951-91 3.0
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Grattis, bra jobbat!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Tack Gurra
Grattis till dina internationella racingframgångar kul att din bil börjar funka efter allt strul.
Grattis till dina internationella racingframgångar kul att din bil börjar funka efter allt strul.
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
I slutet av förra året så köpte jag på mig en topp från 1989 års 944 med 2.7 litersmotorn.
Det var en sån topp jag ville ha från början då jag byggde motorn för ett par år sedan men jag hittade ingen då så det fick bli en omsvetsad turbotopp istället.
2.7 toppen har lite större insugsventiler och mycket större ovala insugskanaler sen passar den rakt på 3 litersblocken utan att behöva svetsa om vattenkanalen i framkant.
Planen var väl att ta ut motorn i vinter och byta till 2.7 toppen även kopplingen + lite annat skulle bytas.
Av detta blev det inget jag har inte rört bilen överhuvudtaget
Jag tänkte även att jag ska ge mig på att fräsa ut en insugningsfläns som passar lite bättre mot dom ovala hålen i 2,7 toppen,det har jag inte heller börjat med men jag har köpt aluklumpen jag ska fräsa ut den ifrån så det ska väl hända nån gång.
Nån som vet om och var man kan köpa kamaxelämnen till 944? dvs oslipade ämnen.
mvh tommy
Det var en sån topp jag ville ha från början då jag byggde motorn för ett par år sedan men jag hittade ingen då så det fick bli en omsvetsad turbotopp istället.
2.7 toppen har lite större insugsventiler och mycket större ovala insugskanaler sen passar den rakt på 3 litersblocken utan att behöva svetsa om vattenkanalen i framkant.
Planen var väl att ta ut motorn i vinter och byta till 2.7 toppen även kopplingen + lite annat skulle bytas.
Av detta blev det inget jag har inte rört bilen överhuvudtaget
Jag tänkte även att jag ska ge mig på att fräsa ut en insugningsfläns som passar lite bättre mot dom ovala hålen i 2,7 toppen,det har jag inte heller börjat med men jag har köpt aluklumpen jag ska fräsa ut den ifrån så det ska väl hända nån gång.
Nån som vet om och var man kan köpa kamaxelämnen till 944? dvs oslipade ämnen.
mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Har väl inte hänt så där jättemycket här,men har ritat lite ibland på modellen som ska bli insugsflänsarna till 2.7 liters toppen.
Har gjort ett ryck denna helgen och fräst ut 1:ans fläns+ 1 av dom andra 3 som är spegelvända mot 1:ans fläns.
Dom verkar passa helt ok,har även fräst ett o-ringsspår i planet mot toppen för att slippa insugspackningar.
Ett annat problem var att jag ville ha ovala rörböjar från flänsarna upp mot plenumet,så jag provade att såga ur en kil ur en vanlig 50 mm rörböj och sen spänna fast den i 2 ovala jiggar jag fräst ut.
Efter en massa bankande så är böjen hyffsat lik den ovala insugsflänsen,sen får man ju klart svetsa i en remsa aluplåt där jag sågade upp dom.
Har gjort ett ryck denna helgen och fräst ut 1:ans fläns+ 1 av dom andra 3 som är spegelvända mot 1:ans fläns.
Dom verkar passa helt ok,har även fräst ett o-ringsspår i planet mot toppen för att slippa insugspackningar.
Ett annat problem var att jag ville ha ovala rörböjar från flänsarna upp mot plenumet,så jag provade att såga ur en kil ur en vanlig 50 mm rörböj och sen spänna fast den i 2 ovala jiggar jag fräst ut.
Efter en massa bankande så är böjen hyffsat lik den ovala insugsflänsen,sen får man ju klart svetsa i en remsa aluplåt där jag sågade upp dom.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Har fräst ut den första delen av plenumet nu,ganska mycket att fräsa bort aluklumpen gick från 11 kg till 0.9 kg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3887
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Vackert!
Bobo
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Ja ruskigt fint, bra jobbat
Ska bli intressant o se om du märker nån skillnad mot original insug, det tvistas mycke om det på rennlist.
Många säger att effekten flyttas uppåt o för att få ut allt så måste man varva mera men som sagt ska bli intressant o se hur det blir på din motor.
Ska bli intressant o se om du märker nån skillnad mot original insug, det tvistas mycke om det på rennlist.
Många säger att effekten flyttas uppåt o för att få ut allt så måste man varva mera men som sagt ska bli intressant o se hur det blir på din motor.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Jag har ju redan ett hemmasnickrat insug på bilen nu som är ganska likt det jag håller på med.
Så just det kommer inte bli så stor skillnad sen får man se om 2.7 liter toppen ger lite mer hk,ska även byta till en lite vassare kam var det tänkt.
Orginal insuget är bra men det är svårt att få effekten att hålla i efter ca 5500 varv då det är utformat för bra effekt i mellanregistret med sina långa insugningsrör.
Så just det kommer inte bli så stor skillnad sen får man se om 2.7 liter toppen ger lite mer hk,ska även byta till en lite vassare kam var det tänkt.
Orginal insuget är bra men det är svårt att få effekten att hålla i efter ca 5500 varv då det är utformat för bra effekt i mellanregistret med sina långa insugningsrör.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2011-05-23 18:37:40
- Bilmodell: 951 3.0 8V
- Årsmodell: 1990
- Location: Kochersberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Bra jobbat...
What is the volume of the plenum?
Will the section of the runners remain constant between the plenum and the cylinder head?
What is the volume of the plenum?
Will the section of the runners remain constant between the plenum and the cylinder head?
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Jag vet inte exakt vad volymen på på plenumet kommer bli då jag inte har ritat locket till det än men skulle gissa att det blir runt 3 liter
Alla insugsböjarna har samma längd så det ska ju bli likt på alla 4 cylindrarna.
Fick hem kamaxeln jag ska använda nu i veckan från Jon Milledge
Den ska väl vara ganska vass så avgasvärdena lär nog bli ett problem, enlig Jon så är det helkört att passera något avgastest med denna.
Alla insugsböjarna har samma längd så det ska ju bli likt på alla 4 cylindrarna.
Fick hem kamaxeln jag ska använda nu i veckan från Jon Milledge
Den ska väl vara ganska vass så avgasvärdena lär nog bli ett problem, enlig Jon så är det helkört att passera något avgastest med denna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Bathory
- Addict
- Posts: 3569
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Oavsett hur stort plenumet blir så blir det snyggt
Har du någon spec på det?
Mvh
Sven
Har du någon spec på det?
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2011-05-23 18:37:40
- Bilmodell: 951 3.0 8V
- Årsmodell: 1990
- Location: Kochersberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Hej,
Har du gjort några framsteg?
Har du gjort några framsteg?
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Nä jag har haft fullt upp med annat så jag har inte gjort något alls på det här projektet.
- tommy74
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2014-08-24 20:44:55
- Telefon: 0733145946
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Har varit och tittat till insugsbygget lite då och då och läget nu är att jag har borrat hålen till spridarna
och svetsat ihop dom delarna som är klara,men det är mycket kvar innan det är klart.
och svetsat ihop dom delarna som är klara,men det är mycket kvar innan det är klart.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- tommy74
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2014-08-24 20:44:55
- Telefon: 0733145946
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Har pysslat vidare med det nya insuget och då jag ska ha en extern AEM bränsletrycksregulator nu så var det lika bra att byta ut hela orginal spridarbryggan.
Det smartaste och bästa hade ju varit att bara köpa ett fuelrailämne för 500 spänn och sen borra dom 4 hålen för spridarna.
Men jag hade en 25 mm aluplåtbit över så jag gav mig på att tillverka hela bryggan från grunden.
Har fräst ut den från plåten idag men sen ska det ju borras ett hål genom den 430 mm långt
Blir ju att man borrar från 2 håll men ändå rätt långt att borra.
Det smartaste och bästa hade ju varit att bara köpa ett fuelrailämne för 500 spänn och sen borra dom 4 hålen för spridarna.
Men jag hade en 25 mm aluplåtbit över så jag gav mig på att tillverka hela bryggan från grunden.
Har fräst ut den från plåten idag men sen ska det ju borras ett hål genom den 430 mm långt
Blir ju att man borrar från 2 håll men ändå rätt långt att borra.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users