924 -76 | Räserbilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
podium
S-Poster
Posts: 116
Joined: 2010-10-04 20:15:05
Bilmodell: 951-86, 924-79
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#166 Post by podium »

Jaha! Så det var den här bilen jag såg i lördags. Den såg ut att ligga fint på banan. Hur gick det i racet?

/ Markus

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#167 Post by Tjonken »

Lördagens race var uppdelat i 3 st 2-timmars delar, med track-day körning emellan. Så det var lite mer folk och bilar än vanligt. Kul! Och jag tror vi var totalt 22 bilar som körde race.
Vi hade, dagen till ära, fått en ny motorhuv (svart och med färdigt hål för bättre kylning) av joakim_adolfsson. Tusen tack för den. Tyvärr verkar det som att den jinxade bilen ordentligt, för så här mycket problem har vi aldrig haft förut...

I Race 1 så kokade bilen en gång, men innan och efter det så låg temperaturen lägre än vad den gjort i tidigare race. Så det blev ett långt depåstopp med avkylning och påfyllning av vatten. I övrigt funkade bilen bra, och vi tog målflagg iaf.

I Race 2 så kom helt plötsligt D inbogserad i depån. Det visade sig vara kopplingsvajern som lossnat. Snabbfixat, sen ut igen. Inga övriga problem i det racet, så vi tog en målflagg till.

I Race 3 hade mörkret lagt sig över Mantorp, och det är väldigt speciellt (men kul!) att köra i mörker. Bilen började koka igen, redan efter 20 minuters körning, men det räckte med ett varv i lugnt tempo för att få ner tempen igen. Sen kokade den lite till och från under racet, och de sista 15-20 minuterna fick vi puttra runt i långsamt tempo för att överhuvudtaget ta oss i mål. Vilket vi såklart gjorde.
Vi har ju ännu inte brutit ett enda lopp på två säsonger!

Och tack vare att vi kom i mål i alla tre racen så slutade vi på en total 10:e plats. Efter omständigheterna är vi mycket nöjda med det resultatet.
Inför nästa säsong tar vi upp ett par hål i vår gamla huv och monterar den igen. Jag är säker på att det är det som är problemet. :)

Bilder i mängder finns här: http://rallybilden.se/Rally_Bilder_2011 ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Och även här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 ... c&start=21" onclick="window.open(this.href);return false;
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#168 Post by Mattias 924 »

Tänkte lite på det där med kokningen och den nya motorhuven. Gör man hål på fel ställen i huven så kan man i värsta fall nästan helt förstöra kylningen. Generellt sett så ska hål i huven sitta väldigt långt fram.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#169 Post by Tjonken »

Mattias 924 wrote:Tänkte lite på det där med kokningen och den nya motorhuven. Gör man hål på fel ställen i huven så kan man i värsta fall nästan helt förstöra kylningen. Generellt sett så ska hål i huven sitta väldigt långt fram.
Hålet är ganska lång fram, och tempen var mestadels lägre än i tidigare race. Sen helt plötsligt går tempen upp och den kokar. Luft i systemet? Vi har luftat flera gånger, men kanske inte tillräckligt noga.
huv(256kb).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#170 Post by Mattias 924 »

Det ser ut som om det där hålet skulle ligga ungefär vid punkt 13 på diagrammet och där så har man ett undertryck så det gör nog sannorlikt lite nytta. Efter punkt 17 ska man inte ha några hål.

Image
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -76 | Räserbilen

#171 Post by Cédric »

Kul att ni tuffar pa! Aven fast det blev lite trassligar den har gangen, foljde er pa livetimingen och det sag ratt skapligt ut, basta varvtid var riktigt bra !

Men problemet har inte med halet i huven eller nagat annat sant pahitt att gora, problemet ar att kylsystemet inte fungerar som det ska. Har ni koll pa luft i systemet, igensatt kylare, termostaten ar bytt osv? Ett fungerande system ska tala timme ut och timme in med stadig konstant temperatur, det har jag testat aven i +30 grader

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users