924 -77 Bruksrenovering "Günther"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
TheDagger
NA-Poster
Bilmodell: 924

924 -77 Bruksrenovering "Günther"

#1 Post by TheDagger »

Hej! Ny här på forumet och presenterade mig här: forum/viewtopic.php?p=226636#p226636

Har skaffat mig en 924 -77 som jag tänkte ha lite som bruksveteran, bilen verkar ju ganska billig att äga och köra. Har väldigt låg budget, så mycket energi kommer att gå till att hitta delarna billigt, gärna biltema.

De punkter som är aktuella är, försäkring, elsystem, ratt, och chassi. Motorn är bra men behöver en justering av blandningen.

Så, var och hur försäkrar man en sådan bil? Med tanke på min ålder och att jag bor på landet borde en vanlig trafikförsäkring inte vara särskilt dyr? Eller finns det nån bra veteran eller entusiastförsäkring?

Verkar vara lite taskigt elsystem i min bil, de väsentliga funkar men med lite konstgjord andning av nån tidigare ägare som monterat separat brytare till ljuset. Ett elschema på bilen tas tacksamt emot! Oljetrycksmätare och voltmätare visar lite sådär, oljetryckslampan lyser också på tomgång men motorn låter som den ska så jag tror trycket är ok, men jag ska mäta för säkerhets skull.

Ratten funkar inget vidare för mig som är lång, den ligger emot knäna! Behöver alltså ett rattnav för att kunna montera en mindre sportratt, gärna ett som är lite extra högt så ratten kommer närmare mig, jag råkar nämligen ha långa ben och korta armar! Passar något från andra VW/Audi?

Motorn behöver en justering av CO, går det bra att stoppa en bredbandare bak i röret och justera på skruven på bränslehuvudet? (Anm. på hög CO på SBP).

Behöver en ny vattenpump, såg att Utzon hade för 500 spänn vilket låter vettigt, men finns det ingen på biltema som passar?

Hur är det med fjädrar och dämpare? Såvitt jag kan se är bakvagnen i princip en bubblabakvagn, passar deras dämpare om man hittar en som är lite styvare? Ben och dämpare fram, sitter dessa på någon annan modell? Bussningar fanns i roligare varianter på Utzon så det kommer jag nog att byta. Samtliga hjullager verkar också behövas bytas, men det har jag redan bra koll på :)

Rattaxelknutarna var dåliga, har i vart fall demonterat och smörjt så de inte kärvar, men de glappar lite. Ser misstänkt volvo 240 ut om knutarna, nån som vet nåt som passar?

Krängningshämmare fram ser eftermonterat eller reparerat ut, ska ta bilder på detta.

Det glappar friskt i transmissionen, var börjar jag leta? Upphängningar eller finns det några knutkors och lagringar på kardanen som ju är dold i röret?

Det väsnas friskt om hastighetsmätaren, har fått lite olja i vajern men felet kan ligga i själva mätaren om jag har otur.

Vad gillar dessa bilar för däck tillsammans med originalchassi? Har både 14" och 15" originalfälgar till mitt förfogande. Eftersom jag har en del Peugeotdelar liggande har jag även fälgar från dem som jag har förstått passar? Är 195/50-15" för små? Bilen varvar ju rätt bra så lite extra omkrets skulle inte skada. Finns det 5-växlad låda som passar rakt av?

Finns det bromsklossar som biter lite bättre till vettigt pris?

Sitter nån form av kjolpaket på bilen, ska ta lite bilder så kanske någon kan identifiera vad det är? Skulle gärna vilja komplettera det med original gummivinge bak eller nåt annat stilrent som inte förstör bilens linjer.

Och sist med inte minst, vad skiljer sugmotorn från turbon förutom kompet som jag antar ligger i lägre kolvar? Går det att turbokonvertera originalmotorn om man sänker kompet? Finns det trimklammar att köpa?

Nu går jag ut i garaget och fixar lite, ser fram emot lite svar ikväll 8)
Tobbe Hellman - 924 -77.
http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;

TheDagger
NA-Poster

Re: 924 -77 Bruksrenovering "Günther"

#2 Post by TheDagger »

Fixar för fullt med elen till ljuset. En del kablar är smälta, men dom får vara så och jag drar nytt till det nödvändigaste. När jag tog loss dimljusena (fjärrljus?) fram satt det TVÅ halogenlampor i, dvs en i p-ljus hållaren. Så kan det väl ändå inte vara original? Satte iaf vanlig 5w där och kör p-ljus bara där, inga i huvudinsatserna. Dimljus kopplar jag så dom kan gå automatiskt med tändning om knappen är på. Dimljus slocknar när man tänder halvljuset för att återigen lysa på helljus. Låter säkert snurrigt, men så vill jag ha det på min bil ;)

Nån som har bra dokumentation om hur K-jet funkar, jag har mest jobbat med modernare system så jag är nog överkvalificerad för detta :lol:
Tobbe Hellman - 924 -77.

TheDagger
NA-Poster

#3 Post by TheDagger »

Rymligt bagage:
Image

Diverse eldragning till ljuset pågår pga kabelbrand:
Image

Originalfälg fram, Peugeot bak. 7x15" ET15 8)
Image

Det elektriska arbetet pågår även inuti bilen:
Image

Tog bort locket på askfatet och klädde det med högtalartyg. Perfekt att lägga telefonen där.
Image

Bytte plats med hastighet och varv, racing! (Originellt va?)
Image

Vet inte riktigt vad som hänt här, kanske en nyare krängare från 944?
Image

Tycker vinkeln på bärarmen är på gränsen till uppåt, kan bilen vara sänkt?
Image

Faktiskt den enda rosten på bilen. Lika på höger och vänster sida:
Image

Typ bromsar. Ganska små och inte ventilerat ens:
Image

Sitter nån form av paket på bilen nertill:
Image

Sidokjolar tattigt integrerade av förra ägaren:
Image

Överdrag i imitation fram, bak är sätet frisk för det går ju inte att sitta i:
Image

Image

Hjul från Xantia bak. Är 4x108 ET18 som sitter fint.
Image
Tobbe Hellman - 924 -77.

Johnny
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986

#4 Post by Johnny »

TheDagger wrote: Nån som har bra dokumentation om hur K-jet funkar, jag har mest jobbat med modernare system så jag är nog överkvalificerad för detta :lol:
Här finns många manualer bl.a Bosch K-jet.
http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

TheDagger
NA-Poster

#5 Post by TheDagger »

goto737 wrote:
TheDagger wrote: Nån som har bra dokumentation om hur K-jet funkar, jag har mest jobbat med modernare system så jag är nog överkvalificerad för detta :lol:
Här finns många manualer bl.a Bosch K-jet.
http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tackar :#cheers:

Idag körde jag till en verkstad och lånade avgasmätare så jag kunde justera till besiktningsvärdet. Får ju vara 4,5 i CO på denna men det låg på 10, därav ombesiktning. Ställde den på lambda 1 och då hamnade CO på 1,75 så besiktningen gick smärtfritt. Fabriken säger att CO ska ligga mellan 1 och 2, men bilen går knappt nu så jag får skruva lite på den ;)
Är ju 2 år tills den ska besiktigas igen :D
Tobbe Hellman - 924 -77.

TheDagger
NA-Poster

#6 Post by TheDagger »

Bilen missar på nån cylinder nu och går allmänt illa. Har upptäckt att fördelarlocket verkar vara för högt, för kablarna tar i motorhuven när man stänger den. Dessutom har någon filat på locket för att försöka få det bättre.
Kollar man på Meca vilka bilar som har samma lock listar den sjukt många modeller, men kollar man biltema så har många av de modellerna olika artikelnummer. Nån som har i huvet vilket rotor/lock från biltema som funkar?

Såhär ser det ut:
Image

Image

Tejpen satte jag dit när jag såg problemet.
Image
Tobbe Hellman - 924 -77.

Masse
S-Poster
Bilmodell: 924 S -88

#7 Post by Masse »

Tjena,

Golf 1.6 mellan 84-91, Volvo 240 -79 och -80
Samt Saab 99 -78 ska tydligen passa.
Finns en lista under teknik & trim.

/Masse
PCS 5076B
924 S-88 "Felstyrd" -Såld
944 S2-90 -Såld

TheDagger
NA-Poster

#8 Post by TheDagger »

Masse wrote:Tjena,

Golf 1.6 mellan 84-91, Volvo 240 -79 och -80
Samt Saab 99 -78 ska tydligen passa.
Finns en lista under teknik & trim.

/Masse
Hittade listan sen :) Köpte ett lock och det var likadant som det som satt där, mycket märkligt. Kom just över en verkstadshandbok över bilen så nu kan jag börja felsöka på allvar.
Tobbe Hellman - 924 -77.

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#9 Post by Mattias 924 »

Jag var ute och tog två bilder på min. Ser ut som din fördelare är monterad i fel vinkel.
Om du jämför min översta bild mot din motsvarande ser du att ditt fördelarfäste sitter i fel skruvhål.

Image

Image
"patand" skrev:
Om inget strular...

TheDagger
NA-Poster

#10 Post by TheDagger »

Mattias 924 wrote:Jag var ute och tog två bilder på min. Ser ut som din fördelare är monterad i fel vinkel.
Om du jämför min översta bild mot din motsvarande ser du att ditt fördelarfäste sitter i fel skruvhål.

Image

Image
Tack för bilderna :) Du verkar ha ganska identisk bil med min för övrigt!

Pillade med oljetrycksgivaren häromdagen och såg då att det fanns fler skruvhål till fördelarhuset, ska åtgärda detta snarast då det ställde till det rejält igår. Blev stående med sönderslagen rotor. Motorn har rört sig i fästena, fördelaren slagit hårt i huven så locket kantrat och rotorn gick i bitar.

Har hittat orsaken till den dåliga gången och felet var mitt eget. Såg här på forumet att det är en markering på 0 och 10 grader på svänghjulet man ställer tändningen efter. Reflekterade inte över att bilen gick sämre efter jag justerat tändningen. Har fått en riktig verkstadsbok nu (porsches egna) och såg att det finns en markering på -10 och en på +10. Givetvis hade jag ställt den 10 grader EFTER tdc vilket blir helt galet.

Har kämpat febrilt med ormboet bakom säkringsdosan som är delvis bränd, fick improvisera dit lite egna kablar för att få det bra.
Tobbe Hellman - 924 -77.

TheDagger
NA-Poster

#11 Post by TheDagger »

Nån som har en nyare 3-ekrad ratt liggande? Jag kräks över estetiken hos den 2-ekrade.

Kan också meddela att bilen gör 200 på mätaren som visar fel. Ganska spännande med glapp i varenda bussning och hjullager och dämpare som spottat ut oljan :lol:

Kör förresten konbana i Hultsfred 28:e aug. med peugeotklubben och samarbetande klubbar. Kan finnas plats över till enstaka porschar kanske om intresse finns :)
Tobbe Hellman - 924 -77.

Post Reply