924S -86 | Räserbil

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#181 Post by Karl Birgander »

F.ö. väldigt servicevänligt bagagegolv!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#182 Post by patand »

Snygg kylning! :D

Har du någon termostat som öppnar för kylningen eller kyler den konstant? Kylningen ser ju väldigt effektiv ut så om den kyler konstant så kanske oljan kan bli FÖR kall, eller?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#183 Post by Pär Hylander »

Usch, ni misshandlar slangarna era busar!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#184 Post by FSN »

Karl Birgander wrote:Snygg lösning!
Är det egengjorda hål för urtaget i underkant?
Körs pumpen kontinuerligt?

Var är körplanen iår?

Du menar oljeurtsget i botten? Är original oljeplugg.
Startar pumpen med strömbrytare när oljan blir varm. Funderade på termostat men det blev inget.

Körplanen är att komma ut och köra nåt öht. Skall precis dra igång mitt husbygge och har tillökning planerad i juni så fritid är en bristvara.



Cédric wrote:Kör du plant golv ? eller brukar det vara ett problem med hettan ?
Kör med plant golv men hade värmeproblem på S2 lådan med lamelldiff och utan golv. Har tagit bort tanken och ersatt med hemmabyggd sak så jag kanske har fipplat till det med luften. Sen så tror jag inte att torsendiffen blir lika varm som lamelldiff men det blev en kylare ändå. Trist att behöva plocka bort plankorna under bilen bara för att det blir lite varmt.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#185 Post by FSN »

Pär Hylander wrote:Usch, ni misshandlar slangarna era busar!
Du menar att dom är 1cm längre än vad dom behöver vara? Det är ganska statiskt montage så jag hoppas att dom tål det??? Annars vet jag vem som säljer nya.....
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#186 Post by Pär Hylander »

FSN wrote:
Pär Hylander wrote:Usch, ni misshandlar slangarna era busar!
Du menar att dom är 1cm längre än vad dom behöver vara? Det är ganska statiskt montage så jag hoppas att dom tål det??? Annars vet jag vem som säljer nya.....
Det är antagligen bättre än om dom vore helt raka och spända. Dock så är ju en sådan installtion i en räserbil inte statiskt per definition... det skakar och vibrerar och lever runt. Avsevärd risk att stolpen i slangkopplingen kommer att skava på innertuben pga slangens vibrationer. Lite bättre att montera slangen med vinklade kopplingar så att slangen blir U-formad.

Intrressant kylare... kanske inte världens effektivaste men aerodynamiskt ivf. Aluplåt i botten? Termiskt kopplad till kopparrören? Räknat ngt på snedfördelningen av flödet? ;) Kraftfull blästring av undersidan kan ev ge signifikant förbättring pga ytförstoring (och kanske för att det kan öka turbulensen)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#187 Post by FSN »

Pär Hylander wrote:
FSN wrote: Du menar att dom är 1cm längre än vad dom behöver vara? Det är ganska statiskt montage så jag hoppas att dom tål det??? Annars vet jag vem som säljer nya.....
Det är antagligen bättre än om dom vore helt raka och spända. Dock så är ju en sådan installtion i en räserbil inte statiskt per definition... det skakar och vibrerar och lever runt. Avsevärd risk att stolpen i slangkopplingen kommer att skava på innertuben pga slangens vibrationer. Lite bättre att montera slangen med vinklade kopplingar så att slangen blir U-formad.

Intrressant kylare... kanske inte världens effektivaste men aerodynamiskt ivf. Aluplåt i botten? Termiskt kopplad till kopparrören? Räknat ngt på snedfördelningen av flödet? ;) Kraftfull blästring av undersidan kan ev ge signifikant förbättring pga ytförstoring (och kanske för att det kan öka turbulensen)
Verkningsgraden är garanterat mycket låg men troligen betydligt högre än behovet. Naturligtvis är den räknad och strypt så nån större snedfördelning är det inte, sen så fördelar alun värmen ganska bra ändå så det är nog inte det största problemet. Ganska trevligt att slippa trycka den tjocka oljan genom en konv "air to oil" kylare. Blästring tror jag inte på, sitter färgen kvar efter dom här åren så blästrar det inte mycket.

STCC BMWn har en liknande placering på sin växellådskylare.

Jag har 4 kart däck liggande till dig i Haverdal.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: 924S -86 | Räserbil

#188 Post by FSN »

Till salu
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users