jag är ganska impat av att bosch motronic drivsteget till spridarna funkar än.
Det har säkert blivit kortis 100 gånger i 4:ans spridarkablar :toot:
Har även lött ihop ca 6 andra kablar då dom bara hängde ihop med ett par trådar.

Med tanke på hur kasst elsystemet är på vissa ställen får man nog vara glad att inte hela skiten
smält ihop till en grov "huvudledning" :)

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#45 Post by tkgb »

Nu har jag varit och effektmätt bilen på en rullande landsväg.
Bästa körningen gav 407.82 RWHP o 501 NM vid 1.2 bar i ladd.

Jag var nöjd där så jag höjde inte laddtrycket mer :)
Bengt i Bjärred har gjort chipen till Bosch motronic systemet och det blev riktigt bra.
Jag tror faktisk inte jag hade fått ut särskilt mycket mer hk med ett stand alonesprut.

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Jarlingar