944 Turbo 1989 Rogue M-tune
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Idag har jag skruvat ur den andra givaren på svänghjulet, den närmare torpedväggen. Visade sig att den inte var särskillt kry alls. Vet inte om detta är anledningen till mina problem dock.
1: Höjlet på kabeln är i princip helt av nere vid givaren, bara kablarna kvar. Samma gäller uppe vid kontakten. Höljet är även skadat mitt på kabeln
2: Givaren ser ut som att den tagit i startkransen och blivit skadad på toppen vid något tidpunkt.
Givaren hade även en distans mot fästet i kopplingskåpan, en "Dubbelbricka"(?) formad som en åtta, ska det vara så?
1: Höjlet på kabeln är i princip helt av nere vid givaren, bara kablarna kvar. Samma gäller uppe vid kontakten. Höljet är även skadat mitt på kabeln
2: Givaren ser ut som att den tagit i startkransen och blivit skadad på toppen vid något tidpunkt.
Givaren hade även en distans mot fästet i kopplingskåpan, en "Dubbelbricka"(?) formad som en åtta, ska det vara så?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
ja den såg ju inte kry ut, normalt sätt så brukar det ju vara så att när givaren är trasig så startar den inte men i ditt fall kan den ju ha glappat o funkat ett tag o sen lagt av, har du provkört efter bytet?
ja det ska sitta en distans på den ena givaren annars kommer den för långt ner o tar i.
den andra givaren har en liten upphöjning i givarfästet istället.
ja det ska sitta en distans på den ena givaren annars kommer den för långt ner o tar i.
den andra givaren har en liten upphöjning i givarfästet istället.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Nej tänkte prova i morgon... Även jag är förvånad att givaren fortfarande fungerar...
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Vart tyvärr ingen skillnad...
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
tråkigt
synd att du inte bodde närmare tomas så kunde kanske han hjälpa dig felsöka men det är ju 40 mil mellan er.
synd att du inte bodde närmare tomas så kunde kanske han hjälpa dig felsöka men det är ju 40 mil mellan er.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Jag har några bra nyheter och några dåliga.
Tomgången är fortfarande lika dålig.
Jag märkte att min tändbox jag hade inne i början av sessongen stog på läget Fuel (-6) det vill säga tredje steget på DME-inställningen, vilket kanske delvis kan förklara varför jag hade så snål gång.
Bilen går nu att köra utan problem. Har dock fortfarande laddtrycket runt 0.7 och lär nog inte göra nått åt det innan vintern.
Jag har ett skorrande ljud under bilen vid motorbroms på varvtal lägre än 3000 varv... Nu ska jag tvätta och tanka bilen och köra lite, trotts det låga laddtrycket är det kul att köra porsche
Tomgången är fortfarande lika dålig.
Jag märkte att min tändbox jag hade inne i början av sessongen stog på läget Fuel (-6) det vill säga tredje steget på DME-inställningen, vilket kanske delvis kan förklara varför jag hade så snål gång.
Bilen går nu att köra utan problem. Har dock fortfarande laddtrycket runt 0.7 och lär nog inte göra nått åt det innan vintern.
Jag har ett skorrande ljud under bilen vid motorbroms på varvtal lägre än 3000 varv... Nu ska jag tvätta och tanka bilen och köra lite, trotts det låga laddtrycket är det kul att köra porsche
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Härligt att du äntligen för köra lite med den
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Wohoo va kul. äntligen!
Njut nu!
Njut nu!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Skönt att höra, skitkul!
_________________
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Ja det känns roligt att kunna köra bilen igen efter en massa år. Finns fortfarande problem, men det känns som lite lättare nu när den är fullt körbar igen.
Var ut och hittade lite kurviga vägar igår vilket var otroligt kul. Hanterar man bilen rätt är den snabb trotts bara 0.7 bar laddtryck, stooor turbo och troligen inte mer effekt än original. Får en att fundera varför man ens började trimma. Turbon kommer igång runt 3500 rpm. Vilket är rätt ok med tanke på att den än så länge är helt ostyrd, dvs att wastegaten får tryck även innan laddtoppen.
Fortfarande återstår lite saker att rätta till. Skorrandet vid motorbroms känns inte så skoj och en logg av AFM bör jag nog ordna innan jag tar ut mer effekt.
Var ut och hittade lite kurviga vägar igår vilket var otroligt kul. Hanterar man bilen rätt är den snabb trotts bara 0.7 bar laddtryck, stooor turbo och troligen inte mer effekt än original. Får en att fundera varför man ens började trimma. Turbon kommer igång runt 3500 rpm. Vilket är rätt ok med tanke på att den än så länge är helt ostyrd, dvs att wastegaten får tryck även innan laddtoppen.
Fortfarande återstår lite saker att rätta till. Skorrandet vid motorbroms känns inte så skoj och en logg av AFM bör jag nog ordna innan jag tar ut mer effekt.
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Kul att de rullar. Skorrandet är nog ett lager i transaxeln. Brukar inte bli så mycket värre så fort. Hade så på en av mina tidigare 944:or men gjorde aldrig något åt de och de blev inte värre på de två somrarna jag hade den.
Mvh Fredde
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Grattis
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Låter som en korrekt analys. Blir nog att jag byter lager innan nästa sesong då jag stör mig på ljudet.Freddie_81 wrote:Kul att de rullar. Skorrandet är nog ett lager i transaxeln. Brukar inte bli så mycket värre så fort. Hade så på en av mina tidigare 944:or men gjorde aldrig något åt de och de blev inte värre på de två somrarna jag hade den.
Mvh Fredde
Nu ska jag bara köra Får se om jag drar upp trycket nått i år. Man vill ju inte riskera packningen så här sista månaden på sesongen
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Bilen rullade 25 roliga mil på ungefär fabriks-laddtryck. Sen for jag och tankade en gång och de två efterföljande dagarna blev tomgången sämre och sämre tills dess att bilen blev okörbar.. Den gick dock fortfarande bra på högre last... Inget problem med något utom tomgången..
Nu har jag äntligen råd att skaffa mig ett vettigt garage, då jag inte längre studerar. Så i vinter blir det troligen att byta styrsystem och svetsa ny downpipe och avgas.
Nu har jag äntligen råd att skaffa mig ett vettigt garage, då jag inte längre studerar. Så i vinter blir det troligen att byta styrsystem och svetsa ny downpipe och avgas.
- StefanQ
- Turbo-Poster
- Posts: 531
- Joined: 2006-11-30 20:58:44
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - (Mysteriet) Framsteg!
Hej,
Jag läste att du har ett skorrande ljud under motorbroms och jag är inte säker på att det är transaxellagret. Antagligen är det ett resonansfenomen som uppkommer när man kör med lättat svänghjul, Sandén påstår att dom flesta med Fidanza svänghjul har detta skorrande...inklusive mig själv. Det finns lite att läsa på 968forums i USA om det.
/Stefan
Jag läste att du har ett skorrande ljud under motorbroms och jag är inte säker på att det är transaxellagret. Antagligen är det ett resonansfenomen som uppkommer när man kör med lättat svänghjul, Sandén påstår att dom flesta med Fidanza svänghjul har detta skorrande...inklusive mig själv. Det finns lite att läsa på 968forums i USA om det.
/Stefan
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936
32 varv på Ringen
PCS 10936
Who is online
Users browsing this forum: No registered users