Har skaffat mig en 924 -77 som jag tänkte ha lite som bruksveteran, bilen verkar ju ganska billig att äga och köra. Har väldigt låg budget, så mycket energi kommer att gå till att hitta delarna billigt, gärna biltema.
De punkter som är aktuella är, försäkring, elsystem, ratt, och chassi. Motorn är bra men behöver en justering av blandningen.
Så, var och hur försäkrar man en sådan bil? Med tanke på min ålder och att jag bor på landet borde en vanlig trafikförsäkring inte vara särskilt dyr? Eller finns det nån bra veteran eller entusiastförsäkring?
Verkar vara lite taskigt elsystem i min bil, de väsentliga funkar men med lite konstgjord andning av nån tidigare ägare som monterat separat brytare till ljuset. Ett elschema på bilen tas tacksamt emot! Oljetrycksmätare och voltmätare visar lite sådär, oljetryckslampan lyser också på tomgång men motorn låter som den ska så jag tror trycket är ok, men jag ska mäta för säkerhets skull.
Ratten funkar inget vidare för mig som är lång, den ligger emot knäna! Behöver alltså ett rattnav för att kunna montera en mindre sportratt, gärna ett som är lite extra högt så ratten kommer närmare mig, jag råkar nämligen ha långa ben och korta armar! Passar något från andra VW/Audi?
Motorn behöver en justering av CO, går det bra att stoppa en bredbandare bak i röret och justera på skruven på bränslehuvudet? (Anm. på hög CO på SBP).
Behöver en ny vattenpump, såg att Utzon hade för 500 spänn vilket låter vettigt, men finns det ingen på biltema som passar?
Hur är det med fjädrar och dämpare? Såvitt jag kan se är bakvagnen i princip en bubblabakvagn, passar deras dämpare om man hittar en som är lite styvare? Ben och dämpare fram, sitter dessa på någon annan modell? Bussningar fanns i roligare varianter på Utzon så det kommer jag nog att byta. Samtliga hjullager verkar också behövas bytas, men det har jag redan bra koll på

Rattaxelknutarna var dåliga, har i vart fall demonterat och smörjt så de inte kärvar, men de glappar lite. Ser misstänkt volvo 240 ut om knutarna, nån som vet nåt som passar?
Krängningshämmare fram ser eftermonterat eller reparerat ut, ska ta bilder på detta.
Det glappar friskt i transmissionen, var börjar jag leta? Upphängningar eller finns det några knutkors och lagringar på kardanen som ju är dold i röret?
Det väsnas friskt om hastighetsmätaren, har fått lite olja i vajern men felet kan ligga i själva mätaren om jag har otur.
Vad gillar dessa bilar för däck tillsammans med originalchassi? Har både 14" och 15" originalfälgar till mitt förfogande. Eftersom jag har en del Peugeotdelar liggande har jag även fälgar från dem som jag har förstått passar? Är 195/50-15" för små? Bilen varvar ju rätt bra så lite extra omkrets skulle inte skada. Finns det 5-växlad låda som passar rakt av?
Finns det bromsklossar som biter lite bättre till vettigt pris?
Sitter nån form av kjolpaket på bilen, ska ta lite bilder så kanske någon kan identifiera vad det är? Skulle gärna vilja komplettera det med original gummivinge bak eller nåt annat stilrent som inte förstör bilens linjer.
Och sist med inte minst, vad skiljer sugmotorn från turbon förutom kompet som jag antar ligger i lägre kolvar? Går det att turbokonvertera originalmotorn om man sänker kompet? Finns det trimklammar att köpa?
Nu går jag ut i garaget och fixar lite, ser fram emot lite svar ikväll