Page 1 of 12

951-91 3.0

Posted: 2010-07-30 23:25:13
by tkgb
hej tänkte försöka dra igång en liten projektråd om min 944 turbo 1991.
Jag har ägt bilen i över 10 år men jag hoppar direkt till nutid :)

Motorn rasade för lite över ett år sedan på den och jag tänke väl bara skaffa en begagnad 2.5 liters motor
men det gick rätt trögt att få tag i någon så när det dök upp en S2 motor på en skrot slog jag till på den istället.
Här skulle de byggas 3 liters turbo minsann :idea:

Jag har väl byggt motorn efter beprövade recept med mycket 951 delar.
Nu är iallafall motorn klar och jag har börjat med avgas och turborören.
Turbon är en garret med T4 avgashus så jag tänkte att det var lika bra att bygga allt nytt.
Även grenröret tänkte jag försöka svetsa ihop ett nytt då jag vill ha 4-1 istället för 4-2-1 som orginal.
Downpipen gjorde jag klar idag,satte upp mitt 3 tums avgassystem som jag hade sen tidigare i en jigg med gamla turbon först innan jag sågade av det och bytte till nya turbon.

Jag har tagit det ganska lugnt -_- med motorbygget och det är rätt mycket kvar att fixa så det blir väl inte kört något med den i år heller.

mvh tommy

Re: 951-91 3.0

Posted: 2010-07-31 09:17:01
by DLS
snyggt :)
kul projekt, ska följas med intresse :)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2010-08-03 20:39:25
by tkgb
Lite mer framsteg, jag har svetsat ihop crossoverröret till turbon och svarvat lite v-bandsflänsar till grenröret.

mvh tommy

Re: 951-91 3.0

Posted: 2010-08-22 12:11:48
by tkgb
Nu har jag häftat ihop grenröret ungefär så som det kommer att bli.
Hela grenrörsbygget är väl en kopia på ett från speedforceracing men jag vet inte om det blev sådär jättelikt egentligen.Rören är dragna på samma sätt men längderna stämmer nog inte riktigt.
Det finns ju inte överdrivet mycket plats att bygga på och jag är inte helt 100% på att det kommer få plats i motorrummet men det märker jag väl :?:
Det knepigaste var att få ihop kollektorn,det sitter svarvade hylsor med passning i den så man ska kunna ta bort alla 4 rören ifrån den.Tanken är att det ska kunna vrida sig lite för att minska spänningarna i grenrören.

Det blir ju ett himla massa sågande av rör för att få till det så jag har skaffat en gammal kallsåg till det,
100 gånger roligare att såga med den än med vinkelslip plus att man slipper alla gnistor och skit :)

mvh tommy

Re: 951-91 3.0

Posted: 2010-08-22 15:06:37
by Sluggen
Riktigt grymt!

Re: 951-91 3.0

Posted: 2010-08-22 18:47:53
by tkgb
Tackar! du hade en väldigt bra bild på ditt grenrör i din projekttråd som jag kollat rätt mycket på :)



mvh tommy

Re: 951-91 3.0

Posted: 2010-08-23 08:00:02
by turboperan
lite nyfiken, vad gör skillnaden 4-1 till skillnad ifrån 4-2-1? :)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2010-08-23 17:11:49
by tkgb
Om jag fattat det rätt så ska det ge lite mer effekt på på höga varvtal med 4-1, men man kanske tappar lite på låg och mellanregister mot om man haft 4-2-1 :?:

mvh tommy

Re: 951-91 3.0

Posted: 2010-08-29 20:05:30
by tkgb
Nu börjar grenröret äntligen bli färdigt :toot:
Har satt dit ett rör till wastegaten och helsvetsat allt.
Hylsorna till kollektorn har ganska bra passning så jag ville inte att dom skulle slå sig för mycket av värmen när jag svetsade fast dom på rören,så jag hade dom i ett litet vattenbad när jag svetsade dom.
Säkert inte metallurgiskt korrekt att göra så men dom slog sig inte farligt iallafall.

mvh tommy

Re: 951-91 3.0

Posted: 2010-08-29 20:42:31
by gegge
tkgb wrote:Om jag fattat det rätt så ska det ge lite mer effekt på på höga varvtal med 4-1, men man kanske tappar lite på låg och mellanregister mot om man haft 4-2-1 :?:

mvh tommy
Riktigt snyggt arbete!

Avstämningen beror i huvudsak på längden(och tjockleken) på primärrören, då dina nya primärrör är längre än de gamla på 4-2-1 systemet behöver det inte vara så. 4-1 system ger en kraftigare puls, men samtidigt kraftigare dipp i det register då det inte är avstämt. Designa grenrör korrekt är långt mer avancerat än insuget för att det finns så många parametrar att ta hänsyn till. Lite läsning om hur kluddigt det kan vara:

http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lesoft.co.uk/files/ASME_ICES ... 44_FIT.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 951-91 3.0

Posted: 2010-08-29 21:51:49
by DLS
grymt snyggt jobb mannen :)

Re: 951-91 3.0

Posted: 2010-08-29 22:34:36
by tkgb
Uträkningar är väl inte min starka sida direkt,men det jag hoppas att detta grenröret ska tillföra är att motorn ska dra lite hårdare upp mot toppvarvtalet.
Hade man brytt sig om att räkna ut det ultimata grenröret till just denna motorn så är det väl tveksamt om det funnits plats att bygga det 944:an har ju inte det ultimata utrymmet under huven direkt :)
Sen att det går metervis med rör runt motorn innan dom stackars avgaserna når turbon spelar antagligen oxå in lite negativt.

mvh tommy

Re: 951-91 3.0

Posted: 2010-09-02 19:48:22
by rob3rt
är det ingen här på forumet som har turbon på avgassidan??

Re: 951-91 3.0

Posted: 2010-09-02 20:53:23
by tkgb
Tror jag sett nån som satt turbon framför motorn på avgassidan men då får man nog kapa rätt friskt i karossen för att det ska funka.
Jag har aldrig sett nån som lyckats få dit turbon i direkt anslutning till grenröret det finns helt enkelt ingen plats där.

mvh tommy

Re: 951-91 3.0

Posted: 2010-09-02 22:53:41
by Erol
rob3rt wrote:är det ingen här på forumet som har turbon på avgassidan??

"Nemo" har satt turbon på rätt sida, leta rätt på hans biltråd,
där finns bilder.


/ Erol