951-91 3.0

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951-91 3.0

#46 Post by DLS »

gratulerar, bra med mos i motorn :)
på bensin eller e85?
Sen du kör med gamla motronicen men är den konverterad till maf eller har du bara kastat bort gamla lmm??
En annan fråga, har du bytt till arp eller raceware topplocksbultar eller kör du original ihop med stålpackningen?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#47 Post by tkgb »

Tackar jag är som sagt helnöjd
Jag hade ganska lite vrid NM,men det gör inte så mycket det är ju ingen traktor motorn sitter i :wink:

Motorn är byggd med lågt komp ca 8:1 så det är gammal hederlig bensin som gäller.

Maf mätaren kommer från Lindsey racing och dom har nog aldrig haft någon lösning som funkat utan
piggybackjustering.
Så lite förenklat kan man säga att jag bara bytt ut lmm mot maf och får sedan lura voltsignalen med piggybacken.
DME:n tror fortfarande att det sitter lmm på bilen :)

Kör med cometics stålpackning,tänkte köpt racewarebultar men dom var löjligt dyra så det fick bli
porsche orginal från 89:ans 2.7 liters NA motor,då dom funkar med kombinationen S2 block och turbotopp.

mvh tommy

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 951-91 3.0

#48 Post by emm »

Tjohooo! Grattis! Citerar DLS, bra med mos i motorn!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-91 3.0

#49 Post by Björn Nilsson »

Grattis! :#cheers:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#50 Post by tkgb »

Det var nog samma rullande landsväg som Mats har kört din bil på Björn.
Det var hos Magnus i Horred.

mvh tommy

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951-91 3.0

#51 Post by Björn Nilsson »

tkgb wrote:Det var nog samma rullande landsväg som Mats har kört din bil på Björn.
Det var hos Magnus i Horred.

mvh tommy
Närheten av Varberg? Isf är det samma :D

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#52 Post by tkgb »

Ja det är ganska nära varberg så det är samma,han sa att Mats hade varit där med lite olika bilar.

mvh tommy

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#53 Post by tkgb »

Har börjat greja lite smått med bilen igen efter vintervilan.

Det enda jag gjort lite till och från i vinter är att försöka laga värmen i bilen vilket visade sig bli rätt drygt.
Symtomet var att det kom lite värme först,men när man kört ca 1 mil så kom det bara iskall luft brrr :(

Jag fattade att nåt var fel i vacumstyrningen av värmeventilen men vad?,efter att plockat isär alldeles för mycket av värmesystemet utan att hitta nått fel,så kom jag till slut på att om man bankade på själva ratten man ställer tempraturen med så klickade det till och det kom värme en kort stund.
Så felet satt helt enkelt i styrenheten och gick att fixa med lite kontaktspray :)

Det jag egentligen tänkt göra i vinter var att renovera diffbromsen och byta lager i transaxeln.
Jag har ju en låda med 40% diffbroms,men dom senaste åren har det nog inte varit många % kvar
så det blir nya lameller i den.
Transaxellagren är kanske inte nödvändiga att byta men jag tycker det finns lite missljud i den och bilen har ju gått 25000 mil så förr eller senare ger lagren nog upp.
Så idag fick jag till slut släpat fram växellådan och transaxeln .

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by tkgb on 2012-04-29 21:25:40, edited 1 time in total.

porschedennis
Carrera-Poster
Posts: 370
Joined: 2009-09-07 17:36:19
Bilmodell: 944 s2 -90
Location: Grästorp
Contact:

Re: 951-91 3.0

#54 Post by porschedennis »

Hej
väldigt tuff bil du har :#944burn:

Det skulle vara roligt att få se den live någon gång, fina jobb du gör på den.

Mvh

Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#55 Post by tkgb »

Tack Dennis :)

Började på att ta ut lagerhylsorna ur transaxeln idag.
Det finns väl lite olika metoder man kan använda,men jag valde gängstångsmetoden.
Verktyget är tillverkat av M24 gängstång med en hake i ändan,gick bra att få ut lagerhylsorna med det.

Lagren som satt där var FAG 6006 C5
C5 tolerans ska visst vara svårt att få tag i,fungerar antagligen lika bra med vanliga C3 lager,men tror jag ska satsa på C4 som ska ha suttit på vissa bilar orginal.

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#56 Post by tkgb »

Läste nånstans att det fanns vissa problem med slitage på axeltappen som går in i lagret bak på vevaxeln.
Så jag kollade min och den var lite mindre (ca 0.20 mm) än den skulle vara.

Hade säkert funkat att köra med,men jag misstänker att det kan vara det som gör att det främre lagret i transaxel slits mest,för det var bara det lagret som var riktigt dåligt på min bil.

Efter lite funderande så svarvade jag ner tappen till 12 mm och krymte sen på en hylsa som jag svarvade ner till 14.98 mm då passar den bra i lagret.
Sen får man se om det fungerar eller om det varit bättre att bara sätta dit axeln som den var :?:

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#57 Post by tkgb »

Jag har fått prylarna till diffbromsen nu så jag började skruva isär lådan lite idag.
Först gick allt bra sen blev det sämre :|
Jag hittade en avbruten kugg på magneten i locket till diffhuset,inte bra.

Verkar vara 3:ans drev som pajat,1 kugg mindre fungerar tydligen bra att köra med,men belastningen på kuggarna bredvid ökar väl så man måste nog byta drevet om växellådan ska ha någon framtid.
Jag hade isär lådan 2004 då jag bytte difflager så det har hänt nån gång mellan 2004 och nu.

Nu gäller det bara att lista ut vilket drev man ska beställa verkar finnas 3 olika versioner av det :?:

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Olli951
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2004-03-29 10:49:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kerava,Finland
Contact:

Re: 951-91 3.0

#58 Post by Olli951 »

Good work.
Not try to be a "Besserwiser", but transmission + differential = Transaxle. Most people say transaxle when they should speak about torquetube or centraltube as it is described in Porsche PET.
Here's fast way(5 seconds) to remove the torquetube saft

Image
Image
Image
Olli
-88 951 3.0L 16V

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#59 Post by tkgb »

I know that the "tube" is not a part off the transaxle but im just to lazy to write the correct word for it :oops:

I looked in your thread about your sons car before i started working on my torquetube.
Lots of good ideas in there :D


tommy

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 951-91 3.0

#60 Post by tkgb »

Öppnade diffklumpen idag för att byta lameller och stålplattorna i den.
Dom prylarna jag bytte ut var inte alls så slitna som jag trodde :?: det var knappt mätbart slitage.
Hade köpt en stålplatta som var 0.1 mm tjockare än den som satt där,så det blev lite bättre men inte riktigt bra.
Tror jag ska beställa fjäderbrickorna med,då dom kanske är lite trötta.

mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users