924S -86 Den oslipade diamanten - Upprustning

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#31 Post by Sultanen »

Vete tusan om jag blev så mycket klokare på att kika på tändningen, läste av tändspolekabeln och den tänder fint fram till motorn dör, då kommer två sista eftersläntare sen är det dött där, svårt att avgöra om det är tändningen som bryter motorn eller om det slutar tända pga att motorn dör... :S
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#32 Post by Mattias 924 »

Om du kör så har du en längre stund på dig att titta medans du "motorbromsar"
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#33 Post by Sultanen »

Mattias 924 wrote:Om du kör så har du en längre stund på dig att titta medans du "motorbromsar"
Va? Skall jag köra stroboskoplampan när jag kör bilen? :?
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#34 Post by Mattias 924 »

Ja, kläm fast den under vindrutetorkaren.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#35 Post by Sultanen »

Haha, okey, jo, det är väl värt att prova iofs =)

Köper en tändspole idag, fanns en på Borås bildemontering för 200kr, bara att lämna tillbaka om det skulle visa sig att jag är helt ute och cyklar.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#36 Post by patand »

Prova att byta tändspolen. Den kanske lägger ner när den blir varm (när den jobbar alltså).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#37 Post by Sultanen »

patand wrote:Prova att byta tändspolen. Den kanske lägger ner när den blir varm (när den jobbar alltså).
Tändspolen bytt, tyvärr kvarstår problemet men det känns gött med nybytt spole ändå så för 200kr får den sitta kvar i bilen :)

Är tyvärr allt för dålig på felsökning av bilar så hjälp mig vidare :)

Har tyvärr ingen manometer så jag har inte kunnat kolla om jag har ett direkt tryckfall i fuelrailen men däremot har jag kollat om bränslepumpen och den går fram till någon sec efter att motorn dött vilket borde innebära att jag har bränsletryck iaf fram till fuelrailen, såvida inte någon tryckklocka släpper det i railen borde det väl vara tryck fram till spridarna?

Tändningen bryts inte alls på samma sätt som när man slår av tändningen med nyckeln, då klipps gnistan rakt av, nu får jag ju två-tre eftersläntare vilket iaf tyder på att det inte är ett direkt avslag av tändningen som dödar motorn.

Har kopplat på en 1,2W lampa på en av spridarkontakterna och även där har jag de där 2-3 eftersläntarna vilket väl borde tyda på att databoxen eller vad som nu styr elektromagneten i spridarna inte tvärdödar motorn genom att tvärt inte släppa på spänning.

VAD GÖRA? :? Är förbryllad, motorn hostar inte till innan den dör utan det låter verkligen som om man slår av tändningen med nyckeln... Den startar upp rakt av precis varje gång så ett glapp borde ändå kunna uteslutas.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#38 Post by Sultanen »

Mattias 924 wrote: Koppla en manometer på fuel-railen och se vad som händer med bränsletrycket.
Du behöver bara se om bränsletrycket faller när motorn dör.
Om bränsletrycket faller efter att motorn dött? Ja, det är jag rätt säker på att det gör för när jag kopplar ut säkringen till bränslepumpen och skall starta motorn för att få bort trycket i systemet (som haynes manual säger att man skall göra innan man mekar med fuelrailen) så startar inte motorn alls, inte ens antydan till det, vilket jag tolkar som att jag inte har något tryck liggandes.

Borde kunna testa det genom att skruva loss ändmuttern på railen och se om jag får ett härligt pys eller om trycket är borta?

Om det är det här som är en trolig felorska, hur går man vidare då?
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#39 Post by patand »

Bytt bränslefilter?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#40 Post by Sultanen »

Jorra, alla filter och vätskor är nya, inkl stift, tändkablarna är närapå nya de med.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#41 Post by Sultanen »

Var ute och startade motorn, lät den gå i 30sec sen slog jag av den manuellt, sprang direkt fram till fuelrailen och skruvade loss muttern i änden på railen och det knappt doppade ut någon bensin, inte minsta antydan till pys heller... Jag har NOLL bränsletryck i railen efter att bilen stängts av. Kan detta orsaka mitt mystiska motorfel?

Jag har ju mätt upp att bränslepumpen pumpar 2,8L/min men kan det ändå vara den som orsakar tryckfallet? Antar att den inte skall släppa tillbaka bensin den vägen, kanske jobbar med för lågt tryck egentligen även om den lyckas pumpa ut rätt mängd?
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#42 Post by Sultanen »

Skall systemet vara trycksatt ifrån bränslepumpen fram till klockan innan returen? I så fall bör, förutsatt att jag inte har en läcka, rimligtvis antingen bränslepumpen eller tryckklockan till returen vara kass såtillvida att de släpper tillbaka trycket ifrån railen?

Tacksam för tankar och reflektioner snarast, är lite smått i akut behov av bil just nu, behöver ha denna rullandes på onsdag natt :p
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Gex
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2009-10-16 15:07:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skellefteå
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#43 Post by Gex »

Har du testat K-skydd? Det kan ju vara vatten i tanken. Eller är jag ute och cyklar? :#944burn:

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Dör under körning

#44 Post by Sultanen »

FELET LÖST!

Problemet var som sagt var bränsletrycket i railen, bränsletrycksregulatorn som skall hålla upprätthålla arbetstryck fungerade inte och släppte tryckte allt för tidigt, efter lite tänkande bestämde jag mig för att byta regulator och vips så slutade bilen dö! Den går riktigt fint även om den missar någon tändning ibland under accerelation men det är ett senare finlirproblem om man jämför med det tidigare :D

Tack så otroligt mycket "Mårten" som så smidigt plockade med sig regulatorn till jobbet dagen efter att jag frågat efter en!

Jag har fått ytterligare ett "problem" när jag fixade regulatorn, nu är bilen trögstartad när den stått i någon timma, det var den inte tidigare när regulatorn var kass. Misstänker att jag har ett långsamt tryckfall så pumpen måste bygga upp tryck en stund innan motorn lyckas dra igång. Antagligen är det väl backventilen till bränslepumpen som läcker lite? Alternativt är inte spridarna helt täta, också en möjlighet. Har dock fått tag i en fungerande backventil och halvfungerande pump, även detta ifrån "Mårten" så det får väl bli till att testa och köra uteslutningsmetoden om det inte blir någon skillnad.


Har även gått över värmefläkten idag, tidigare gick den konstant fram till man kopplat ur kontakten i fläkten, det spelade inte någon roll om termobrytaren var inkopplad eller inte, rätt irriterande att behöva sätta i fläkten varje gång man skall köra stadskörning så jag beslutade mig för att det var dags för lite felsök och lödning.
Problemet visade sig vara en kortslutning övre "jordsladdarna" som går till termobrytaren och sedan vidare till fläkten, detta gjorde termobrytaren överflödig i kretsen och fläkten kunde snurra konstant:
DSC00974.JPG
Knipsade av kablarna och lödde om med nya kabelskor och lite krympslang som sista touch, riktigt proffsigt gjort om jag får säga det själv( :wink: ), bortsett ifrån färgvalet då :roll: :
DSC00975.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -86 Den oslipade diamanten - Problemet löst!

#45 Post by patand »

Grattis! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users