924S -86 Den oslipade diamanten - Upprustning

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Bromsproblem

#16 Post by Mats Jacobsson »

Använder denna när jag luftar systemet
http://www.biltema.se/Bil---MC/Verktyg- ... ftsdriven/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett måste tycker jag för att få kopplingen att bli bra :)
Men jag luftar HB+VB+HF+VF+slavcylinder koppling i den ordningen
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Bromsproblem

#17 Post by Sultanen »

Mats Jacobsson wrote:Använder denna när jag luftar systemet
http://www.biltema.se/Bil---MC/Verktyg- ... ftsdriven/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett måste tycker jag för att få kopplingen att bli bra :)
Men jag luftar HB+VB+HF+VF+slavcylinder koppling i den ordningen
Nu har jag köpt mig både huvudbromscylinder och en oljekanna, skall börja med att bakblåsa systemet och se om det har någon effekt, annars blir det till att byta cylindern, om jag fortfarande inte har bromsverkan efter det kommer jag antingen bli galen eller gå på ditt tips om en riktig bromsluftare 8)
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Bromsproblem

#18 Post by Sultanen »

Såå, ytterligare en dags mekande och nu fungerar bromsarna! Tyvärr tar pedalen skamligt långt ner då jag uppenbarligen inte lyckats få ur all luft ur systemet, men dom tar i alla fall tillräckligt bra för att låsa däcken om man nu vill det och det borde räcka för besiktningen kan man tycka :)

Har även gett mig på värmefläkten som gick konstant tidigare, nu fungerar den fint men startar lite väl högt tycker jag, när den är hela vägen uppe på det röda på tempmätaren, 92grader eller vad det nu är. Finns det tempbrytare att få tag i som slår till vid säg 80grader istället?

Har dock ett väldigt irriterande problem som jag upptäckte vid provkörningen idag!
Motorn kan utan förvarning bestämma sig för att tvärdö ibland, eller, rätt ofta faktiskt, men endastvid gaspådrag, på tomgång går den hur länge som helst men ju starkare gaspådrag desto större verkar risken vara för den att dö... Misstänkte att den inte fick tillräckligt mycket soppa in så jag mätte upp flödet från soppapumpen och det låg på 1,4L/30sec alltså 2,8L/Min. Vet inte om det är helt enligt spec men det känns ju inte som om det är någon större brist på bränsle in i motorn i alla fall?

Den startar fint igen direkt under körning om man avaktiverar imobilizern och tänder på nytt, alltså borde det inte vara någon direkt glappkontakt för då bör den någon gång av de säkert 40-50 gångerna bilen dött ha varit omöjligt att starta den direkt igen. Har börjat fundera på om imobilizern spökar och bryter soppapumpen för att den får någon indikation om att något är fel? Kan man koppla förbi en standard eftermonterad imobilizer på smidigt sätt?
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#19 Post by Karl Birgander »

Bromsbekymmer:
Köp bromsluftare som trycksätter bromsvätsktebehållaren med hjälp av luft från ett hjul och lufta igen.
Jag har inte misslyckats med den modellen och kostar ca 150 sek mot 600 för den Mats rekommenderar.

Livsuppehållande åtgärder: Min teori går åt bränslefilter. Är det bytt? Annars är det steg 1. Har den stått i sju år så är det mycket skit i det, och mer skit lossar i tanken nu och åker med när du börjar använda den.
Testa att varva utan belastning, stämmer min teori så brukar den ha lättare att varva då.

Immobilizer: Problemet med sådana installation är att dom görs på olika sätt och med olika saker.
Det enda du kan göra är att lokalisera prylarna och se vad dom påverkar.
Jag skulle dock avvaktat med det. Lossar du en massa sladdar som faktiskt funkar nu så vet man inte vad som kan hända.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#20 Post by Joakim.S »

Karl Birgander wrote:Bromsbekymmer:
Köp bromsluftare som trycksätter bromsvätsktebehållaren med hjälp av luft från ett hjul och lufta igen.
Jag har inte misslyckats med den modellen och kostar ca 150 sek mot 600 för den Mats rekommenderar.

Livsuppehållande åtgärder: Min teori går åt bränslefilter. Är det bytt? Annars är det steg 1. Har den stått i sju år så är det mycket skit i det, och mer skit lossar i tanken nu och åker med när du börjar använda den.
Testa att varva utan belastning, stämmer min teori så brukar den ha lättare att varva då.

Immobilizer: Problemet med sådana installation är att dom görs på olika sätt och med olika saker.
Det enda du kan göra är att lokalisera prylarna och se vad dom påverkar.
Jag skulle dock avvaktat med det. Lossar du en massa sladdar som faktiskt funkar nu så vet man inte vad som kan hända.
Ett litet tips är att se till att du bara har 1-1,5bar i däcket innan, man kan fråga sig varför jag vet det :oops:

/Joakim
Last edited by Joakim.S on 2010-05-15 11:03:35, edited 1 time in total.

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#21 Post by Sultanen »

Var precis på besiktningen och bilen gick igenom galant förutom EN sak, mina dåligt luftade bromsar...
Färdbromsreserv - Kort

Helt otroligt, efter 7 år hade han verkligen ingenting annat att anmärka på, inte ens någonting bra att veta, försökte få fram något men han hittade ingenting :D 8) Porsche= kvalitét!
Han var mäkta förvånad över att den stått ute alla dessa år för den är så nära rostfri man kan komma, förutom någon liten skada på karossen!

Det intressanta var att åka till och från besiktningen, aldrig har jag varit med om att man fått starta om en bil så många gånger på så få mil!!!

Det är inga större problem att hålla grundgas, dog kanske någon enstaka gång då, tomgång kan den puttra på hur länge som helst men så fort man anstränger motorn och ger den lite lite lite för mycket gas säckar den ihop totalt!

Förra ägaren fick igång motorn genom att rensa spridarna, tror att det är där jag får börja, misstänker att den ger en förändrad spridarbild med högre tryck eller liknande. Någon som har något tips på hur jag bör rengöra dem för bästa effekt, utan att lämna in dem? Kan man bada dem i injector cleaner?

Joakim.S wrote: Ett litet tips är att se till att du bara har 1-1,5bar i däcket innan, man kan fråga dig varför jag vet det :oops:

/Joakim
Hahaha, jag kan tänka mig senariot som uppstår om man har 2,4bar istället ;)
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#22 Post by Sultanen »

Karl Birgander wrote:Bromsbekymmer:
Köp bromsluftare som trycksätter bromsvätsktebehållaren med hjälp av luft från ett hjul och lufta igen.
Jag har inte misslyckats med den modellen och kostar ca 150 sek mot 600 för den Mats rekommenderar.
Det blir till att köpa den! Mekonomens kostar 150kr tror jag. Helt klart väl investerade pengar :)
Karl Birgander wrote: Livsuppehållande åtgärder: Min teori går åt bränslefilter. Är det bytt? Annars är det steg 1. Har den stått i sju år så är det mycket skit i det, och mer skit lossar i tanken nu och åker med när du börjar använda den.
Testa att varva utan belastning, stämmer min teori så brukar den ha lättare att varva då.
Det kan nog stämma iofs, bränslefiltret är nybytt men nu när du säger det så borde det ju faktiskt finnas en poäng i det, det bör ju vara en hiskelig massa skit från bränslefiltret längst bak i bilen fram till spridarna, det borde ju i teorin kunna korka igen spridarna eller i alla fall förändra spridarbilden rejält om man har otur?
Vågar man köra i injector cleaner i tanken eller är det för stor risk att all skit lossnar samtidigt då? Den har stått still med mycket lite bensin i tanken, den hade dock de här problemen innan jag fulltankade den som jag gjort nu.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#23 Post by Karl Birgander »

Joakim.S wrote:Ett litet tips är att se till att du bara har 1-1,5bar i däcket innan, man kan fråga sig varför jag vet det :oops:

/Joakim
Jag har nog inte använt något däck med mindre än 2,5 eller så i och aldrig haft bekymmer.
Jag har använt den MÅNGA gånger.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#24 Post by Karl Birgander »

Sultanen wrote:Det kan nog stämma iofs, bränslefiltret är nybytt men nu när du säger det så borde det ju faktiskt finnas en poäng i det, det bör ju vara en hiskelig massa skit från bränslefiltret längst bak i bilen fram till spridarna, det borde ju i teorin kunna korka igen spridarna eller i alla fall förändra spridarbilden rejält om man har otur?
Vågar man köra i injector cleaner i tanken eller är det för stor risk att all skit lossnar samtidigt då? Den har stått still med mycket lite bensin i tanken, den hade dock de här problemen innan jag fulltankade den som jag gjort nu.
Kör du i injektor cleaner. Märker du någon förändring alls så ligger troligen felet i bränslevägen och inte på elsidan.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#25 Post by Joakim.S »

Karl Birgander wrote:
Joakim.S wrote:Ett litet tips är att se till att du bara har 1-1,5bar i däcket innan, man kan fråga sig varför jag vet det :oops:

/Joakim
Jag har nog inte använt något däck med mindre än 2,5 eller så i och aldrig haft bekymmer.
Jag har använt den MÅNGA gånger.

Körde en sån på min Audi A4-95 och sprängde behållaren, så det skadar inte med lite mindre tryck för att vara på säkra sidan.

/Joakim

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#26 Post by Sultanen »

Efter jag kört i injection cleanern går den inte mer än 30sec på tomgång heller så det känns verkligen som om det är bränslerellaterat, i förmiddags kunde jag ändå låta den gå på tomgång så länge jag ville, nu stendog den av det... Hur bör jag gå till väga med det här? Hur rensar man lättast spridarna när de är elektroniskt styrda? Känns som om de är fulla med skit
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#27 Post by Sultanen »

Nu har jag svängt en del i vad som orsakar problemet.

Dropar bränsleförsörjningen helt och hållet just nu, vid närmare eftertanke låter det precis som om tändningen helt försvinner, som att vrida av nyckeln helt enkelt. Det har förvärrats rejält på de ca10 mil jag kört bilen på sen jag köpte den.

Jag tror inte att det är immobilizern som ställer till det hela för dioden i rutan indikerar ingenting när motorn dör, den är släckt när motorn är igång och släckt när den dör, slår man av tändningen blinkar den rött. Känns alltså som om denna går att utesluta tills vidare.

Kan en defekt tändspole ge symptomet av att bilen dör främst vid gaspådrag men även vid kort efter start på tomgång samt att det ALLTID går att starta bilen direkt efter att den dött? På sin höjd behöver jag vänta 10sec någon enstaka gång.

Oerhört tacksam för funderingar.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#28 Post by Karl Birgander »

Har du plockat ur stiften och kollat dom och satt tillbaka med rätt gnistgap?
Nya stift är billigt och skall ändå bytas titt som tätt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#29 Post by Mattias 924 »

Jag skulle börja såhär:

Sätt en stroboskoplampa på en tändkabel för att kolla vad som händer med tändningen.
Du behöver bara se om den slutar blinka när motorn dör.

Koppla en manometer på fuel-railen och se vad som händer med bränsletrycket.
Du behöver bara se om bränsletrycket faller när motorn dör.

Kopplan en 1,2 watt instrumentbelysningsglödlampa parallellt med en spridare för att se vad som händer med sprutet.
Du behöver bara se om den slutar blinka när motorn dör.

När du gjort de här enkla proven vet du åtmindstone i vilken del av motorstyrningen du har problem.

Att fyra tändstift upprepade gånger skulle falera samtidigt för att sedan omedelbart reparera sig är möjligt men fundera på om det känns rimligt.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#30 Post by Sultanen »

Stiften är nybytta och kontrollerade.

Skall ut och sätta en stroboskoplampa på en tändkabel nu strax.

Jag har bränsletryckfall efter att motorn har dött, det ser jag på att bränsleslangen in i fuelrailen sjunker ner när motorn dött.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users