944 S -88 Min lilla röda

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
staffans
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

944 S -88 Min lilla röda

#1 Post by staffans »

Min andra Porsche. Det hela började i våras då jag behövde en bil för att övningsköra med min son. Efter att tittat på en massa tråkiga bilar från sent 90-tal upptäckte vi att en Porsche 924 från 1980 var både roligare och billigare i såväl inköp som försäkring.

En Porsche fick det alltså bli. Vi var båda nöjda med den, och det gav mersmak. Jag tittade runt här på forumet och såg många fina bilar. Till slut kunde jag inte hålla mig när jag hittade en röd 944 S som såg väldigt fräsch ut.

Efter två utflykter till Uppsala så kom jag hem med den. Har bara hunnit köra lite grann sedan dess, och är mycket nöjd. :)
Skillnaden är ganska stor mellan en 924 från 80 och en 944 S från 88.

Bilen går fint, och tidigare ägare (finns här på forumet) har skött om den, så jag har inga omedelbara planer på åtgärder. Det kommer säkert så småningom.

Länk till tidigare biltråd:

forum/viewtopic.php?t=16929
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by staffans on 2009-11-12 22:56:17, edited 2 times in total.
Staffan

Det ska vara roligt att köra, annars kan det kvetta !!

watp
Turbo-Poster
Bilmodell: 993 C2

#2 Post by watp »

Grattis till en fin bil..

är inne på min andra själv!

Mvh / Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

staffans
NA-Poster

#3 Post by staffans »

Bytt namn och lagt till nya bilder som jag tog idag efter att tvättat och vaxat henne. :)
Staffan

Rythm
S2-Poster

#4 Post by Rythm »

Fin bil! Har en likadan ;)
Tout Pour Sauver L´amour...Porsche
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04

staffans
NA-Poster

#5 Post by staffans »

Har skaffat garageplats i närheten så att hon ska få en varm och torr vinter. Var idag på besök hos besiktningen. Det gick smärtfritt, inga anmärkningar, bara beröm så det känns bra. :D
Staffan

Freddan
Addict

Re: 944 S -88 Min lilla röda

#6 Post by Freddan »

staffans wrote: så jag har inga omedelbara planer på åtgärder. Det kommer säkert så småningom.
Har du koll på hur längesedan det byttes remmar på bilen???

Var fem tusende mil eller vart femte år skall dessa tydligen bytas.

Bara ett litet tips från en S ägare till en annan, så att du slipper krokiga ventiler.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

staffans
NA-Poster

#7 Post by staffans »

Tack för info! :)

Ja jag har koll på senaste kamremsbyte, det var november 2004 och bilen har gått 3.400 mil sedan dess. Ingen fara vad gäller milen alltså, däremot faller den för 5-årsstrecket nu. Jag trodde annars att det var 8000 mil och 8 år som gällde. Övriga remmar är nyare.

Får kanske bli ett kamremsbyte till våren då.

Har också köpt nya bakdäck som monteras på fredag, så lite smått händer i alla fall. Har naturligtvis hunnit köra en del också. Härlig och rolig bil är det :P . Hoppas det dröjer lite till snö och slask för jag vill gärna hinna köra lite till före avställningen. Ser dock lite vanskligt ut ute här i Stockholm med snöblandat regn just nu :( . Bara lite i och för sig och förhoppningsvis bara ett skrämskott än så länge.
Staffan

Freddan
Addict

#8 Post by Freddan »

staffans wrote:Tack för info! :)

Ja jag har koll på senaste kamremsbyte, det var november 2004 och bilen har gått 3.400 mil sedan dess. Ingen fara vad gäller milen alltså, däremot faller den för 5-årsstrecket nu. Jag trodde annars att det var 8000 mil och 8 år som gällde. Övriga remmar är nyare.

Får kanske bli ett kamremsbyte till våren då.
Jag trodde faktiskt också att det var 8000 mil eller 8 år, men tydligen så är det nya råd som gäller nu.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

staffans
NA-Poster

#9 Post by staffans »

Ställde på bilen igen 1 april. Gamla batteriet hade dött under vintern. Var nog halvdött redan före avställningen. Det fick alltså bli batteribyte. Satte i ett gammalt som jag hade stående nu till att börja med för att komma igång. Får se om det håller måttet ett tag eller om det blir ett helt nytt snart.

Det sista som hände när jag parkerade före vintern var att handbromsen la av. Känns som en eller båda vajrarna släppt eller gått av. Dags alltså att lyfta bilen och se efter vad det kan vara.

Har hunnit köra lite i fredags i alla fall. :)
Staffan

staffans
NA-Poster

#10 Post by staffans »

Det har gått ett tag sedan jag skrev sist. Nu börjar våren närma sig, ja nästan i alla fall.

Jag ställde faktiskt på bilen idag efter vintervilan, hon startade snällt så det blev årets första tur :D . Satte på vinterdäck för säkerhets skull, men det kändes nästan larvigt då vägarna här runt Stockholm är snöfria, och dessutom nästan torra på vägbanan.

Kanske ska skriva lite om vad jag gjort med bilen sedan sist.

Då vi har sommarställe på Västkusten, Uppåt Munkedal närmare bestämt så tog jag ner bilen förra sommaren. Då passade jag på att göra ett besök hos Sandén. Bilen blev omhändertagen där under en dag, fick ny kamrem, en del packningar byttes så att motorn läcker inte olja längre. Handbromsen blev fixad, nytt luftfilter och lite annat smått och gott. Under tiden fick jag Låna Peters svarta 944 och gjorde en liten utflykt upp till Göteborg och tillbaks längs vattnet ner för att hämta bilen framåt eftermiddagen.

I höstas köptes en uppsättning vinterdäck som alltså kom på idag. Har inte tänkt köra på vintern direkt, utan bara någon gång så här på förvåren, och tänkte att det kan vara bäst att ha lagliga däck då.

Jag bytte batteri i somras, köpte på Biltema. Slarvigt nog så glömde jag koppla ur det under vintern så när jag kontrollmätte för ett par veckor sedan var det inte mycket spänning kvar i det. När jag sen laddade det så tappade det spänning direkt. Inte så förvånande, ett batteri ska inte tåla att bli helt urladdat. Då jag åkte förbi Biltema så passade jag på att fråga om garantin gällde, och det sa de att den gjorde så jag fick ett nytt batteri. Det hade jag faktiskt inte trott, men bra reklam för Biltema tycker jag det är.

Planer framöver för bilen är ett återbesök hos Sandén på försommaren för att efterspänna kamremen, göra en service med oljebyte mm och nog fixa så att centrallåset fungerar även på högerdörren.

Nu hoppas jag på en fin vår med härliga bilutflykter. :#944burn:
Staffan

bergodalvana
Addict
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#11 Post by bergodalvana »

Så det är denna jag sett i Munkedal...? :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

staffans
NA-Poster

#12 Post by staffans »

Om det var i somras så kan det ha varit det.
Staffan

Post Reply