FSN wrote:Den ramlade av vid provkörningen. ca 12cm markfrigång annars.
Tur att det inte var på banan, kan ju skrämma slag på konkurrenterna bakom! Antar att den bara var provisoriskt fastsatt? Annars får man nog tänka om när det gäller hur den fästs i karossen.
12 cm, är det något minimikraft i klassen? Tror nästan min bil är lägre än så iom hur trångt det är att få in en domkraft under bilen. (racedomkraft går iof bra)
FSN wrote:Den ramlade av vid provkörningen. ca 12cm markfrigång annars.
Tur att det inte var på banan, kan ju skrämma slag på konkurrenterna bakom! Antar att den bara var provisoriskt fastsatt? Annars får man nog tänka om när det gäller hur den fästs i karossen.
12 cm, är det något minimikraft i klassen? Tror nästan min bil är lägre än så iom hur trångt det är att få in en domkraft under bilen. (racedomkraft går iof bra)
75mm är minimum så jag måste höja 7-8mm fram. Bak blev det ca 12cm. Jag tror inte din turbo har mindre markfrigång än 15-20cm vid kofångarn bak?
FSN wrote:75mm är minimum så jag måste höja 7-8mm fram. Bak blev det ca 12cm. Jag tror inte din turbo har mindre markfrigång än 15-20cm vid kofångarn bak?
Aha, är det kofångaren man räknar? Jag trodde man kikade på minsta avståndet helt enkelt. Jo det lär nog vara 15-20 cm vid min kofångare.
Första provkörningen på Falkenberg igår och inte helt oväntat så isolerar diffusorn värmen från avgassystemet på ett lite för effektivt sätt. Framförallt växellådan men till viss del även tanken (och bensinen) får ta del av värmen. Oljetemperaturer på 130 grader i växellådan och bagagerumsgolv precis över sista burken som jag skulle kunna steka ägg på.
Växellådan är ett mindre problem men värmen från avgassystemet måste evakueras på något sätt. Några förslag??
Mitt förslag, sidepipe. Skaffa två smidiga burkar eller racekat och en stor burk och dra ihop dom tajt mot motorn och dra ut systet framför bakhjulet som jag gjort.
R924T wrote:Mitt förslag, sidepipe. Skaffa två smidiga burkar eller racekat och en stor burk och dra ihop dom tajt mot motorn och dra ut systet framför bakhjulet som jag gjort.
FSN wrote:Första provkörningen på Falkenberg igår och inte helt oväntat så isolerar diffusorn värmen från avgassystemet på ett lite för effektivt sätt. Framförallt växellådan men till viss del även tanken (och bensinen) får ta del av värmen. Oljetemperaturer på 130 grader i växellådan och bagagerumsgolv precis över sista burken som jag skulle kunna steka ägg på.
Växellådan är ett mindre problem men värmen från avgassystemet måste evakueras på något sätt. Några förslag??
Diffusern ser lite tunn ut, men det är kanske en prototyp Har ni kikat i Görans bok. Hur långt in går diffusern? Skall du inte ha en extra vinge på originalplatsen? Den skulle isåfall, om jag har förstått det rätt, hjälpa diffusern. Göran har beskrivit detta i sin bok. I min tråd på rejsa så finns det en bild på diffuser som sitter på Badster. Sådan variant som jag hade tänkt mig på BettanII.
Ser enormt bra ut!
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!
http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad
R924T wrote:Mitt förslag, sidepipe. Skaffa två smidiga burkar eller racekat och en stor burk och dra ihop dom tajt mot motorn och dra ut systet framför bakhjulet som jag gjort.
Det är ett bra förslag! Fräckt och funkar!
Ja ett toppenförslag men jag är rädd att det blir för mycket motorbröl. Det är ju lite lättare att få tyst på en turbo. Men detta är nog bästa sättet ändå.
Vilka burkar kan vara lämpliga och var hittar jag racekat billigast? Har 2,5" Simons universal system idag, en rund i kardantunneln och en stor oval burk där bak.
FSN wrote:Första provkörningen på Falkenberg igår och inte helt oväntat så isolerar diffusorn värmen från avgassystemet på ett lite för effektivt sätt. Framförallt växellådan men till viss del även tanken (och bensinen) får ta del av värmen. Oljetemperaturer på 130 grader i växellådan och bagagerumsgolv precis över sista burken som jag skulle kunna steka ägg på.
Växellådan är ett mindre problem men värmen från avgassystemet måste evakueras på något sätt. Några förslag??
Diffusern ser lite tunn ut, men det är kanske en prototyp Har ni kikat i Görans bok. Hur långt in går diffusern? Skall du inte ha en extra vinge på originalplatsen? Den skulle isåfall, om jag har förstått det rätt, hjälpa diffusern. Göran har beskrivit detta i sin bok. I min tråd på rejsa så finns det en bild på diffuser som sitter på Badster. Sådan variant som jag hade tänkt mig på BettanII.
Ser enormt bra ut!
Vad menar du med tunn??
Börjar med en plan skiva där bef. golv slutar dvs vid torsionsröret. Skivan böjer sen upp mjukt en bit bak så själva diffusorn är ca 70-80cm lång. Syftet är inte diffusor, meningen med detta är att undvika fallskärmen som vi har haft där pga bortplockad originaltank men om det blir lite diffusor så är det kul.