944 Turbo -86 |

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#61 Post by DLS »

Okej, ska bli intressant o se vad du skriver.
Det jag har förstått är att du måste montera en mapsensor nånstans innan insuget o sen förstås kasta bort afm om man har den kvar eller maf kit om sånt sitter där.

Ja läser man på forum så verkar raceboy vara rätt burdus o klanka ner på folk om dom inte fattar saker direkt men att han verkar väldigt kunnig o säljer en prisvärd produkt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#62 Post by Fredrik Nyqvist »

Efter att bilen största delen av förra säsongen stod på verkstad med trasig topplockspackning och diverse annat trassel, så hade man ju kunnat tänka sig att efter de hålen i plånboken så vore det klokt att ligga lågt på uppgraderingsfronten och istället vara glad så länge det funkar och spara pengar till nästa verkstadsvända. Men klokt är ju inte alltid roligt. Och eftersom bilen i ärlighetens namn inte gått helt perfekt de gånger den väl gick så har jag länge lurat på att skaffa ett annat styrsystem som skulle göra att jag kunde mappa bilen bättre. Gick länge och klurade på Rogue tunings variant, men kände i slutändan att det på något vis var som skicka in hyffsat mycket pengar i ett system som var rätt föråldrat.

Började då kika på standalone-system av olika sorter, men föll för den annons som lades ut här på forumet för 1,5-2 år sedan om ett VEMS som skulle vara plug n play. Tänkte då i mitt naiva sinne att jag utan problem skulle kunna montera själv, att eftersom den var grundmappad för en 951a på bensin så skulle det krävas minimalt med insats för att få den att starta och bli körbar, och sen skulle jag kunna roa mig med mappning på väg. Pratade även med en kille här från forumet som också köpt det systemet och fått bra resultat.

Så efter några vändors mailande med annonsören så bestämde jag mig för att slå till. Skickade över en ansenlig summa pengar (priset i annonsen här stämmer inte) och fick berättat att allt skulle vara klart att skickas till mig inom två veckor. Perfekt tänkte jag, då hamnade jag i början på mars vilket skulle vara gott om tid att få det klart till säsongen drog igång. Två veckor blev lite mer än fyra veckor, och tajmade dessutom en längre jobb/semester-resa så jag stod inte med grejerna i handen förrän mitten av april.

Under tiden som dagarna och veckorna gått och säsongen kommit närmare och närmare utan att jag ens kunnat påbörja en montering, så övergick mina tankar från att jag skulle göra jobbet själv till att lämna ifrån mig för montering och mappning. Killen här från forumet som köpt samma system hade använt Dahlbäck racing för att installera (?) och mappa sin bil, så jag tänkte att det nog vore bra idé eftersom de redan hade lite erfarenhet av systemet som jag köpt samt bilen den skulle in i. Sagt och gjort så bokar jag en tid, lämnar in bilen söndagen den 1/5 med orden om att det brukar gå på några dagar, och att jag kan komma och hämta den helgen efter.

När helgen närmar sig så visar det sig att saker inte gått enligt tidtabell och att den inte blir klar på utsatt tid. De tror att den blir kvar på måndag eller tisdag och vi pratar istället om att hämta helgen efter. Veckan som kommer så hör de av sig och säger att det fortfarande strular. De får triggfel titt som tätt, vilket gjort att justeringen av tändning varit svår. När de säger det så slår det mig att en kugg har gått på startkransen. När bilen gick sönder på Mantorp året innan så fick jag något hjärnsläpp och försökte starta bilen efteråt. Då cylindrarna var fyllda med vatten så gick inte motorn runt, men startmotorn är så stark att den drog av en kugg. Firman som fixade packningen sa att kuggen ramlat ut när de justerade något på bilen, men menade att det bara hade med start av bilen att göra. Mmmhhhh... :S . Som om inte det vore nog så var boxen felbyggd (eller i alla fall inte som Dahlbäck förväntade sig), och styrningen av spridarna är gjord på ett sånt vis att de bara kan justera tomgången med väldigt grova steg och därför inte få den riktigt bra. De säger att de kan bygga om boxen, men att den då inte blir klar denna vecka heller. Tänkte att nu är ändå plånboken framme, så varför inte göra det ordentligt. Vilket betydde ytterligare en vecka innan jag kunde hämta bilen.

Bilen är nu inne på sin tredje vecka hos Dahlbäck och hör ganska lite under veckan som går. Mot slutet av veckan pratas vi vid och de säger då att boxen är ombyggd och att tomgången går fint. Däremot så är det fortfarande lite trassel med triggen. De ska montera nåt motstånd och hoppas att de ska hjälpa lite, men konstaterar att den missade kuggen gör att det inte kommer att gå att få perfekt. Eftersom tändningen "rör på sig" 1-2 grader så kommer de behöva mappa så att tändningen backas (heter det så?) lite extra så att det blir mer marginal. Trodde för en sekund att allt det här skulle göra att bilen inte skulle bli klar den veckan heller, men på söndagen kan jag äntligen hämta bilen.

Väl på plats så provkör vi bilen tillsammans och den går riktigt fint. Definitivt en extra kick vid fullgas, men framförallt så går den betydligt bättre under dellast. Kan kanske i någon mån tycka att den är lite orolig vid konstant gas under 1800 varv, men varför ska man ligga med konstant gas där :twisted: . Jag beställde även en laddtrycksstyrning som gick att styra via VEMS så tanken var att köra 1.1-1.2 bar på "lägre varv" och sen på höga varv kunna gå upp till 1.3 bar för toppeffekten. Förstår inte riktigt hur, men trots att min WG-fjäder ger ca 0.95 bar i grundtryck så ligger den med laddtrycksstyrningen inaktiverad på 1.25 . De har provtryckt systemet och hittar inget läckage. Tycker det låter knasigt, men ser å andra sidan inget problem med att ladda 1.25 som minsta ladd. Att gå på mer på höga varv var dock inte aktuellt, då mina 630 cc-spridare nästan bottnade redan på 1.25 bar. Så som det är justerat nu ligger de på 92 % duty cycle.

Väldigt lång text för det som vissa säkert varit mest intresserade av, vad gav det i effekt?
Kort summerat så ser hårdvaran ut så här; toppen lätt portat av sanden, Super sport 61 turbo från Lindsey racing med 8ans avgashus, 3" avgassystem inkl downpipe, 630 cc spridare, Bosch 044 pump, 3 bars BTR, kör E85 och laddar 1.25 bar, men i övrigt helt original.
Resultatet av effektmätningen blev 380 hk @ 6000 rpm och 520 Nm @ 4300 rpm. Detta är på hjulen. Effektkurva enligt bilden
Porsche 951 2016-05-22_resize.jpg

För att summera ett väldigt långt inlägg så kan jag säga att jag är på det stora hela väldigt nöjd. Bilen går riktigt bra på fullgas och dellast, samt känns mycket mer responsiv nu än vad den gjorde förut.

Kan i ärlighetens namn erkänna att jag ursprungligen hade hoppats på mer effekt, men det var innan jag förstod att spridarna nästan skulle bottna samt att tändningen inte går att få perfekt. Med större spridare, en hel startkrans, och en gnutta mer ladd skulle det nog bli ännu lite bättre. En annan intercooler kanske vore på plats också. Men men... det kommer ju fler vintrar och uppgraderingsmöjligheter.


För de som vill veta priser och få ett utlåtande om val av leverantörer så kan jag säga att jag pröjsade 1200 Euro för boxen (priset inkluderar lambdasond, IAT-sensor inkl adapterkablage, samt fått Bluetooth-modul installerat) och 10000 kr för installation och mappning (fast pris). Och jag kan varmt rekommendera Dahlbäck, de har gjort ett hästjobb och kommer med allra största sannolikhet att använda de igen för framtida uppgraderingar. I efterhand skulle jag dock ha valt att köpa även boxen via de, det hade varit bättre och gett samma pris.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Fredrik Nyqvist on 2016-05-26 15:26:12, edited 4 times in total.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#63 Post by DLS »

Det lät ju inge vidare, lustigt att boxen behövdes byggas om??
Sen var det ju väldans mycke dyrare än vad första priset var sagt, nu vart det inte alls lika intressant med vems.
Då lutar det återigen mera åt ecumaster då.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#64 Post by Björn Nilsson »

Hmm....380 hk på hjulen med 8v, låga 1,25bar å 630cc spridare låter lite lätt misstänksamt eller är det något jag missar? Jag hade med Dbilas sportkam, bearbetad topp, Haltechsprut mappat av Mats Ivarson, SFR T4 60-1 Hifi turbo med 3" downpipe, 1,7 bar ladd och 1000cc på bensin. Den gav 377hk på hjulen.

Å en mer imponerande, du har 380 hk vid 6000varv....

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#65 Post by Björn Nilsson »

Jag lät kanske jäkligt negativ vilket inte var meningen, grattis till en bra effekt! Jag är mest förvånad när jag jämför med min maskin. Två helt olika bänkar så det är svårt att jämföra, dock har jag lärt mig en del på vägen och att plocka över 400 hk i våra motorer är inte superenkelt. Framförallt är det toppen som monsterdålig ( flödesmässigt).

Kör hårt :#cheers:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#66 Post by Fredrik Nyqvist »

Ingen fara Björn :) . Sen kom jag på en sak nu, som kanske inte framgick supertydligt, men den går på E85.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#67 Post by DLS »

Nån har sagt att dahlbäcks bänk visar lite glädje siffror men jag vet inte.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#68 Post by Erol »

Björn Nilsson wrote:Hmm....380 hk på hjulen med 8v, låga 1,25bar å 630cc spridare låter lite lätt misstänksamt eller är det något jag missar? Jag hade med Dbilas sportkam, bearbetad topp, Haltechsprut mappat av Mats Ivarson, SFR T4 60-1 Hifi turbo med 3" downpipe, 1,7 bar ladd och 1000cc på bensin. Den gav 377hk på hjulen.

Å en mer imponerande, du har 380 hk vid 6000varv....

/Björn
Jag är rätt övertygad om att Dahlbäcks bromsbänk ger glädjesiffror gällande effekt. Jag skulle inte bli förvånad om det handlar om upp mot 15% för mycket.

När Filip bromsade sin bil första gången, så fick Dahlbäck ut 314 hk på hjulen med originalturbo @ 1,2 bar och originalspridare, vilket borde motsvara 350 hk i motorn om man räknar 10% drivlineförlust (15% är nog närmre verkligen). Denna effekt har ingen annan lyckats prestera vi så lågt laddtryck med original turbo/spridare.

Originalspridarna har visat sig räcka till ca 310 hk. I motorn @ 3 bar. Omvänt behöver man ca 500 cc spridare för att kunna nå 350 motorhästar. 630 cc borde kunna prestera bort åt 400 hk eller straxt över vid en DC på 85%

Personligen skulle jag ifrågasätta Dahlbäcks kunskaper, då det saknas logik i uppmätt effekt, bottning av spridare och triggermissar pga. trasig kugg på startkransen (givaren läser inte på startkransen).
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#69 Post by Erol »

Fredrik Nyqvist wrote:Ingen fara Björn :) . Sen kom jag på en sak nu, som kanske inte framgick supertydligt, men den går på E85.
Med denna info är det mer rimligt att spridarna bottnar vid 380 hk (eller tidigare), skulle gissa att spridarna jobbar på en DC på 100% om man lyckas få ut denna effekt.

Åter igen så verkar bänken visa lite väl positiva siffror, jag är tror inte 630 cc räcker till så mycket mer än 350 hk i motorn på E85 vid 90% DC :roll:

Angående DC (duty cykle) Du inte bör gå över 85% DC för att spridaren blir olinjär och kan ge ojämnt mellan cylindrarna i intervallet 85%-90% vilket ger effektförlust samtidigt som risken för skador på motorn ökar.

För att kunna nå 400 hk med E85 och inte överskrida 85% DC måste du ha 788 cc, men då är man precis på gränsen.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#70 Post by Fredrik Nyqvist »

Jag hör vad ni säger och kan inte riktigt uttala mig huruvida den visar lågt, högt eller spot-on. Det blir min referens för framtiden iaf :)

Sen vet jag inte om det här bekräftar att den visar för mycket eller talar för någon rimlighet :), men Lindsey Racing har ju diverse dyno charts på sin webb. Bl.a. en Turbo S som är original förutom chip, WG, och 4" avgas och den menar de gav 305 rwhp på 1.1 bar . Är ju inte så långt ifrån 314 som ni säger Filip hade. Har dock ingen aning om vad som var gjort med hans bil då.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#71 Post by Erol »

Fredrik Nyqvist wrote:Jag hör vad ni säger och kan inte riktigt uttala mig huruvida den visar lågt, högt eller spot-on. Det blir min referens för framtiden iaf :)
Referens är bra, om du gör ändringar så bör du använda samma bromsbänk för att se skillnaden.
Fredrik Nyqvist wrote:men Lindsey Racing har ju diverse dyno charts på sin webb. Bl.a. en Turbo S som är original förutom chip, WG, och 4" avgas och den menar de gav 305 rwhp på 1.1 bar . Är ju inte så långt ifrån 314 som ni säger Filip hade. Har dock ingen aning om vad som var gjort med hans bil då.
Filip hade en topp med mirafrästa säten en KKK 26/8 med1,2 bar i laddtryck och borttagen luftmassemätare. Men det spelar ingen roll då spridarna inte klarar mer än ca 320 hk i motorn (ca 285 whp) vid 90% DC. För att nå 305 på hjulen måste man köra spridarna på 100% å då är det precis på gränsen att det går.

Oavsett vilken effekt du/ni har i era bilar så är det en glädjande förbättring :wink: och bara att bli av med luftbromsen/luftmassemätaren är mycket värt! :#944burn:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#72 Post by DLS »

Jag ville inte få det o låta som att jag klankar ner på dina siffror, tycker det är jättekul att du får ut så fina siffror. Blir ju nyfiken på vad man själv har (förmodligen bra mycke mindre än vad man tror o hoppas).

Har läst på lite mera om vems o varför du fick bygga om boxen, verkar vara så att det mesta måste ändras hårdvarumässigt o inte mjukvarumässigt i vems när det gäller utrustningen som det kopplas till.

Most of options are not software configurable. Basically most of options of VEMS like injectors type (low Z or high Z), coil driver type (direct coil charge or coils with amplifier) are configured by internal hardware configuration. For example – direct drive coil ignitiers are using IGBT transistors and cannot be switched by software to driver coils with built in amplifier. Similar situation is with crank and cam inputs – input configured for VR or HALL effect sensor cannot be easy switched to use other type of sensor – you need to do some minor hardware rework to change type of sensor.

Så frågan är om raceboy konfigurerat rätt från början o Dahlbäck tänkt fel eller tvärt om?
Får man fråga varför priset helt plötsligt också ökat med 250 euro då jag sett nån nyare annons på nått annat forum där det fortfarande var 950 euro som gällde?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#73 Post by Björn Nilsson »

Bra att ha en referens om du modifierar mer, lika bra att använda samma bänk hela tiden. Sen att lyckas få ut 380 hk på hjulen, säg att det är med moderata 10% förlust cirka 420 i motorn. Beräknas spridarstorlek med BSFC 0,8 (E85), duty 92% så blir nödvändig spridarstorlek 960 cc/styck. Låter rimligt om jag jämför med min.

Men egentligen kan man strunta i exakt effekt om man nu inte ska vinna den tävlingen :mrgreen: Det lär vara bra krydda i maskin och bilen snabb å rolig :#944burn: :#cheers:

Kör hårt i sommar!

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#74 Post by Fredrik Nyqvist »

@DLS:
Min bil har ju varit lite moddad sen tidigare, men på ett sånt sätt att jag inte behövt ändra någonting för att få det att funka med Motronic. Så jag har t.ex. inte haft motstånd för att få mina spridare att funka. Om man specar nåt som Plug n Play för et specifik bilmodell så tolkar jag det som att den ska bara vara att plugga in kablarna och sen ska det lira. Filips bil var ju enligt utsago helt original i första vändan och han kunde inte få till det så att tomgången gick rätt. Min bil har som sagt spridare som iaf Motronic kunde styra rätt upp och ner, och även för mig gick inte tomgången att ställa in bra.

Har inte pratat med Raceboy om tomgångs/spridar-problematiken ännu, men eftersom att strulet funnits både på min och Filips bil så väljer jag nog i dagsläget att tro att den inte är helt korrekt uppsatt för 951. Att VEMS måste hårdvarumässigt byggas om till att få det rätt känns lite budget, men man kan ju tycka att den borde komma för våra bilar om det säljs som Plug n Play.

Vad gäller priset så köpte jag med lambda-sensor, IAT-sensorer inklusive adapterkablage för den, samt "pluggar" för montering av sensorerna. Dessa ingår inte i priset som nämns här på forumet. Sen skickar han även med nån Bluetooth modul som standard, vilket inte heller var en del av priset här. Bluetooth-modulen verkar dock inte gå att köra parallellt med seriekabel, så går ju att diskutera nyttan med det.


@Björn:
Jag har inga planer på att ge mig in någon effekttävling. Vet att det finns många andra här på forumet som ligger långt högre än de siffror jag presterar. Även med glädjesiffror ;) . Men förhoppningen har varit att få bättre körbarhet och att bättre hänga på moderna bilar på rakorna på banmöten, och där hoppas jag att jag ska vara hemma :)
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#75 Post by Björn Nilsson »

Låter som en sund inställning! Min motor är/var väldigt mycket "ketchup" och jag behöver använda växellådan mycket för att hålla uppe trycket.

Nästa motor ska förhoppningsvis inte ha dessa "problem" :mrgreen:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users