924S -86 | Räserbil

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#151 Post by patand »

FSN wrote:Den ramlade av vid provkörningen. ca 12cm markfrigång annars.
:shock: Tur att det inte var på banan, kan ju skrämma slag på konkurrenterna bakom! Antar att den bara var provisoriskt fastsatt? Annars får man nog tänka om när det gäller hur den fästs i karossen. :)

12 cm, är det något minimikraft i klassen? Tror nästan min bil är lägre än så iom hur trångt det är att få in en domkraft under bilen. (racedomkraft går iof bra)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#152 Post by FSN »

patand wrote:
FSN wrote:Den ramlade av vid provkörningen. ca 12cm markfrigång annars.
:shock: Tur att det inte var på banan, kan ju skrämma slag på konkurrenterna bakom! Antar att den bara var provisoriskt fastsatt? Annars får man nog tänka om när det gäller hur den fästs i karossen. :)

12 cm, är det något minimikraft i klassen? Tror nästan min bil är lägre än så iom hur trångt det är att få in en domkraft under bilen. (racedomkraft går iof bra)
75mm är minimum så jag måste höja 7-8mm fram. Bak blev det ca 12cm. Jag tror inte din turbo har mindre markfrigång än 15-20cm vid kofångarn bak?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#153 Post by patand »

FSN wrote:75mm är minimum så jag måste höja 7-8mm fram. Bak blev det ca 12cm. Jag tror inte din turbo har mindre markfrigång än 15-20cm vid kofångarn bak?
Aha, är det kofångaren man räknar? Jag trodde man kikade på minsta avståndet helt enkelt. :) Jo det lär nog vara 15-20 cm vid min kofångare. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#154 Post by FSN »

Första provkörningen på Falkenberg igår och inte helt oväntat så isolerar diffusorn värmen från avgassystemet på ett lite för effektivt sätt. Framförallt växellådan men till viss del även tanken (och bensinen) får ta del av värmen. Oljetemperaturer på 130 grader i växellådan och bagagerumsgolv precis över sista burken som jag skulle kunna steka ägg på.

Växellådan är ett mindre problem men värmen från avgassystemet måste evakueras på något sätt. Några förslag??
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#155 Post by patand »

Leda in luft över diffusorn vid avgassystemet och samt ett större håll runt avgasystemets mynning i bakkjolen för att låta luften fly ut den vägen.

Kanske en dum idé på andra sätt, men man borde iaf leda bort den varma luften runt avgassystemet på det sättet? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#156 Post by R924T »

Mitt förslag, sidepipe. Skaffa två smidiga burkar eller racekat och en stor burk och dra ihop dom tajt mot motorn och dra ut systet framför bakhjulet som jag gjort.

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#157 Post by Daniel E »

Har följt din tråd och tycker du har gjort ett tättesnyggt jobb. Se till att få valuta för det på banan nu.
FSN wrote:Tanken är att byta från 211hk till 236hk (968 USA import) och sälja av minst 2st S2 motorer.......
Är spekullant på en av dom, PM:a gärna så behöver vi inte söla ner tråden.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#158 Post by patand »

R924T wrote:Mitt förslag, sidepipe. Skaffa två smidiga burkar eller racekat och en stor burk och dra ihop dom tajt mot motorn och dra ut systet framför bakhjulet som jag gjort.
Det är ett bra förslag! Fräckt och funkar! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#159 Post by easec »

FSN wrote:Första provkörningen på Falkenberg igår och inte helt oväntat så isolerar diffusorn värmen från avgassystemet på ett lite för effektivt sätt. Framförallt växellådan men till viss del även tanken (och bensinen) får ta del av värmen. Oljetemperaturer på 130 grader i växellådan och bagagerumsgolv precis över sista burken som jag skulle kunna steka ägg på.

Växellådan är ett mindre problem men värmen från avgassystemet måste evakueras på något sätt. Några förslag??

Diffusern ser lite tunn ut, men det är kanske en prototyp :D Har ni kikat i Görans bok. Hur långt in går diffusern? Skall du inte ha en extra vinge på originalplatsen? Den skulle isåfall, om jag har förstått det rätt, hjälpa diffusern. Göran har beskrivit detta i sin bok. I min tråd på rejsa så finns det en bild på diffuser som sitter på Badster. Sådan variant som jag hade tänkt mig på BettanII.

Ser enormt bra ut!
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#160 Post by FSN »

patand wrote:
R924T wrote:Mitt förslag, sidepipe. Skaffa två smidiga burkar eller racekat och en stor burk och dra ihop dom tajt mot motorn och dra ut systet framför bakhjulet som jag gjort.
Det är ett bra förslag! Fräckt och funkar! :)
Ja ett toppenförslag men jag är rädd att det blir för mycket motorbröl. Det är ju lite lättare att få tyst på en turbo. Men detta är nog bästa sättet ändå.

Vilka burkar kan vara lämpliga och var hittar jag racekat billigast? Har 2,5" Simons universal system idag, en rund i kardantunneln och en stor oval burk där bak.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#161 Post by Karl Birgander »

Behöver du SBF-kat? Annars finns annons på rejsa@2000 kr.
Kolla på rejsa om en tråd om gruppköp av rejskattar också.
EDIT: Här kanske du kan hitta något: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... ht=racekat

Simons brölar och har enligt min erfarenhet kort livslängd, jag hade kört på apple racing, stora och populära att tysta stora v8:or med.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#162 Post by FSN »

easec wrote:
FSN wrote:Första provkörningen på Falkenberg igår och inte helt oväntat så isolerar diffusorn värmen från avgassystemet på ett lite för effektivt sätt. Framförallt växellådan men till viss del även tanken (och bensinen) får ta del av värmen. Oljetemperaturer på 130 grader i växellådan och bagagerumsgolv precis över sista burken som jag skulle kunna steka ägg på.

Växellådan är ett mindre problem men värmen från avgassystemet måste evakueras på något sätt. Några förslag??

Diffusern ser lite tunn ut, men det är kanske en prototyp :D Har ni kikat i Görans bok. Hur långt in går diffusern? Skall du inte ha en extra vinge på originalplatsen? Den skulle isåfall, om jag har förstått det rätt, hjälpa diffusern. Göran har beskrivit detta i sin bok. I min tråd på rejsa så finns det en bild på diffuser som sitter på Badster. Sådan variant som jag hade tänkt mig på BettanII.

Ser enormt bra ut!
Vad menar du med tunn??

Börjar med en plan skiva där bef. golv slutar dvs vid torsionsröret. Skivan böjer sen upp mjukt en bit bak så själva diffusorn är ca 70-80cm lång. Syftet är inte diffusor, meningen med detta är att undvika fallskärmen som vi har haft där pga bortplockad originaltank men om det blir lite diffusor så är det kul.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#163 Post by FSN »

Bilder falkenberg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#164 Post by easec »

tyckte bara att på bilden såg sidan mot bilen lite tunn ut, var ju t om lite böjd. Men det kanske den blev när den ramlade av.
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#165 Post by FSN »

easec wrote:tyckte bara att på bilden såg sidan mot bilen lite tunn ut, var ju t om lite böjd. Men det kanske den blev när den ramlade av.
Den sitter skruvad mot underkant kofångarn. Blir ingen sida mot bilen kvar (eller vad man skall kalla det).
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users