Page 19 of 21

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

Posted: 2015-02-05 09:03:22
by newkie
DLS wrote:Tror på att endera sälja bilen i bitar eller som renoveringsobjekt.
Men det är klart att en körbar bil är mera värd.
När du väl fått barn kommer du nog prioritera annat än försöka skruva ihop bilen till original.

Du kan använda en NA topp (det gör jag) men det är "rekommenderat" kanske till o med ett måste att flytta över avgasventilerna från turbo toppen då dom är natriumkylda o tål lite mera.

Det är inge fel på ett k26/8 agg om du bara ska ha 300hk, klart enklaste vägen om du inte redan byggt om downpipe o turbopedestalen.

PS
Jag har en turbo topp utan avgasventiler liggande som jag kan byta mot din med större ventiler ;)
DS
Bilen är fullt körbar och skulle jag slänga ut pengar på en ny luftmätare går den säkert bra också (bortsett från lite taskig tomgång). Men eftersom att två luftmätare redan gått sönder utan någon som hälst förklaring, känner jag inte att jag kan sälja bilen så med gott samvete.

Alternativen då blir:

Nytt sprut Behåll/sälj bilen
Samma med ny luftmätare Behålla bilen
Original Behåll/sälj bilen

Byta topp och turbo ser jag inte som jättemycket jobb. Bra mycket mindre än stand alone installation eller kopplingsbyte eller dyl. Skaffa ny crossover alternativt byta flänsen på den. Downpipen passar till origianlturbon. Toppen är ju lite pill men egentligen inte jättedrygt. Att man måste ner med avgas ger egentligen bara synergieffekt när man ska byta turbo ändå...

Min portade topp är komphöjd till 9:1. Tror vi att den skulle fungera bra med en annars originalbil (Chipad)?

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

Posted: 2015-02-05 13:53:26
by DLS
Kör du på nytt sprut så kan du ju köra på endera vems eller ecu master då båda klarar original triggers så då behöver du ju inte dra nya kablar.

Ska du köra "original" fast med din portade topp så skulle nog jag be bengt göra ett chip så man vet att det funkar.

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

Posted: 2015-07-26 15:54:08
by newkie
Kan nån upplysa mig om vilken gänga det är i blocket (för toppskruvarna?).

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

Posted: 2015-07-26 16:23:23
by DLS
M12 1,5 stigning har jag för mig.

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

Posted: 2015-09-01 10:25:11
by newkie
DLS wrote:Kör du på nytt sprut så kan du ju köra på endera vems eller ecu master då båda klarar original triggers så då behöver du ju inte dra nya kablar.

Ska du köra "original" fast med din portade topp så skulle nog jag be bengt göra ett chip så man vet att det funkar.
Tog fram bilen här om dagen för lite meckande. Har stått hela sommaren i år. Det tar F-n emot att sälja den också. Har ju vääääldigt länge gått och funderat över vilka andra uppgraderingar som ska göras. Chassi, bromsar, fälgar, osv men som inte blivit av för att det jäklats hela tiden.

Mja vi får se. Kanske man ska byta Downpipen i alla fall när man ändå river, för att vara på den säkra sidan. Har ju original fortfarande :oops:

Tittade på Rogue tunings kitt igen. Har hört mycket positivt om dem. Verkar ju som att lindsey fått klorna i dem. Betydligt lättare att få tag på nu, men det verkar som att priset stigit rejält också. Tror att en ny mätare från Tomas kostar 3500-ish. Men det är fortfarande typ 11 000:- upp till ett Rogue tuning..

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

Posted: 2015-09-01 12:46:42
by DLS
Finns Tomas kvar i matchen?

För min del så känns endera rouge eller ett ecumaster bäst men vi får se till nästa år vad som händer.

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

Posted: 2015-09-01 18:55:44
by newkie
DLS wrote:Finns Tomas kvar i matchen?

För min del så känns endera rouge eller ett ecumaster bäst men vi får se till nästa år vad som händer.
Jag har inte hört av Tomas på slutet så jag vet inte om han håller på fortfarande. Rogue ligger närmast till hands för mig måste jag säga. Men det är ju lite pengar. Har många hål att stoppa pengar i just nu :D

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

Posted: 2015-10-13 07:53:30
by newkie
Då satt det en 30 mm lång rostfri time sert på plats i blocket. Visar sig att yttergängan är samma gänga som den till Helicoil. Det var med andra ord bara att mata in gängan. Packning ordentligt limmad med Loctite spray för packningar. Toppen dragen till 120 nm med ARP fett. Sweet!

Märks rätt väl på toppen att jag har fel luftmassemätare i :P Lite sot s¨ådär.

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

Posted: 2015-11-24 11:01:04
by newkie
Tänkte bara skriva att motorn är klar sen några veckor tillbaka. Verkar fungera bättre på tomgången också. Det som krävs nu är bara en ny lösning för bränsle/tändning...

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

Posted: 2015-11-24 11:20:58
by DLS
Rogue, Vems eller Ecu master röstar jag på :)

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

Posted: 2015-11-24 11:28:43
by newkie
Mja.. Nu är den i vinterförvar.. Lutar nog kanske åt att sälja trotts allt.. :(

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

Posted: 2015-11-24 11:30:49
by DLS
Jo kanske bättre o köpa en väl fungerande bil så både barn o fru kan åka med ;)

Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!

Posted: 2015-11-24 11:34:22
by newkie
DLS wrote:Jo kanske bättre o köpa en väl fungerande bil så både barn o fru kan åka med ;)
Hur kul är det då? ;)

Bilen kostar mig ju noll att äga egentligen. Problemet är att jag bor i en bostadsrättförening, där jag förvisso får skruva i parkeringsgaraget (inget svetsarbete dock). Men jag vill ju även ha bruksbilen i värmen under vintern.

Hade jag bott i hus med stort garage hade det kanske vart en annan sak... Undra om man kan sälja den innan vintern. Då har ju köparen vintern på sig att jobba på bilen också.

Re: 944 Turbo 1989

Posted: 2016-05-31 21:24:00
by newkie
Bilen såldes aldrig under vintern. Jag och Tomas har språkat en del under våren. Dels har rätt luftmassemätare hittats begagnat på ebay, dels har vi gått igenom hur programvara med mera ser ut.

Det visar sig att båda mina mapsets är för e85. I början när jag köpte kittet var det en besitkningsmap med bensin och små spridare. Vet (nu) att jag ändrade detta för ett par år sedan till e85 för båda. Detta har dock fallit i glömska och bilen har förra hösten och i vår körts på bensin med de små spridarna 85# och mapen för de större spridarna. Vilket ger en blandning som är ganska nära men ändå på tok för fet. Kan säga att avgaskraven sket sig på besiktningen :) Skönt nog gick den, trotts nitisk besiktningsman, inte i fällan på något annat.

Jag körde slut på all soppa i tanken och har nu bytt till e85 och bytt till rätt mapset. Det finns fortfarande att göra. Bredbandslambdan visar fortfarande lite fet blandning. Nästa steg är att kolla FQS-switchen. Har en liten aning om att jag kanske fipplat på den för ett par år sedan.

Vidare uppdateringar följer!

Re: 944 Turbo 1989

Posted: 2016-07-05 20:27:35
by newkie
Jaha, lite nyheter då. Idag beställde jag Rogue M-tune med data loger. Ska enligt många vara ett mycket kompetent system som lägger till lastavkänning i Motronic och möjliggör loggning av alla sensorer bilen har. Vill man sen finslipa går det alltid att införskaffa möjlighet att ändra bränslemapparna senare.

Återkommer när sakern sitter i bilen!