944 Turbo -86 |

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#16 Post by Fredrik Nyqvist »

Jag bara förutsatte att den hade lambda-sond, men det verkar bekräftas av lite googlande :) .
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#17 Post by Fredrik Nyqvist »

Börjar nu tvivla på att bilen har lambdasond. En ny är iaf beställd (var kanske lite snabb på avskjutaren där) så vi får se om den går att koppla in och få till lambdareglering.

I lördags fick jag hjälp av Patand att byta en drivknut och skifta drivaxlar. Eller rättare sagt; Patand gjorde jobbet och jag räckte ett verktyg eller två :) . Bra blev det iaf. Stort tack till Patand :#pray:
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Re: 944 Turbo -86 |

#18 Post by Erol »

Bubby wrote:är det ens lambdareglering på en -86a?
Det finns en del -86:or som har det.


/ Erol


Sent from my X10i
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#19 Post by patand »

Fredrik Nyqvist wrote:I lördags fick jag hjälp av Patand att byta en drivknut och skifta drivaxlar. Eller rättare sagt; Patand gjorde jobbet och jag räckte ett verktyg eller två :) . Bra blev det iaf. Stort tack till Patand :#pray:
Varsågod! :)

Hoppas det fortsätter vara tyst, men du har väl hunnit köra några mil vid det här laget? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#20 Post by Fredrik Nyqvist »

Jodå jag har hunnit med en 10-15 mil och det låter inte det minsta från drivknutarna.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
jEKKT
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2010-11-28 10:01:12
Bilmodell: 951
Location: Karlshamn
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#21 Post by jEKKT »

Tjena Fredrik, och ni andra !

Jag har också problem med drivknutarna/axlarna.

Jag har bytt plats på alla drivknutarna. Jag tror det är fel på ena drivaxeln. Var köpte du din drivaxel?

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#22 Post by Fredrik Nyqvist »

jEKKT wrote:Tjena Fredrik, och ni andra !

Jag har också problem med drivknutarna/axlarna.

Jag har bytt plats på alla drivknutarna. Jag tror det är fel på ena drivaxeln. Var köpte du din drivaxel?
Jag köpte ingen ny drivaxel utan skiftade bara sida på drivaxlarna. I mitt fall så var det den inre drivknuten (mot växellådan) på förarsidan dålig. Det gick att känna att det var ett glapp i knuten. Drivaxlarna kikade vi egentligen inte på utan skiftade bara plats för att på så vis få "slit-riktningen" åt ett annat håll.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#23 Post by Fredrik Nyqvist »

De gångna veckorna har det stötvis blivit lite jobb gjort med bilen.

Lyfte insuget för att se över vevhusventilationen som jag fick nedslag på besiktnigen på. Här visade sig dock både min och besiktningsmannens okunskap då det var en slang från remkåpan som besiktningsmannen hänvisade till. När insuget ändå var lyft så passade jag på att rensa därunder. Hade sedan tidigare kopplat bort taktventilen men passade nu på att även montera bort den och dess hållare. Även den där mockajängen som består av tre metallrör och drog en ny slang för vevhusventilationen. Även venturin fyck stryka på foten och ersattes med slang direkt från "brake boostern" till insuget. Passade även på att dra ersätta alla gamla hårda, tunna plaströr med nya vakumslangar. Försökte även göra rent tomgångsmotorn men det vet jag inte hur bra jag lyckades med, den var i alla fall tät.

Då min "öppna vevhusventilation" inte var någon vevhusventilation så var egentligen hela operationen onödig fast det känns rätt skönt att ha gjort det ändå. Ganska många potentiella felkällor när det gäller vakum-läckage har blivit eliminerade men det som jag kanske är mest nöjd med är faktiskt känslan i bromsen. Måste ha varit venturin som spökade lite för när jag togt bort den och ersatta med slang direkt från insug till "brake boostern" så känns pedalen betydligt "fastare" och tar bättre. Ska bara justera in så att TPSen klickar när man inte rör gaspedalen så är får jag nog anse mig färdig med den här övningen.

Så nu ska bara vingen monteras bort och sedan borde besiktningen kunna klaras av :)
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#24 Post by Fredrik Nyqvist »

Justerade in TPSen häromdagen och efter det gick den klockrent (smällde och puffade lite vid motorbroms innan det :) ). Tomgången blev riktigt bra också.

Som nämnts i en annan tråd så har jag haft något oljud som klonkat/knackat lite från vänster bak och jag hade ju någon misstanke om drivknut, hjullager eller broms. Igår kväll/natt så hissade jag upp bilen och kontrollerade först att skruvarna till drivknutarna satt som de skulle, vilket de också gjorde. Efter tips från Dea så monterade jag därefter bort skivan för att se om backarna satt som de skulle. Jag har gjort olika former av bromsbacks-arbete hela två gånger tidigare och ingen av gångerna på Porsches lösning så jag vet egentligen inte vad jag letade efter. Konstaterade iaf att alla fjädrar var hela, att de kändes ganska tighta och ingenting verkade sitta löst. Däremot såg det för j****a skitigt ut därinne och även som om det blivit lite beläggning på fjädrarna av någon sort. Så jag öste på med 5-56 och började pilla runt och tvätta lite. Vet inte om det egentligen gjorde någon nytta, men efter att jag monterat tillbaka det hela och även kört lite kopparpasta på bromskolvar så lät det inte längre.

Monterade även bort vingen och var i morse på efterkontroll hos besiktningen.Där gick allt som det skulle så nu är pärlan åter besiktigad och körförbudet borta :D
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#25 Post by Fredrik Nyqvist »

Här har det inte hänt mycket på sistone, men på bilen har det hänt lite mer.


Lyckades komma iväg på för min del årets enda banmöte. Bilen som bara skulle köras har stått mer tid i garaget för olika typer av pyssel än vad som den faktiskt har körts. Var hur som helst på Mantorp med PCS vilket var jäkligt roligt. Tyvärr regnade det i första stintet och med mina MPSC så vågade jag inte ta i särskilt mycket. I andra stintet hade det slutat regna men var fortfarande lite blött på vissa ställen. Även detta stint vågade jag inte stå på så mycket för jag kände inte att jag hade koll var gränsen gick med lite blött underlag och inte så varm luft för att bygga temp i däcken. Det släppte även rätt friskt när jag försökte stå på mellan kurvorna. Allteftersom torkade det dock upp och sista stunden i stintet kändes det bekvämt att öka tempot en del. I tredje och sista stintet var det helt torrt och jag fick dessutom gå ut först. Fick några varv helt fria från andra bilar och kände att nu var det ganska bra tempo.

Tyvärr lyckades jag göra en riktig förartavla och var tvungen att avbryta efter mindre än halva stintet; hade nämligen successivt fått mer fart ut ur chikanen på långa rakan och även successivt flyttat min bromspunkt framåt inför svängen efter rakan. På mitt sista varv lyckades jag dock bromsa för sent och dessutom låsa upp bromsarna (ingen ABS :-( ) ganska tidigt i min inbromsning. Så fort jag kände att bromsarna var låsta så släppte jag upp tills jag kände att jag hade styrförmåga. Då jag kände att jag bromsat på mig så valde jag att fortsätta rakt fram och bromsa. Stannade innan asfalten tog slut, förbannade mig själv men tänkte att det är väl inte värre än att ta det lugnare nästa varv. Efter kontroll att det var fritt på banan så körde jag ut igen men då "guppade" det beskedligt och ett klonkande ljud hade också uppstått. Då alla mätare såg ok ut samt att inga spår av något efter bilen syntes så var det bara slå på blinkers och linka in i depå. Väl där kunde jag konstatera att det var en duktig bromsplatta jag dragit på mig på höger framhjul. Så pass att corden var framme. Fattar inte hur jag kunde tro (och känna) att styrförmågan var tillbaka och att jag därför skulle ha släppt upp bromsen tillräckligt, men nu var ju skadan ett faktum och det enda som går att göra är väl att lära av sitt misstag. Och att man alltid ska ha ett reservhjul med sig. Vilket jag givetvis inte hade :evil: .

Då det var sent på eftermiddagen och vädret hade varit mindre bra var det rätt folktomt men efter att med hjälp av funktionärer få tag i en däckhandlare (på en söndag, snacka om döfött) så lyckades jag till slut låna ett reservhjul från en vänlig kille i en 996a.

Kändes lite surt att behöva lunka hem i långsam takt från Mantorp till Stockholm, och den tripp som borde ha tagit ca 2-2,5 timme tog betydligt längre. Straxt söder om Järna började det dessutom regna så pass häftigt att det inte gick att köra mer än ca 70 km/h så det var verkligen en angenäm resa :-) . Men jag kom hem i alla fall och jag var nöjd med det. Är så oerhört tacksam att jag fick låna reservhjulet istället för att bli ståendes i på Mantorp, eller på vägen om man skulle ha försökt ta sig hem med det trasiga däcket.

Men, inget ont som inte har något gott med sig. Den där uppsättningen gatdäck som jag så länge tänkte att jag skulle skaffa mig, blev nu införskaffat :-) .
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#26 Post by Fredrik Nyqvist »

Bilen har i princip alltid gått riktigt fett på dellast vilket jag inte lyckats justera bort i MAFterburnern jag monterat. Så redan innan banmötet (mitt förra inlägg) hade jag planer på att försöka få till ett bättre chip anpassat för delarna jag under säsongen monterat in i bilen. Tänkte även att när man ändå går över mjukvaran i Motronicen så är det väl lika bra att gå över på E85. Att effekten ökar litegrann är så klart ett plus i kanten men det som ändå är största fördelen är tillgängligheten. Brukar tanka på Preem och det är inte längre så lätt att få tag i 98 på alla stationer. För att få till nya chip hade jag därför snackat med Gurra och kommit överrens om en deal med pump, spridare och mappning.

Planen var att köra nästan slut på bensin, sedan byta pump och därefter installera spridare samt att börja mappa. I vanlig ordning så går ingenting som det ska för mig så första försöket att få dit den nya pumpen (Bosch 044) gick så klart inte som det skulle. Anslutningen ut från pumpen passade inte mot slangen till filtret och då jag stog på OkQ8's GDS och ingen av butikerna i omgivningen hade någon adapter eller annan lösning att uppbringa så blev det till att montera tillbaka originalpump och bege sig hemåt igen.

För att lösa det så skaffade jag mig en banjobult med slanganslutning som monterades på pumpens utlopp samt en nippel med slanganslutning på filtrets inlopp. Med den lösningen så gick monteringen bra. Behöver dock hitta någon lösning för att få dit inspektionsluckan på täcklocket över pumpen för 044an var större än original och inspektionsluckan gick därför inte på.

Efter det så träffade jag Gurra som förberett kod för ändamålet som vi körde in i Motronicen via en emulator så att det gick att justera "on the fly". Även här uppstod lite bekymmer men efter lite meck så startade bilen med emulatorn i och vi bytte då till större spridare (788cc) och en 3bars BTR. Med ca 6-7 liter 98a kvar i tanken åkte vi till macken och fyllde upp med E85. Efter några startförsök med olika bränslemängd (och fina baktändningar som fick mackpersonalen att stå och stirra rätt fint på oss :-) ) så startade den till sist upp. Efter lite småjusteringar så gick den riktigt bra på tomgång och vi gav oss då ut för att justera dellast. Det som Gurra förberett funkade riktigt bra och dellasten kändes väldigt fort bra injusterad.

Tyvärr så visade det sig att hur mycket Gurra än justerade på fullgasmappen så gick den hela tiden för fett (<10.5 med bredbandslambda fortfarande inställd för bensin). Detta berodde på att emulatorprogrammet var inställt på att skriva till en del av minnet där fullgasmappen för US-bilar låg och min är ju inställd för ROW. Då klockan hade blivit mycket så gav vi upp för kvällen. Även om vi har en del kvar att justera in så måste jag säga att jag är sjukt nöjd med hur smidigt det ändå gick att konvertera till E85.

Planen är vid tillfälle justera in fullgas och sedan även passa på att köra den i dyno för att kunna göra ev. sista finjusteringar samt se vad bilen ger i sitt nya utförande.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#27 Post by jockes »

Har det hänt nåt här då? Är nyfiken på hur det gick med övergången till E85.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#28 Post by Fredrik Nyqvist »

Var visst ett tag sen jag skrev här :-) . Beror delvis på att jag tog MC-kort förra säsongen så det blev mer åka hoj än bil :-\

Kan skriva mer detaljerat när jag kommer hem från min semester, men för att göra en lång historia kort så kan jag säga att jag är riktigt nöjd med resultatet. Den kan vara lite svårstartad ibland när det är kallt ute, men annars fungerar allt över förcäntan. Har laddtrycket ställt på 1.2 bar och det rör på sig ganska bra, har inte bänkat ännu men det kanske kan bli ett av vårens projekt.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#29 Post by patand »

Fredrik Nyqvist wrote:Den kan vara lite svårstartad ibland när det är kallt ute, men annars fungerar allt över förcäntan.
Svårstartad när det är kallt är ju förväntat när man byter till E85. :)

Kul att det överträffar förväntningarna annars! :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

underground1
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2014-10-03 15:38:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 944 Turbo -86 |

#30 Post by underground1 »

Tjena
jag som byggt denna bilen från början.
har du den kvar?
till salu?
//richard

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]