944 Turbo -86 |

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#31 Post by Fredrik Nyqvist »

Allting är till salu till rätt pris, så ge mig ett bud så får vi se ;)
Men i ärlighetens namn så måste jag säga att jag är jäkligt nöjd med bilen och även om den inte rastas så ofta som den borde så är tanken att den ska vara kvar i min ägo en bra tid framöver.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#32 Post by Fredrik Nyqvist »

Är tydligen inte så bra på att skriva här, men nu har jag tyvärr både bra och dåliga anledningar att skriva oftare.

För att summera gångna åren så har har jag med hjälp av Gurra fått bilen E85 konverterad. Den är mappad på gata så förmodligen finns lite finjustering att vinna om det gick att justera mer i bänk, men överlag är jag väldigt nöjd med hur smidigt det ändå gått och hur bra den går.

Tyvärr har det inte blivit så mycket kört pga lite för mycket jobb och andra intressen sista åren, men inför i år kände jag att det här skulle bli ett år av mycket körning och kom väl igång hyfsat iaf.

Slalom:
Under juni så blev det två slalom-körningar med PCS, ett med region Sörmland och ett med Stockholm. Den bana som lades för Sörmland var betydligt mer "trixig" och inte så snabb. Kan konstatera att det inte var en bana som passade min 80-talsturbo med laddtryck som kommer sent och med mycket ketchup-effekt. Banan som Stockholm la passade min bil mycket bättre. Den var betydligt snabbare och jag kunde ligga i rätt varvtalsområde för att hålla bilen ganska gas-responsiv. Varken bil eller chaufför är nog tillräckligt bra för att hamna i topp här, men kände mig mestadels nöjd med hur körningen gick. Det enda var att det var en 180-graders vändning som man kom in snabbt i och jag i alla rundor blev överraskad hur fort det gick och bromsade för sent. Men men... roligt var det i alla fall :)

Bankörning:
Körde på Gelleråsen den 5/7 med PCS i R1-gruppen. Det här var första banmötet på 4 års tid så kan väl lugnt påstå att jag var ringrostig. Var lite osäker på däcktryck i mina däck (Federal 595 RSR) men la mig på 2.3 fram och 2.1 bak. Vet inte om det var helt rätt men överlag så gick körningen mycket bra tycker jag. Första stinten blev rätt mycket uppvärmning men i andra stintet blev tempot klart bättre. Tänkte att tredje stintet skulle gå att öka ännu mer, men här började det trassla. Tyckte redan i line-up i depån att bilen gick dåligt. Direkt när jag kom ut på banan så märkte jag att den gick väldigt fett och att det var dåligt med kraft. Åkte in i depån och tittade efter lösa slangar eller något uppenbart, men såg inget. Åkte ut igen och tänkte att jag kunde åka vidare men gasa mindre hårt på rakorna, men bilen började gå riktigt dåligt. Den gick så fett att det mest bluddrade så puttrade in i depån och började leta fel. Av någon anledning så tyckte jag att slangen från utgången på turbon till ingången på intercoolern såg ut att sitta dåligt och när jag lossar på den så känner jag att det är en ca 5 cm lång spricka i den. Givetvis på undersidan så att det inte gick att se ovanifrån när jag försökte kolla av läget på saker dagarna innan banmötet. Gick att köra hem, men hemresan var rätt seg då den vid laddtryck över -0.2 (japp, minus 0.2 , alltså inte ens atmosfär-tryck) gick så fett att det började hosta.
Fick under banmötet åka med en instruktör i en 997 GT3 RS mk2 , och jag måste säga att satan i gatan vad det gick. Blev grymt imponerad över mängden grepp som den genererade.

Efter att ha bytt ut den trasiga slangen och även några meter gammal vakum-slang så var det dags för årets banmöte nummer två, Mantorp 11/7 med PCS. Var återigen anmäld till R1. Tydligen var så många anmälda till R1 att de delade upp den i två, och de försökte då sortera ut gruppen baserat på långsammare och snabbare bilar. På något mystiskt vis hamnade min bil i den snabbare gruppen som mestadels bestod av GT3or samt en 993TT, en 997TT och en 997 4S . Det i kombination med att det bara var min andra körning på banan och lätt ringrostig, så upplevde jag att de andra körde åttor runt mig i första stintet. Första körningen blev inte heller längre än kanske 10 minuter pga en avåkning. I andra stintet kände jag mig betydligt mer igång och höll vad jag själv tyckte var riktigt bra tempo. Gick ut som tredje bil och under de varv jag körde kom ingen ikapp vilket jag ser som att det gick skapligt fort. Tyvärr så hann jag nog inte mer än 5-6 varv innan det roliga tog slut. Kommer ut på långa rakan och går på för fullt. Kollar instrumenten och allt ser bra ut. Men en liten bit efter krönet så ser jag vad jag tror är rök komma ur motorutrymmet. Går av gasen direkt, men bara en liten stund senare börjar det komma rök ur kupé-fläkten, och ganska direkt efter det så sprutar det upp vätska på rutan. Försöker få stopp på bilen och stannar i slutet av rakan. Hoppar ur och tror att jag ska behöva dra fram brandsläckaren, men det visar sig att jag i stundens "hetta" misstagit vad jag trodde var brandrök mot vad som nog egentligen mest var vattenånga. Öppnar huven och inget brinner, men däremot är all kylarvätska borta. Blir bogserad till depå och kan med hjälp nog ställa diagnosen att det troligtvis är topplockspackningen som gått. Även om oljan på stickan såg ok ut (och i rätt nivå) så var det i påfyllnadslocket mycket vitt kladd. Dagen som verkade börja bra slutar med att bilen bogseras till Linköpings Motorsport. Givetvis har de semesterstängt så kommer få vänta 2 veckor innan någon ens är på plats för att kanske titta på vad som behöver åtgärdas för att få liv i åket igen. Känns så klart jäkligt surt, men antar att det är sådant man får vara förberedd på med gammal, trimmad bil som piskas hårt :S . I vanlig ordning så blir jag dock imponerad över hur trevliga folk på PCS-träffar är, och fick lift hem av en riktigt trevlig herre, med kanske en ännu trevligare bil (991 GT3). Blev snack om mycket, men mest porsche så klart :D
bärgare.jpg
Fortsättning följer...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#33 Post by patand »

Kul att du är tillbaka Fredrik! :-) Trist med bilen men det går säkert att åtgärda.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

944 Turbo -86 |

#34 Post by fälgen »

Tråkigt slut på bankörningen, men du höll riktigt bra fart innan det gick åt skogen. Det var jag som pratade med dig efteråt (med Saaben). Jag glömde nog introducera mig, en öppen huv brukar ha den effekten, tappar fokus på allt annat.

Hoppas att det inte var allt för allvarligt fel på din bil, såg den utanför Linköpings motorsport häromdagen, kom på i efterhand att jag borde rekomenderat dem, tror bilen har hamnat rätt även om jag inte vet ifall de har erfarenhet av 944or.

Fick en bild på röken, tog en stund att komma på att jag skulle fota och att få fram telefonen, det var betydligt mer rök några sekunder tidigare.
Image

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#35 Post by Fredrik Nyqvist »

patand wrote:Kul att du är tillbaka Fredrik! :-) Trist med bilen men det går säkert att åtgärda.
Även om jag inte är så aktiv och skriver, så går det ju inte att slita sig från forumet. Brukar vara här ett par ggr per dag för att kolla läget :)

fälgen wrote:Tråkigt slut på bankörningen, men du höll riktigt bra fart innan det gick åt skogen. Det var jag som pratade med dig efteråt (med Saaben). Jag glömde nog introducera mig, en öppen huv brukar ha den effekten, tappar fokus på allt annat.
Tror inte jag introducerade mig heller, var nog lite i min egen bubbla just då :? . Men jag får passa på att säga tack nu istället för hjälp med tankar kring orsak och fel. Jag tror att Linköpings motorsport nog var det bästa alternativet i området. Fick de rekommenderade av ett par funktionärer, och även om de kanske har mest vana av boxer-motorer så är det väl knappast rocket-science det som behöver fixas med min. Väntar med spänning på vad domen ska bli, men något bra ska nog komma ur det här med :D
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#36 Post by Erol »

E85 och övertryck i kylvätskan börjar bli synonymt. När trycket i kylsystemet passerar 1,5 bara öppnar locket och trycker ut kylvätskan i motorutrymmet. Oftast är packningen hel men pga. högt cylindertryck så pressas avgaser ut i kylvätskan mellan topp och packning. Har sett detta på flera maskiner efter konvertering till E85.


/ Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#37 Post by Fredrik Nyqvist »

Erol wrote:E85 och övertryck i kylvätskan börjar bli synonymt. När trycket i kylsystemet passerar 1,5 bara öppnar locket och trycker ut kylvätskan i motorutrymmet. Oftast är packningen hel men pga. högt cylindertryck så pressas avgaser ut i kylvätskan mellan topp och packning. Har sett detta på flera maskiner efter konvertering till E85.


/ Jon
Vet inte om jag är för trött för att tänka rätt, men vad gör man åt den problematiken? Byter lock till ett med hårdare fjäder?
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#38 Post by DLS »

Beror ju på, är det en väldigt gammal packning så kan den ju ha gått.
Annars är mest troligt som jon säger att toppen rört på sig pga för högt peak cylindertryck.
Lösningen är väl inte jätte enkel o klar men byta topplockspackning o kolla att alla pinnbultar är hela o inte har sträckt på sig eller dragit loss gängor i blocket är ju bra o göra sen bör man mappa om bilen för att få mindre cylinder tryck just vid den känsliga punkten alternativt sänka laddtrycket för att inte få samma problem igen.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#39 Post by Fredrik Nyqvist »

Nu har jag inte undersökt när topplockspackningen blev bytt senast, men det är säkert inte omöjligt att den var gammal och har gått sönder. Även om det inte var orsaken så kommer den att bytas ut nu, och om jag tolkar saker rätt så kanske man ska byta till bättre pinnbultar när man ändå är i farten. Är det ARP-bultar man brukar prata om då?
Vad gäller cylindertryck och mappning. Hur mäter man cylindertryck under körning? Eller menar du att man ska verifiera att AFR ligger inom rätt område under last?
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#40 Post by DLS »

Det råder delade meningar om ARP bultar är ett dugg bättre än nya original bultar men jag kör med ARP i alla fall.
Bästa vore o gå upp en storlek på bult men då blir det genast lite mera jobb.

Vill man köra höga laddtryck o mycke effekt så kör man endera på o-ringat o originalpackning eller cometic stålpackning.

Det viktiga är att ditt AFR är bra vid full last samt att du inte har för hög tändning.
Men det där borde Gurra ha koll på så mest troligt är det att du bara har en gammal packning.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#41 Post by Fredrik Nyqvist »

Efter att bilen nu stått en månad på verkstad verkar det äntligen som att saker går i rätt riktning. Det har blivit konstaterat att topplockspackningen har gått sönder. Tydligen hade en 3 cm stor bit av packningen gått sönder och lossnat vid 3ans cylinder. Inte undra på att det kokade och rykte/ångade ordentligt :-) . Utöver packningen verkar ingenting vara trasigt. Jag kan inte tillräckligt om motorer för att veta om det inte brukar vara värre än så här, men jag ser det som tur i oturen att det inte blev allvarligare.

Verkstan ville bara planslipa, byta packningar och remmar och det hade väl varit en väg att gå. Innan jag fick reda på hur stor/liten skadan var så kollade jag runt för vad som kanske skulle behöva vara nödvändigt. Tittade då en del hos Sanden och noterade att han hade utbytestoppar. Så efter att ha snackat med honom så fick det bli en sådan. Känns tryggare att veta att allt är sjysst. Pratade även en del med Sanden om val av packning och bultar. Han menade att ARP-bultar gjorde sig bäst tillsammans med vanlig packning, och att en stålpackning var bäst med vanliga bultar. Något om att om packningen inte kan flexa så bör bultarna kunna göra det, och vise versa. Han uttryckte också oro över att ta bort gamla bultar, så jag har valt att gå på att behålla bultarna och köra stålpackning.

Så just nu väntar verkstan på att packningar och remmar ska levereras och att Sanden ska hinna renovera en topp åt mig. Så för stunden känns det faktiskt rätt bra. Men det kanske beror på att min semester äntligen börjat :-)
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#42 Post by fälgen »

Skönt att det "bara" verkar vara packningen! Då är du snart på banan igen! :D

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#43 Post by Fredrik Nyqvist »

Fick äntligen tillbaka bilen idag, men med min vanliga tur så är mina bekymmer inte över :(

Bilen var ju på en verkstad i Linköping och jag bor i Stockholm så en bit att åka. Har dock en kollega som bor nära verkstan så hon hämtade upp bilen och körde den till mitt jobb. Så långt är allting finemang. När jag äntligen jobbat klart och får återse min lilla älskling så verkar allting fungera som det ska under första delen hem. Dock är ju rusningstrafik i Stockholm inte direkt ett sätt att hårdtesta en Porsche :) . Vid en påfart så blir det en lucka och jag trycker då på litegrann för att kolla att allt lirar som det ska. Går halvhårt på med tvåan, all instrumentering visar fina värden så puttar i med trean och trycker på för fullt. Fokuserar mer på vägen än instrumenten för det rör på sig rätt fint, men när det börjar närma sig varvstoppet så säger det poff och bilen blir orkeslös. Slår av direkt och märker direkt efter det att bilen känns bluddrig och inte svarar på gas som den ska. Vattentemp och oljetryck ser ok ut, den går däremot väldigt fett. Tänker att jag kanske lyckas få en tryckslang att åka av så stannar på lämpligt ställe, öppnar huven och börjar leta. Hittar dock ingenting konstigt, men står kanske inte jättebra till för att felsöka ordentligt. Eftersom det bara var 1-2 kilometer hem så lunkar jag i så långsam takt jag kan hem och ställer mig i garaget för att kolla nogrannare. Hittar då att röret från intercoolern till insuget hoppat lös i intercooler-änden. Fattar inte hur jag kunde missa det när jag stod vid vägkanten men blev glad för ett så enkelt fel. Sätter dit röret och drar åt slangklämman så den sitter ordentligt.

Startar därefter upp bilen och den verkar nu gå som den ska. Drar en veva runt kvarteret och allt ser fortfarande ok ut. Känner då att jag vill prova att trycka på för att se att allt är ok under full last. Hittar en lämplig sträcka och trycker på samtidigt som jag spanar över instrumenten. Märker till min förskräckelse att nålen på laddtrycksmätaren ökar med blixtrande hastighet och den hinner närma sig säkert 1.6-1-7 bar innan jag hinner reagera och slår av. Uppenbarligen är nåt inte just och det var kanske inte förvånande att jag sköt röret från intercoolern förut. Stannar bilen, öppnar huven och försöker hitta något i vakum- och tryck-slangar som ser fel ut. Hittar dock ingenting när jag känner, klämmer och visuellt inspekterar. För stunden är det enda som slår mig att skruva åt pysventilen för att säkerställa att den inte står fel och det är därför den laddar så mycket. Känns lite otroligt eftersom den alltid stått på 1.2 bar men i brist på andra idéer så skruvar jag den i botten. Drar en repa till och den laddar fortfarande för mycket. Förstår inte vad som är fel men tänker att nu är det tillbaka till garaget i alla fall. Väl där står jag återigen och grubblar under huven utan att bli klok på något. Får då för mig att dubbelkolla att skruva pysventilen i botten faktiskt var detsamma som att den inte ger något läckage och tryckhöjning, så lossar ena änden på slangen från den och blåser i den. Hör då ett tydligt pys från motorutrymmet. Blir väldigt konfunderad och börjar undersöka slangarna till pysventilen men ser ingenting. Däremot så låter det annorlunda när jag blåser i den och samtidigt rör på slangarna till/från den. Granskar nogrannare och kan då se att slangen från pysventilen har spruckit precis vid slangklämmen där den fäster in i wastegaten. Med andra ord har wastegaten i princip varit frånkopplad under mina fullgasrepor och turbon laddat så mycket den kan. Blir lite rädd över detta och undrar nu vad som hänt med min nya topplockspackning :( . Den ryker inte vitt och tempen har sett bra ut när jag körde, så det bådar väl gott. Öppnar locket till expansionskärlet och där är all kylvätska kvar. Tar då bort oljepåfyllnadslocket och märker att det är en massa vitt gegg där.

Vet att det var kladd där innan verkstan fick bilen, och jag hade tagit för givet att de gjorde rent locket när de fyllde på olja. Fast man vet ju aldrig vad de gjort, inte gjort, eller glömt :? . Vad gör jag nu? Kan man kolla packningen utan specialverktyg? Eller är det kompressionstest och/eller leak down-test som måste göras?
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#44 Post by DLS »

Torka rent i locket o testa några gånger till. Det börjar ju bli fuktigare ute på nätterna så det behöver inte vara nått farligt att det är lite kladd i locket.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#45 Post by jockes »

Som DLS säger; torka rent, på med en ny slang och ut o gasa igen. Du har ju stålpackning nu, så den borde det inte vara någon fara med.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]