944 Turbo 1987 | Banleksak

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#31 Post by qvisfr »

Sanden har adapters att sälja till GT3 bromsarna, så de borde passa.
Lycka till!
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#32 Post by Peedster »

Ja ska kolla runt lite om man kan hitta billigare bara. Annars blir det han.

Sådär, efter ha drömt om stora blanka röda bromsar hela natten så hämtade jag idag Godispaket nummer 2!

Dessa paket var inte lättare de men de var lite fler iaf :)

De bestod av 2 uppsättningar fälgar; 18" orginal Cup3 (TurboCup) 7,5+10x18" och den andra var en uppsättning 17" orginal Cup1 9x17" runt om!

Turbocupparna ska bli gathjul och Cup1 ska det åka på r-däck 255 runt om! :D

Så nu har jag verkligen massa nytt godis att mumsa på och nu börjar bilen bli komplett!
Nu kommer det iaf vara lugnt på inköpsfronten och det nästa på listan är glasfiberdelar, typ huv och skärmar så man får bort lite kg!

Mvh Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#33 Post by Highway »

De é NAJS
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#34 Post by Peedster »

De e glassiiiiiit :D

Bak däcken på 18" är slitna i mitten, det har väl varit för högt tryck i de då?
Hörde av någon att det inte gällde stora däck, att det blev någon centrifugalkraft då som verkade tvärtom...men det var kanske bara bull?

Imorn ska de provmonteras iaf så jag knäpper nån bild då med!

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#35 Post by emm »

Nu blev jag avundsjuk, vill oxå ha cupfälgarna (17").
Vad var det jag sa... hårda paket roxxar!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#36 Post by Peedster »

Slänger in några bilder med turbocupparna monterade. Blev rätt nöjd, vill dock ha lite spacers i bak då det blev lite mycket inåt med ET60 trots 10" och 265mm däck.

Har bara kört några km med denna uppsättning för sen fick jag soppatorsk och de nuvarande bromsarna vågar jag inte köra med.
Väntar på ritning på adapters till GT3 bromsarna som ska tillverkas så ska jag försöka besa bilen till slut... :roll:

Slänger även in en bild på det som har fått rationaliserats bort hittils. Finns även baksäte som inte kom med på bilden.
Allt detta ska säljas men det dyker upp en annons på det snart!

Mvh Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#37 Post by GLind »

Ser bra ut! Har du lite bilder inne i bilen också?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#38 Post by Peedster »

Har inga mer bilder än den med Recaron monterad på sida 2 och orignal på sida 1.
Finns inte så mycket mer att se ännu men jag har en till skalstol ståendes som jag måste ha sidofästen till.

Nu har jag haft spenderbyxorna på mig igen! :)
Denna gång blev det en ny ratt i form av en OMP Corsica mocka ratt med ganska bra djup. Grymt skön att hålla!
Jag ville egentligen ha en Sparco mocka av något slag men denna får duga framöver. Det jag vill ha är rött streck och text samt hellst röda sömmar...

Nu ska jag leta rätt på klistermärke att fäste på tutknappen oxå, några förslag?

Ska testmontera på fredag då jag besöker bilen nästa gång och då kommer bilder på det.

Mvh Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#39 Post by Highway »

Bra ratt du köpte glöm inte att köpa race handskar nu så att du inte sabbar ratten
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

j.g
Turbo-Poster
Posts: 618
Joined: 2006-05-29 01:16:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: sthlm
Contact:

#40 Post by j.g »

Highway wrote:Bra ratt du köpte glöm inte att köpa race handskar nu så att du inte sabbar ratten
sabbar man en moccaratt om man inte kör med (mocca)handskar?

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#41 Post by Peedster »

Tackar Mange!

Den är helt ok, säkert OMPs motsvarighet till din Momo.
Föresten har du Momo loggan på tutknappen eller har du satt dit något påssemärke?

Mockan blir väl slät och hård efter ett tag om man inte använder handskar?
Kör du med handskar även på gata?

Vad ska det vara för handskar, material på handflatan?

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#42 Post by Highway »

Jag kör inte med handskar på gatan utan en gång när jag blev stoppad av Pålisen haha dom kollade lite skumt men det var ju kallt..

Köp handskar med mocka i handflatan så får du grymt bra grepp

Jag kör med Momo tutknapp för jag kan inte förmå mig att betala 600 spänn för en knapp, tror Mats N hade en lösning på tutknappen om jag inte minnsfel
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#43 Post by Peedster »

Ja då var det dags att uppdatera tråden något, och jag får ångest när jag ser det när jag gjorde det sist. Och framförallt för att det inte har hänt något alls nästan med bilen, dvs ännu en sommar har gått förbi utan att jag har skruvat klart den och kunnat köra den...

Jag har iaf inhandlat några godispaket sedan sist och när dessa åker på så har jag enligt mig den ultimata 951an enligt receptet:

- 968 Turbo S ställbar vinge i kolfiber
- 968 Speglar
- 968 handtag
- 993 RS RH-kopior

Tror att detta kommer att bli grymt bra när det blir klart!

Det som har bromsat upp mig det sista halvåret är lustigt nog just GT3 bromsarna..Fram är iaf löst med adapters från Sandén. Han hade inget som passade till bak utan jag fick vända mig till finland där det är några som tar fram dessa adapters. Nu får jag ingen kontakt med de alls utan har bestämt mig för att tillsvidare köra på orginalgrejer i bak.
Jag sålde iväg alla orginalbromsar förra året för de var slut ändå så nu måste jag ha tag i beggade bakok.

Nu börjar även fälgförådet bli i största laget och jag måste avveckla 3 uppsättningar bestående av:

18" 993 Cup 3 orginal fälgar 10+7,5"
16" Telefon 7+8" mycket fina med nästan nya däck
16" Telefon 7+8" tror jag fula fälgar med ok däck

Det var det för tillfället, behöver jag säga att jag är gryyymt körsugen nu...

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#44 Post by Peedster »

Jag har faktiskt tagit tag i mig själv och gjort nytta idag!
Passade in mina nya RH fälgar vilket blev grymt bra! De ligger riktigt bra mot skärmkanten och med däck monterade blir det nog super!

Sen plockade jag hem Cup 3 fälgarna som ska säljas och satte bilen på Cup 1orna som ska bli racefälgar så småningom..944 ser riktigt bra ut med Cup 1or faktiskt!

Sen monterade jag av orginalvingen och nästa steg är att passa in 968 Turbo vingen innan lack av den, speglar och handtag.

Det var kul att vara i garaget igen och nu ska det bli mer av den varan!

Skickar med bild på nya fälgarna som jag avgudar :)

Mvh Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Plötsligt händer det...

#45 Post by Peedster »

Efter uppmärksammande att motorn inte var i bästa skick så beslutade jag att jag skulle renovera den under vintern.
Det gick inget vidare så för att jag överhuvudtaget skulle hinna få ut den i år så köpte jag tillslut en beggad motor som enligt tidigare ägare ska funka..

Igår lyfte jag ut det som var kvar av min motor, dvs underdelen, ur bilen och jag tog den uppåt vilket var jäkligt besvärligt och dessutom lyckades jag mangla sönder huvlåsöppnaren..
Menmen motorn är ur och några småsaker förs över till den nya beggade motorn.

Samtidigt plockades framvagnsbalken bort och rengjordes så allt är fräscht vid tillbakasättning.
Även motorutrymmet ska få en rengöring!

Det som är kvar innan bilen är klar är alltså:
- Sätta i nya motorn med balken och all upphängning fram.
- Bromsok måste köpas då det inte finns adapters till GT3 bak ännu.
- Fixa stolsadapter till passagerarstol.
- Lacka & montera 968 speglar, handtag och RS-vingen samt läppen.
- Klä dörrsida i alcantara.
- Även försöka hinna lacka Rh fälgarna så jag slipper åka på Turbocup...

Jag har satt som deadline 15 maj!

/Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users