Det har skett en hel del med upphängningen sedan senaste uppdateringen. Jag har ledsnat på den värdelösa väghållningen bilen haft så nu har det blivit ett krafttag för att lösa detta!
Samtliga framvagnsbussningar bytta till Powerflex ifrån Forza, även styrleder, spindelleder och hjullager åkte med här.
På bilden ser man även mina nya däck Falken EZ914
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Falken/ZE914.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har haft en stark misstanke om att mina framdämpare har sett klart bättre dagar och är HELT slut.
Var på jakt efter nya dämpare då jag misstänkte att mina nuvarande var slut, fick ett meddelande av melander här på forumet om att köpa en uppsättning coilovers, ställbara koni fram och bilstein bak. Dessutom 100nm fjädrar fram och 50nm hjälpfjädrar bak samt justerbart topplager för camber och caster. Om inte detta vore nog så fanns det även höjdsjusteringsmöjlighet.
Började med att montera ner de nyköpta fjäderbenen då jag bestämde mig för att behålla mina existerande fjäderben istället för att slipa upp och modifiera de nya(infästningen mot spindeln var 18mm men min spindel är 20mm, dessutom stämmer inte avståndet mellan bultarna)
Därefter började jag montera ner mina existerande fjäderben.
Borrade upp ett hål i botten av mina fjäderben/dämpare för att modifiera dem enligt följande guide:
http://hem.bredband.net/cs968/doc/Koni.pdf
Jag hade läst en hel del varningar om att borra upp detta hålet skulle innebära att hela garaget skulle spraymålas av stötdämparolja. För att undvika detta tapade jag en plastpåse över borrmaskinen och fjäderbenet. Döm dock av min förvåning när det inte kom ut någon olja över huvud taget, absolut INGEN! Det var så dåligt tryck i dämparna att man kan kalla det obefintligt.
Video på hur pass dåliga dämparna var..
https://www.youtube.com/watch?v=jCPFScc4jnA
De gamla fjäderbenen monterade med nya dämpare och fjädrar.
Monterat på bilen i högsta läget.
Det justerbara topplagret i centrerat läge.
Mina gamla Koni bakdämpare som visade sig vara i riktigt gott skick, dessa måste dock ner då de nya bilstein dämparna har hjälpfjädrar
Nya dämparna och hjälpfjädrarna monterade!
Efter en heldag i garaget rullades bilen ut vid 00:00 för en testkörning! Min rygg var trött efter detta.
Dagen efter blev det ett betydligt snällare jobb gjort, bytte vänster hjullager då det inte blev bytt samtidigt som det högra.