924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#1 Post by Nillet »

Köpte Goran:s bil som finns i denna tråd: forum/viewtopic.php?f=17&t=8357" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag hjälper till i KM-organisationen för MSCC och tänkte det kunde vara dags att börja tävla i MSCC. Jag har en Opel Speedster men känner att min plånbok har inte råd om det blir för tight racing. Eftersom jag inte är så bra på att skruva så letade jag efter en färdig bil som kan tänkas hålla och efter att ha läst lite i Goran:s tråd kändes det som det var en OK bil för mig. Med denna bil skall jag påbörja mina läroår i racingens värld och det blir som förare och inte mekaniker. :D
Första tävlingen ser tyvärr ut att bli nästa år då jag redan bokat upp mig på banaktiviteter under återstående KM. Jag behöver dessutom handla på mig personlig säkerhetsutrustning så det behöver sparas ihop til det också...

Naturligtvis måste det till en hemsida så den hittar ni här: = Nillet Racing =
Lite bilder måste ju finnas här också (några till finns på hemsidan):
Image
Image

EDIT: Hmmm, forumet klipper bilderna i bredd. Får hänvisa till hemsidan för hela bilder...
Last edited by Nillet on 2010-07-08 09:13:50, edited 1 time in total.
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#2 Post by Nillet »

Fläktremmen skall spännas i kväll och får se om jag hittar något konstigt med reglagen till kupévärmen. Har ännu inte hittat hur man ställer om till ej värmd kupéluft.
Flyttade stolen igår och har kört med bilen till jobb idag för att få lite känsla för bilen. På söndag blir det Knutstorp!
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#3 Post by Cédric »

Skoj, då möts vi på knutan, årets 924 tätaste banevent !!

Ang. värmereglaget så är det ett ständigt problem på min 924 och numera på min 931a där jag inte verkar ha få till kabeln helt 100. Du kan ju sticka ner armen och vrida på kranen manuellt, den sitter mellan torpeden och baksidan av motorn.

User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#4 Post by Nillet »

Cédric wrote:Skoj, då möts vi på knutan, årets 924 tätaste banevent !!

Ang. värmereglaget så är det ett ständigt problem på min 924 och numera på min 931a där jag inte verkar ha få till kabeln helt 100. Du kan ju sticka ner armen och vrida på kranen manuellt, den sitter mellan torpeden och baksidan av motorn.
Tack för tipset!
Är den svår att nå kanske man borde fixa dit en förlängare, man lär ju inte behöva ändra läget så ofta...
Vi cs på Knutan! :#cheers:
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#5 Post by Nillet »

Spände generatorremmen idag och kollade att allt stod rätt till med "värmekranen".
Gissar på att den är i sönder, kör nog in på en verkstad och får den bytad.
Började packa inför Kinnekulle (med Speedstern) på lördag och kunde inte låta bli att fotografera lineup:en. :-D
http://www.nillet.com/rbilder/lineup.jpg

Edit: Ja just, forumet klipper bilden, klicka på länken i stället...
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#6 Post by Goran »

Hej Nicklas

Värmekranen har jag redan bytat, så den är ny. Det visade sig att även den gamla var hel när jag blåste i den. Den ligger i en av lådorna du fick, har jag för mig.
Den öppnar och stänger för varmvattnet, men det kan vara så att vajern inte är den styvaste så den inte stänger helt när du ändrat på värmereglaget i bilen. Jag satte den i stängt läge och undvek att flytta på reglaget för att inte få in värmen, men på något sätt så kommer det in värme i alla fall. Jag misstänker att det är friskluftsintaget som suger in värmen från expansionskärlet som är flyttat och ligger hyffsat nära till på din bil i förhållande till en originalare. Ibland kommer det kallare luft när man kör men det är lite till och från.
Det kräver lite mer analys, men du ska inte behöva köpa ny värmeventil.

Sprintrace är rätt korta så jag har bara bitit ihop. Alternativet är att ta bort värmepaketet helt och installera en liten fläkt för fuktiga dagar. När bilen blivit varm så värmer avgassystemet upp bilen och allt torkar ändå. Inget svårt jobb. Svårast är beslutet att ta bort det. Ska du lämna in den på verkstad för något skulle jag satsa på det.
Dessutom lättar du bilen ytterligare några kilon. :wink:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#7 Post by Cédric »

Jag hade exakt samma problem med min idag, den fungerade förra säsongen innan motorlyftet. Men jag försökte ställa den manuellt idag utan framgång, det pyser likförbannat varmluft, inte så mycket som vid full värme men likförbannat värme. Jag tror detta är något som jag måste ta en seriös titt på. Ska bli kul att åka 63 mil ner till skåne i 30 gradig värme i morgon :/

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#8 Post by Goran »

Ja, det blir inget sprintrace. :( :?
Du kan inte fixa dragbil?
Jag lider med dig. Ska själv åka luftkonditionerat åt andra hållet till Västervik i morgon bitti.

Lycka till i helgen.
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#9 Post by Nillet »

Tack Goran för ett uttömmande svar, kanske får kolla varfrån värmen kommer.
Min testdag på Knutstorp blev inte riktigt vad jag förväntade mig men jag är nöjd ändå.
På min "to-do-list" hamnar först och främst att lära mig att starta bilen. :D
Får väl även se om "värme-problemet" är ett problem eller om det bara var det fina vädret som gjorde det hemskt.
Möjligen får jag köpa ett nytt batteri.
Skulle kört med Speedster:n på Knutstorp om några veckor men tror jag skall köra med 924:an i stället, det blev ju inte så många varv i helgen...
Läs min testrapport och titta på några få bilder under "racerapport" här: Nillet Racing

EDIT: För er som inte läser mellan raderna - 1000-tack för hjälpen!
Last edited by Nillet on 2010-07-12 20:23:32, edited 1 time in total.
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#10 Post by Eddie Varvstopp »

Det var synd att det inte blev mer kört :( men hettan var nog det värsta jag varit med om på en bankörning. Hörde någon nämna 36 grader i skuggan.. :shock: :roll:

Jag håller tummarna att det går bättre nästa körning.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#11 Post by Goran »

Hej Nicklas

Ja, det blev nog mycket information första dagen du var hos mig, men jag berättade faktiskt om knappen framför ratten som skulle användas när motorn var varm och om den vägrade starta.
Håll knappen inne och kör startmotorn i 3-5 sekunder så går den alltid igång. Jag fattade aldrig om varför alla gör så här och inte byter "värmespärren" eller om det är ett vanligt fel på Porsche 924 som bara kan åtgärdas på detta sättet.

Ett annat tips, för bäst grepp i däcken ska du ligga 1,6-1,7 kallt, då hamnar du på 2,0-2,2 varma och det är optimalt för bilen. Jag har testat högre tryck, då sladdar däcken mer och med lägre så känns den "svampig".

Har du fler frågor vet du var jag bor. :D

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#12 Post by Nillet »

Misstänkte att du berättade, men det blev korvstoppning. :)

Frågade Varvstopp om lämpliga däckstryck och han svarade lika.
Jag brukar köra ca 2 (varma) på Speedster:n så siktet är inställt på det.
Din lilla däcktrycksmätare låg i handskfacket, vill du ha tillbaka den?
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#13 Post by Goran »

Äsch, den hör till bilen. :wink:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#14 Post by maxcarlsson »

Nillet wrote:Frågade Varvstopp om lämpliga däckstryck och han svarade lika.
Jag brukar köra ca 2 (varma) på Speedster:n så siktet är inställt på det.
Tänk på att Speedstern väger en bit mindre (antar jag) än Porschen, så du bör nog ha ett något högre varmtryck nu.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#15 Post by Cédric »

Jag har också haft 2 ungefär på toyodäcken, tror också erik kör det på sin 924. Verkar funka okej.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users