944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Ratatosk
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-04-24 11:34:13
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Mölndal
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#16 Post by Ratatosk »

Dirfors wrote:Tack så mycket Björn!
Nej, Disdain släppte ny platta nyligen, men All Used är (var?) bara ett roligt sidprojekt. Jag kan däremot fixa hela Aspects of Therapy-plattan åt dig, plus två bonusspår, om du är intresserad. Disdain-plattan finns att köpa lite varstans, men även den kan jag fixa till bättre pris :)
Mattias 924 wrote:Byt givaren också. Det kan lika gärna vara den som ev. är trasig.
Givaren är bytt till en ny från Utzon för en månad sedan, så den är det inte som är trasig. Återkommer med info om hur Biltema-mätartestet gick.
Drog iväg ett PM till dig...
//Björn

PCS 13251

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#17 Post by Dirfors »

Lite nya bilder.

Image
iPod-dockan tillskuren.

Image
Dockan fastskruvad i panelen.

Image
Behövs en del justering och sen ska den kläs i konstläder.

Image
Någon av de tidigare ägarna har gjort en äkta rysk lösning på en av tändkablarna...

Image
..så jag fick köpa en ny uppsättning av Utzon. Röda kablar blev ju helt klart snyggare.

Image
Och avslutningsvis en bild på bilen ute i det fria :)

/Johan
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#18 Post by Bathory »

Hej Dirfors.
Pratade just med min bror (Ratatosk/ Björn) som hade träffat dig.
Vi diskuterade din bil lite & jag kan nästan helt säkert påstå att det antingen är din mätare som är defekt eller att du har ett av dom berömda jordfelen på din bil.
Jag har skickat med Björn en oljetrycksmätare (original fast vit) som du kan prova med.
Du kan behålla den då jag har flera liggande.
Om du vill ha hjälp med felsökning så hojta till så kommer jag ner.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#19 Post by Tux »

Av dålig erfarenhet vet jag att biltemas oljetrycksmätare må kosta hälften av vad man får ge för en fin eftermarknadsmätare, men den riskerar också att visa halva oljetrycket i kristiskt läge.

Speedparts har bättre grejjer.

/P
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#20 Post by Dirfors »

Bathory wrote:Hej Dirfors.
Pratade just med min bror (Ratatosk/ Björn) som hade träffat dig.
Vi diskuterade din bil lite & jag kan nästan helt säkert påstå att det antingen är din mätare som är defekt eller att du har ett av dom berömda jordfelen på din bil.
Jag har skickat med Björn en oljetrycksmätare (original fast vit) som du kan prova med.
Du kan behålla den då jag har flera liggande.
Om du vill ha hjälp med felsökning så hojta till så kommer jag ner.

Mvh
Sven

Super Sven! Det var verkligen schysst, jag är nästan övertygad om att det är mätaren som är slut också. Björn nämnde att min bil förmodligen hade lagt av i motorras om det verkligen var taskigt oljetryck i motorn, med tanke på att jag ändå kört dryga tre mil innan den ställdes av.

Vi får väl hoppas att det är jag som kommer upp till Grästorp istället :) Är delvis uppväxt där, så det hade varit kul att kika runt lite i bygden.


Tux wrote:Av dålig erfarenhet vet jag att biltemas oljetrycksmätare må kosta hälften av vad man får ge för en fin eftermarknadsmätare, men den riskerar också att visa halva oljetrycket i kristiskt läge.

Speedparts har bättre grejjer.

/P
Ska kolla in Speedparts för nya mätare. De som sitter i ska ändå bytas ut inom snar framtid. Tack för tipset!
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Ratatosk
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-04-24 11:34:13
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Mölndal
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#21 Post by Ratatosk »

Som sagt, jag har en oljetrycksmätare till dig liggande i bilen. Jag skulle kunna svänga förbi ditt jobb nästa gång du är där för leverans. Jobbar du imorgon (söndag)? PM'a eller ring mig så fixar vi till nåt...
//Björn

PCS 13251

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#22 Post by Bathory »

Dirfors wrote:
Bathory wrote:Hej Dirfors.
Pratade just med min bror (Ratatosk/ Björn) som hade träffat dig.
Vi diskuterade din bil lite & jag kan nästan helt säkert påstå att det antingen är din mätare som är defekt eller att du har ett av dom berömda jordfelen på din bil.
Jag har skickat med Björn en oljetrycksmätare (original fast vit) som du kan prova med.
Du kan behålla den då jag har flera liggande.
Om du vill ha hjälp med felsökning så hojta till så kommer jag ner.

Mvh
Sven
Super Sven! Det var verkligen schysst, jag är nästan övertygad om att det är mätaren som är slut också. Björn nämnde att min bil förmodligen hade lagt av i motorras om det verkligen var taskigt oljetryck i motorn, med tanke på att jag ändå kört dryga tre mil innan den ställdes av.

Vi får väl hoppas att det är jag som kommer upp till Grästorp istället :) Är delvis uppväxt där, så det hade varit kul att kika runt lite i bygden.







Klart så är du välkommen hit men innan det är utrett ordentligt var felet ligger på din bil så borde du inte köra den alls.
Jag tror inte det är ngt problem för om det varit dåligt oljetryck så dels hade oljetryckslampan lyst (samt även parkeringsbromslampan/varningslampan om jag inte missminner mig) & dels så hade du haft missljud / ras i motorn.
Bara hojta till om du vill att jag kommer ner.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#23 Post by Dirfors »

Varningslampan lös däremot när trycket nådda 0 på mätaren. Men den borde väl lysa när trycket når 0, oavsett om mätaren är trasig eller ej?!

Och Grästorp kommer jag bara till när bilen är fixad helt och hållet givetvis :) Känns dumt att riskera hela motorn om det är så att våra teorier inte stämmer.

/Johan
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#24 Post by makkanftw »

Om det är som på 24an har du två utgångar på givaren, en till mätaren som varierar i motstånd och en som går till lampan och som är av/på. Har du två kontakter på givaren och lampan lyser så har du förmodligen noll i oljetryck..
- Marcus

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#25 Post by Dirfors »

makkanftw wrote:Om det är som på 24an har du två utgångar på givaren, en till mätaren som varierar i motstånd och en som går till lampan och som är av/på. Har du två kontakter på givaren och lampan lyser så har du förmodligen noll i oljetryck..
Se där ja.. Givaren är densamma som på 924'an. Den har iaf två kontakter.
Har faktiskt inte noterat om varningslampan lyser nu efter att jag bytte givaren, men jag ska kolla detta imorron. Bra info, tack.
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#26 Post by Johnny »

Porsche 944 -84
Mätaren kan du ju testa om den fungerar genom att koppla bort ledning G från oljetrycksgivaren och ansluta en potentiometer 0-300ohm på ledningen och till jord, vrid och se om instrumentet följer potentiometern.
Mina egna mätningar och anteckningar:
10 ohm 0 bar
45 ohm 1 bar
80 ohm 2 bar
115 ohm 3 bar
150 ohm 4 bar
185 ohm 5 bar
Om du kopplar bort ledningen G på oljetryckskontakten skall mätaren visa fullt. Vid jordning av samma ledning visar mätaren noll. Har tryckgivaren levererats med ”En” flatstiftanslutning och du har motsvarande i en av ledningarna får du inte ta för givet att det skall kopplas ihop.
G där skall blå/vit anslutas.
WK där skall blå/svart.......blå………Blå/? anslutas. Är du osäker på vilken sladd som är vad så kan du jorda en av dem, lyser oljelampan då, så har du sladden som skall anslutas på WK osv.
Färgmärkningen av ledningar kan skilja från samma årsmodell.
Slutsats
Om du lossar ledningen G på instrumentet så skall du få fullt utslag. Om du nu resistansmäter samma ledning skall du ha ca 10 ohm till jord om den är ansluten till G på tryckgivaren. Har du ingen resistans har bör du nog kontrollera ledningen så att den inte ligger mot och jordar någonstans.
Naturligtvis måste du ju ha 12 volt plus och minus till mätaren också.
Allt är ju relativt, men det är inte så svårt att kolla om mätare eller givare fungerar.

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#27 Post by Dirfors »

Den nya mätaren jag fick av Bathory/Ratatosk (Tack så mycket) fungerade inte heller, samt att oljelampan lös. Summan av kardemumman är att oljetrycket är kasst utan att jag har en aning om varför.. Det verkar som att jag har gått igenom hela felsökningsbibeln för oljetryck :P
Har dock en sak kvar att testa; att hälla ned olja direkt vid oljefiltret och vrida vevaxeln motsols, enligt Clarks Garage.

Dock, innan jag testar något annat, så får jag fixa ett nytt problem; Startmotorn verkar ha lagt av. Solenoiden verkar bara stå och hacka, men inget annat händer. Låter som en slagborr..

Här är ett ljudklipp på hur bilen låter:
http://www.disdain.se/Biltrad/startmotor.m4a" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag förstår om det kan vara svårt att diagnosticera vad det är som är felet genom ett ljudklipp, men det hade varit kul med teorier. Jag har tyvärr ingen aning om vart jag ska börja...
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#28 Post by makkanftw »

Går motorn att dra runt för hand? Har du konstaterat att du inte har något oljetryck kan det ju gått så illa att motorn nypt? Då orkar ju inte startmotorn dra runt och det kanske kan ge ett sånt ljud?

Alltid bäst att anta det värsta... Men hoppas verkligen inte det är så illa.
- Marcus

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#29 Post by Bathory »

Det där låter som för lite spänning i batteriet.
Sätt det på laddning om du har möjlighet & testa igen.
Jag tar med mig ett fräscht batteri när vi träffas.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#30 Post by Dirfors »

makkanftw wrote:Går motorn att dra runt för hand? Har du konstaterat att du inte har något oljetryck kan det ju gått så illa att motorn nypt? Då orkar ju inte startmotorn dra runt och det kanske kan ge ett sånt ljud?

Alltid bäst att anta det värsta... Men hoppas verkligen inte det är så illa.

Har inte kollat något närmare än att jag försökte starta bilen med nyckel efter jag installerade mätaren. Den gick igång efter någon sekund direkt när jag testade, nästa gång klickade bara startmotorn.
Om motorn har nypt, vad exakt innebär det. Både teknik och pengamässigt?! :P
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users