944 Turbo 1987 | Banleksak
-
- NA-Poster
- Posts: 17
- Joined: 2005-04-20 15:12:38
- Bilmodell: 968
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Tjena Peter!
Länge man såg till dig. Hur är det med den svarte, blir det nå banåka i sommar?
/Niklas
Länge man såg till dig. Hur är det med den svarte, blir det nå banåka i sommar?
/Niklas
Niklas - PCS 9577
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Nybes utan anmärkning! Alltid lika skönt.
Lagom redo till Såtenästräffen på lördag/söndag.
Monterade GTS-fronten från Plastis förra året men pimpade till det igår när jag justerade lamporna inför bes och maskade av och sprayade en svart ram på plexiglasen vilket blev mycket bra! Kommer testa att spraya skruvarna också.
Bilen går mycket bra och starkt men jag tycker att laddet kommer väldigt sent. Jag har MBC inställt på ca 1 bar och jag uppnår inte detta föräns strax innan 4000 rpm. Om jag minns rätt från min tidigare turbo så kändes den starkare på lägre varv än vad min nuvarande är.
När dock laddet kommer så sparkar det på riktigt bra!
Lagom redo till Såtenästräffen på lördag/söndag.
Monterade GTS-fronten från Plastis förra året men pimpade till det igår när jag justerade lamporna inför bes och maskade av och sprayade en svart ram på plexiglasen vilket blev mycket bra! Kommer testa att spraya skruvarna också.
Bilen går mycket bra och starkt men jag tycker att laddet kommer väldigt sent. Jag har MBC inställt på ca 1 bar och jag uppnår inte detta föräns strax innan 4000 rpm. Om jag minns rätt från min tidigare turbo så kändes den starkare på lägre varv än vad min nuvarande är.
När dock laddet kommer så sparkar det på riktigt bra!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Trevligt att träffas nere på såtenäs
Angående ditt sena laddtryck, du har väl ingen kat på den där antar jag eftersom det är en -87:a?
För annars så bromsar den en himla massa.
Sen är ju ebc att föredra före mbc om man vill ha snabb spoolup.
Men annars så lutar det mest åt avgasläckage tycker jag om du inte får den att ladda tidigare.
Angående ditt sena laddtryck, du har väl ingen kat på den där antar jag eftersom det är en -87:a?
För annars så bromsar den en himla massa.
Sen är ju ebc att föredra före mbc om man vill ha snabb spoolup.
Men annars så lutar det mest åt avgasläckage tycker jag om du inte får den att ladda tidigare.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Tack detsamma! Väldigt fin bil du har fixat! Synd att jag inte hann med en repa och känna hur en frisk bil ska gå.
Jag har kat...Vad jag förstår så måste jag ha en monterad men den behöver inte funka...Den ska rensas eller ryka helt klart.
Annars tror jag som du på avgasläckor, de är så tråkiga och jobbiga att åtgärda bara!
Håller på att grottar i GT30 installationen nu och listan på grejer nästan färdig. Det krångliga är ju egentligen bara att det måste svetsas ny crossover och downpipe/avgas.
Sen väntar jag på bygglov för en kåk också så jag bör spara på slantarna till det...
Däcken var ju något slut oxå...
Jag har kat...Vad jag förstår så måste jag ha en monterad men den behöver inte funka...Den ska rensas eller ryka helt klart.
Annars tror jag som du på avgasläckor, de är så tråkiga och jobbiga att åtgärda bara!
Håller på att grottar i GT30 installationen nu och listan på grejer nästan färdig. Det krångliga är ju egentligen bara att det måste svetsas ny crossover och downpipe/avgas.
Sen väntar jag på bygglov för en kåk också så jag bör spara på slantarna till det...
Däcken var ju något slut oxå...
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
aha har du original kat så är den en riktigt flaskhals, bort med den
Ska du ha GT30 turbon på 2,5l eller blir det 3l maskin nästa år?
Vi får försöka få ihop en till träff i år.
Erol o Maxx o jag tänkte försöka få ihop nån träff i E-tuna i år, det är ju inte så långt bort för dig
Tänkte väl även försöka besöka brostugan i år igen samt även ta slingerbulten
Ska du ha GT30 turbon på 2,5l eller blir det 3l maskin nästa år?
Vi får försöka få ihop en till träff i år.
Erol o Maxx o jag tänkte försöka få ihop nån träff i E-tuna i år, det är ju inte så långt bort för dig
Tänkte väl även försöka besöka brostugan i år igen samt även ta slingerbulten
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Hur menar du nu? Slut? Finns ju massor av gummi kvar på framdäckenPeedster wrote:Däcken var ju något slut oxå...
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1763
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Peter ... bäst att jag hämtar din katt och tittar till besten för lite inspiration?!
Hur ser helgen ut ... eller har du handräckning .
Hur ser helgen ut ... eller har du handräckning .
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
DLS: Tänkte sätta på GTn på 2,5an och då kommer den ju passa rakt av på 3an i nästa skede. Kul att se skillnaden då oxå.
Men som sagt, jag vill men den andra hälften av den delade husekonomin tycker ibland något annorlunda...
Dock sa hon: Va, kan vi få 400hk om du monterar den turbon!? Gör det då!!
Är sugen på att dra ihop ett gång och hyra Lunda flygfält vid Uppsala och köra liknande konbana som Såtenäs!
Erol: Ja huvuddelen av däcken består ju fortfarande av gummi! Och tydligen så går det snabbare desto mer kord det är framme! Satte ju snabbaste tiden sista åket
Stephan: Vad ska du ha katt till om du inte kör bilen nåt...?
Vette katten när jag kommer hem i helgen då jag ska till skärgårn på fredag-söndag men annars lägger jag fram den om du inte vill sparka lite dä..menar kord
/Peter
Men som sagt, jag vill men den andra hälften av den delade husekonomin tycker ibland något annorlunda...
Dock sa hon: Va, kan vi få 400hk om du monterar den turbon!? Gör det då!!
Är sugen på att dra ihop ett gång och hyra Lunda flygfält vid Uppsala och köra liknande konbana som Såtenäs!
Erol: Ja huvuddelen av däcken består ju fortfarande av gummi! Och tydligen så går det snabbare desto mer kord det är framme! Satte ju snabbaste tiden sista åket
Stephan: Vad ska du ha katt till om du inte kör bilen nåt...?
Vette katten när jag kommer hem i helgen då jag ska till skärgårn på fredag-söndag men annars lägger jag fram den om du inte vill sparka lite dä..menar kord
/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1763
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Too soooooooon !!Peedster wrote:
Stephan: Vad ska du ha katt till om du inte kör bilen nåt...?
/Peter
Njut av skärgården ... och glöm inte kolla efter svarta prickar på obekväma ställen
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Summering av helgens äventyr på Såtenäs:
Fredag kväll upptäcker oljeläckage från tråg och balansaxelplugg. Casco högtempsilikon löser biffen och lördag morgon har det inte droppat något alls!
Möter upp Erol, 951Master och Maxx i Laxå och fyller upp E85.
Väl på plats på Såtenäs hinner jag med typ 1 sväng i A-sprint innan regnet faller.
Vi får uppehåll på em och jag kör 55,5 som bäst.
På kvällen åker jag och sambo in till Lidköping och äter och sen på fina småvägar ut till Läckö slott vilket var oerhört vackert!
Märker dock att något är knas höger fram då bilen drar åt höger och det ser ut som camber blivit helt neutral från ca -3.
Söndag ut till flygfältet och skruvar 30 min med att ställa båda fram på neutral camber då däcken var extremt slitna så kord började titta fram.
Börjar några omgångar i A-sprinten och klämmer till med 51,5 som bäst. Riktigt nöjd med det men deg finns förbättring att göra.
Kör 3x2 gånger i stora sprinten och kommer in som bäst på 1.25,5 vilket lägger mig på en 5 plats efter Rickards 951, 997S cab, 997 GT3 RS och Jappes 968.
Riktigt rolig helg och jag hade gärna kört mer men framdäcken var så slut så det var väldigt mycket kord framme och jag satte ändå PB på sista varvet.
Något som utmärker sig är att laddtryck kommer väldigt sent. Hade ställt in laddet på 0,9 och jag får det först vid 3800 varv på 4an. Jag hade alltså ingen rapp motor och det finns sekunder att kapa med tidigt ladd.
Riktigt nöjd med att bilen höll ihop klockrent och inte läckte en droppe olja! Alla mätare låg perfekt hela tiden och oljetryck gick aldrig under 3 bar!
Nya däck ska köpas och jag vill gå upp till 235 lr 245 helst.
Får se om jag orkar läcksöka avgas/grenrör för det sena laddet.
Fredag kväll upptäcker oljeläckage från tråg och balansaxelplugg. Casco högtempsilikon löser biffen och lördag morgon har det inte droppat något alls!
Möter upp Erol, 951Master och Maxx i Laxå och fyller upp E85.
Väl på plats på Såtenäs hinner jag med typ 1 sväng i A-sprint innan regnet faller.
Vi får uppehåll på em och jag kör 55,5 som bäst.
På kvällen åker jag och sambo in till Lidköping och äter och sen på fina småvägar ut till Läckö slott vilket var oerhört vackert!
Märker dock att något är knas höger fram då bilen drar åt höger och det ser ut som camber blivit helt neutral från ca -3.
Söndag ut till flygfältet och skruvar 30 min med att ställa båda fram på neutral camber då däcken var extremt slitna så kord började titta fram.
Börjar några omgångar i A-sprinten och klämmer till med 51,5 som bäst. Riktigt nöjd med det men deg finns förbättring att göra.
Kör 3x2 gånger i stora sprinten och kommer in som bäst på 1.25,5 vilket lägger mig på en 5 plats efter Rickards 951, 997S cab, 997 GT3 RS och Jappes 968.
Riktigt rolig helg och jag hade gärna kört mer men framdäcken var så slut så det var väldigt mycket kord framme och jag satte ändå PB på sista varvet.
Något som utmärker sig är att laddtryck kommer väldigt sent. Hade ställt in laddet på 0,9 och jag får det först vid 3800 varv på 4an. Jag hade alltså ingen rapp motor och det finns sekunder att kapa med tidigt ladd.
Riktigt nöjd med att bilen höll ihop klockrent och inte läckte en droppe olja! Alla mätare låg perfekt hela tiden och oljetryck gick aldrig under 3 bar!
Nya däck ska köpas och jag vill gå upp till 235 lr 245 helst.
Får se om jag orkar läcksöka avgas/grenrör för det sena laddet.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Ah nu fattar jag vem de var som kom fram och "hälsade på forumsmedlemmen" . Haha, hade inte en aning om vem Peter var men nu vet jag .
Riktigt snygg bil du har, och den såg ut att gå jävligt bra, och ni var bra piloter både du och tjejen (antar jag att de var)! Bestämde mig själv för att tvinga min sambo att köra nästa säsong
Riktigt snygg bil du har, och den såg ut att gå jävligt bra, och ni var bra piloter både du och tjejen (antar jag att de var)! Bestämde mig själv för att tvinga min sambo att köra nästa säsong
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1987 | Banleksak
Händer det nått här då?
Fått på GT30:n?
Hur funkar det med rouge maf-kitet tycker du?
Fått på GT30:n?
Hur funkar det med rouge maf-kitet tycker du?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users