951-91 3.0

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

951-91 3.0

#1 Inlägg av tkgb » 2010-07-30 23:25:13

hej tänkte försöka dra igång en liten projektråd om min 944 turbo 1991.
Jag har ägt bilen i över 10 år men jag hoppar direkt till nutid :)

Motorn rasade för lite över ett år sedan på den och jag tänke väl bara skaffa en begagnad 2.5 liters motor
men det gick rätt trögt att få tag i någon så när det dök upp en S2 motor på en skrot slog jag till på den istället.
Här skulle de byggas 3 liters turbo minsann :idea:

Jag har väl byggt motorn efter beprövade recept med mycket 951 delar.
Nu är iallafall motorn klar och jag har börjat med avgas och turborören.
Turbon är en garret med T4 avgashus så jag tänkte att det var lika bra att bygga allt nytt.
Även grenröret tänkte jag försöka svetsa ihop ett nytt då jag vill ha 4-1 istället för 4-2-1 som orginal.
Downpipen gjorde jag klar idag,satte upp mitt 3 tums avgassystem som jag hade sen tidigare i en jigg med gamla turbon först innan jag sågade av det och bytte till nya turbon.

Jag har tagit det ganska lugnt -_- med motorbygget och det är rätt mycket kvar att fixa så det blir väl inte kört något med den i år heller.

mvh tommy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3208
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#2 Inlägg av DLS » 2010-07-31 09:17:01

snyggt :)
kul projekt, ska följas med intresse :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#3 Inlägg av tkgb » 2010-08-03 20:39:25

Lite mer framsteg, jag har svetsat ihop crossoverröret till turbon och svarvat lite v-bandsflänsar till grenröret.

mvh tommy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#4 Inlägg av tkgb » 2010-08-22 12:11:48

Nu har jag häftat ihop grenröret ungefär så som det kommer att bli.
Hela grenrörsbygget är väl en kopia på ett från speedforceracing men jag vet inte om det blev sådär jättelikt egentligen.Rören är dragna på samma sätt men längderna stämmer nog inte riktigt.
Det finns ju inte överdrivet mycket plats att bygga på och jag är inte helt 100% på att det kommer få plats i motorrummet men det märker jag väl :?:
Det knepigaste var att få ihop kollektorn,det sitter svarvade hylsor med passning i den så man ska kunna ta bort alla 4 rören ifrån den.Tanken är att det ska kunna vrida sig lite för att minska spänningarna i grenrören.

Det blir ju ett himla massa sågande av rör för att få till det så jag har skaffat en gammal kallsåg till det,
100 gånger roligare att såga med den än med vinkelslip plus att man slipper alla gnistor och skit :)

mvh tommy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Sluggen
S2-Poster
Inlägg: 268
Blev medlem: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#5 Inlägg av Sluggen » 2010-08-22 15:06:37

Riktigt grymt!
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#6 Inlägg av tkgb » 2010-08-22 18:47:53

Tackar! du hade en väldigt bra bild på ditt grenrör i din projekttråd som jag kollat rätt mycket på :)



mvh tommy

Användarvisningsbild
turboperan
Turbo-Poster
Inlägg: 506
Blev medlem: 2007-06-04 15:07:08
Bilmodell: 944 turbo och s2
Ort: Eneryda
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#7 Inlägg av turboperan » 2010-08-23 08:00:02

lite nyfiken, vad gör skillnaden 4-1 till skillnad ifrån 4-2-1? :)
Per Gummesson
mob: 0733958640

Life´s 2 short 4 French cars and public transport

Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab

pcs: 11123
944svrige: 1799

biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#8 Inlägg av tkgb » 2010-08-23 17:11:49

Om jag fattat det rätt så ska det ge lite mer effekt på på höga varvtal med 4-1, men man kanske tappar lite på låg och mellanregister mot om man haft 4-2-1 :?:

mvh tommy

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#9 Inlägg av tkgb » 2010-08-29 20:05:30

Nu börjar grenröret äntligen bli färdigt :toot:
Har satt dit ett rör till wastegaten och helsvetsat allt.
Hylsorna till kollektorn har ganska bra passning så jag ville inte att dom skulle slå sig för mycket av värmen när jag svetsade fast dom på rören,så jag hade dom i ett litet vattenbad när jag svetsade dom.
Säkert inte metallurgiskt korrekt att göra så men dom slog sig inte farligt iallafall.

mvh tommy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
gegge
Addict
Inlägg: 2550
Blev medlem: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#10 Inlägg av gegge » 2010-08-29 20:42:31

tkgb skrev:Om jag fattat det rätt så ska det ge lite mer effekt på på höga varvtal med 4-1, men man kanske tappar lite på låg och mellanregister mot om man haft 4-2-1 :?:

mvh tommy
Riktigt snyggt arbete!

Avstämningen beror i huvudsak på längden(och tjockleken) på primärrören, då dina nya primärrör är längre än de gamla på 4-2-1 systemet behöver det inte vara så. 4-1 system ger en kraftigare puls, men samtidigt kraftigare dipp i det register då det inte är avstämt. Designa grenrör korrekt är långt mer avancerat än insuget för att det finns så många parametrar att ta hänsyn till. Lite läsning om hur kluddigt det kan vara:

http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lesoft.co.uk/files/ASME_ICES ... 44_FIT.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Användarvisningsbild
DLS
Addict
Inlägg: 3208
Blev medlem: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Ort: Vingåker
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#11 Inlägg av DLS » 2010-08-29 21:51:49

grymt snyggt jobb mannen :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#12 Inlägg av tkgb » 2010-08-29 22:34:36

Uträkningar är väl inte min starka sida direkt,men det jag hoppas att detta grenröret ska tillföra är att motorn ska dra lite hårdare upp mot toppvarvtalet.
Hade man brytt sig om att räkna ut det ultimata grenröret till just denna motorn så är det väl tveksamt om det funnits plats att bygga det 944:an har ju inte det ultimata utrymmet under huven direkt :)
Sen att det går metervis med rör runt motorn innan dom stackars avgaserna når turbon spelar antagligen oxå in lite negativt.

mvh tommy

Användarvisningsbild
rob3rt
Turbo-Poster
Inlägg: 410
Blev medlem: 2009-05-11 14:26:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#13 Inlägg av rob3rt » 2010-09-02 19:48:22

är det ingen här på forumet som har turbon på avgassidan??
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Användarvisningsbild
tkgb
Turbo-Poster
Inlägg: 413
Blev medlem: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#14 Inlägg av tkgb » 2010-09-02 20:53:23

Tror jag sett nån som satt turbon framför motorn på avgassidan men då får man nog kapa rätt friskt i karossen för att det ska funka.
Jag har aldrig sett nån som lyckats få dit turbon i direkt anslutning till grenröret det finns helt enkelt ingen plats där.

mvh tommy

Användarvisningsbild
Erol
Moderator
Inlägg: 4316
Blev medlem: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: 951-91 3.0

#15 Inlägg av Erol » 2010-09-02 22:53:41

rob3rt skrev:är det ingen här på forumet som har turbon på avgassidan??

"Nemo" har satt turbon på rätt sida, leta rätt på hans biltråd,
där finns bilder.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare