Page 20 of 21

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-07-07 14:03:22
by DLS
Spännande :)
Själv är jag fortfarande mer inne på att byta ut den gamla kabelhärvan för att minimera felrisken

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-07-07 14:11:09
by newkie
DLS wrote:Spännande :)
Själv är jag fortfarande mer inne på att byta ut den gamla kabelhärvan för att minimera felrisken
Har suktat länge efter M-tune. Det har ju flera klart fördelaaktiga funktioner. Vad gäller kabelhärvan har jag alla lindseyhärvor i bilen redan!

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-07-08 12:33:26
by newkie
Snabbfrakt med DHL...

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-07-08 13:04:55
by DLS
oj det var verkligen snabbt :)
Ska bli intressant o se vad du tycker o om du får det att lira bra med alla dina grejer.

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-07-08 20:09:09
by jockes
Oo vilket trevligt paket! Uppdatera oss gärna hur det går med installationen :)

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-07-09 14:02:05
by newkie
image1 (8).JPG
Min DME jag tidigare hade originalchipet i.
image2 (4).JPG
Rogues chip med extra minne och inställningsbrytare.
image3 (1).JPG
Klippt ett ben på ett motstånd. Behövs enligt uppgift för att loggern ska fungera sen.

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-07-18 08:26:07
by newkie
Nu är det mesta installerat. Glömde dock att koppla in bredbandslambdan till DME så att loggern även kan läsa av den. Vidare tänkte jag provtrycka med tryckluft för att säkerställa att allt är tätt innan provstart. Rimligen testkörning senare i eftermiddag.

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-07-18 14:44:44
by newkie
Bilen startad, gick som skit först. Blev lite smått besviken såklart. M-tune är ju ändå en rätt stor investering. Använde mitt nya felsökningsverktyg loggern och insåg snabbt att FQS-switchen står i läge 6. Har bytt DME-burk sen till den som satt i bilen original, varför den står i läge 6 (-11% bränsle) vet jag inte :). Åtgärdar problemet och nu går bilen mycket mycket bättre. Inte felfritt dock. Ska kolla efter vacuumläckor en annan dag. Vart bara startsugen idag :)
image1.JPG
En annan intressant grej jag observerade var att varvräknaren nu gör små hopp trotts att motorvarven verkar vara oförändrade.

https://www.youtube.com/watch?v=GdTs51M7e6Y

Bredbandaren vart också inkopplad till DME. Får dock inte värden för den att stämma i loggern. Det är en LC-1 DB, linjärt inställd från 0-5 volt. precis som M-tune tycker att det ska vara. Mätaren i bilen visar 14.7 AFR medan loggern visar runt 18 AFR. konstigt.

Då återstår ett test på gatan och sen besiktning för att utröna om avgasvärden stämmer.

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-07-25 08:05:26
by newkie
Väldigt mycket bättre tomgång nu. Tändkurva baserad på last gör helt klart skillnad på effekten innan fullt laddtryck!. Har fortfarande inte hunnit besikta eller skruvat upp trycket :). Åker dessutom till Italien imorgon så det lär inte bli den här veckan heller.

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-08-16 14:14:58
by DLS
Hänt nått nytt här?

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-08-16 14:40:25
by newkie
Dåligt med det just nu, ska besikta bilen på torsdag och se om problemet kvarstår. Sen utgå därifrån. Språkar annars lite med Joshua på Rogue tuning för att bygga en dashlogger baserat på en arduino pro mini. Så man slipper ha datorn kopplad för att se värden. Min tanke är en liten touchscreen där askkoppen sitter. Alternativt en vanlig OLED lcd och ett par knappar.

Har även en massa små oleds jag tänkte att man kanske kan sätta mer synligt som kan visa ett värde åt gången. Just nu är det dock bara i startgroparna.

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-08-22 11:18:00
by newkie
Vart skaffar man sig billigast och enklast ny 3.0 bars FPR och ny fuel damper?

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-08-22 18:40:58
by DLS
Varför behöver du ny btr o fueldamper?
Fueldamper kan du väl ta genom utzon om det inte finns nån fueldamper som sitter original på nått annat bilmärke, har inte koll på artikelnr på den.

Btr kan du knata in på t.ex mekonomen o beställa hem via Bosch originalnr.

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-08-22 19:15:26
by newkie
DLS wrote:Varför behöver du ny btr o fueldamper?
Fueldamper kan du väl ta genom utzon om det inte finns nån fueldamper som sitter original på nått annat bilmärke, har inte koll på artikelnr på den.

Btr kan du knata in på t.ex mekonomen o beställa hem via Bosch originalnr.
Har inte mätt upp trycket i fuelrailen än men jag misstänker att regulatorn kan vara trasig och ge för högt tryck. Tänkte bara förbereda mig på detta :)

Re: 944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Posted: 2016-08-23 12:33:49
by newkie
Nån som har numret nära till hands? :)