944 Turbo 1987 | Banleksak

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
PelleM
S2-Poster
Posts: 258
Joined: 2006-07-14 20:37:30
Bilmodell: GT3 Cup -04, 944 S2 -90
Location: Stockholm
Contact:

#46 Post by PelleM »

Peter! dax att uppdatera lite :)

Pelle M
I garaget.
996 GT3 Cup -04
944 S2 -90 Såld
968 -92 Race Såld
------------------------------

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#47 Post by Peedster »

Tjena!

Ja det är väl dax för det, även om det inte hänt så mycket sen förra året...

Status är att efter nytändning, lite ny tid och hjälp från en av forumprofilerna att motorn är redo att lyftas i bilen igen. Det som gjorts innan detta är:

-Nya packningar hela framdelen av motorn och alla packningar ovanpå utom toppackning.
- En större turbo K26/8 är monterad och uppfräschad.
- Nya remmar och hjul + vattenpump är monterade.
- Allmän uppfräschning med lackade delar t.ex. generator, lite vattenrör, vevaxelhjul m.m..
- Kopplingsslang i stålomspunnet.
- Fixat bakbromsar som gås igenom. Blir Turbo framok som ska matchas med GT3 fram.

Så motorn kommer att komma i förhoppningsvis i veckan och sedan på med allt chassi och alla 968 delar som ska lackas samt fälgarna som ska få lack.

Nästa steg är att den under sommaren kommer genomgå lite mer motormodifikationer men detta kommer att släppas lite senare. Men detta kommer generera förhoppningsvis en hel del mer effekt...

Steget efter det blir under vintern och involverar bl.a. 5dl till volym...Var och i vilken form får ni gissa er till... :twisted:

Mvh Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#48 Post by Peedster »

Dags för ny uppdatering efter en vecka med lite framgångar.

Jag fick i motorn efter upplyftning av fronten av bilen och skjöt sedan in den in under hjulhuset med spånskiva och lite rördelar så den rullade smidigt in. Det svåra var att med en motorlyft utan "ställbar kedja" kunna passa in den på transaxeln men det gick efter många turer in och ut under bilen.

Så motor sitter på plats och kablage och alla tillbehör håller på att slutmonteras.
Det som saknas är kylare/fläkt, alla kylslangar och insug/bränsledelar.

Hoppas verkligen att kunna starta upp den denna vecka och fixa alla handtag/speglar/vinge/fälgar till nästa vecka...lite halvmycket kanske men ska göra ett tappert försök!

Har idag monterat generator, oljekylare samt servopump.

Mvh Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#49 Post by Peedster »

Stort bakslag...

Verkar som att motorn måste ur/lossas igen för att något verkar ha gått galet när den kopplades ihop med transaxeln. Något måste ha nypt för det går inte att snurra motorn alls, den verkar vara låst i ett läge.
Startmotorn orkar inte dra runt den ett varv ens.

Surt när allt var ihopkopplat och monterat och vatten i kylsystemet...

Verkar som att det inte blir någe porsche-åka denna sommar heller, den 4 eller 5 nu...börjar tappa räkningen.

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#50 Post by patand »

Är det inte enklare att ta ner transaxeln och göra om monteringen av den än att lyfta ur motorn helt igen?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#51 Post by Peedster »

Uppdatering!

Efter det misslyckade försöket så hittade jag ny kraft och vilja och tog ner motorn, konstaterade en dåligt centrerad koppling, bytte koppling, monterade tillbaka allt, vred på nyckeln.....Den startar inte...

I med lite bensin och den startar! :D

Så det som återstår nu är montera en MBC Boost controller och koppla ihop den med Tial 38an som legat i 5 år...
Sen ska chassit på plats och bromsoken bak ska gås igenom och lackas sen blir det åka av!

Monterade nya stålomspunna bromsslangar också!

968 grejerna (Speglar, handtag och vingen) har blivit delvis lackade och ska monteras inom 3 veckor.

Besiktning är bokat till 27/4 och det är första gången på 6år som bilen rullar igen...Håll tummarna! :)

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#52 Post by spirou944t »

Lycka till..
Jag hoppas få min rullande efter 2 år på pall-bockar.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#53 Post by Peedster »

Så för första gången på ett antal år så har hon äntligen få ta sina första stapplande rullningar! :-D

Det som återstår är:
Fylla Servoolja
Byta Växellådsolja
Fixa Torkarmotor
Lacka och montera 968 TS vingen
Lacka de rätta RH fälgarna (står på 17" vinter Cup3 nu)
Klä dörrsidor i alcantara
Fixa stolsfästen till höger skalstol
Hitta cigguttaget
Fixa en klocka
Fixa en laddtrycksmätare

Kändes väldigt kul även om det är lite pyssel kvar men nu går det iaf att besikta och få en månad att åtgärda felen ;-)

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#54 Post by gurra »

Kul att du och bilen är på gång!
Man vet att man har kommit förbi alla jobbiga grejer när man har "Fixa en klocka" på sin att-göra-lista :lol:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#55 Post by Peedster »

Tack!

Verkligen, skönt med lite små detailing som går att utföra på gatan!

Dock kan det ligga ett jobbigt moment i faggorna, jag är nämligen orolig över dålig toppackning...

Symptomen är följande:
Lätt vitaktig avgasrök
Lite vatten sprutt/dusch vid gasning
Det letade sig ner några droppar i en avgasskarv
Kylarvatten verkar försvinna men jag fick fylla 3 liter andra gången men då kanske det inte hade cirkulerat runt helt första fyllningen.

Vad finns det mer för symptom på toppackning?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#56 Post by Peedster »

Nu är toppen riven och olyckligt så fann jag inte en dålig toppackning...Måste försöka hitta hur vatten har letat sig ner i förbränningen.

/P
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#57 Post by Peedster »

Bilder på packningen...

Ser ni några spår eller nåt fel?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#58 Post by Peedster »

Här kommer en trevlig bild iaf och det är min ena färdiga dörrsida som jag har klätt med alcantara.
Inte den bästa bilden men det ger en fingervisning hur det ser ut!

Jag slet bort det gamla randiga tyget och limmade dit alcantaran med spraylim.

Nu är även mittarmstödet och extramätarpanelen klädd i alcantara och sedan tidigare ratten i mocka!

Jag är nöjd! :)

/P
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#59 Post by jockes »

Det ser riktigt tjusigt ut med alcantaran :D Hur har det gått med vattenläckaget, några framsteg på den biten?
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak

#60 Post by Peedster »

Tack det blev faktiskt bra! Bilden gjorde det inte rätt den är svartare i verkligheten!

Vattenläckan måste ha berott på oljekylpackning och sedan tros det ha kommit in vatten i oljetråg och av värmen ha bildats ånga som tryckt igenom cylindrar/kolvar och förbränts...Det låter galet men jag hittar inga spår alls på toppackningen efter sprickor eller läckage.

Men toppen är renoverad och jag väntar på den. Jag passar på att byta alla olekylarpackningar naturligtvis, oljetrågspackning samt även vevstakslager när jag ändå river oljetrågspackningen. Detta är ett grisjobb!!!

Så bara toppen kommer och jag vågar byta vevstakslagrena så är jag väl på banan om några veckor igen... :roll:

Måste försöka få liv i turbokylpumpen också som glappar lite.

Har även fått hem en fungerande klocka samt en snygg ventilera nospanel!

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users