944 Turbo 1987 | Banleksak

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#16 Post by Peedster »

Liten uppdatering!

Efter 2 dagars slit så är all bakvagn tillbaka med nya bussningar och bultar!
Jag höll på att bli tokig igår då jag inte lyckades få dit tosionstuben rätt med de jäkla krokarna på tuben och transaxelröret. Sista halvtimmen på meckandet fick jag iaf dit den och idag har bärarmar och coilovers skruvats dit!
Så nu återstår bara handbromsvajrarna och bromsar att bultas på och i fram är det vänstra 968 castorblocket som ska dit.
Jag var orolig över platstillgång för coiloversena men de gick precis fria från torsionssvärden och diffkylslingan!

Fick även dit den nya styrleden igår och bilen måste nog in för en hjulinställning snarast efter provturen.

Hämtade idag Gembala spoilern och 968 castorblocket från Sandén så nu är alla grejer samlade för ihopplock!

Nu blir det tyvärr mecktorka över helgen men på måndag blir det kanske slutmontage av grejerna. Innan midsommar ska den rulla iaf!!

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#17 Post by Peedster »

Då var första turen avklarad!! :D
Kändes...ja riktigt läskigt. Det behövs en hjulinställning fram och bak innan jag vågar pressa bilen. Vid gas drog den åt vänster och broms höger...

Men den tycks inte blåryka längre iaf vad det nu kan bero på? rengjorde bara tryckrör och ic, sen var ju iofs 2 vacumslangar lösa hittade jag oxå, dessa kanske hade något med röken att göra?

Det tog ungefär 4 timmar att lufta de jäkla bromsarna, och det funkade inte med såna slangar med ventiler och det tog sån himla lång tid att pumpa fram allt.
Jobbigt när man är själv oxå, fick såga till en planka som fick agera bromstryckare medans man sprang fram och tillbaka till oken....*pust*

Kontrollerade så alla nya muttrar och bultar satt som de skulle och fann tyvärr att en av bultarna till casterblocken inte gängade längre....detta är jag MYCKET orolig över...vet inte hur jag ska lösa detta.

Återkommer med mer info imorn!

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#18 Post by GLind »

Återkommer med mer info imorn!
...och bilder? Vad är ett casterblock?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#19 Post by Peedster »

Då har det meckats lite till och Gemballa läppen är monterad, blev otroligt bra!
Fick ordning på klonkandet från fjädrarna, det var fel lagringar som användes först.

Har inte vågat pressa bilen ännu för den känns lite vinglig, vet inte om det är en inställningsfråga eller om det behövs värre krängare kanske.

Recaron är monterad trots lite problem med sidofästen. Det är inte recaro utan typ universalfästen som jag fick modda lite.
Även skjutunderredet fick borras lite i men nu sitter den på plats!
Den tar dock i säkerhetsbältesdelen nere vid golvet så jag kan inte skjuta tillbaka den helt, ska fixas.

Fick lite delar från porsche center idag, typ lite klips och hållare för ledningar mm. Ska dit nästa vecka.

Idag har det polerats överallt, blev rätt nöjd!
Bilen har risig lack för den stod ute helt still massa månader förra året så den hade massa små hårda beläggningar som var grymt svåra att få bort.
Men nu är den så bra som den kan bli iaf, lite show måste man ändå ha på en racer :D

Måste fixa 17" med lite bredd på för att telefonfälgarna ser väldigt taniga ut i bak, det är rätt ET för en 87a men de sitter väldigt långt in, funderar om kanske bärarmen är från en 86a..?

Bifogar lite bilder på läppen, lacken och stolen!

/Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Peedster on 2006-08-03 22:02:53, edited 2 times in total.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#20 Post by Highway »

Ser grymt bra ut med Gemballa läppen :d=:
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#21 Post by emm »

Gemballaläpp2win!

:d=:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by gurra »

Ser grymt fin ut Peter!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#23 Post by Peedster »

Tackar tackar!!
Den ser nog helt ok ut på bilderna men bilen har varit rätt sunkig och inte så efterhållen av tidigare ägare tyvärr, nu i vinter har den därimot fått VÄLDIGT mycket TLC med mycket nya delar av mig så den börjar se bra ut!

Börjar bli nöjd med utseendet själv nu oxå, men som sagt större fälgar alt kanske rejsiga Design 90 måste dit med lite bredd måste på så den får rätt stuk.
Sen måste jag fixa en ny slutdämp, den förra skakade loss pga rost när jag körde ut den till garaget i höstas....Blir nog bara ett stort rostfritt rör som klamras på.

Nästa utvändiga modd blir att beställa bromsscoop av Plastis, hoppas han har de som jag vill åt, de som ersätter dimljusen på ett snyggt sätt.
Sen blir det lite plumbing och fästen till spindlarna.

Den andra skalstolen kommer förhoppningsvis i nästa vecka, ska bara hitta rätt på sidofästen alt. göra egna enligt Pär Hylander metoden. :)

Har märkt av effekten av lättningen, bilen känns piggare! :D
Har inte vägt grejerna men stolar(en el), baksäte lite mattor, stereo måste göra lite åt det positiva hållet.
Nästa steg på viktjagningen är glasfiberskärmar samt huv, vore trevligt med en sollucka i fiber oxå. Ruta bak i lättare material vore oxå mycket bra, men den kostar nog en del.

Det som oroar mig inför besiktning(när man vågar boka en sån) är bromsarna, de tar inge bra alls och jag håller på att kolla efter alternativ typ 996/Boxster S prylar.

Jaja ha det gött!

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Svala Snubben
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2004-11-08 09:45:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

.

#24 Post by Svala Snubben »

Hejsan,

Ser kalasfint ut... Ungefär samma modifieringar som min bil!

Keep up the good work!

Mvh // Calle
|944 TURBO -86|

[size=100][color=green][b]Min tråd om bilen : [/b][/color][/size] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7655]944 Turbo -86[/url]

fredrik944
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2005-04-24 21:30:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: sthlm/lidingö
Contact:

#25 Post by fredrik944 »

tjena

Fin bil :), gillar verkligen ditt bygge..
Såg orginal sportstolarna bland de första bilderna, har du dom kvar? Isåfall har du lust att sälja? Hur är skicket på dom och hur mkt vill du då har för dom?
/Fredrik

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#26 Post by Peedster »

Tackar så mycket! :)

Angående stolarna så har jag fått fler förfrågningar om de och jag kommer sätta ut en säljannons på allt som blir över men jag måste kolla igenom allt först.
Det är bara förarstolen som är den djupare modellen och den är i bra skick, något slitage på vänster sidostöd men inget som har gått igenom skinnet.

Kan tillägga att det kommer uppdateras inom kort med mycket MYCKET nytt fett godis :D

Untill then.....Gasa lugnt!

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

fredrik944
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2005-04-24 21:30:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: sthlm/lidingö
Contact:

#27 Post by fredrik944 »

Ok, då håller jag utkik efter din annons senare.
/Fredrik

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#28 Post by Peedster »

Sådär, dags att meddela att "Godispåse" nummer 1 har kommit hem! :P

Detta var det tyngsta paket jag burit på och var säkert dyrt att skicka!

Detta smaskiga paket bestod av lite nya bromsar i form av en komplett uppsättning från en 2003 996TT (samma som GT3)!!! :shock:

Alltså 4 ok, 4 skivor, 8 belägg, allt i väldigt bra skick med endast något slitage på bakskivor och belägg!

Dessa bromsar mäter 330x34mm i fram och 330x28mm i bak.
Oken är 4-kolvs med 44+36mm kolvar i fram och bak är jag osäker. Bakoken är samma som sitter fram på 996/Boxster S fast där mäter skivorna 318mm istället.

Men nu ska bromsarna vara det minsta problemet när det gäller prestanda iaf då dessa egentligen sitter på ca 1600kg tung 911 Turbo :D

Nu gäller det att måtta fram adapters eller köpa färdigt av någon!

Håll koll imorgon så kommer det mer godis :P

Mvh Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#29 Post by emm »

Vem var det egentligen som ville ha "mjuka paket" som föräldrarna alltid hotade med, hårda grejer ska det vara!

Najs!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#30 Post by Peedster »

emm wrote:Vem var det egentligen som ville ha "mjuka paket" som föräldrarna alltid hotade med, hårda grejer ska det vara!

Najs!
Hehe exakt! :)

Fast en mjuk "sak" som jag verkligen vill ha är den vita på bilden! That´s mi little löööv! :P

Hoppas att orginalbromsarna väger en del oxå nu bara så det inte blir jättemassa mer kg i kärran nu.

Vad kan en orginalskiva till 951/S2/68 väga tro?

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ingemansson