944 Turbo 1987 | Banleksak

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#76 Post by PeppeF »

Det ser trevligt ut..!

Jag vill ha din brevlåda.. Det verkar komma många roliga saker dit!! :) I min kommer det mest räkningar :)
Peter F.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#77 Post by Peedster »

Ja på sistone har det kommit väldigt roliga saker! Dock så är ju inte prislapparna lika roliga som delarna...

Man kan ju lugnt säga att det kostar att ligga på topp..

Jag får se det som att om jag slår ut senaste tidens roliga delar på de 6 år jag har haft bilen och inte kört något eller haft några kostnader på den så blir det inte så mycket men sambon undrar ju helt klart hur mycket jag ska pumpa in i bilen...man blir lätt fartblind när man har ett mål.

Kommer under helgen att montera MAFen, bränsleslangar samt spridare. Väntar fortfarande in chippet och kablar till map-sensorn då de uppdateras med bla IDC limiter = injector duty cycle limiter vilket innebär att om spridande går över 95% av sin kapacitet så kommer motorn slå av för en sekund och strypa belastningen. Detta finns risk att det kommer att hända mig om jag monterar GT30 och kör med 80# spridarna. Så det lutar åt att jag behöver uppgradera till större spridare då.

Men tillsvidare kommer jag ju ändå att köra med 28/6an så då är det snarare turbon som är flaskhalsen.

Spännande vår!

/P
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#78 Post by Björn Nilsson »

Jag kör 1280cc spridare nu, hade 1000cc på bensin.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#79 Post by Peedster »

Vilken turbo samt laddtryck kör du med Björn?

De lär räcka till för 26/8an men när jag byter till GTn så måste jag öka upp.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#80 Post by Björn Nilsson »

Peedster wrote:Vilken turbo samt laddtryck kör du med Björn?

De lär räcka till för 26/8an men när jag byter till GTn så måste jag öka upp.
Någon Turbonetic-historia, det värsta är att jag inte har den exakta beteckningen. Men kan kräma ur klart mer effekt än orginal.

När det gäller laddtryck så är max 1,8 bar just nu :#944burn:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#81 Post by bergodalvana »

1280cc Spridare räcker länge... troligen längre än vad maskinen skulle hålla.
Kör också med 1280 på E85 och det finns marginaler så det räcker.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#82 Post by Peedster »

Senaste uppdateringen är att:

MAF är monterat
Spridare monterade
3-bars Bosch BTR monterad
Nya stålomspunna bränsleslangar är monterade
Har gängat om och lagat casterblockinfästningen på höger sida
Monterat VDO laddtrycksmätare i mockaklädd panel
Monterat fungerande LCD-klocka
Monterat tillbaka orginalvingen och lagt Turbo RS vingen i skuffen...Kommer tillbaka när jag finner tid...

Väntar nu in chippet och de nödvändiga grejer för att kunna konvertera min 24-pinnars DME till 28-pinnars så MAFen ska kunna fungera. Det kommer även lite kablage till MAP-sensorn som ska kopplas in mot befintlig kabelhärva vid boxen.

Ska även nu under veckan klä om högra dörrsidan i mockan så är inredningen klar.

Om bara chippet kommer till helgen så ska jag starta upp och måste flytta bilen till än så länge okänd ort...Nån som har något tips?

Lägger även in en bild på hur jag vill att min inredning ska se ut!

Mvh Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#83 Post by Peedster »

Så då var bilen besiktigad igen sedan sista gången 2003...var beredd att det skulle bli ett antal punkter fast jag gått igenom mycket.

Det slutade med godkänt med anmärkning på batteri ej fastsatt samt skyltbelysning bak ur funktion. :#cheers:
Batteriet visste jag om men hann inte fixa men skyltbelysningen har jag inte märkt.
Trodde verkligen att belysning skulle stå fel, bromsar m.m. skulle få någonting men icke!

Så idag blev bilen laglig och försäkrad för första gången på verkligen evigheter!!

Försäkring via trygg hansa på 7100kr helåret men jag ska ansöka till Bilsport & Mc så den blir runt 1000kr.

Vidare så går bilen riktigt bra förutom en tomgångsgrej och att crossovern läcker avgas. Ska fixas men jag behöver en liten del mot wastegaten så jag slipper svetsa.

Har varit uppe och laddat 1,1bar och det skjutsar på fint trots avgasläcka.

Nästa steg är att polera/lackera fälgarna och på med sommardäcken. Håller även på att passa in frontplåten med luftintag som ska lackas.

Vill få igång den och att den ser bra ut till nästa slalom på Bromma om 2-3 veckor.

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#84 Post by emm »

Kalas!
Grattis!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#85 Post by Peedster »

Tack Emm!

Igår kväll monterades vita framblinkers :#cheers: och jag slängde i ny växellådsolja! Det blev Redline MT-90 och jag hade drygt 2 liter och när flaskorna tog slut låg oljan ca 1cm under öppningen.

Växlingarna kändes faktiskt lättare och jag får hoppas att lådan håller många mil till av detta.. :#944burn:

Stolsfundering: Nu har jag en GT3 kopia i kolfiber som förarstol och en Recaro SPG som passagerarstol och helst vill jag ha 2 likadana men GT3an är enligt mig inte så skön (kan bero på sittvinkeln som jag inte får ner riktigt) men den är så fin att se på...
Recaron är underbar att sitta i och uppfyller mitt estetiska krav med råge så jag funderar på en till sån.

Alternativet som finns är att jag har Racer modellen av SPG i källaren. Recaro Racer SPG vilken är fullracestolen av SPG med sk öron för huvudskydd och modellen som jag har är den i kevlar vilken väger ofattbara 2,7kg!! Denna stol fast i nytappning kostar 30000kr och är det bästa som finns.
Dessutom satt dessa som standard i Porsche 993 RSR samt GT2 tävlingsbilar så det finns ju faktiskt kopplingar till Porsche Racing oxå.
Då jag vill mer och mer anpassa bilen för slalom och bana och inte så gatmässig längre så funderar jag att köra denna stol istället!

Körde PCS slalom förra helgen i Stockholm men med 996an då jag letar däck till 951an och det gick bra men jag vill inte slita på den och det är ingen slalombil. Körde 7sek efter snabbaste bilen men kom bra i standard.
Sambon körde också och fick blodad tand så hon körde massa övning efter tidtagningen!

Med vänlig hälsning Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#86 Post by Peedster »

Nu har jag temporärt löst däckproblemet genom att köpa en uppsättning 18" AEZ Olymp fälgar med gamla r-däck 225/285 Kumho V70A. Bättre än vinterdäck och gummit kändes ganska mjukt trots många år så på lördag ska de få liv i sig igen.

Väntar in tills Federal 595 RSR kommer in igen och fixar till fälgarna som de ska sitta på under tiden.

Nu har jag bara 6 uppsättningar fälgar igen... :?

Ser fram emot slalom på lördag!
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#87 Post by Peedster »

Bild på Recaro Racer SPG. Den ser ut så men min är då beggad och kräver en ny sittdyna.
Recaro Racer SPG.JPG
Skickar även med bild på nya fälgarna med r-däck.
AEZ.jpeg
Sen funderar jag vad som krävs av en 944 för att kunna prestera riktigt bra tider på bana? Är faktiskt sugen på att skippa Clubsport stuket och gå all in på racerbygge. Dvs rensa ur helt, in med fullbur, plastskärmar/huv/rutor.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#88 Post by Erol »

Peedster wrote:Sen funderar jag vad som krävs av en 944 för att kunna prestera riktigt bra tider på bana? Är faktiskt sugen på att skippa Clubsport stuket och gå all in på racerbygge. Dvs rensa ur helt, in med fullbur, plastskärmar/huv/rutor.
Ett tips, använd bilen i år och utvärdera den, sen kan du fundera på att göra ytterligare
förbättringar, vi är allt för många som bygger mer än vad vi kör med våra bilar.

Sen vet jag inte vad du menar med "riktigt bra tider" , din gamla bil som Bubby har är
ju riktigt snabb/konkuranskraftig då han håller GT3or i backspegeln på bana. Denna
bil är ju rätt original, med mattor, isolering original skärmar m.m, dvs. CS-stuk.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#89 Post by emm »

Erol wrote:
Peedster wrote:Sen funderar jag vad som krävs av en 944 för att kunna prestera riktigt bra tider på bana? Är faktiskt sugen på att skippa Clubsport stuket och gå all in på racerbygge. Dvs rensa ur helt, in med fullbur, plastskärmar/huv/rutor.
Ett tips, använd bilen i år och utvärdera den, sen kan du fundera på att göra ytterligare
förbättringar, vi är allt för många som bygger mer än vad vi kör med våra bilar.

Sen vet jag inte vad du menar med "riktigt bra tider" , din gamla bil som Bubby har är
ju riktigt snabb/konkuranskraftig då han håller GT3or i backspegeln på bana. Denna
bil är ju rätt original, med mattor, isolering original skärmar m.m, dvs. CS-stuk.


/ Erol
+1
Lär känna bilen, jag blir förvånad var gång jag kör bana, hur dålig jag är... Körde Salzburg Ring för några veckor sedan och jisses vad man har mycket att lära...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#90 Post by Peedster »

Jaha dags att uppdatera lite:

Väntar in lite godis i form av 8st huvudfjädrar samt 2 hjälpfjädrar från Faulkners. Har jag flyt kommer de fredag och då är helgen räddad... :#cheers:
Sen ska det även komma paket från Plastis i form av GTS frontpanel och bromskylningsscoop! Har väntat på dessa i 6 veckor och han sa 2 från början...Hoppas resultatet är bättre än leveranstiden!

Vad som redan har dykt upp är bromskylslang och styrplåtarna som sitter vid bromsskiva. Dessa ska på plats innan Mantorp 15/7.

Vidare har jag bytt crossover samt trycktestat alla vakum och tryckslangar och hittade ett antal läckor som jag fixade. Hör fortfarande något runt turbon/spjällhus dock men inget stort.
Trodde detta skulle innebära att turbon skulle ladda tidigare men tycker den är segladdad trots MAF och Tial WG... Nu kör jag på fjädertryck vilket är ca 0,75bar och den är inte där innan 3500, snarare lite efter...
Vad mer kan påverka detta?
Innan hade jag läckande crossover samt slangar under insuget...

Har även fått ordning på oljekylarslangen så nu är den tät och problemfri.
Letar lite oljekylare också, typ Setrab eller Mocal, för att vara på säkra sidan med temperaturer.

Körde slalom i lördags På Bromma och nturligtvis var det blött på arken efter nattens/morgonens regnande så det var inte optimalt denna helg heller :evil: Att det aldrig km vara bra väder när det ska lekas!

Hairpin var vänlig och lånade ut sin GoPro kamera så vi filmade bl.a. denna körning!!
http://www.youtube.com/watch?v=Ead-POrI ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]