944 Turbo -86 |

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#76 Post by DLS »

Fredrik Nyqvist wrote:@DLS:
Min bil har ju varit lite moddad sen tidigare, men på ett sånt sätt att jag inte behövt ändra någonting för att få det att funka med Motronic. Så jag har t.ex. inte haft motstånd för att få mina spridare att funka. Om man specar nåt som Plug n Play för et specifik bilmodell så tolkar jag det som att den ska bara vara att plugga in kablarna och sen ska det lira. Filips bil var ju enligt utsago helt original i första vändan och han kunde inte få till det så att tomgången gick rätt. Min bil har som sagt spridare som iaf Motronic kunde styra rätt upp och ner, och även för mig gick inte tomgången att ställa in bra.

Har inte pratat med Raceboy om tomgångs/spridar-problematiken ännu, men eftersom att strulet funnits både på min och Filips bil så väljer jag nog i dagsläget att tro att den inte är helt korrekt uppsatt för 951. Att VEMS måste hårdvarumässigt byggas om till att få det rätt känns lite budget, men man kan ju tycka att den borde komma för våra bilar om det säljs som Plug n Play.

Vad gäller priset så köpte jag med lambda-sensor, IAT-sensorer inklusive adapterkablage för den, samt "pluggar" för montering av sensorerna. Dessa ingår inte i priset som nämns här på forumet. Sen skickar han även med nån Bluetooth modul som standard, vilket inte heller var en del av priset här. Bluetooth-modulen verkar dock inte gå att köra parallellt med seriekabel, så går ju att diskutera nyttan med det.
Ja man kan tycka att pnp ska funka direkt annars ska det inte heta pnp.
Okej om man får montera en extra givare men inte ska man behöva bygga om boxen det första man gör o sen ska det ju gå att få till tomgången.

Förstår att priset vart högre om du valde till bredbandslambda sond, den kostar ju några kr till + blåtand modulen lär ju kosta lite.

Ska bli intressant o höra raceboys svar angående spridarna o tomgången.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#77 Post by Fredrik Nyqvist »

Då var första banåkat avklarat efter mappning. Det var Arlanda testtrack så kanske inte den största banan i Sverige, men förvånansvärt rolig ändå. Tror höjdskillnaderna gjorde en hel del för den positiva upplevelsen.

Första stintet tog jag det väldigt lugnt, ville känna in att bilen gick som den skulle och att inga oväntade missöden hände. Dessutom lite lätt ringrostig eftersom jag i princip inte kört någonting med bilen i år, och förra året inte heller blev så mycket körning på. Tyckte det flöt på bra, men var väl klart långsammast i gruppen (R1) och släppte nog förbi folk i princip varenda gång rakan passerades. Kurvorna gick hyffsat tyckte jag, men bromsningarna var rätt dåliga. Var inte helt förtjust i inbromsningen efter "långa" rakan som kom efter ett krön och en nerförsbacke, och avslutas med en hårnål. Dessutom utan en bra avåkningszon. Efter att ha överlevt nästan hela stintet utan fadäser gick jag i depå och kollade däcktryck. Trots att jag släppt ut ordentligt innan så låg det på typ 2.7-2.8 bar :O . Inte helt säker på vad för tryck som är optimalt för mina Federal 595RS-R, men definitivt inte så högt. Sänkte till 2.2 fram och 2.1 bak och påbörjade 2 timmars väntan till nästa stint.

Andra stintet gick strålande. Efter ett par mjuka varv för att få upp temp i däck och förare så blev det full attack. Tyckte att jag lyckades hålla jämn takt (kanske lite snabbare?) än många nyare och "finare" bilar under både rakan och kurvpartierna. Däremot så blev det väldigt uppenbart att mina inbromsningar inte är lika effektiva som de andras. Kanske kan 25-30 år nyare bilar med ABS ha något med saken att göra :) . En sak att öva på i alla fall. Passet blev ett par minuter tidigt avslutade av att bilen gav i från sig ett ljudligt poff och blev rätt orkeslös. Kom runt varvet i lugnt tempo utan problem, och åkte av banan. Tog sedan en snabb avstickare ut på vägen utanför området för att testa. Konstaterade att det inte blev något laddtryck och misstänkte att jag lyckats skjuta lös en tryckslang. En granskning under huven visade att så var fallet, slangen in till intercoolern satt löst och blev glad över ett så enkelt fel att fixa :)

Kom ut på tredje stintet bakom en nyare GT3 och nu var målet att hålla jämn takt eller vara snabbare. Tyvärr tog det inte lång stund innan jag kunde konstatera att bilen laddade långt mer än de 1.25 bar som den ska göra. Som att wastegaten inte fungerade. Körde ett par varv med högerfoten som laddtrycksreglering, men gav upp sen. Det gick inte alls att hålla fokus på körningen och kändes rätt meningslöst. I depån lyfte jag på huven och kunde snabbt konstatera att slangen till styrningen av wastegaten hade hoppat av. Ingenting att göra åt där och då, så packade ihop mina saker och åkte hem.

Dagen efter fixade jag slangen, körde en testrepa och konstaterade att allt fungerade som det skulle. Tyvärr konstaterade jag också att motorn trycker ut lite olja från bakre delen (mot torpedväggen) uppifrån toppen eller ventilkåpan. Inga stora mängder, men ibland verkar en droppe träffa grenrör eller crossover och då ryker det fint. Tycker mig ha hört att det ska sitta någon packbox där som brukar kunna bli dålig, men är lite förvånad över det hela eftersom jag monterade en nyrenoverad topp i augusti förra året. Men men...

Även om det bara blev två stint, varav det ena i långsamt tempo så är jag riktigt nöjd med körningen. Bilen höll ihop (ok, nästan iaf) och gick riktigt fint. Längtar tills nästa tillfälle som ges för bankörning, men anar att min kalender kanske inte matchar PCS banmöteskalender så bra i år :(
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#78 Post by Erol »

Det sitter en korkpackning i bakkant på kamaxelhuset mot torpedväggen. Denna packning brukar ge upphov till oljedräll ner på x-overröret. Lätt att byta, dock så är det lite trångt.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#79 Post by DLS »

Har du pratat nått med raceboy o fått några förklaringar?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#80 Post by Fredrik Nyqvist »

Har ställt lite frågor till raceboy och fått svar, men kanske inte helt vad jag förväntade mig.

Tydligen kan inte Bluetooth och seriell kommunikation vara aktiverade samtidigt. För mig låter det konstigt, men det verkar som att designen är så. Raceboy menar dock att det går alldeles utmärkt att köra programmering via BT och att han har jobbat så i många år.
Min tanke var att köra en display via BT, för enkelheten att slippa dra kablar, och sedan programmering via kabel eftersom jag är konservativ och tycker att kabel är ett mer säkert kommunikationsgränssnitt. Antar att det går att tänka om. Eller att inaktivera BT när jag vill programmera, men då tappar man ju lite information.

Han säger att boxen är PnP för motorer med original-spridare, alla andra behöver justering men att det är lätt gjort. Det jag nämnde som styrning av spridare trodde han var dioder för idle valve, och att det fungerar utan dessa (antar att han inte monterar de), men att det i vissa fall kan uppstå problem om man kör större spridare och/eller annat bränsle än bensin. I 99 % av fallen ska det dock inte vara några problem alls.
Här börjar det bli konstigt för mig. En box som ska vara plug and play, borde ju klara av alla spridare som original-ECUn kunde hantera. Givetvis behöver man justera bränslemängd beroende på storlek på spridare och typ av bränsle, men nu var det ju inte det som var problemet för mig och Filip. Att det skulle funka i 99 % av fallen måste vara ett visst mått av överdrift, eller så faller på något underligt vis Filips 2 mappningar (med olika konfiguration) och min mappning allihopa in under den 1 % där det kan vara problem.

Jag frågade även om det var en standard VEMS-box som jag köpt, på vilket han svarar att det självklart inte är, eftersom han köper in delar och bygger ihop sin "VEMS-box" för Porschar.
Även här känns det lite knasigt eftersom det framställs som att man köper ett vanligt VEMS-system. Det var i alla fall så jag trodde det var, att man fick en standard VEMS-box, med mappning som han gjort för en 944a, samt ett adapterkablage så det gick att plugga rätt in i bilens kabelhärva. Vilket uppenbarligen inte stämde helt och hållet. Hade varit trevligt med lite information om det, men informationen och dokumentationen som kom efter att jag köpt mitt system var noll och ingenting. Ställde precis frågan vad exakt skillnaden är mellan hans box och en vanlig VEMS, och kan skriva här när jag får svar på det.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#81 Post by DLS »

Var ett tag sen nu, hur har det funkat med vems o problemet med spridare o tomgång? :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#82 Post by Fredrik Nyqvist »

Det var riktigt länge sen jag skrev här och det beror till stor del på att det hänt väldigt lite med bilen. Det har däremot hänt desto mer med livet i övrigt som tagit en hel del tid; flytt till ny lägenhet och renoveringar i den, gravid sambo och alla förberedelser för tillökning, nerkomst av bebis och total omställning av prioriteringar och tid, försäljning av lägenhet (inte den vi bor i), leta större bostad och köp av hus (som vi förvisso inte flyttat till än). Så tiden för hobbyprojekt har inte varit så stor :)

Vad gäller bilen så noterade jag under förra sommaren att kopplingen började slira. Lämnade i slutet av juli in den till Lindvall Bil för att byta ut den mot en 6-puckad sinterkoppling jag hade liggandes hemma, samt att byta ut startkransen där en kugg gått i samband med att topplockspackningen gick för två år sen. Jag trodde att det skulle vara ett snabbt jobb, men det visade det sig dock att efter bytet så startade inte bilen och blev ståendes i nästan 5 månader på verkstan :evil: . Jag varken vill eller kan gå in på detaljer över den historian, men mycket handlade nog om att de inte hade kunskap om eftermarkandssprut, ett ostrukturerat angreppsätt på problemet samt att de inte ville ta hjälp från Dahlbäck racing (som mappat bilen).

Efter 4,5 månad på verkstad så ringde de och sa att bilen funkar. De erbjöd sig att köra den till mig, och vi möttes upp utanför mitt garage dagen före julafton. Körde den bara ett par hundra meter innan jag parkerade den, men fick en väldigt konstig upplevelse. Varvräknaren stod på typ 2500 rpm när den gick på tomgång, men jag tyckte inte det lät som det brukade göra när man varvar motorn till 2500 rpm. Hade inte tid att felsöka något utan parkerade bara bilen och sen fick den stå där tills mars när jag tänkte att jag skulle preppa ett par saker inför säsongen. Men då visade det sig att skiten inte startar. Efter massor av startförsök så hoppar den igång men dör direkt. Fattar ingenting, men trots upprepade försök så får jag inte bilen att starta och gå. Den tänder liksom inte. Gör en inspektion under huven men hittar inga fel där. Kopplar upp datorn till VEMS och där verkar det som att alla sensorer ger vad jag anser var rimliga utslag. Tänker att verkstan kanske pillat något med inställningarna som gör att den inte funkar, men har ingen verifierad config-fil att backa tillbaka till. Försöker få tag i min mappning från Dahlbäck men de verkar inte ha den kvar. Testar med trigg-inställningarna från min "plug 'n play" config-fil från Raceboy, men det hjälper inte. Någonstans här kommer vår son till världen och bilen hamnade rätt långt ner på priolistan. Konstaterar att jag inte kommer att lösa problemet själv och att Dahlbäck helt enkelt får köra en omgång till på den.

I juli kommer bilen till Dahlbäck som ganska snabbt konstaterar att trigginställningarna är helt fel. Blir inte alls klok på det. Hur kunde jag starta och köra bilen till min parkeringsplats när jag fick den från verkstan? Jag har inte ändrat något sen dess. Orkar dock inte gräva mer i det utan är bara glad att den nu startar och går. När den ändå står där hos Dahlbäck så byter de spridare till en större storlek (1000 cc) och mappar in bilen. Med en hel startkrans (och därför en triggsignal som inte gjorde att tändningen vandrade lite som förra gången) och 1.4 bar så blev slutresultatet 390 whp @ 6000 rpm och 510 Nm @4100 rpm. Var ju några som påtalade att min förra mappning 380 whp med 1.3 bar och #72-spridare inte var sannolik, och det kanske den här effektmätning bekräftar. Oavsett så funkar nu bilen i alla fall, men jag har tyvärr inte gjort mycket mer än att köra hem bilen. Men den verkar gå bra i alla fall :#944burn:

För tillfället så är bilen obesiktigad och har körförbud. Måste hitta tid att få ordning på ett par saker men sen är målet att hinna med en besiktning och i alla fall en runda med bilen innan säsongen är slut. Men när och var jag ska hitta tid till det vet jag inte.... suck :?
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#83 Post by DLS »

Oj vilken historia. Tråkigt med allt strul med bilen. Känner igen mig allt för väl vad gäller tiden o prioriteringar när man får barn.
Vad blev det för 1000cc spridare? Bosch ev14?
Funderar själv o byta till sådana. Vet du hur mycket duty cycle dom gick i när du fick 390whp?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#84 Post by Fredrik Nyqvist »

Ja det blev ett par Bosch ev14, men tyvärr kommer jag inte ihåg vad de sa om hur hög duty cyclen blev.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#85 Post by DLS »

Ok. Kollade på nån spridarräknare på nätet o för o få ut 390whp så måste dom gått i nästan 95%.
Då innebär det att du bör ha nånstans runt 430-440hk i motorn o det är ju inte illa då rör det ju på sig :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#86 Post by Fredrik Nyqvist »

Får erkänna att jag inte la mig i vilka spridare de valde, bad bara att få något större och med mer marginal än de #72 lb/min jag hade innan. I och för sig mappades det "bara" för 1.25-1.3 bar med de spridarna och på 1.4 med de större, men hade nog ändå trott att det skulle bli något större marginal än så. Vet inte om jag ska köra med det laddtrycket heller, men tog lite höjd i mappningen.

Men men, det lämnar ju mer utrymme för framtida uppgraderingar :lol: . Eller inte, vill bara köra med bilen nu . Trött på allt trassel och verkstadstid :|
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#87 Post by DLS »

Kollade nu o du har en rätt stor turbo nu jämfört med k26/k27 du hade förut. Ketchup effekt?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#88 Post by Fredrik Nyqvist »

Jo lite ketchup är det väl :) . Valet av turbo blev mest på att det råkade dyka upp en turbo som passade bolt-on på bilen, och inte baserat på storlek eller önskat effektuttag. Hade jag vetat då hur mycket pengar jag skulle plöja ner i bilen så hade man kanske kunnat gå på något "mer rätt" från början. Men men, alltid lätt att vara efterklok.
IMG_20170911_211909.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#89 Post by DLS »

Filip fick väl 370whp med en 5562 turbo fast på bensin antar jag .
Har du nån film på bänkningen?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#90 Post by Fredrik Nyqvist »

Det sista jag hörde från Filip så körde han på bensin och att han fick 370 whp. Sen vet jag iofs inte om han har gjort något mer sen dess.

Nej tyvärr har jag inte det. Var inte där själv och borde kanske ha frågat om de kunde filma en snutt, men det glömdes bort.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users